Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
THE REVENANT
Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου
Πρωταγωνιστούν: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Ντόναλ Γκλίσον, Ουίλ Πούλτερ, Λούκας Χάας, Πολ Άντερσον
Η ανακάλυψη της Αμερικής είχε ως αποτέλεσμα τη γενοκτονία των αυτόχθονων πληθυσμών από τους χριστιανούς ευρωπαίους αποίκους. Η δημιουργία των ΗΠΑ ήταν μια επώδυνη γέννηση η οποία βασίστηκε αφενός σε οράματα και προσδοκίες αφετέρου σε αίμα, θάνατο και προδοσία. Ο Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου, με την ταινία “Η επιστροφή” (The revenant), επιχειρεί μια κατάδυση στην αμερικανική ιστορία. Η αφήγησή του μας μεταφέρει στις αρχές του 19ου αιώνα. Ο χώρος της δράσης είναι τα Βραχώδη Όρη. Ο ήρωας ονομάζεται Χιου Γκλας, είναι κυνηγός και ιχνηλάτης. Η υπόθεση αναφέρεται σε μια ομάδα κυνηγών η οποία δουλεύει για λογαριασμό μιας εταιρίας δερμάτων. Όταν η ομάδα θα δεχτεί μια επίθεση Ινδιάνων, προσπαθεί να διαφύγει μέσα από το ποτάμι. Ενώ προχωρούν καταδιωκόμενοι μέσα στο δάσος, ο Χιου θα δεχτεί την επίθεση μιας αρκούδας και θα τραυματιστεί σοβαρά. Μέσα από μια σειρά γεγονότων, ο γιος του θα δολοφονηθεί και ο ίδιος θα εγκαταλειφθεί τραυματισμένος. Από τη στιγμή εκείνη θα ξεκινήσει ένας συγκλονιστικός αγώνας επιβίωσης ο οποίος θα εξελιχθεί σε αναζήτηση του Τζον Φιτζέραλντ, του ανθρώπου ο οποίος σκότωσε το γιο του και τον εγκατέλειψε. Παράλληλα ο αρχηγός των Ινδιάνων που επιτέθηκαν στους κυνηγούς αναζητά την κόρη του η οποία έχει απαχθεί από μια ομάδα λευκών κακοποιών.
Ο ισπανός σκηνοθέτης αναμετριέται με μια ιστορία που θα μπορούσε να ιδωθεί ως η ιστορία οικοδόμησης του αμερικανικού έθνους σε σμίκρυνση! Η ταινία του αποτελεί ένα έπος επιβίωσης, ένα οδοιπορικό εκδίκησης, μια πορεία προς τη λύτρωση. Ο Ινιαρίτου ακολουθεί βήμα-βήμα τον ήρωά του, η κάμερά του ξερνάει λάσπη και χιόνι, αφήνει πιτσιλιές αίματος, μυρίζει ιδρώτα. Αφηγείται χωρίς να επιχειρεί να ωραιοποιήσει, χωρίς καμία διάθεση εξιδανίκευσης. Οι χαρακτήρες του είναι αληθινοί άνθρωποι, ζουν μέσα στις ιστορικές συνθήκες που έτυχε να γεννηθούν. Είναι σκληροί και φιλόδοξοι, αγαπούν το χρήμα, δε διστάζουν να σκοτώσουν, είναι εκδικητικοί κι αμείλικτοι. Κάποιοι είναι περήφανοι και έχουν τιμή. Κάποιοι άλλοι είναι γλοιώδεις κι άτιμοι.
Τι απαντάμε στο ερώτημα εάν υπάρχουν καλοί και κακοί; Δύσκολη απάντηση ιδίως όταν ο άνθρωπος αγωνίζεται για την ίδια του τη ζωή. Σίγουρα όμως υπάρχουν ηθικοί κι ανήθικοι.
Ο Ινιαρίτου λοιπόν, σκηνοθετεί με εκπληκτικό τρόπο ένα γουέστερν. Μια ταινία που κόβει την ανάσα καθώς κινείται στην κόψη του ξυραφιού με την ένταση να κορυφώνεται. Μη βιαστείτε όμως να χαρακτηρίσετε την ταινία, απλά ως περιπέτεια. Επειδή είναι πολλά περισσότερα. Αν κάτι αξίζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η παράλληλη εξιστόρηση της πορείας των Ινδιάνων. Γιατί ενώ είναι τα θύματα μιας γενοκτονίας οι κυνηγοί τους θεωρούν θύτες και τους αποκαλούν βαρβάρους. Είναι τα δικά τους χωριά που βλέπουμε καμμένα, είναι οι δικές τους γυναίκες που βιάζονται και απάγονται, είναι τα παιδιά τους που σκοτώνονται. Και είναι και κάτι ακόμη: η αλόγιστη απομύζηση της φύσης, η καταστροφή της, ο ίδιος ο καπιταλισμός ο οποίος για να ζήσει χρειάζεται οράματα αφενός, θύματα αφετέρου. Τέλος,. Είναι μια ταινία η οποία εξερευνά τα ανθρώπινα ένστικτα αλλά και την ψυχολογία του ατόμου που βρίσκεται στα όρια, που δεν ελπίζει σε τίποτε και μόνον η εκδίκηση τον κρατά ζωντανό.
Η ταινία είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Χιου Γκραντ, στην οποία βασίστηκε το βιβλίο του Μάικλ Πανκ “Η επιστροφή: Μια διήγηση εκδίκησης” (2002).
Είναι υποψήφια για 12 Όσκαρ, ενώ ήδη έχει κερδίσει τρεις Χρυσές Σφαίρες.
ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ
LOS HEROES DEL MAL
Σκηνοθεσία: Ζόε Μπεριατούα
Πρωταγωνιστούν: Εμίλιο Παλάθιος, Χόρχε Κλεμέντε, Μπεατρίς Μεντίνα, Μακαρένα Γκόμεζ, Ολίβια Μπάλιβι, Νάτσο Κορονάδο
Ο Αρίτς πέφτει θύμα βίας στο σχολείο. Ο Εστεμπάν τον βοηθά. Τα δυο παιδιά γίνονται φίλοι και όλοι τους θεωρούν περιθωριακούς και αντικοινωνικούς. Στην παρέα τους μπαίνει και η Σαρίτα, ένα μοναχικό κορίτσι. Οι τρεις νέοι σχηματίζουν τη δική του οικογένεια, μοιράζονται τα πάντα, πειραματίζονται, εξερευνούν τη σεξουαλικότητά τους. Σύντομα οδηγούνται στην παραβατικότητα, αρχίζουν να κλέβουν πράγματα από τα μαγαζιά. Όταν ένας φύλακας τους συλλαμβάνει, θα αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν βία. Όλα πλέον αλλάζουν στη μεταξύ τους σχέση. Η εποχή της αθωότητας έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί, οι τρεις νέοι πρέπει πλέον να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να αποφασίσουν τι θα κάνουν. Ο ισπανός σκηνοθέτης κάνει με αυτήν την ταινία ένα ελπιδοφόρο ντεμπούτο, σχεδόν εντυπωσιακό. Με μια σκληρή ματιά εξερευνά τη νεανική παραβατικότητα και τη βίαιη ενηλικίωση. Διάβασα και το μεταφέρω πως η ταινία είναι αυστηρώς ακατάλληλη για ανήλικους αλλά και για συντηρητικούς θεατές!
Ο σκηνοθέτης σημειώνει:«Οι Ήρωες του Κακού» δεν είναι θρίλερ, δεν είναι ακριβώς μια κοινωνική ταινία, είναι περισσότερο ένα ρομαντικό δράμα για την εφηβεία, για την ανακάλυψη του έρωτα, του σεξ, της ωριμότητας και του πόνου που συνοδεύουν αυτή την αλλαγή. Είναι μια γλυκιά και σκληρή ταινία – το θέμα της είναι αρκετά ριψοκίνδυνο εξαιτίας του ύφους της, γιατί η ταινία ξετυλίγει την πιο δύσκολη περίοδο στη ζωή όλων των ανθρώπων: την εφηβεία.
Όλα αυτά τα ζητήματα ενσωματώνονται μέσα από τη σύγκρουση ανάμεσα σε αυτούς τους νεαρούς ταραξίες και από τη χρήση της βίας. Από την οπτική γωνία των χαρακτήρων, η βία είναι ένα μέσο αυτοάμυνας, χρησιμοποιείται ενάντια σε αυτούς που τους κακομεταχειρίζονται στο σχολείο τους, και χρησιμοποιείται ενάντια στους ίδιους, αλλά κάθε φορά που αποφασίζουν να καταφύγουν στη βία, μετατρέπεται σε κάτι χειρότερο από αυτό που αντιμετωπίζουν.
Η σύγκρουση που προτείνει η ταινία είναι ένα ηθικό παράδοξο, όπως υποδηλώνει και ο ίδιος ο τίτλος της: «Οι Ήρωες του Κακού». Καταλήγουν να είναι ήρωες ή εγκληματίες; Είναι οι έφηβοι εκτός νόμου;
Πρόθεσή μας είναι να κάνουμε τον θεατή να σκεφτεί, να εξερευνήσει το σύμπαν των χαρακτήρων προκειμένου να ανακαλύψει μόνος του τις απαντήσεις στα ερωτήματα που προκύπτουν. Στην ταινία, δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις, και παρ’ όλο που το φινάλε είναι αρκετά υπαινικτικό, οι θεατές μπορούν να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα.
ΣΤΙΒ ΤΖΟΜΠΣ
STEVE JOBS
Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ
Πρωταγωνιστούν: Μίκαελ Φασμπέντερ, Κέιτ Γουίνσλετ, Σεθ Ρόγκεν, Σάρα Σνουκ, Κάθριν Γουότερστον, Τζεφ Ντάνιελς, Μάικλ Στούλμπαργκ, Βανέσα Ρος, Τζον Ορτίζ
Ταινία για τη ζωή του γκουρού της τεχνολογίας και ιδρυτή της Απλ (Apple), βασισμένη στο μπεστ σέλερ του Γουόλτερ Άιζακσον.
Σχολιάζει ο σκηνοθέτης : «Μόλις διάβασα το σενάριο ήξερα πως ήθελα να το κάνω ταινία. Δε μοιάζει με τίποτα από όλα όσα έχω κάνει στο παρελθόν. Ο χαρακτήρας που έγραψε ο Άαρον είναι Σαιξπηρικών προδιαγραφών. Όλοι και όλα περιστρέφονται γύρω του. Για κάποιους αποτελεί ίνδαλμα και του είναι πιστά αφοσιωμένοι. Άλλοι τον θεωρούν τέρας. Το σίγουρο είναι πως είναι εκείνος που άλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης των ανθρώπων, μολονότι ο ίδιος ήταν δυσλειτουργικός στην επικοινωνία. Κατόρθωνε να κάνει δημιουργικούς ανθρώπους και ομάδες. Ήταν καταπληκτικός στο να μεταμορφώνει τους ανθρώπους. […] Πρόκειται για ένα ιμπρεσιονιστικό πορτραίτο. Πολλές ιδέες προήλθαν από την αληθινή ζωή, άλλες είναι δημιούργημα της φαντασίας του σεναριογράφου, αλλά το φιλμ είναι αφαιρετικό κι επικεντρώνεται σε τρεις χαρακτηριστικές στιγμές στη ζωή και την καριέρα του Τζομπς, και ειδικότερα στο τι προηγήθηκε αυτών. Πρόκειται για το λανσάρισμα του Macintosh (1984), του ΝeΧΤcube (1988) και του iMac.»
ΚΟΚΟΡΑΚΙ, Ο ΗΡΩΑΣ ΤΗΣ ΦΑΡΜΑΣ
UN GALLO CON MUCHOS HUEVOS
Σκηνοθεσία: Γκαμπριέλ Ρίβα-Παλάθιο Αλατρίστε, Ροντόλφο Ρίβα-Παλάθιο Αλατρίστε
Ο Ρόκι είναι ένα κοτοπουλάκι που μαζί με την παρέα του στο κοτέτσι τα βάζει με έναν κακό αγρότη. Κινούμενα σχέδια.
ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΨΕΥΤΗΣ
JAKOB, DER LUGNER
Σκηνοθεσία: Φρανκ Μπάιερ
Ηθοποιοί: Βλαστιμίλ Μπρόντσκι, Έρβιν Γκεσόνεκ, Χένρι Χαμπχεν, Άρμιν Μίλερ Σταλ
Ταινία του 1974, η μοναδική ταινία από τη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας που ΄’ήταν υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Προς το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, σε ένα εβραϊκό γκέτο ο Ιάκωβος ακούει τυχαία από το γερμανικό ράδιο ότι οι Σοβιετικοί νικούν. Όταν το λέει στους υπόλοιπους κανείς δεν τον πιστεύει κι αυτός τους λέει πως έχει κρυμμένο ένα ραδιόφωνο. Γίνεται πιστευτός και συνεχίζει να διαδίδει νικηφόρα νέα από το μέτωπο, τα οποία όμως εφευρίσκει ο ίδιος. Όμως αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανύψωση του ηθικού των κλεισμένων στο γκέτο. Όμως κάποτε το ψέμα αποκαλύπτεται…