Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
ΑΓΑΠΩΝΤΑΣ, ΠΙΝΟΝΤΑΣ & ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ
AIMER, BOIRE ET CHANTER
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ
Πρωταγωνιστούν: Σαμπίν Αζεμά, Ιπολίτ Ζιραρντό, Σαντρίν Κιμπερλέν, Καρολίν Σιλόλ, Αντρέ Ντισολιέ, Μισέλ Βιγερμόζ
Βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Βερολίνου με την Αργυρή Άρκτο, η ταινία του Ρενέ, καταπιάνεται με την καθημερινότητα τριών μεσοαστικών ζευγαριών, που ζουν στο Γιορκσάιρ. Είναι ο δόκτορ Κόλιν και η Κάθριν, ο Τζακ και η Ταμάρα, ο Σιμεόν και η Μόνικα. Όλα θα ξεκινήσουν από μια συζήτηση στην οποία ο Κόλιν θα αποκαλύψει χωρίς να το θέλει στη γυναίκα του, πως ένας πελάτης του, ο Τζορζ Ράιλι, και κοινός φίλος όλων, έχει μόνο λίγους μήνες ζωής. Όμως ο Κάθριν υπήρξε στο παρελθόν, ερωμένη του Ράιλι, κάτι που ο άνδρας της αγνοεί. Αποφασίζουν να πείσουν τον Τζορτζ να παίξει μαζί του σε ένα ερασιτεχνικό έργο που πρόκειται να ανεβάσουν, ο ρόλος όμβως απαιτεί ερωτικές σκηνές με την Ταμάρα, κάτι που δεν αρέσει ιδιαίτερα στον Τζακ, ο οποίος διατηρεί εξωσυζυγική σχέση. Ο τελευταίος επισκέπτεται τη Μόνικα, πρώην σύζυγο του Τζορτζ, η οποία ζει πλέον με έναν αγρότη, το Σιμεόν, να επιστρέψει στον πρώην άνδρα της για τον στηρίξει στους τελευταίους μήνες της ζωής του. Και ενώ οι πάντες κινούνται γύρω από τον Τζορτζ, ένα πρόσωπο αόρατο που όμως επηρεάζει τις ζωές τους, οι τρεις γυναίκες, δέχονται η κάθε μία με τη σειρά της πρόσκληση από τον Τζορτζ για να φύγει μαζί του στην Τενερίφη. Και ενώ οι σύζυγοι αναστατώνονται από όλα αυτά, η 16χροννη κόρη του Τζακ και της Ταμάρα, η Τίλι, φαίνεται πως πέφτει θύμα της γοητείας του, Τζορτ Ράιλι.
Πίσω από την ανάλαφρη αυτή και με κωμικά στοιχεία ταινία, ο μεγάλος δημιουργός της νουβέλ βαγκ καταδεικνύει την ταξική διάσταση η οποία βρίσκεται πίσω από τα καθημερινά βάσανα των ανθρώπων. Αυτά τα οποία βασανίζουν μια μεσοαστική οικογένεια αλλά ουδόλως απασχολούν έναν άνεργο.
Μπορεί κάποιος να μιλήσει για όλα αυτά, να πάρει θέση απέναντι στην ταξική κοινωνία, παρουσιάζοντας μόνον τη μία πλευρά; Καταφέρνοντας με αυτόν τον τρόπο να καταδείξει τη γελοιότητα, την υποκρισία, την κενότητα καθώς και την ελαφρότητα που υπάρχει στις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της μεσοαστικής τάξης; Και αμφισβητώντας –υπογείως αλλά ευθέως- τις κρατούσες κοινωνικές δομές;
Αρκετοί σκηνοθέτες το έχουν καταφέρει στο παρελθόν, με κορυφαίο τον Λουίς Μπουνιουέλ, τον είρωνα σαρκαστή της μεσοαστικής και μεγαλοαστικής κενοδοξίας.
Η τελευταία ταινία του σπουδαίου γάλλου σκηνοθέτη, Αλέν Ρενέ, την οποία ολοκλήρωσε λίγο πριν πεθάνει στα 92 του χρόνια, προσεγγίζει αυτήν την προβληματική, το κάνει όμως με έναν τρόπο πιο ανάλαφρο, πιο παιχνιδιάρικο. Ο Ρενέ μεταφέρει στον κινηματογράφο το θεατρικό έργο του Άλαν Έικμπορν «Η ζωή του Ράιλι». Η χρήση θεατρικών σκηνικών, δημιουργεί μια εντύπωση πως παρακολουθούμε κινηματογραφημένο θέατρο. Βέβαια ο ίδιος ο Αλέν Ρενέ, ως ιδιοφυής δημιουργός, δεν αφήνει τίποτε στην τύχη. Κι επειδή όλα όσα έχει κάνει τα είχε μελετήσει πολύ καλά, εξηγεί: «Αυτό που ονειρεύομαι είναι το εξής: ο θεατής μέσα στην αίθουσα να πει ‘εντάξει έχει γυριστεί θεατρικά’ και ξαφνικά να αλλάζει γνώμη ‘ναι αλλά στο θέατρο δεν μπορείς να το κάνεις αυτό’. Και κάπως έτσι να πηγαίνει διαρκώς από το θέατρο στο φιλμ και αντίστροφα ενώ ορισμένες φορές να πέφτει πάνω στα κόμικς του Μπλατς…αυτό που θέλω να πετύχω καταργώντας τα όρια ανάμεσα στο σινεμά και το θέατρο είναι να καταλήξω ολοκληρωτικά ελεύθερος. Το λέω για κάθε ταινία μου: αυτό που με ενδιαφέρει είναι η φόρμα κι αν δεν υπάρχει φόρμα δεν υπάρχει συναίσθημα».
Ο Ρενέ παίζει με τα πάθη και τα βάσανα των ηρώων του. Παίζει με τα προσωπικά τους αδιέξοδα, με τις υπαρξιακές τους αγωνίες. Αλλά και με την ανία τους καθώς και με την ελαφράδα μέσα στην οποία κινούνται καθώς ο κόσμος τους φαίνεται να βρίσκεται εντελώς σε άλλη διάσταση από τον αληθινό κόσμο.
Πιστεύω πως όλη η ουσία βρίσκεται σε έναν αρουραίο, καρτουνίστικο δημιούργημα του Μπλατς, ο οποίος εμφανίζεται να βγάζει το κεφάλι του από το χώμα και να παρακολουθεί τα όσα συμβαίνουν. Και τον ξαναβλέπουμε στο φινάλε, όταν όλα έχουν συμβεί, να ξαναχώνει το κεφάλι του στη γη γελώντας, προφανώς με τα παθήματα των εκπροσώπων της μεσοαστικής τάξης.
Ο μεγάλος Αλέν Ρενέ, μέχρι την τελευταία στιγμή δε σταμάτησε να πειραματίζεται και να διασκεδάζει με τον κινηματογραφικό μέσο. Μας αποχαιρετά με μια σαρκαστική κωμωδία, ελεύθερος, ασυμβίβαστος, ευφυής και παιχνιδιάρης.
Η ταινία τιμήθηκε στο Βερολίνο και με το Βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου.
BEKAS
ΟΡΦΑΝΑ / ΑΜΕΡΙΚΑ
Σκηνοθεσία: Καρζάν Καντέρ
Πρωταγωνιστούν: Ζαμάντ Ταχά, Σαρουάρ Φαζίλ, Ντίγια Μαριβάν, Σουλιμάν Καρίμ Μοχάμεντ, Ραχίμ Χουσέν, Αμπντουλραχμάν Μοχάμεντ, Σιρβάν Μοχάμεντ
Ο 10χρονος Ντάνα και ο 7χρονος αδελφός του Ζάνα, ονειρεύονται να αφήσουν το Κουρδιστάν και να φύγουν για την Αμερική. Η ιδέα αυτή τους καρφώθηκε στο μυαλό, όταν μια μέρα παρακολούθησαν από τρύπα στον τοίχο του σινεμά, μια ταινία με το Σούπερμαν. Φαντάζονται πως στην Αμερική θα λυθούν όλα τους τα προβλήματα και ο σούπερ-ήρωας θα λύσει όλα τους τα προβλήματα τιμωρώντας του «κακούς». Και ενώ ο Ζάνα ετοιμάζει μια λίστα με εκείνους που θέλει να τιμωρήσει, ο Ντάνα ετοιμάζει το σχέδιο του ταξιδιού που περιλαμβάνει χρήματα, διαβατήρια, μεταφορικό μέσο, τρόπους διαφυγής. Για να περάσουν τα σύνορα πρέπει να περάσουν μέσα από περιοχές που ελέγχονται από εχθρικό στρατό. Σε αυτό θα τους βοηθήσει ο Οσμάν, ένας άνδρας ο οποίος πολέμησε μαζί με το νεκρό πατέρα των δύο ορφανών. Όμως ο Τζαμάλ, ένας λαθρέμπορος που ταξιδεύει μαζί τους, είναι ιδιαίτερα σκληρός με τα δυο παιδιά.
Απλό σενάριο, ντοκιμαντερίστικη σκηνοθεσία, αυθόρμητες ερμηνείες. Μια ταινία ανθρώπινη, σκληρή η οποία προσεγγίζει με έντονα κριτικό μάτι την διεθνή πολιτική κατάσταση των εμφυλίων πολέμων, της προσφυγιάς και της μετανάστευσης.
TO ΜΟΝΟΠΑΤΙ TΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
A WALK AMONG THE TOMBSTONES
Σκηνοθεσία: Σκοτ Φρανκ
Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Νταν Στίβενς, Ντέιβιντ Χάρμπορ, Άνταμ Ντέιβιντ Τόμπσον, Μπόιντ Χόλμπρουκ, Μπράιαν «Άστρο» Μπράντλει
Ο Ματ Σκάντερ, είναι ένας πρώην αστυνομικός, ο οποίος εργάζεται παράνομα ως ντετέκτιβ. Όταν ένας έμπορος ναρκωτικών, ο Κένι Κρίστο, ζητά τη βοήθειά του, αφού αρχικά αμφιταλαντεύεται, τελικά αποφασίζει να αναλάβει την υπόθεση εξαφάνισης της γυναίκας του. Ξεπερνώντας τα ηθικά διλήμματα σχετικά με τη δουλειά του πελάτη του, ο Ματ αρχίζει να ξεσκεπάζει την υπόθεση. Κι έτσι θα ανακαλύψει πως οι απαγωγείς είναι μέλη ενός επικίνδυνου δικτύου αδίστακτων κακοποιών. Το ανθρωποκυνηγητό μέσα στους δρόμους της Νέας Υόρκης θα είναι ανελέητο και ο Ματ, εκτός από τους δολοφόνους απαγωγείς της γυναίκας του Κρίστο, έχει να αντιμετωπίσει και τα ηθικά του διλήμματα. Δεν είναι καθόλου σπάνιο στον κινηματογράφο, ιδίως σε αστυνομικές ταινίες και ταινίες δράσης, να καταργούνται τα όρια μεταξύ καλού και κακού. Αυτό συμβαίνει και με «Το μονοπάτι του θανάτου»
Δράση, αγωνία, ανατρεπτικό φινάλε και ένας θαυμάσιος πρωταγωνιστής, ο Λίαμ Νίσον, συνθέτουν αυτό το σύγχρονο φιλμ νουάρ, που όπως τα περισσότερα έχουν ως βάση την αστυνομική λογοτεχνία.
Ο σκηνοθέτης ξέρει τι θέλει και οδηγεί το θεατή ακριβώς εκεί, προσφέροντάς του το ανάλογο σασπένς διανθισμένο από την απαραίτητη ίντριγκα. «Ένα κομμάτι του εαυτού μου αποζητούσε πάντοτε μια κλασική ταινία-ντετέκτιβ κι εκείνο που με συνεπήρε στο συγκεκριμένο βιβλίο ήταν το σκοτεινό του στοιχείο. Δεν ήταν απλά μυστηριώδες, είχε κάτι τρομακτικό, ενώ ο βασικός του ήρωας ήταν πάντα τόσο φοβισμένος.», λέει ο σκηνοθέτης. Το βιβλίο στο οποίο αναφέρεται και είναι βασισμένη η ταινία, είναι το ομώνυμο μυθιστόρημα του Λόρενς Μπλοκ. Πρόκειται για το δέκατο βιβλίο της επιτυχημένης σειράς που παρακολουθεί τις δύσκολες υποθέσεις του ιδιωτικού αστυνομικού Ματ Σκάντερς στον δρόμο για τη λύτρωση.
Ενδιαφέρουσα ταινία, χορταστική και ισορροπημένη σκηνοθετικά, με κάποιες υπερβολές, απαραίτητες, κατά τη γνώμη μου, σε τέτοιου είδους ταινίες
ΓΚΡΕΙΣ ΤΟΥ ΜΟΝΑΚΟ
GRACE OF MONACO
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Νταάν
Πρωταγωνιστούν: Νικόλ Κίντμαν, Τιμ Ροθ
Βραβευμένη με Όσκαρ, μια από τις πιο διάσημες ηθοποιούς στο Χόλιγουντ, η Γκρέις Κέλι, εγκαταλείπει την καριέρα της και παντρεύεται τον πρίγκιπα Ρενιέ του Μονακό. Μετά από έξι χρόνια, επιστρέφει στο Χόλιγουντ, για να παίξει στη νέα ταινία του Χίτσκοκ. Την ίδια εποχή εμπλέκεται στη διαμάχη του συζύγου της με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Σαρλ ντε Γκολ σε μια προσπάθεια να εξομαλύνει την πολιτική κρίση με αφορμή τη φορολογική νομοθεσία και άλλα οικονομικά ζητήματα.
Ο σκηνοθέτης Ολιβιέ Νταάν, δηλώνει:
«Η Γκρέις του Μονακό είναι η ιστορία της Γκρέις Κέλι, ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ και ο μεγαλύτερος ρόλος της ζωής της: της Πριγκίπισσας του Μονακό. Η ιστορία του Πριγκηπάτου του Μονακό, είναι ιδιαίτερα πλούσια, και περιστοιχισμένη από μια αύρα χλιδής. Οι σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Μονακό δεν ήταν πάντα ομαλές, αλλά αυτό που μας απασχολεί σε αυτή την ταινία είναι πως επηρεάζει η άφιξη του χολιγουντιανού αέρα και το σημάδι που αφήνει στη σχέση τους. Το κοινό αρέσκεται σε ιστορίες βασιλικών οικογενειών. Η δημοσιότητα που παίρνουν οι βασιλικοί γάμοι το αποδεικνύει. Εδώ όμως παρατηρούμε όμως τη βασιλική οικογένεια, μέσα από το πρίσμα του ιστορικού πεπρωμένου, και τις τεράστιες υποχρεώσεις που αναλαμβάνει, και κατανοούμε πως ένα μικρό πέρασμα στην ιστορία επιτρέπει σε κάθε χαρακτήρα να εξελιχθεί, στην προκειμένη τη Γκρέις του Μονακό. Ως σκηνοθέτης, η Γκρέις του Μονακό, καταπιάνεται με θέματα που μου είναι ιδιαίτερα αγαπητά, όπως το βάρος της ιστορίας στους ανθρώπους και το θαύμα που προκύπτει από συγκεκριμένους ανθρώπους όπως η Γκρέις Κέλι ή η Εντίθ Πιαφ.
Θα ήθελα να κινηματογραφήσω μια πραγματικότητα που σιγά σιγά κάνει το θεατή να κατανοήσει τη Γκρέις, και να δει μέσα από τα μάτια της τα γεγονότα που ζει.
Η φωτογραφία που καταλήξαμε με το διευθυντλη φωτογραφίας Έρικ Γκοτιέ, είναι του Αμερικάνικου σινεμά της δεκαετίας του ’60, με λεπτομέρειες αλλά κομψό, για να συνοδέψει μία από τις μεγαλύτερες φιγούρες του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα κατά τη μεταμόρφωση της στην Αυτού Μεγαλειότης Πριγκίπισσα του Μονακό».
Ο ΕΒΔΟΜΟΣ ΓΙΟΣ (3D)
THE SEVENTH SON
Σκηνοθεσία: Σεργκέι Μποντρόφ
Πρωταγωνιστούν: Τζεφ Μπρίτζες, Τζούλιαν Μουρ, Μπεν Μπαρνς, Αλίσια Βικάντερ, Κιτ Χάρινγκτον, Ολίβια Γουίλιαμς, Άντζι Τράουε, Ντζιμόν Χούνσου
Βρισκόμαστε στο 18 αιώνα. Ο πόλεμος μεταξύ του υπερφυσικού και των ανθρώπων μαίνεται. Ο μοναδικός πολέμιος του Κακού, ο δάσκαλος Γκρέγκορι, ικανότατος κυνηγός μαγισσών, φυλακίζει, μαζί με τον τελευταίο μαθητευόμενό του, την πανίσχυρη Μάγισσα Μητέρα Μάλκιν
Η εποχή που ο Μποντρόφ γύριζε τον «Αιχμάλωτο του Καυκάσου» (1996), μοιάζει πού μακρινή. Με τον «Έβδομο γιο» δείχνει πως επέλεξε να ακολουθήσει άλλα μονοπάτια, αφήνοντας πίσω του τη δυνατή κινηματογραφική ματιά που μας γοήτευσε κάποτε.
ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΦΑΡΑΩ
NIGHT AT THE MUSEUM 3: SECRET OF THE TOMB
Σκηνοθεσία: Σον Λέβι
Πρωταγωνιστούν: Μπεν Στίλερ, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Νταν Στίβενς, Ρέμπελ Γουίλσον, Όουεν Γουίλσον, Ραμί Μάλεκ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Στιβ Κούγκαν, Ρίκι Τζερβέ, Ρέιτσελ Χάρις, Μίκι Ρούνεϊ, Σκάιλερ Γκισόντο, Ντικ Βαν Ντάικ
Η μαγεία που ξυπνά τα εκθέματα του μουσείου εξασθενεί. Θα μπορέσουν να την επαναφέρουν ή θα παραμείνουν απλά εκθέματα; Η τρίτη ταινία της ξέφρενης και περιπετειώδους κωμικής σειράς ταινιών, σηματοδοτεί ένα ατελείωτο, κινηματογραφικό μεταμεσονύκτιο χάος.
ΑΣΤΕΡΙΞ: Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ (3D)
ASTERIX: LE DOMAINE DES DIEUX
Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Αστιέ, Λουί Κλισί
Φωνές: Αλέν Σαμπά, Λορέν Λαφίτ, Ζεραλντίν Νακάς, Αλεξάντρ Αστιέ, Ελί Σεμού, Ροζέρ Καρέλ
Ο Ιούλιος Καίσαρ για να αλώσει το μικρό γαλατικό χωριό, αποφασίζει να αλλοιώσει τα έθιμα των Γαλατών. Έτσι, χτίζει ρωμαϊκές κατοικίες γύρω από το χωριό, ώστε να έρθουν Ρωμαίοι να κατοικήσουν και να φέρουν μαζί και τον τρόπο ζωής της Ρώμης. Είναι ο 17ος τόμος της πολυαγαπημένης σειράς κόμικς των Ρενέ Γκοσινί, σενάριο και Αλμπέρ Ουντερζό, εικονογράφηση και μεταφέρεται στον κινηματογράφο γοητεύοντας τους πολυπληθείς φίλους της.
Εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων.