Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
Κλέφτης ποδηλάτων
Ladri di Biciclette
Σκηνοθεσία: Βιτόριο Ντε Σίκα
Πρωταγωνιστούν: Λαμπέρτο Μαγκιοράνι, Ένζο Σταϊόλα, Λιανέλα Καρέλ, Βιττόριο Αντονούτσι, Τζίνο Σαλταμερέντα, Τζούλιο Τσιάρι, Έλενα Αλτιέρι, Σέρτζιο Λεόνε, Ίντα Μπράτσι, Κάρλο Τζάχινο
Η καθημερινή ζωή είναι η μοναδική μας πραγματικότητα. Ο μόχθος, ο αγώνας για επιβίωση είναι η πραγματικότητα δισεκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν επάνω στον πλανήτη. Που χαίρονται με πράγματα απλά κι απολύτως αληθινά. Όπως με το να βρουν μια δουλειά αφισοκολλητή, που μοιάζει ασήμαντη μα είναι τόσο σημαντική αφού χάρις σε αυτήν θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν το φαγητό της οικογένειάς τους.
Μια τέτοια δουλειά στο δήμο της Ρώμης βρήκε ο Αντόνιο Ρίτσι και είναι πολύ ευτυχισμένος. Βέβαια η δουλειά απαιτεί να έχει ποδήλατο κι αυτός το δικό του το έδωσε ενέχυρο επειδή δεν είχε χρήματα. Από τη δύσκολη θέση τον βγάζει η γυναίκα του η οποία δίνει με τη σειρά της για ενέχυρο μερικά σεντόνια από την προίκα της και έτσι παίρνει πίσω το ποδήλατό του.
Την επόμενη μέρα ο Ρίτσι γεμάτος χαρά και αισιοδοξία πιάνει δουλειά. Φορτώνει τις αφίσες στο ποδήλατο και ξεκινά να τις κολλά στους δρόμους της πόλης. Όμως ενώ κολλά μια αφίσα κάποιος του κλέβει το ποδήλατο. Ο Ρίτσι τον κυνηγά αλλά ο κλέφτης γίνεται άφαντος. Χωρίς ποδήλατο σημαίνει πως ο άνδρας χάνει και τη δουλειά του. Έτσι ξεκινά μαζί με το γιο του μια αγωνιώδη προσπάθεια ανεύρεσης του κλεμμένου ποδηλάτου. Οι δυο τους περιφέρονται σε ολόκληρη τη Ρώμη χωρίς αποτέλεσμα. Σε μια στιγμή απελπισίας ο Ρίτσι σκέφτεται να κλέψει ένα ποδήλατο. Όμως δεν είναι κλέφτης, δεν ξέρει πώς να το κάνει κι έτσι τον συλλαμβάνουν οι περαστικοί. Ο άνδρας βλέποντας τις ελπίδες του να εξαφανίζονται ξεσπάει σε ένα σπαρακτικό κλάμα στην αγκαλιά του γιου του.
Η ταινία «Κλέφτης ποδηλάτων» (Ladri di biciclette) του Βιτόριο Ντε Σίκα, ποπυ γυρίστηκε το 1948, αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου και μια από τις κορυφαίες ταινίες του ιταλικού νεορεαλισμού. Είναι μια ταινία που έχει στο επίκεντρό της τη ζωή των ταπεινών ανθρώπων που παλεύουν για την επιβίωση. Ο Βιτόριο Ντε Σίκα περιγράφει την πραγματικότητα δίνοντας επί πλέον ένα σαφές κοινωνικό στίγμα στο έργο του. Η ταινία είναι στρατευμένη, όχι με τη δογματική έννοια του όρου αλλά με τη σαφή θέση που παίρνει απέναντι στην κοινωνική αδικία και την ανισότητα. Είναι μια ταινία μέσα από την οποία ο σκηνοθέτης κατακεραυνώνει την κρατική γραφειοκρατία και την αδυναμία του πολίτη μπροστά στη δύναμη της εξουσίας και του αστικού κράτους. Κανένα στυλιζάρισμα, σκηνοθεσία δυνατή και μεστή, εικόνες απολύτως ρεαλιστικές γυρισμένες σε φυσικό περιβάλλον. Γυρισμένη με μια συναρπαστική απλότητα και ένα γνήσιο και καθόλου εκβιασμένο συναισθηματικό φορτίο, η ταινία συγκινεί και κινητοποιεί το συναίσθημα αλλά και τη λογική.
Ο «Κλέφτης ποδηλάτων» είναι η ταινία – ορόσημο του νεορεαλισμού. Ως ιστορική αφετηρία του κινήματος θεωρείται η «Ρώμη. Ανοχύρωτη πόλη» (1945) του Ρομπέρτο Ροσελίνι, αλλά με τον «Κλέφτη…» παγιώνονται τα χαρακτηριστικά και η ιδεολογική του τοποθέτηση. Ο νεορεαλισμός αναπτύχθηκε αμέσως μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με τον κόσμο να προσπαθεί να αξιολογήσει το φαινόμενο του φασισμού και του ναζισμού που οδήγησε στη μεγάλη καταστροφή και προσεγγίσει τις ιδέες του μαρξισμού και του ανθρωπισμού. Αναπτύσσεται μέσα σε ένα περιβάλλον καταστροφής, εξαθλίωσης και κοινωνικής διάλυσης. Πραγματεύεται καθαρά ανθρωποκεντρικά θέματα, αφήνει τα μεγάλα στούντιο και προτιμά τα εξωτερικά γυρίσματα σε φυσικό ντεκόρ και συχνά χρησιμοποιεί ερασιτέχνες ηθοποιούς, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του «Κλέφτη ποδηλάτων». Υιοθετείται η ντοκιμαντερίστικη γραφή, το σενάριο είναι πιο χαλαρό, ο φωτισμός φυσικός και η χρήση του μοντάζ σχετικά περιορισμένη.
Ο νεορεαλισμός, ταυτόχρονα με την αμφισβήτηση και την κριτική τοποθέτηση απέναντι στην κυρίαρχη ιδεολογία, αμφισβητεί και της έως κινηματογραφική αισθητική και γραφή ανατρέποντάς την.
Ο Όρσον Γουέλς εντυπωσιασμένος με τον «Κλέφτη ποδηλάτων» είχε πει: «Ο Ντε Σίκα κατάφερε
κλασικό μπαλέτο και σύγχρονο εκφραστικό χορό, συνυφασμένη με εικόνες από εξεγερμένους και κουκουλοφόρους νεαρούς, βαριά οπλισμένους και ανεξέλεγκτους αστυνομικούς, μορφές από έναν άλλον, αμείλικτο κόσμο που έχει σφετεριστεί την καθημερινή πραγματικότητα.
Μέσα σε αυτό τον κόσμο προβάλλει ξαφνικά η μορφή της δεκαπεντάχρονης Μπέλα Έλμαν που, παίζοντας τον ίδιο της τον εαυτό, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο της. Η αθωότητα που είναι καταραμένη, εξοβελισμένη από την κοινωνία, στο έλεος της εξάντλησης, της απογοήτευσης, της έλλειψης στοργής.
Μια Πράσινη Ιστορία
A Green Story
Σκηνοθεσία: Νίκα Αγιασβίλι
Πρωταγωνιστούν: Εντ Ο’ Ρος, Μάλκολμ Μακντάουελ, Σάνον Ελίζαμπεθ, Λούις Μάντιλορ, Αναμπέλα Σιόρα, Τζορτζ Φιν, Ρότζερ Μπαρτ, Μπίλι Ζέιν
Ο Ευτύχιος Βλαχάκης έφυγε από την Ελλάδα πριν από πενήντα χρόνια με ελάχιστα χρήματα και έφτασε στην Αμερική. Εκεί κατάφερε να δημιουργήσει έναν κολοσσό που παράγει φιλικά στο περιβάλλον απορρυπαντικά. Σήμερα ο Βαν Βλαχάκη και ενώ πάσχει από καρκίνο έχοντας λίγους μήνες ζωής, θυμάται τα πρώτα του βήματα, όταν ήταν ακόμα ένας φτωχός μετανάστης τη δεκαετία του ’50 και αποφασίζει να κλείσει μια οικονομική συμφωνία που εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο.
Ένα Καλοκαίρι
Mud
Σκηνοθεσία: Τζεφ Νίκολς
Πρωταγωνιστούν: Μάθιου Μακόναχι, Ρις Γουίδερσπουν, Τάι Σέρινταν, Τζέικομπ Λόφλαντ, Σαμ Σέπαρντ, Μάικλ Σάνον
Ο 14χρονος Έλλις, ζει σε ένα πλωτό σπίτι, με τους γονείς του. Μια μέρα φεύγει μαζί με τον φίλο του Νέκμπον για να εξερευνήσουν μια βάρκα που είδαν επάνω σε κάποια δέντρα, απομεινάρι κάποιας πλημμύρας. Ανακαλύπτουν πως κάποιος ήταν εκεί πριν από αυτούς και έτσι οδηγούνται στον Μαντ, έναν άνδρα που καταζητείται για φόνο. Ανάμεσα στα παιδιά και τον άνδρα αναπτύσσετια φιλία και οι δυο φίλοι τον βοηθούν να συναντήσει την Τζούνιπερ, μια παλιά του αγαπημένη
Turbo
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Σόρεν
Πρωταγωνιστούν: Ράιαν Ρέινολντς, Πολ Τζαμάτι, Μάγια Ρούντολφ
Μια ανιμέισον τρισδιάστατη κωμωδία υψηλών ταχυτήτων με πρωταγωνιστή τον Τούρμπο, ένα σαλιγκάρι που ονειρεύεται να γίνει μια μέρα το γρηγορότερο σαλιγκάρι του κόσμου.