Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
ΠΑΡ’ ΤΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ
BEGIN AGAIN
Σκηνοθεσία: Τζον Κάρνεϊ
Πρωταγωνιστούν: Κίρα Νάιτλι, Χάιλι Στάινφελντ, Μαρκ Ράφαλο, Κάθριν Κίνερ, Άνταμ Λιβάιν, Άγια Κας, Τζέιμς Κόρντεν, Μος Ντεφ
Η Γκρέτα και ο Νταν, είναι δυο άνθρωποι «χαμένοι» οι οποίοι προσπαθούν να πάρουν μια βαθιά ανάσα ζωής μέσα στους δρόμους της Νέας Υόρκης.
Η πρώτη βρέθηκε εδώ μαζί με τον μεγάλο έρωτά της, τον Ντέιβ, ο οποίος έκλεισε μια σημαντική συμφωνία με μια μεγάλη δισκογραφική εταιρία. Όμως η ευτυχία της θα διακοπεί απότομα όταν ο Ντέιβ θα ερωτευτεί μια συνεργάτιδά του κι έτσι η Γκρέτα θα φύγει από το σπίτι και θα βρει προσωρινά στέγη στο σπίτι ενός παλιού φίλου πλανόδιου μουσικού.
Ο δεύτερος, είναι μουσικός παραγωγός ο οποίος έχει χάσει τη δουλειά του σε μια μεγάλη δισκογραφική εταιρία, η γυναίκα του τον έχει διώξει από τοι σπίτι, αντιμετωπίζει προβλήματα στη σχέση με την κόρη του και αναζητά παρηγοριά στο αλκοόλ.
Η συνάντησή τους θα γίνει τυχαία σε ένα κλαμπ, όπου η Γκρέτα καλείται στη σκηνή από το φίλο της να πει ένα τραγούδι. Ο Νταν την ακούει και της προτείναι να κάνουν μαζί ένα δίσκο. Οι δυσκολίες είναι πολλές όμως ο Νταν βάζει σε ενέργεια τη φαντασία του και τις γνωριμίες του και αφού μαζεύουν κάποιους μουσικούς αρχίζουν να ηχογραφούν σε διάφορους εξωτερικούς χώρους στην πόλη. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, ο Νταν και η Γκρέτα θα αναπτύξουν μια δυνατή σχέση αλληλοϋποστήριξης και κατανόησης, θα απελευθερωθούν από εμμονές και εξαρτήσεις και θα κατορθώσουν να κάνουν μια καινούργια αρχή.
Μια αισθηματική κομεντί, με αναμενόμενη εξέλιξη. Αν κάτι ξεχωρίζει είναι οι ερμηνείες της Κίρα Νάιτλι και του Μαρκ Ράφαλο που σηκώνουν όλη την ταινία στις πλάτες τους. Πέραν τούτου δεν υπάρχει τίποτε το ξεχωριστό αφού ούτε η σκηνοθεσία έχει κάτι το ιδιαίτερο ούτε το σενάριο κρύβει ιδιαίτερες εκπλήξεις. Αν υπάρχει κάτι το οποίο μας λέει η ταινία πέραν μια συμβατικής ιστορίας, είναι ο τρόπος με τον οποίο οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες εκμεταλλεύονται τους καλλιτέχνες. Μόνο που όλο αυτό ο Κάρνεϊ μας το κρατάει για το τέλος, την ώρα που πέφτουν οι τίτλοι του τέλους. Είναι η στιγμή που ο Ντακ και η Γκρέτα αρνούνται να εκδώσουν τα τραγούδια τους με τους όρους της εταιρίας και αποφασίζουν να το ανεβάσουν στο διαδίκτυο έναντι ενός πολύ μικρού αντιτίμου. Αυτό το φινάλε υποστηρίζει ολόκληρη την ταινία και της δίνει το «κάτι» επιπλέον. Προσθέτει σε μια συμβατική αισθηματική κομεντί, μια νότα κριτικής στο σύστημα εκμετάλλευσης των δισκογραφικών εταιριών. Κάτι, που κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αρκετό.
ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ
FORCE MAJEURE / SNOW THERAPY
Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Όστλουντ
Πρωταγωνιστούν: Μπράντι Κόρμπετ, Κρίστοφερ Χίβτζου, Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι, Γιοχάνες Κούνκε, Τζάκομπ Γκράνκβιστ
Είναι τελικά ο άνδρας το ισχυρό φύλο; Σύμφωνα με μία έρευνα, σε περιπτώσεις μεγάλων ατυχημάτων με πολλά θύματα, ο αριθμός των ανδρών που σώζονται είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των γυναικών. Κι αυτό δε συμβαίνει επειδή οι άνδρες είναι πιο ανθεκτικοί από τις γυναίκες αλλά επειδή εφαρμόζουν το ρητό «ο σώζων εαυτόν σωθήτω»! Δηλαδή, σε αντίθεση με τις γυναίκες οι οποίες προσπαθούν να σώσουν της ζωή των δικών τους ανθρώπων, και ιδίως των παιδιών τους, στους άνδρες κυριαρχεί το ένστικτο της επιβίωσης!
Άρα η επιβίωση του άρρενος πληθυσμού δεν είναι αποτέλεσμα ανωτερότητας αλλά, μάλλον, αυτοπροστασίας.
Αυτό είναι το θέμα της ταινίας «Ανωτέρα βία» για την οποία σε σημείωμά του, ο σκηνοθέτης αναφέρει: «Η ταινία έχει τις ρίζες της στην ερώτηση που με έχει απασχολήσει εδώ για καιρό: πώς αντιδρούν οι άνθρωποι σε μία ξαφνική και αναπάντεχη κατάσταση όπως μία φυσική καταστροφή; Η ιστορία αφορά μια οικογένεια που κάνει διακοπές και τρομοκρατείται από μία χιονοστιβάδα. Όταν όλα τελειώσουν, ντρέπονται γιατί έχουν υποκύψει στο ένστικτο του φόβου (…)». Όμως ας δούμε τη ιστορία της ταινίας, η οποία μας οδηγεί στα παραπάνω.
Ο Τόμας και η Έμπα, μαζί με τα παιδιά τους, είναι μια οικογένεια Σουηδών που βρίσκονται για διακοπές στις Άλπεις. Απολαμβάνουν το γεύμα τους σε ένα εστιατόριο που βρίσκεται σκαρφαλωμένο στην πλαγιά του βουνού όταν ξαφνικά μια χιονοστιβάδα ξεκολλάει και πέφτει επάνω τους. Μέσα στην αναμπουμπούλα η Έμπα προσπαθεί να σώσει τα παιδιά της ενώ ζητά τη βοήθεια του Τόμας. Όμως εκείνος έχει τρέξει για να σωθεί. Ευτυχώς όμως η χιονοστιβάδα δεν άφησε πίσω της θύματα, δημιούργησε όμως τεράστιο πρόβλημα στην οικογένεια. Η ισορροπία έχει διαταραχτεί, ο ρόλος του Τόμας ως «προστάτη» της οικογένειας αμφισβητείται, οι ρόλοι επαναξιολογούνται και ενώ η Έμπα μοιάζει απογοητευμένη από τη συμπεριφορά του άντρα της, εκείνος προσπαθεί να επανακτήσει τη θέση του και να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη της.
Πρόκειται μια θαυμάσια ταινία, η οποία χρησιμοποιώντας το δρόμο της κωμωδίας ανοίγει μια σειρά από σημαντικά ζητήματα όπως είναι το ένστικτο της επιβίωσης, οι προκαθορισμένοι κοινωνικοί και οικογενειακοί ρόλοι, οι προσδοκίες που έχουν οι άνθρωποι από τους άλλους, η εμπιστοσύνη. Και θέτει το ερώτημα: μπορεί ο πολιτισμός να υπερνικήσει τα ένστικτα; Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης και το ένστικτο της μητρότητας, πόση σημασία μπορεί να έχουν μέσα στην καθημερινότητα του ανθρώπου στις σύγχρονες, ασφαλείς δυτικές κοινωνίες;
Η «Ανωτέρα βία» είναι μια ταινία που θα σας κάνει να γελάσετε αλλά όχι να χαχανήσετε, επειδή το χιούμορ της δεν κινείται στο επίπεδο της ελαφρότητας, πατάει γερά πάνω στην πραγματικότητα και πολλές φορές μπορεί να μας τρομάξει με την ευθύτητα και την ειλικρίνειά του, που εδράζουν σε ένα δυνατό σενάριο με αιχμηρούς διαλόγους.
Στη συνέχεια της δήλωσης του ο σκηνοθέτης λέει: «(…) σε πολλές περιπτώσεις οι άντρες δεν αντιδρούν σύμφωνα με τους αναμενόμενους κανόνες ιπποτισμού. Σε καταστάσεις ζωής ή θανάτου, όταν η επιβίωση κάποιου απειλείται, φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό οι άντρες να το βάλουν στα πόδια για να σωθούν και όχι οι γυναίκες. Ίσως αυτός είναι ο βασικός λόγος για τα διαζύγια. Αυτό με έκανε να θέλω να μιλήσω για τη διαδεδομένη άποψη ότι ο άντρας υποτίθεται ότι είναι ο προστάτης της οικογένειας και της συζύγου, για τον κοινωνικό κώδικα που λέει ότι ο άντρας δεν υποχωρεί μπροστά στον κίνδυνο (…)».
Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Κανών και υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
AGORA: ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Αυγερόπουλος
Αγορά: μια λέξη η οποία έχει κυριαρχήσει επάνω στις ζωές μας είναι η «αγορά». Με μια έννοια, που καμία σχέση δεν έχει με εκείνη που είχε στην αρχαιότητα, η «αγορά», έχει επιβληθεί ακόμη και επάνω στη Δημοκρατία, αφού η κυρίαρχη νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία προσπαθεί να μας πείσει πως όλα εξαρτώνται από αυτήν.
Στο εξαιρετικό αυτό ντοκιμαντέρ, ο Γιώργος Αυγερόπουλος ξεκινά από την αρχαιότητα, όταν η Αγορά ήταν μια κεντρική περιοχή στην Ελλάδα των πόλεων-κρατών. Ένας τόπος συγκέντρωσης, μια συνάθροιση ενεργών πολιτών, καθώς και το κέντρο της πόλης για τις πολιτική, οικονομική, αθλητική, καλλιτεχνική και πνευματική ζωή. Ήταν η καρδιά της δημοκρατίας. Στη σύγχρονη Ελλάδα η λέξη Αγορά έχει χάσει την αρχική της έννοια και έχει έρθει για να υποδηλώσει μόνο τον τόπο και την πράξη των εμπορικών συναλλαγών. Είναι μια κυρίαρχη λέξη στην πραγματικότητα που βιώνουν σήμερα οι Έλληνες, καθώς η χώρα περνά μια οικονομική δίνη που καταβροχθίζει ανθρώπινες ζωές στην πορεία της.
BLACKHAT
Σκηνοθεσία: Μάικλ Μαν
Πρωταγωνιστούν: Κρις Χέμσγουορθ, Βαϊόλα Ντέιβις, Γουέι Τανγκ, Τζον Ορτίζ, Γουίλιαμ Μαπάδερ
Ο Νίκολας Χάθαγουεϊ, βρίσκεται κλεισμένο σε φυλακές υψίστης ασφαλείας. Είναι καταδικασμένος σε κάθειρξη 15 ετών επειδή ως ιδιοφυής χάκερ, είχε υποπέσει σε σωρεία αδικημάτων που αφορούν εγκλήματα στον κυβερνοχώρο. Τώρα όμως, καθώς ένα δίκτυο ηλεκτρονικού εγκλήματος απειλεί την ανθρωπότητα, η κυβέρνηση αναγκάζεται να απευθυνθεί σε αυτόν για να βρει τη λύση. Έτσι οι αρχές του προτείνουν προσωρινή αποφυλάκιση και μείωση της ποινής του εάν συνεργαστεί μαζί τους. Ο Χάθαγουεϊ συμφωνεί αλλά σύντομα ανακαλύπτει πως το παιχνίδι που παίζεται είναι πολύ βρόμικο και πολύ πιο περίπλοκο από ό,τι φανταζόταν.
Μια καταιγιστική περιπέτεια από έναν μεγάλο σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να «παντρεύει» την απόλαυση με την ποιότητα και την υποδόρια πολιτική προσέγγιση.
Σχολιάζει ο σκηνοθέτης: «Ο κόσμος αυτός άρχισε να με ενδιαφέρει μετά τη δημιουργία, από Αμερικανούς και Ισραηλινούς, του κακόβουλου λογισμικού Stuxnet που μπήκε σε Ιρανικούς φυγοκεντρωτές σε μια πυρηνική εγκατάσταση στο Νατάνζ, καθώς απετέλεσε το πρώτο μυστικό όπλο. Και το χαρακτηρίζω μυστικό γιατί τα αποτελέσματά του γνωστοποιήθηκαν 18 μήνες μετά το χτύπημα. Τότε συνειδητοποίησα πόσο απίστευτα εκτεθειμένοι και ευάλωτοι είμαστε σε κυβερνο-επιθέσεις. Καθένας που έχει ένα ικανό λογισμικό μπορεί να χτυπήσει από τον καναπέ του και το αποτέλεσμα να λαμβάνει χώρα στον πραγματικό κόσμο και όχι στον ψηφιακό. Είναι ένα από τα λίγα τεχνολογικά επιτεύγματα που έχουν τόσο ευρεία κοινωνική, πολιτισμική και πολιτική επίδραση στη ζωή μας. Άλλαξε το ποιοι είμαστε. Μάλιστα, πολλοί από τους καλύτερους blackhat χάκερς, μετά την αποφυλάκισή τους, προσελήφθησαν στον τομέα της κυβερνο-άμυνας».
Η ΑΡΠΑΓΗ 3
TAKEN 3
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Μεγκατόν
Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Φόρεστ Γουίτακερ, Σαμ Σπρούελ, Ντάγκρει Σκοτ, Ντίλαν Μπρούνο
Ο πρώην μυστικός πράκτορας, Μπράιαν Μιλς, ακόμη προσπαθεί να αποσυρθεί! Στην πρώτη ταινία απήγαγαν την κόρη του, στη δεύτερη απήγαγαν τη γυναίκα του και τώρα, δολόφονησαν τη γυναίκα του και επί πλέον του φόρτωσαν το φόνο! Έτσι ενώ προσπαθεί να ανακαλύψει τους δολοφόνους, την ίδια ώρα προσπαθεί να ξεφύγει από το Εφ Μπι Άι που τον κυνηγά. Μια καταιγιστική περιπέτεια, με το Λίαμ Νίσον σε ρόλο Τζέιμς Μποντ και Φυγά μαζί, που σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις, αντί να επαναλαμβάνεται γίνεται ακόμη καλύτερη από τις δύο προηγούμενες.
ΟΙ ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ
Σκηνοθεσία: Στράτος Μαρκίδης
Πρωταγωνιστούν: Χρύσα Ρώπα, Κώστας Αποστολάκης, Κώστας Ευρυπιώτης, Μπέσυ Μάλφα, Γιάννης Τσιμιτσέλης, Κατερίνα Γερονικολού, Τάσος Παλατζίδης, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Ορφέας Παπαδόπουλος
Ο Βαγγέλης ζει με τη γυναίκα του Λίνα και τη γεροντοκότρη αδελφή της, την Ευτυχία. Αυτό που ζητά όσο τίποτα είναι να χαρεί τη γυναίκα του αλλά προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να παντρευτεί η Ευτυχία.
Ο Μένης, συναργάτης του Βαγγέλη δέχεται να θυσιαστεί, αφού έχει φτάσει στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής. Και ενώ ο γάμος ετοιμάζεται, εμφανίζεται ο Κούλης, κι άλλος υποψήφιος γαμπρός που διεκδικεί την Ευτυχία.
Κωμωδία με γνωστούς ηθοποιούς.