in

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Μετά τον καταιγισμό των τελευταίων εβδομάδων, μόνον τέσσερις ταινίες κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα στην Αθήνα. Η μία μάλιστα, είναι επανέκδοση του 1925.

Η Απεργία 
Stachka / Strike

Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αϊζενστάιν
Πρωταγωνιστούν:  Μαξίμ Στράουκ, Γκριγκόρι Αλεξαντρόφ, Μιχαήλ Γκομόροφ, Ι. Ιβάνοφ, Ιβάν Κλιούκβιν, Αλεξάντρ Αντόνοφ, Ανατόλι Κουζνέτσοφ, Βέρα Γιανούκοβα, Βλαντιμίρ Ουράλσκι

Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν γύρισε το 1925, την πρώτη του ταινία «Η απεργία». Ο πρωτοπόρος σοβιετικός σκηνοθέτης αποτύπωσε μέσα της όλες τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις, ανάμεικτες με την πίστη του στον νέο κόσμο που οικοδομούνταν τότε στη Σοβιετική Ένωση. Αν και στο μετέπειτα έργο του γίνεται πιο συγκεκριμένος, με πιο στιβαρή δομή στη μυθοπλασία και στη σκηνοθεσία, εκείνο που χαρακτηρίζει την «Απεργία» είναι ο ενθουσιασμός της δημιουργίας και η γοητεία της αναζήτησης.

Η ταινία χωρίς να ακολουθεί πιστά κάποιο σενάριο επάνω στο οποίο να βασίζεται ένας αφηγηματικός ιστός, αποτελεί ένα παζλ εικόνων και γεγονότων, μέσα από τα οποία περιγράφεται η οργάνωση μιας απεργίας στην τσαρική Ρωσία  και η αιματηρή καταστολή της.

Η διάρθρωση της ταινίας είναι χωρισμένη σε έξι κεφάλαια και μέσα από αυτά παρακολουθούμε τους πρώτες αγώνες του εργατικού κινήματος στη Ρωσία που συνοψίζονται σε διεκδικήσεις όπως το 8ωρο, η ανθρώπινη συμπεριφορά εκ μέρους των αφεντικών, η αύξηση των μισθών κατά 30%  και το 6ωρο για τους ανήλικους. Η ταξική πάλη δίδεται μέσα από ένα υποτυπώδες σενάριο αλλά με πολύ δυνατές εικόνες. Το διαλεκτικό μοντάζ του Αϊζενστάν, έχει ένα στόχο: να κινητοποιήσει το συναίσθημα έτσι ώστε να δημιουργήσει στο θεατή μίσος για τον ταξικό εχθρό και να τον κάνει να ταυτιστεί με τους απεργούς. Είναι χαρακτηριστικές οι σκηνές του φινάλε, όπου οι δυνάμεις καταστολής χτυπούν τους απεργούς. Οι εικόνες της κρατικής βίας αντιπαραβάλλονται με πραγματικές εικόνες από σφαγές ζώων σε σφαγεία. Είναι προφανής ο παραλληλισμός και εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης κατορθώνει να περάσει το μήνυμά του.

Η ταινία βρίθει αναφορών – επιρροών στον κονστρουκτιβισμό και το φουτουρισμό (προπομπό της ρώσικης πρωτοπορίας), αλλά και στο σινεμά του Γκρίφιθ. Οι καπιταλιστές παρουσιάζονται ως καρικατούρες, οι απεργοσπάστες βγαίνουν από βαρέλια μέσα στη γη. Κι όλα αυτά παρελαύνουν μπροστά στα μάτια μας «φιλτραρισμένα» μέσα από το περίφημο μοντάζ των εντυπώσεων που επί της ουσίας εισήγαγε στον κινηματογράφο ο Σεργκέι Αϊζενστάιν και αποτελεί το Α και το Ω του 90% των κινηματογραφικών ταινιών.

Η ταινία είναι γεμάτη ζωντάνια και νεανικό ενθουσιασμό. Έρωτα για την επανάσταση και καλλιτεχνικό οίστρο. Κι αν διαθέτει κάποια μειονεκτήματα σε σχέση με το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» ή τον «Οκτώβρη»,  κερδίζει σε αυθορμητισμό. Φαίνεται πως ο σκηνοθέτης βιάζεται να κατακτήσει τον κόσμο. Τρέχει να προλάβει την Ιστορία η οποία καλπάζει μπροστά στα μάτια του. Θέλει να γίνει ένα με το όνειρο που ανατέλλει. Απείθαρχος, ατίθασος και οραματιστής, ο Σεργκέι Αϊζενστάιν μπαίνει με ορμή στον κινηματογράφο και αφήνει για πάντα στο στίγμα του, κερδίζοντας επάξια μία θέση στους μεγάλους δημιουργούς του. Και την  ίδια στιγμή ποτίζει τις εικόνες του με το επαναστατικό πάθος του αγνού κι άδολου κομμουνιστή, της εποχής πριν τη γραφειοκρατική εκτροπή.

Πέρασαν 88 χρόνια από τότε που ο γεννημένος στη Ρίγα της Λετονίας, Σεργέι Αϊζενστάιν, γύρισε την «Απεργία». Κι όμως, μέχρι σήμερα η ταινία λάμπει σαν πολύτιμο διαμάντι. 

Είναι χαρακτηριστικά τα όσα γράφει για την ταινία ο Κιθ Ρίντερ, στην «Ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου»: (…) είναι ένα μίγμα δυναμισμού και ανωριμότητας, πληθωρικότητας και ελαττωματικότητας που φανερώνει ένα νέο σκηνοθέτη με δημιουργικό «πυρετό στο αίμα». Παρ’ όλες τις αδυναμίες της, αποκαλύπτει μια κινηματογραφική διάνοια χωρίς προηγούμενο στην ιστορία του κινηματογράφου. Η φρεσκάδα και ο μοντερνισμός αυτής της ταινίας εκπλήσσει ακόμη κι αυτούς που είναι εξοικειωμένοι με τα κατοπινά γνωστότερα φιλμ της ίδιας πειραματικής περιόδου στην εξέλιξη του Αϊζενστάιν (…)

Ψάχνοντας τον Sugar Man
Searching for Sugar Man

Σκηνοθεσία: Μαλίκ Μπεντζελούλ
Πρωταγωνιστούν:  Μαλίκ Μπεντζελούλ, Ροντρίγκεζ

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 δύο μουσικοί παραγωγοί ανακαλύπτουν σε ένα μπαρ του Ντιτρόιτ έναν μουσικό. Γοητεύονται από τη μουσική και ιδιαίτερα τους στίχους του. Στίχοι ρεαλιστικοί, που μιλούν για τους ταπεινούς ανθρώπους, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για τη φτώχια. Ηχογραφούν ένα άλμπουμ το οποίο αποτυγχάνει πλήρως. Μετά από αυτό ο μουσικός εξαφανίζεται σαν να τον κατάπιε η γη. Κάποιες φήμες λένε πως ένα βράδυ, μετά από μια συναυλία, τίναξε τα μυαλά στον αέρα επί σκηνής.

Το άλμπουμ έφτασε στη Νότια Αφρική του απαρτχάιντ μέσα στις αποσκευές μια αμερικανίδας τουρίστριας.  Εκεί κάποιοι ο ακούν και γίνεται τεράστια επιτυχία και αρχίζει να κυκλοφορεί σε παράνομες ηχογραφήσεις. Πολλά χρόνια μετά,. Δύο νοτιοαφρικανοί θαυμαστές του Ροντρίγκεζ –αυτό είναι το όνομα του άγνωστου καλλιτέχνη- αποφασίζουν να μάθουν την αλήθεια για τη ζωή του. Και επειδή η ζωή γράφει τα καλύτερα και πιο απίθανα σενάρια, τον ανακαλύπτουν να ζει κάπου στην Αμερική. Ο Ροντρίγκεζ με έκπληξη μαθαίνει πως στη Νότια Αφρική είναι ένα είδωλο. Το επόμενο βήμα είναι να ταξιδέψει ως εκεί και να δώσει συναυλίες. Αυτή είναι η ιστορία του Σίξτο Ροντρίγκεζ, γνωστού ως Σούγκαρ Μαν που είναι και ο ήρωας της ταινίας-ντοκιμαντέρ «Ψάχνοντας τον Sugar Man» (Searching for Sugar Man), του σουηδού Μάλικ Μπεντζελούλ. Ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ με στοιχεία θρίλερ! Ο σκηνοθέτης καταγράφει την πορεία αναζήτησης του Ροντρίγκεζ, τις φήμες για το θάνατό του, την ανακάλυψή του. Με μια πολύ δυνατή σκηνοθεσία και μια απίστευτη αληθινή ιστορία, την οποία ο θεατής παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα, ο Μπεντζελούλ δημιουργεί μια χορταστική, απολαυστική ταινία. Με συνοδεία της αυθεντικής μουσικής του Σίξτο Ροντρίγκεζ και με την κάμερα να ταξιδεύει από το Ντιτρόιτ στο Κέιπ Τάουν και να αποτυπώνει μαρτυρίες και εικόνες από το παρελθόν και το παρόν, έχουμε ένα θαυμάσιο ντοκιμαντέρ μέσα από το οποίο σκιαγραφείται η δυνατή προσωπικότητα του χαμένου καλλιτέχνη. Ο Ροντρίγκεζ είναι ένας άνθρωπος που παίζει μουσική επειδή του αρέσει και όταν βλέπει πως δεν μπορεί να κάνει καριέρα, απλώς αποσύρεται και συνεχίζει τη ζωή του δουλεύοντας ως εργάτης σε κατασκευές. Γίνεται πατέρας τριών κοριτσιών χωρίς να ξέρει πως οι στίχοι του έχουν ταξιδέψει μέχρι τη Νότια Αφρική και έχουν γίνει εμπνεύσει τους αγωνιστές κατά του ρατσιστικού καθεστώτος της χώρας αυτής.

Μια εξαιρετική κινηματογραφική δουλειά, ένα εμπνευσμένο βιογραφικό ντοκιμαντέρ, ένα τρυφερό μουσικό ταξίδι. Αξίζει να το δείτε και να το απολαύσετε.

Ο Συνήγορος
The Counselor

Σκηνοθεσία: Ρίντλει Σκοτ
Πρωταγωνιστούν:  Μάικλ Φασμπέντερ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Μπράντ Πιτ, Πενέλοπε Κρουζ, Κάμερον Ντίαζ

Ήρωάς μας ένας ερωτευμένος συνήγορος μπερδεμένος με εμπόρους ναρκωτικών. Η ιστορία δεν είναι ο πρωτότυπη, αφού έχει να κάνει με διακίνηση ναρκωτικών από το Μεξικό στις ΗΠΑ. Αυτό όμως δεν είναι μειονέκτημα αφού στο «τιμόνι» κάθεται ο καλός καπετάνιος Ρίντλεϊ Σκοτ. Ο σκηνοθέτης ο οποίος κατορθώνει να χτίσει μια πυκνή σε δομή ταινία, ένα καθηλωτικό θρίλερ με αποκαλυπτικό φινάλε. 

Η ανθρώπινη απληστία μέσα από σκηνές βίας και σεξ, δίνονται με εξαιρετικά δεξιοτεχνικό τρόπο από το σκηνοθέτη με αποτέλεσμα μια υποδειγματική ταινία υψηλών προδιαγραφών και θαυμαστής κινηματογραφικής απόλαυσης.

Thor 2: Ο Σκοτεινός Κόσμος 
Thor: The Dark World

Σκηνοθεσία: Άλαν Τέιλορ
Πρωταγωνιστούν:  Κρις Χέμσγουορθ, Νάταλι Πόρτμαν, Κατ Ντένινγκς, Τομ Χίντλεστον, Άντονι Χόπκινς, Ίντρις Έλμπα, Ζάκαρι Λεβί, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Ρενέ Ρούσο, Ταντανόμπου Ασάνο, Κρίστοφερ Έκλεστον

Ο Θορ, προσπαθεί να σώσει τη Γη και τους Εννέα Κόσμους. Εχθρός του είναι ο  Μάλεκιθ που σκοπεύει να βυθίσει τον κόσμο στο σκοτάδι. Αυτά και άλλα πολλά και θαυμαστά σε μια περιπέτεια φαντασίας. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΝΕΑ αποστασία! Του Κλέαρχου Τσαουσίδη

Αθώος ο δάσκαλος Ντ. Παντελίδης