Ακόμη μία εβδομάδα με πληθώρα ταινιών που μπορεί να προσφέρει δυνατότητες διαφορετικών επιλογών αλλά δημιουργεί πρόσθετο άγχος στους κινηματογραφόφιλους οι οποίοι τρέχουν και δεν φτάνουν!
Κριτική-Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης
Ξεχωρίζουν “Ο συγγραφέας” του Γιαν Γκοζλάν και “Εκείνη” του Πολ Βερχόφεν που κοινό τους στοιχείο είναι πως και οι δύο μιλούν γαλλικά.
Υπάρχουν ακόμη δύο ξεχωριστά ελληνικά ντοκιμαντέρ, “Η τελευταία παραλία” και το “Un condor”, που όμως κανένα από τα δύο δεν έχει γυριστεί στην Ελλάδα!
Με θέματα που συγκινούν και ευαισθητοποιούν ασχολούνται δύο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες, η “Τρελή χαρά” και οι “24 εβδομάδες”.
Τρία δυνατά θρίλερ, γεμάτα ένταση και μυστήριο, “Το κορίτσι του τρένου”, “Μην ανασαίνεις” και “The neon demon” θα ενθουσιάσουν τους φίλους του είδους και όχι μόνον.
Τα παιδιά έχουν και αυτή την εβδομάδα τη δική τους επιλογή με την ταινία κινουμένων σχεδίων “Πελαργοί”./
Την 11αδα συμπληρώνει το σπάνιο πολωνικό φιλμ, “Η βάση των νεκρών” που γυρίστηκε το 1959.
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
UN HOMME IDEAL
Σκηνοθεσία: Γιαν Γκοζλάν
Πρωταγωνιστούν: Πιέρ Νινέ, Αν Ζιραρντό, Τιμπό Βενσόν
Ο Ματιέ εργάζεται σε μια εταιρία καθαρισμού, όμως το κρυφό του όνειρο είναι να γίνει συγγραφέας. Τον βλέπουμε απογοητευμένο να λαμβάνει μία απορριπτική επιστολή από κάποιον εκδοτικό οίκο στον οποίο έστειλε το τελευταίο του χειρόγραφο. Κι ύστερα έρχεται η στιγμή που θα αλλάξει τα πάντα στη ζωή του. Καθώς καθαρίζει ένα σπίτι που πρόκειται να πουληθεί, ανακαλύπτει ανάμεσα στα πράγματα του προηγούμενου ένοικου ο οποίος έχει πεθάνει, ένα χειρόγραφο. Είναι το ημερολόγιο του ηλικιωμένου άνδρα ο οποίος πολέμησε στην Αλγερία. Ο Ματιέ το παίρνει στο σπίτι του, το διαβάζει και μπαίνει σε σκέψεις. Είναι η στιγμή της απόφασης. Η στιγμή που θα κάνει το πρώτο βήμα προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Ανοίγει το ημερολόγιο του παλιού πολεμιστή κι αρχίζει να το αντιγράφει. Όλα πλέον έχουν πάρει το δρόμο τους.
Το βιβλίο του νεαρού συγγραφέα Ματιέ Βασέρ, γίνεται μεγάλη επιτυχία. Η Αλίς γοητεύεται από τον ταλαντούχο συγγραφέα και σύντομα παντρεύονται. Ζουν με τους γονείς της στην παραθαλάσσια βίλα της οικογένειας και εκεί ο Ματιέ προσπαθεί να γράψει πιεζόμενος από τον εκδότη του. Και τότε εμφανίζεται ένας άνδρας ο οποίος γνωρίζει την αλήθεια. Η ζωή του Ματιέ κινδυνεύει να καταρρεύσει. Ο κύκλος του ψέματος έχει ανοίξει. Και τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν θα αρχίσουν οι φόνοι. Ο Ματιέ βρίσκεται εγκλωβισμένος και μόνον ένας τρόπος απόδρασης υπάρχει. Κι αυτή τη φορά είναι μονόδρομος.
Συγκλονιστικό θρίλερ με δυνατές δόσεις σασπένς. Ο Γιαν Γκοζλάν δημιουργεί ατμόσφαιρα που θυμίζει Χίτσκοκ αλλά και Σαμπρόλ. Ο πολύ καλά δομημένος χαρακτήρας του Ματιέ, αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο της κατώτερης κοινωνικής τάξης ο οποίος φιλοδοξεί να γίνει κάτι άλλο από αυτό που είναι. Κι αν η φιλοδοξία για την επιτυχία είναι θεμιτή, η επιλογή του δρόμου προς αυτήν αποδεικνύεται ακανθώδης. Γιατί η αναζήτηση της ταυτότητας τον οδηγεί τελικά στην πλαστογράφηση του εαυτού του και στην εμφάνιση κάποιου που δεν είναι.
Οι θεατές παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα την πορεία του Ματιέ κι αγωνιούν για την τύχη του. Πλαστογράφησε, είπε ψέματα, δολοφόνησε αλλά κανείς δε θέλει να αποκαλυφθεί. Ίσως επειδή είναι ένας άνθρωπος που θέλει να πετύχει, να πάει μπροστά, που αγαπά την Άλις, η οποία αρχικά είναι άπιαστο όνειρο γι΄ αυτόν. Γιατί, εν τέλει, θέλει θα ξεφύγει από τη φτώχεια, την αφάνεια, την ανωνυμία. Για να οδηγηθεί τελικά εκεί από όπου θέλησε να ξεφύγει.
Σε συνέντευξή του ο σκηνοθέτης, Γιαν Γκοζλάν, λέει: “Η ταυτότητα είναι ένα θέμα που πάντα με συνάρπαζε. Είναι ένα θέμα παγκόσμιο και ιδιαίτερα ρομαντικό. Το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα σε αυτό που είμαστε και σε αυτό που φιλοδοξούμε να γίνουμε. Τι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε για να το πετύχουμε; Ποιο είναι το τίμημα που πληρώνουμε; Κλέβοντας το χειρόγραφο ενός νεκρού ο Ματιέ Βασέρ, ο ήρωας μου, αιχμαλωτίζεται σε ένα ψέμα που οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο από τον οποίο δεν μπορεί να ξεφύγει. Μπορεί να χαθείς σε ένα ψέμα, μπορεί να τρελαθείς. Το θέμα μου φαίνεται πολύ επίκαιρο με όλα αυτά τα περιστατικά λογοκλοπής που έχουν πολλαπλασιαστεί τελευταία”, Και συνεχίζει: “Ο Ματιέ Με το να δημοσιεύσει το κείμενο ενός άλλου, όχι μόνο αποκτά όλα όσα πάντα ήθελε να έχει, αλλά κατακτά και την Αλίς, την οποία ονειρευόταν, όμως ήταν απρόσιτη για εκείνον. Παρόλο που θα ήθελε να τον αγαπά για αυτό που πραγματικά είναι, χωρίς ταλέντο και έμπνευση, η σχέση τους βασίζεται σε αυτό το αρχικό ψέμα, και για εκείνον αυτό αποτελεί ένα πραγματικό ψυχολογικό βασανιστήριο. Η Αλίς καταλήγει να γίνει η κινητήρια δύναμη της κάθε του πράξης. Είναι έτοιμος για οποιαδήποτε θυσία για να κρατά ανέπαφη την εικόνα του ανθρώπου με τον οποίο εκείνη πιστεύει ότι ζει. Μέχρι το τελικό τέχνασμα που στο τέλος τον οδηγεί να γίνει ένα φάντασμα. Ο μηχανισμός αυτός με γοητεύει.
Η ταινία μιλά για τη μεγάλη δυσκολία της τέχνης και της δημιουργίας. Με την προσπάθεια που καταβάλλει ο Matthieu και τον πλούτο της φαντασίας που επιστρατεύει για να κρατήσει το μυστικό του, στερεύει από έμπνευση για να γράψει ένα πραγματικό μυθιστόρημα. Γίνεται ένα άδειο κέλυφος”.
EKEINH
ELLE
Σκηνοθεσία: Πολ Βερχόφεν
Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λοράν Λαφίτ, Αν Κονσινί, Σαρλ Μπερλίνγκ, Βιρζινί Εφιρά, Κριστιάν Μπερκέλ
Η Μισέλ είναι διευθύντρια σε μια εταιρία ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Είναι χωρισμένη, διατηρεί ερωτικές σχέσεις με τον άνδρα της καλύτερης φίλης της, ο πατέρας της είναι στη φυλακή καταδικασμένο για φόνο, διαφωνεί με τη μητέρα της η οποία σκοπεύει να παντρευτεί με έναν νεότερό της άνδρα και μια μέρα ένας μασκοφόρος άνδρας εισβάλλει στο σπίτι και τη βιάζει. Δεν καταγγέλλει το περιστατικό στην αστυνομία και αποφασίζει να ανακαλύψει μόνη το βιαστή της. Ένα επικίνδυνο παιχνίδι θα ξεκινήσει καθώς ο μασκοφόρος εισβάλλει ξανά στο σπίτι της και η Μισέλ παρασύρεται στη δίνη ενός εκδικητικού πάθους.
Διάβασα κάπου πως η ταινία είναι η καλύτερη που γύρισε ο Βερχόφεν. Δεν ξέρω εάν είναι έτσι, αλλά θα συμφωνήσω πως πρόκειται για μια ταινία η οποία δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητη.
Κατ αρχάς η ηρωίδα του Βερχόφεν, η Μισέλ, την οποία υποδύεται η εκπληκτική Ιζαμπέλ Ιπέρ, είναι ένας χαρακτήρας που αξίζει ιδιαίτερης προσοχής. Γιατί όλα όσα συμβαίνουν γύρω της, στο άμεσο οικογενειακό, φιλικό και επαγγελματικό της περιβάλλον, τα αντιμετωπίζει με τρόπο ψυχρό, αποστασιοποιημένο. Το αποκορύφωμα της στάσης της είναι ο βιασμός τον οποίο αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο. Χωρίς να εξωτερικεύσει τα αισθήματά της, συνεχίζει κανονικά τη ζωή της. Ο Πολ Βερχόφεν λέει: “Είναι μια ιστορία, δεν είναι αληθινή ζωή ούτε μια φιλοσοφική άποψη για τις γυναίκες! Αυτή η συγκεκριμένη γυναίκα αντιδρά μ’ αυτό τον τρόπο, χωρίς να σημαίνει ότι όλες οι γυναίκες αντιδρούν έτσι ή ότι θα έπρεπε να αντιδρούν έτσι. Αλλά η Μισέλ το κάνει”.
Ο τρόπος με τον οποίο ο Βερχόφεν οικοδομεί τον χαρακτήρα της Μισέλ αλλά και τους υπόλοιπους χαρακτήρες και μέσα στο πλέγμα σχέσεων στο οποίο κινούνται είναι σαγηνευτικός. Η σχεδόν κυνική αντιμετώπιση των ανθρώπων γύρω της, παρουσιάζει τη Μισέλ ως μία γυναίκα σκληρή κι αδιάφορη. Μόνο που, όπως φαίνεται, όλοι οι άνθρωποι, όσο άτεγκτοι κι αν φαίνονται, έχουν κάποιες ρωγμές από τις οποίες μπορεί να αναβλύσουν σταγόνες τρυφερότητας.
Ο Πολ Βερχόφεν ρωτήθηκε σε συνέντευξή αναφορικά με την ταινία, εάν είναι ο μετρ της ασάφειας, και απάντησε: “Όταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ είδε την ταινία, αυτό ήταν ένα από τα πράγματα που μου είπε: ‘το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής ασάφεια’. Έχει δίκιο- είναι πάντα ασαφές. Είναι δύσκολο να κατανοήσεις πλήρως αυτή τη γυναίκα. Στο τέλος, δεν είναι ξεκάθαρο τι θα έπρεπε να σκεφτείς. Μου αρέσει να αφήνω ανοιχτές τις εναλλακτικές. Ακριβώς όπως και στη ζωή, ποτέ δεν ξέρεις τι κρύβεται πίσω από ένα χαμόγελο.
Η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Κανών, δημιούργησε αίσθηση στο κοινό και τους κριτικούς, όχι άδικα όπως αποδεικνύεται. Είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα “Ωχ!” (Oh!), του Φιλίπ Ντιζάν.
ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΤΡΕΝΟΥ
THE GIRL OF THE TRAIN
Σκηνοθεσία: Τέιτ Τέιλορ
Πρωταγωνιστούν: Έμιλι Μπλαντ, Χέιλι Μπένετ, Λιουκ Έβανς, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Λίζα Κουντρό, Άλισον Τζένι, Τζάστιν Θερού, Έντγκαρ Ραμίρεζ, Λόρα Πρέπον
Η Ρέιτσελ κάθε μέρα περνά με το τρένο μπροστά από το παλιό της σπίτι, όπου ζει ο πρώην άντρας της με τη νέα του οικογένεια. Λίγο παρακάτω βλέπει μια άλλη ευτυχισμένη οικογένεια και βασανίζεται από την κατάθλιψη για την κατάντια της δικής της ζωής. Κάποια μέρα, περνώντας με το τρένο, θα δει κάτι παράξενο που θα την σοκάρει. Όταν εξαφανίζεται η γυναίκα του ζευγαριού αυτού η Ρέιτσελ πιστεύει πως εμπλέκεται στην υπόθεση.
Πολύ ενδιαφέρον θρίλερ μυστηρίου.
24 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ
24 WOCHEN
Σκηνοθεσία: Αν Ζοχρά Μπερασέντ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλια Τζέντς, Μπιάρν Μάντελ, Γιοχάνα Γκάστντορφ, Εμίλια Πιέσκε, Μαρία Βικτόρια Ντράγκους
Με το θέμα της έκτρωσης ασχολείται αυτήν η δραματική ταινία από τη Γερμανία. Ένα ζευγάρι καλείται να πάρει την πολύ σημαντική απόφαση εάν θα προχωρήσει σε έκτρωση. Κι αυτό επειδή το παιδί που κυοφορεί η γυναίκα ενδέχεται να πάσχει από σύνδρομο Ντάουν.
Η σκηνοθέτιδα Αν Ζοχρά Μπερασέντ, λέει: «Για εμένα ήταν πολύ σημαντικό να δημιουργήσω ένα γυναικείο χαρακτήρα που θα πείθει το κοινό, γιατί η έκτρωση είναι δύσκολο ζήτημα και υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι λόγω των αρχών τους είναι αντίθετοι»
ΜΗΝ ΑΝΑΣΑΙΝΕΙΣ
DON’T BREATH
Σκηνοθεσία: Φέντε Άλβαρεζ
Πρωταγωνιστούν: Τζέιν Λέβι, Στίβεν Λανγκ, Ντίλαν Μινέτ, Ντάνιελ Ζοβάτο, Σεργκέι Ονόπκο, Τζέιν Μέι Γκρέιβς
Στο Ντιτρόιτ της μεγάλης οικονομικής κρίσης, ζει η Ρόκι μαζί με τους φίλους της Άλεξ και Μάνι. Οι τρεις νέοι ονειρεύονται ένα καλύτερο μέλλων μακρυά από την πόλη τους και για να συγκεντρώσουν χρήματα επιδίδονται σε μικροκλοπές. Όταν μαθαίνουν πως σε ένα απομονωμένο σπίτι που ζει μόνος ένα τυφλός βετεράνος του Ιράκ, υπάρχουν πολλά χρήματα αποφασίζουν να το διαρρήξουν. Όμως το σπίτι εκτός από πολλά χρήματα κρύβει και ένα τραγικό μυστικό. Και επιπλέον ο τυφλός άνδρας αποδεικνύεται πολύ δύσκολος αντίπαλος. Και οι τρεις φίλοι βρίσκονται αντιμέτωποι με τον απόλυτο τρόμο.
Πολύ ενδιαφέρον θρίλερ που κρατά τους θεατές σε διαρκή ένταση.
Η ΤΡΕΛΗ ΧΑΡΑ
LA PAZZA GIOIA
Σκηνοθεσία: Πάολο Βίρτζι
Πρωταγωνιστούν: Μικαέλα Ραμαζότι, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Βαλεντίνα Καρνελούτι, Μάρκο Μεσέρι
Η Μπεατρίς υποστηρίζει πως είναι δισεκατομμυριούχος, αριστοκρατικής καταγωγής. Κι ακόμη πως διατηρεί στενές σχέσεις με τους ηγέτες του κόσμου. Η νεαρή Ντονατέλα, σημαδεμένη από τατουάζ, είναι εσωστρεφής και παραμένει κλειδωμένη στον κόσμο της. Οι δυο τους φιλοξενούνται στη Βίλα Μπόντι, μια ψυχιατρική κλινική. Μαζί θα φύγουν από εκεί αναζητώντας την ευτυχία και θα ζήσουν μια απρόβλεπτη περιπέτεια.
Η ταινία αφηγείται με ευαισθησία και τακτ την ιστορία της φιλίας ανάμεσα στις δύο γυναίκες. Πρόκειται για ένα ρόουντ μούβι με δραματικά και κωμικά στοιχεία που θα σας συγκινήσει.
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ
L’ ULTIMA SPIAGGIA
Σκηνοθεσία: Θάνος Αναστόπουλος, Νταβίντε Ντελ Ντεγκάν
Υπάρχει μια παραλία στην Τεργέστη όπου ένας τοίχος τριών μέτρων χωρίζει τους άνδρες από τις γυναίκες. Μέσα από τρις ιστορίες των ανδρών και των γυναικών λουομένων, οι σκηνοθέτες μιλούν για τα σύνορα και τις διακρίσεις.
Η ταινία η οποία γυριζόταν επί δύο χρόνια, επιλέχθηκε για το επίσημο πρόγραμμα του 69ου Φεστιβάλ των Κανών.
UN CONDOR
Σκηνοθεσία: Γιάννης Κολόζης
Πρωταγωνιστεί: Σέρτζιο Κοντρέρας
Ο Σέρτζιο Κοντρέρας επιστρέφει στην πατρίδα του, τη Χιλή. Αφού έζησε 38 χρόνια, από το Νοέμβριο τοιυ 1973 στο Σέφιλντ, επιστρέφει και ταξιδεύει στο Πούντα Αρένας, τη νότια άκρη του κόσμου και από τα επιβλητικά Τόρρες ντελ Πάινε στo Σαντιάγο και στην έρημο Ατακάμα.
Ο Σέρτζιο στα 17 του αναγκάστηκε να φύγει μακριά από τη Χιλή της χούντας, να αυτοεξοριστεί και να ζήσει τη δική του μεγάλη περιπέτεια. Και τώρα μπροστά στην κάμερα αφηγείται τη συναρπαστική του ζωή ενώ τον ακολουθεί σε αυτό το ταξίδι προσπαθώντας να καταγράψει τον κοινό χρόνο ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν.
ΠΕΛΑΡΓΟΙ
STORKS
Σκηνοθεσία: Νίκολας Στόλερ, Νταγκ Σουίτλαντ
Με τις φωνές των: Άντι Σάμπεργκ, Κέλσι Γκράμερ, Κίγκαν-Μάικλ Κι, Τζόρνταν Πιλ
Στα ελληνικά με τις φωνές των: Θανάση Τσαλταμπάση (Τζούνιορ) και Λίλας Μπακλέση (Τουλίπα)
Οικογενειακή κωμωδία κινουμένων σχεδίων με πρωταγωνιστή τον Τζούνιορ, τον καλύτερο πελαργό-πωλητή της εταιρίας που όμως έμπλεξε σε μπελάδες.
THE NEON DEMON
Σκηνοθεσία: Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν
Πρωταγωνιστούν: Έλ Φάνινγκ, Τζένα Μαλόουν, Μπέλα Χίθκοουτ, Άμπεϊ Λι, Καρλ Γκλούσμαν, Κιάνου Ριβς, Κριστίνα Χέντρικς, Ντέσμοντ Χάρινγκτον,
Αλεσάντρο Νιβόλα, Τσαρλς Μπέικερ
Η Τζέσι φιλοδοξεί να κάνει καριέρα μοντέλου. Έτσι μετακομίζει στο Λος Άντζελες. Εκεί όμως μια ομάδα γυναικών, οι οποίες έχουν εμμονή με την ομορφιά θα καταβροχθίσουν τα νιάτα και τη ζωντάνια της. Μια ταινία τρόμου, ένα ψυχολογικό θρίλερ που διεισδύει στο φαύλο κύκλο της ομορφιάς.
Λέει ο σκηνοθέτης: «Ζούμε σε έναν κόσμο που η αξία της ομορφιάς συνεχώς ανεβαίνει. Ταυτόχρονα, όσο μεγαλώνουμε και η ομορφιά μας περιορίζεται, τόσο μεγαλώνει και η εμμονή μας με αυτήν. Μία εμμονή που σύμφωνα μπορεί να οδηγήσει έως και στην τρέλα, όπως στην περίπτωση του Νάρκισσου. Οπότε, μία ταινία τρόμου θα μπορούσε να αποτελέσει γόνιμο έδαφος για να βασίσει μία ιστορία τρέλας και εμμονής”.
Η ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ
BAZA LUDGI UMARLYCH
Σκηνοθεσία: Τσέσλαβ Πετέλσκι
Πρωταγωνιστούν: Ζίγκμουντ Κέστοβιτζ, Εμίλ Κάρεβιτζ, Τερέζα Ιζέβσκα
Παράνομοι και δυσπροσάρμοστοι άνθρωποι ζουν στη Βάση των Νεκρών, ένα δάσος στη ΝΑ Πολωνία. Η κατάσταση στην περιοχή γίνεται έκρυθμη επειδή οι περίεργοι κάτοικοι αντιδρούν και ένας άνδρας στέλνεται για να ηρεμήσει τα πνεύματα.
Αριστουργηματική ταινία που γυρίστηκε το 1959 στην Πολωνία, ένα δείγμα γουέστερν και φιλμ νουάρ μπολιασμένο σε στοιχεία σοσιαλιστικού ρεαλισμού.