Καμπάνα κινδύνου χτυπάει για τη Θεσσαλονίκη η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Αερίου LNG (FSRU) στον όρμο της Θεσσαλονίκης, ανοιχτά του 6ου προβλήτα, 3,5 χλμ από τις ακτές της Χαλάστρας, για λογαριασμό της Elpedison.
Αυτό επεσήμανε σήμερα το ΜέΡΑ25 σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τη συμμετοχή των Κρίτωνα Αρσένη, Δημήτρη Ζερβουδάκη και Γιάννη Γρηγοριάδη, που εξήγησαν τις προεκτάσεις και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης. Οι πληροφορίες σχετικά με την χωροθέτηση της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης & Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU), προέκυψαν από την επιστολή για αλλαγή χωροθέτησης και αύξησης του εμβαδού της που απέστειλε στις 23/5 η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Αποβλήτων και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στους Δήμους που γειτνιάζουν στο παραλιακό Μέτωπο προκειμένου να εκφράσουν αντιρρήσεις τους εντός 15 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της. (Δείτε περισσότερα:LNG στον Θερμαϊκό Kόλπο; Εκκωφαντική σιωπή στην πόλη, Επιπτώσεις από τον σχεδιαζόμενο πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Θεσσαλονίκη)
«Πρώτη μας δουλειά είναι να σταθούμε όρθιοι στα πολιτικά ζητήματα της καθημερινότητας και να συνδεθούμε με αντίστοιχα κινήματα, όπως στον Βόλο, ενάντια στην εγκατάσταση τέτοιων μονάδων προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την καταστροφή που έρχεται» σημείωσε ο Δημήτρης Ζερβουδάκης, μουσικοσυνθέτης και υποψήφιος βουλευτής με το ΜέΡΑ25.
«Πόσος κόσμος θα υποστεί τις επιπτώσεις από ενδεχόμενα ατυχήματα κατά την μεταφόρτωση του υγροποιημένου αερίου, από το λεγόμενο “φλεγόμενο νέφος”;» διερωτήθηκε ο Κρίτωνας Αρσένης πρώην βουλευτής και εκ νέου υποψήφιος με το ΜεΡΑ25. Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν είναι τυχαίο ότι η Θεσσαλονίκη μπαίνει στο στόχαστρο. Ο ίδιος αναφερόμενος στα ατυχήματα που έχουν γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο σε εγκαταστάσεις FSRU τόνισε ότι αυτά δεν αφορούν χώρες με χαλαρούς περιβαλλοντικούς όρους. Αντίθετα τέτοια ατυχήματα έχουμε σε κεντρικές χώρες της Ευρώπης, όπως το Βέλγιο και η Νορβηγία, με μεγάλη τεχνογνωσία σε τέτοιες εγκαταστάσεις και αυστηρό περιβαλλοντικό πλαίσιο. «Το ατύχημα είναι εύκολο να προκληθεί κατά την εκφόρτωσή του LNG» δήλωσε ενώ παράλληλα επεσήμανε τον πολλαπλό κίνδυνο που ενέχει μια τέτοια εγκατάσταση σε συνδυασμό με την ύπαρξη μεγάλων βιομηχανικών μονάδων που εμπίπτουν στις συνθήκες SEVESO στα δυτικά της πόλης και μπορεί, όπως είπε, να προκαλέσουν αλυσιδωτά ατυχήματα με εκρήξεις και πυρκαγιές. «Δεν θα πρέπει να υπάρχει κόμμα ή υποψήφιος που δε θα πάρει θέση για το LNG ως κεντρικό ζήτημα της ζωής στην πόλη. Αυτό πρέπει να ενώσει όλα τα κινήματα και να μας βγάλει στο δρόμο. Αν όχι αυτό τι; Αν όχι ο κίνδυνος ενός φλεγόμενου νέφους που θα φτάσει στις γειτονιές μας τι;» διερωτήθηκε.
Μιλώντας για την πράσινη μετάβαση και τη χρήση του αερίου ο Γ. Γρηγοριάδης, πρώην εργαζόμενος στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το LNG επιχειρεί να καλύψει το κενό σε φυσικό αέριο από την ευρωπαϊκή κατεύθυνση αποκλεισμού εισαγωγών ρώσικου φυσικού αερίου στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Το LNG έρχεται κυρίως από το Τέξας, από το Κατάρ και Αλγέρι. Πρόκειται για σχιστολιθικό αέριο δηλαδή ό,τι πιο περιβαλλοντικά επιβαρυντικό υπάρχει. Το LNG, εξήγησε, ψύχεται στους -162 βαθμούς μεταφέρεται με ειδικά πλοία σε εγκαταστάσεις FSRU και επαναεριοποιείται στους 3,5 βαθμούς για να μπορέσει να εισέλθει στους αγωγούς. Εκτός από την υφιστάμενη εγκατάσταση της Ρεβυθούσας που ανήκει στη ΔΕΣΦΑ και η οποία έχει αναβαθμιστεί από 130.000 κυβικά μέτρα αποθηκευτική ικανότητα στα 225.000 κυβικά μέτρα, κατασκευάζεται η πολυσυζητημένη επί χρόνια εγκατάσταση FSRU στην Αλεξανδρούπολη με τη συμμετοχή του ομίλου Κοπελούζου, που θα έχει δυναμικότητα 153.000 κυβικά μέτρα και βρίσκεται 17,6 χλμ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή.
Η ίδια εταιρεία έχει αιτηθεί πρόσφατα άδεια για μια καινούργια εγκατάσταση ανατολικά αυτής που άρχισε να κατασκευάζει με δυναμικότητα 170.000 κ.μ. Αντίστοιχα, σχεδιάζονται FSRU στον Βόλο με χωρητικότητα 25.000 κ.μ. καθώς και στη διώρυγα της Κορίνθου με χωρητικότητα 210.000 κ.μ. Το ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με τον Γ. Γρηγοριάδη, είναι κατά πόσο αυτή η τρομακτική αύξηση της ποσότητας αερίου που θα έρθει στη χώρα συνάδει με μια μεταβατική λογική απανθρακοποίησης. «Μήπως πρόκειται για ένα ακόμη Eldorado στην οικονομία και την ενέργεια;» διερωτήθηκε ενώ παράλληλα συνέδεσε τον σχεδιασμό για κατασκευή μονάδων FSRU με την ταυτόχρονη κατασκευή πολλών εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, τόσο στην Κομοτηνή, στη Νέα Μάκρη, στη Λάρισα αλλά και με την πρόσφατη αδειοδότηση νέας μονάδας της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 860 MW, δίπλα στην παλιότερη των 400 MW. «Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η ζήτηση του μέσου ηλεκτρικού φορτίου στη χώρα είναι 4.000 MW με αιχμή τα 7-8.000 MW, ποιος ο λόγος εγκατάστασης τόσων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο;». Στόχος, κατά τη γνώμη του, είναι το χρηματιστήριο ενέργειας αλλά και οι εξαγωγές φυσικού αερίου. «Πρόκειται για ένα δυσθεώρητο πεδίο που δε μπορεί κανείς να διακρίνει ποιος ωφελείται» είπε χαρακτηριστικά.
Επανέλαβε ακόμη την ιδιαίτερη επιβάρυνση που υφίσταται η Δυτική Θεσσαλονίκη από εγκαταστάσεις που ενέχουν τη δυνατότητα βιομηχανικού ατυχήματος σε μεγάλη έκταση (εγκαταστάσεις SEVESO). «Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μια ιδιαίτερα υψηλή συγκέντρωση τέτοιων βιομηχανικών μονάδων, μοναδική για τη χώρα, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλους κινδύνους, όπως προέκυψαν από τη φωτιά της Jetoil το 1986. Αν δει κανείς τις ζώνες επιρροής των βιομηχανικών εγκαταστάσεων ο κίνδυνος ενός φαινόμενου ντόμινο πυρκαγιάς είναι μεγάλος. Τέλος, μίλησε για τις επιπτώσεις από την επαναεριοποίηση του LNG στον ίδιο τον Θερμαϊκό κόλπο, όπου συνυπάρχουν δραστηριότητες στα 2-3 χλμ, όπως ιχθυοκαλλιέργειες και μυδοκαλλιέργειες καθώς και στις επιπτώσεις στο μικροκλίμα της περιοχής από τις εκπομπές θερμών απαερίων .
Σταυρούλα Πουλημένη