Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

PRIDE

Σκηνοθεσία: Μάθιου Γουόρκους
Πρωταγωνιστούν: Μπιλ Νάι, Άντριου Σκοτ, Ντομινίκ Γουέστ, Ιμέλντα Στάντον, Πάντι Κονσιντάιν, Τζόζεφ Γκίλγκαν

Το Μάρτιο του 1984 στη Μεγάλη Βρετανία ξεκινούν οι μαζικές απεργίες των ανθρακωρύχων οι οποίες συντάραξαν τη χώρα και εγγράφησαν στη συλλογική μνήμη ως η μεγαλύτερη νίκη της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης Θάτσερ εναντίον της εργατικής τάξης. Η απόφασή της να κλείσει αρχικά 20 ανθρακωρυχεία και στη συνέχεια 70, ξεσήκωσε τους εργαζόμενους οι οποίοι αποφάσισαν να αγωνιστούν χρησιμοποιώντας το μοναδικό όπλο που διέθεταν: την απεργία.

Την ίδια εποχή αναπτυσσόταν στη χώρα ένας αγώνας για την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και συγκεκριμένα για το δικαίωμα στο σεξουαλικό προσανατολισμό.

Όταν, λοιπόν, οι ανθρακωρύχοι αποφάσισαν να αντισταθούν στην κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ, παράλληλα άρχισε να αναπτύσσεται και ένα κίνημα αλληλεγγύης προς το δίκαιο αγώνα τους με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων ώστε οι απεργοί να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά προβλήματα που προέκυπταν εξαιτίας της απεργίας τους.

Στην παρέλαση των ομοφυλόφιλων (Gay parade) που πραγματοποιήθηκε την ίδια περίοδο μια ομάδα διαδηλωτών φώναξε συνθήματα υπέρ των ανθρακωρύχων και συγκέντρωνε χρήματα για να ενισχύσει τον απεργιακό αγώνα τους. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα και πήρε σάρκα και οστά η συλλογικότητα “Λεσβίες και γκέι στηρίζουν τους ανθρακωρύχους” με σκοπό να οργανωθεί με καλύτερο και πιο αποδοτικό τρόπο η στήριξη. Η ομάδα την οποία αρχικά αποτελούσαν πολύ λίγα άτομα, ξεκίνησε δυναμικά και σύντομα είχε συγκεντρωθεί ένα σημαντικό ποσό. Όταν όμως αποφάσισαν να αποδώσουν τα χρήματα στους δικαιούχους αντιμετώπισαν μεγάλες δυσκολίες από την συντηρητική και γεμάτη προκαταλήψεις αντιμετώπιση των ομοφυλόφιλων ανδρών και γυναικών από τη μεριά της βρετανικής κοινωνίας, μέρος την οποία ήσαν και οι ανθρακωρύχοι. Έτσι οι αλλεπάλληλες τηλεφωνικές προσπάθειες να επικοινωνήσουν με τα συνδικάτα κατέληγαν σε κλείσιμο του τηλεφώνου από την άλλη πλευρά μόλις άκουγαν ποιοι τους καλούσαν. Τελικά κατάφεραν να έρθουν σε επικοινωνία με τους απεργούς ενός ανθρακωρυχείου σε ένα χωριό της Νότιας Ουαλίας. Αρχικά ένας εκπρόσωπος του σωματείου επισκέφθηκε το Λονδίνο, συναντήθηκε με τους αλληλέγγυους στον αγώνα τους ομοφυλόφιλους άνδρες και γυναίκες και χαιρετώντας τους είπε: “Όταν είσαι σε μια μάχη ενάντια σε ένα μεγαλύτερο και δυνατότερο εχθρό, και μαθαίνεις ότι έχεις ένα φίλο που δεν ήξερες καν ότι υπήρχε, είναι το καλύτερο συναίσθημα στον κόσμο”.

Ο πάγος από τη μια μεριά είχε σπάσει, έμενε να συμβεί το ίδιο και από την άλλη. Κι αυτό, όπως αποδείχτηκε, ήταν πιο δύσκολο. Η επίσκεψη της ομάδας των ομοφυλόφιλων αλληλέγγυων αντιμετωπίστηκε με εχθρότητα και ψυχρότητα από το μεγαλύτερο μέρος της κοινότητας η οποία δεν κατάφερε να ξεπεράσει το συντηρητισμό και τις προκαταλήψεις της. Όμως ο αγώνας συνεχίστηκε από εκείνους και εκείνες που τόλμησαν και οι οποίοι εκτός από σχέσεις αλληλεγγύης ανάπτυξαν και σχέσεις φιλικές οι οποίες διατηρήθηκαν και πολλά χρόνια μετά το σταμάτημα της απεργίας. Μάλιστα, τον επόμενο χρόνο στη μεγάλη παρέλαση των ομοφυλόφιλων πήρε μέρος και η κοινότητα των ανθρακωρύχων από τη Νότια Ουαλία. Και επί πλέον λίγο καιρό μετά οι γκέι απέκτησαν δικαιώματα στη Μεγάλη Βρετανία με νόμο που πέρασε από τη Βουλή το Εργατικό Κόμμα, κάτω από την πίεση της μεγαλύτερης συνδικαλιστικής ομοσπονδίας ανθρακωρύχων.

Αυτήν είναι σε γενικές αρχές η εξιστόρηση κάποιων πραγματικών γεγονότων τα οποία μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο από το Μάθιου Γουόρκους.

Πρόκειται για ένα ακόμη δείγμα του βρετανικού κοινωνικού-πολιτικού κινηματογράφου που ουδέποτε εγκατέλειψε τις επάλξεις. Μέσα από την αφήγηση των πραγματικών γεγονότων, ο Γουόρκους επιχειρεί μία κριτική στο καταστροφικό οικονομικό μοντέλο του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού που εφάρμοσε στη Μεγάλη Βρετανία, η Μάργκαρετ Θάτσερ και συνεχίστηκε σε μεγάλο βαθμό από τους διαδόχους της. Ένα μοντέλο που ενώ για τους συστηματικούς αναλυτές έχει κριθεί ως επιτυχημένο είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τα φτωχότερα οικονομικά στρώματα με τον περιορισμό του κοινωνικού κράτους, τη συρρίκνωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, την αύξηση της ανεργίας κλπ. Αυτό που επίσης αναδεικνύεται είναι η έννοια της αλληλεγγύης ανάμεσα στους ανθρώπους και η δύναμή της να επιφέρει σημαντικές αλλαγές τόσο στο κοινωνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο συμπεριφορών. Κι ακόμη ο σκηνοθέτης επικεντρώνεται στους χαρακτήρες του, στα δικά τους προβλήματα μέσα στην οικογένεια και στη μικρή τους κοινότητα αλλά και στις μεταξύ τους σχέσεις. Επιλέγοντας τη ρεαλιστική οδό κινηματογράφησης, ο Γουόρκους δεν αφήνει τη σοβαρότητα του θέματός του να τον παρασύρει σε μια δραματική προσέγγιση των γεγονότων. Έτσι κατορθώνει να κρατήσει μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στην απαραίτητη σοβαρότητα με την οποία οφείλει κάποιος να αντιμετωπίζει τους τους εργατικούς αγώνες και τους αγώνες για τα ανθρώπινοι δικαιώματα με το χιούμορ το οποίο αναβλύζει σε κάθε σκηνή μην επιτρέποντας στην ατμόσφαιρα να βαρύνει.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών κάθε μία ξεχωριστά είναι υποδειγματικές.

 

ΤΟ ΒΑΠΟΡΑΚΙ
ΤHE MULE

Σκηνοθεσία: Άνγκους Σάμψον, Τόνι Μαχόνι
Πρωταγωνιστούν: Χιούγκο Γουίβινγκ, Άνγκους Σάμψον, Λι Γουάνελ, Γιούεν Λέσλι, Τζεφ Μορέλ, Τζορτζίνα Χέιγκ, Νόνι Χάζελχαρστ, Τζον Νομπλ

Ο Ρέι Τζέκινς είναι αθλητής σε μια μικρή ομάδα σε κάποια γειτονιά της Μελβούρνης. Προπονητής είναι ο πατέρας του αλλά κουμάντο στην οικογένεια κάνει η δεσποτική μητέρα του. Ένας τύπος, ιδιοκτήτης ενός κλαμπ που χρησιμοποιεί ως βιτρίνα για να καλύπτει τις παρανομίες του, είναι ο πρόεδρος της ομάδας.

Ένα ταξίδι-δώρο του προέδρου προς τους αθλητές στην Μπανγκόκ γίνεται η απαρχή ενός μεγάλου μπλεξίματος για τον Τέι. Ο κολλητός του τον πείθει να καταπιεί μια ποσότητα ναρκωτικών, συσκευασμένων μέσα σε προφυλακτικά, ώστε να τα περάσουν στην Αυστραλία για λογαριασμό του αφεντικού και προέδρου της ομάδας. Όμως θα γίνει ένα μπλέξιμο και ο Ρέι θα κρατηθεί σε ένα ξενοδοχείο από την ομοσπονδιακή αστυνομία μια μία εβδομάδα αρχικά και για άλλες τρεις μέρες στη συνέχεια, μέχρις ότου βγάλει από μέσα του δια της φυσιολογικής οδού, το παράνομο φορτία. Όμως εκείνος δεν προδίδει το φίλο του και με μεγάλο κόπο και πόνο κρατάει μέσα του τα ναρκωτικά. Η συνέχεια μας προσφέρει μια σειρά από ανατροπές οι οποίες αποδεικνύουν πως τίποτε δεν εί8ναι όπως φαίνεται.

Το σενάριο της ταινία «Το βαποράκι» (The mule) των Άνγκους Σάμψον και Τόνι Μαχόνι είναι βασισμένο σε αληθινή ιστορία η οποία συνέβη το 1983. Αφορμή ήταν ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα, σύμφρωνα με το οποίο ένας λαθρέμπορος ναρκωτικών συνελήφθη σε αεροδρόμιο της Νέας Ζηλανδίας ο οποίος κρατήθηκε επί μέρες σε δωμάτιο ξενοδοχείου αρνούμενος να πάει στην τουαλέτα!

Οι σκηνοθέτες στήνουν αριστοτεχνικά μια κωμική ταινία με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Ο κεντρικός χαρακτήρας, τον οποίο ερμηνεύει εκπληκτικά ο Χιούγκο Γουίβινγκ, περιτριγυρίζεται από διάφορους ανθρώπους που κανείς τελικά δεν είναι αυτός που αρχικά φαίνεται. Έτσι η ιστορία αρχίζει να δημιουργεί σαπένς και μυστήριο, το λεπτό μαύρο χιούμορ κυριαρχεί και στο φινάλε έρχεται η αποκάλυψη του μεγάλου μυστικού. Τα πράγματα ξεκαθαρίζουν, απονέμεται δικαιοσύνη ενώ ο αγαθιάρης Ρέι αποδεικνύεται σε σκληρό καρύδι, δεν υποχωρεί μπροστά στις απειλές τους αστυνομίας και τιμά με το παραπάνω τη φιλία του.

Με δομή μαύρης κωμωδίας η θαυμάσια αυτή ταινία από την Αυστραλία, βασίζεται σε ένα σενάριο που κρατάει το θεατή σφιχτοδεμένο μέχρι τέλους και σε μια σκηνοθεσία με κορυφώσεις και εκπλήξεις δίνοντας έτσι ένα ρυθμό που αποφεύγει κοιλιές, απαναλήψεις και κοινοτυπίες.

Μια φρέσκια και πρωτότυπη ματιά, μια ταινία διασκεδαστική αλλά όχι «ελαφριά», μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να δει κάποιος πως μπορεί ο Χίτσκοκ να φλερτάρει με τους Κοέν και πως ο μικρός και κλειστός χώρος ενός δωματίου μπορεί να είναι τόσο μεγάλος κι ανοιχτός ώστε να χωρέσει ίντριγκες, ματαιώσεις, διαψεύσεις, επιβεβαιώσεις, φιλίες, μυστικά, ψεύδη, αλήθειες κι όλα αυτά με επίκεντρο το γεμισμένο με ναρκωτικά στομάχι ενός αφελούς –τουλάχιστον στην πρώτη ματιά- αθλητή.

 

ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ
HIROSHIMA MON AMOUR

Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ
Πρωταγωνιστούν: Εμανουέλ Ριβά, Έιτζι Οκαντά

Μια ηθοποιός φθάνει από τη Γαλλία στη Χιροσίμα για να παίξει σε μια ταινία με θέμα την ειρήνη. Εκεί ερωτεύεται έναν Ιάπωνα και μέσα από αυτή τη σχέση αρχίζουν οι εκατέρωθεν εξομολογήσεις. Εκείνος, μιλάει για τη ζωή του και επαναλαμβάνει «Δεν έχεις δει τίποτα από τη Χιροσίμα». Εκείνη αναφέρεται στα εφηβικά της χρόνια στη Νεβέρ, κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, για το πως ερωτεύτηκε έναν Γερμανό στρατιώτη αλλά και στην ταπείνωση που υπέστη κατά τη διάρκεια της Απελευθέρωσης.

Το αθάνατο αριστούργημα που γύρισε ο Αλέν Ρενέ το 1959 που θεωρήθηκε ορόσημο για τη γαλλική νουβέλ βαγκ (νέο κύμα) και που είναι βασισμένο σε σενάριο που έγραψε η Μαργκερίτ Ντιράς.

 

ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ
UN MOMENT D‘ÉGAREMENT

Σκηνοθεσία: Ζαν Φρανσουά Ρισέ
Πρωταγωνιστούν: Βενσάν Κασέλ, Φρανσουά Κλιζέ, Αλίς Ισαάζ, Λόλα Λελάν

Ο Αντουάν κι ο Λοράν φίλοι από χρόνια, πηγαίνουν για διακοπές στην Κορσική με τις κόρες του, Λούνα και Μέρι. Ένα βράδι στην παραλία ο Λοράν θα υποκύψει στα θέλγητρα της 17χρονης Λούνα η οποία και θα ερωτευτεί παράφορα το φίλο του πατέρα της. Ο Αντοθυάν προσπαθεί να καταλάβει τι βασανίζει την κόρη του. Ριμέικ της ταινίας του Κλοντ Μπερί, «Μια στιγμή τρέλας» (1977).

 

ΧΑΡΤΙΝΕΣ ΠΟΛΕΙΣ
PAPER TOWNS

Σκηνοθεσία: Τζέικ Σράιερ
Πρωταγωνιστούν: Κάρα Ντελεβίν, Νατ Γουλφ, Χάλστον Σέιτζ, Κάρα Μπουόνο, Κέιτλιν Κάρβερ, Όστιν Έιμπραμς

Η Μάργκο εξαφανίζεται κι ο Κουεντίν πρέπει να αποπ0κρυπρογραφήσει τα στοιχεία που έχει για να την ξαναβρεί. Έτσι ξεκινά μια συναρπαστική και μυστηριώδης περιπέτεια.

 

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ΜΑΪΜΟΥΔΩΝ
MONKEY KINGDOM

Σκηνοθεσία: Άλιστερ Φόδεργκιλ, Μαρκ Λίνφιλντ

Ντοκιμαντέρ με θέμα τον αγώνα για επιβίωση μιας νεογέννητης μαϊμούς και της μητέρας της στα ερείπια ενός αρχαίου πολιτισμού στη Νότια Ασία.

 

O AΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΑΣ
SOUTHPAW

Σκηνοθεσία: Αντουάν Φουκουά
Πρωταγωνιστούν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Ρέιτσελ Μακάνταμς, Ναόμι Χάρις, Φόρεστ Γουίτακερ, Κέρτις «50 Cent» Τζάκσον, Ρίτα Όρα

Ο αριστερόχειρα Μπίλι είναι πρωταθλητής πυγμαχίας ελαφρών βαρών, πλούσιος και μια υπέροχη οικογένεια. Όμως ένα τραγικό συμβάν θα τον οδηγήσει στην εξάρτηση από το αλκοόλ. Στην προσπάθειά του να ξαναβρεί τη ζωή του θα τον βοηθήσει ένας πρώην μποξέρ, ιδιοκτήτης ενός συνοικιακού γυμναστηρίου.

 

ΚΑΤΑΚΟΥΤΕΛΑ
TRAINWRECK

Σκηνοθεσία: Τζαντ Άπατοου
Πρωταγωνιστούν: Έιμι Σούμερ, Μπιλ Χέιντερ, Τίλντα Σουίντον, Μπρι Λάρσον, ΛεΜπρόν Τζέιμς, Έζρα Μίλερ, Έβαν Μπρίκμαν, Μάικ Μπιρμπίλια, Ράνταλ Παρκ, Τζον Γκλέιζερ, Μαρίζα Τόμεϊ, Κόλιν Κουίν, Τζον Τσένα, Ντέιβ Άτελ, Βανέσα Μπάγιερ

Μια δημοσιογράφος αποφασίζει να ζήσει χωρίς δεσμεύσεις και πηγαίνει από τη μια περιστασιακή σχέση στην άλλη. Και ενώ η καριέρα της βυθίζεται προσπαθεί να αλλάξει ζωή. Μετά από μια συνέντευξη με έναν επιτυχημένο, γοητευτικό αθλίατρο, η ζωή της αλλάζει εντελώς.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Κριτική χωρίς πτυχίο γίνεται; Δεν γίνεται. Του Πέτρου Κατσάκου

Σε ύφεση οι πυρκαγιές σε Ρόδο και Εύβοια