Με κεντρικό θέμα αυτό του ΟΑΣΘ συνεδρίασε σήμερα η Μητροπολιτική Επιτροπή της Περιφέρειας Κεντρικη Μακεδονίας μετά από επανειλλημμένες προτάσεις εκ μέρους της περιφερειακής παράταξης “Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα” το οποίο για ένα μεγάλο διάστημα δεν ικανοποιούνταν και τελικά υλοποιήθηκε μέσω της συλλογής υπογραφών μεταξύ των περιφερειακών συμβούλων.
Η συζήτηση ήταν έντονη με τις περισσότερες τοποθετήσεις περιφερειακών συμβούλων, του εκπροσώπου του ΚΕΠΚΑ και του πρόεδρου του ΣΑΣΘ να κινούνται σε μια σκληρή κριτική για την λειτουργία του Οργανισμού. Αντίθετα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρ. Στεφανίδης δεν απάντησε στο σύνολο των ερωτημάτων θεωρώντας παράλληλα ότι όλα γύρω από τον Οργανισμό είναι καλώς καμωμένα.
Γ. Θεοδωρόπουλος: Κακής ποιότητας μεταφορές, καθεστώς οικονομικής αδιαφάνειας
Στην εισήγηση του ο Γ. Θεοδωρόπουλος, περιφερειακός σύβουλος με την παράταξης ΡΙΖ.ΑΡΕΝ που έφερε και το θέμα στην Επιτροπή περιέγραψε την λειτουργία του Οργανισμού ως ένος ιδιωτικού μονοπωλίου που επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Παράλληλα τα κέρδη των μετόχων και τα έσοδα είναι διασφαλισμένα ακόμη και σε καιρούς κρίσεις. Το εισιτήριο έχει αυξηθεί τέσσερις φορές στα χρόνια των Μνημονίων, επιβαρύνοντας τους φτωχούς συμπολίτες μας αποκλείοντας πολλούς από αυτούς από το δικαίωμα της μετακίνησης. Η τελευταία αύξηση της τιμής του εισιτηρίου κατά 25% στην απλή διαδρομή με πρόσχημα την μείωση της κρατικής επιχορήσης έρχεται την ίδια στιγμή που μειώνονται δρομολόγια και καταργούνται τα νυχτερινά δρομολόγοια.
Ο Γ. Θεοδωρόπουλος έκανε λόγο για καθεστώς αδιαφάνειας που διέπει τον οργανισμό με τα οικονομικά στοιχεία να μην δίνονται στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑοι οποίοι επανειλλημμένα τα ζήτησαν με ερωτήσεις τους ενώ παράλληλα μίλησε και για την μη εφαρμογή της ΚΥΑ που προβλέπει την δωρεάν μετακίνηση μαθητών μέσω έκδοσης ειδικών μαθητικών δελτίων. Επίσης μίλησε για την αντικοινωνική συμεριφορά όσον αφορά την επιβολή προστίμων σε συμπολίτες μας που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην πληρωμή των εισιτηρίων.
Τέλος κάλεσε την Περιφέρεια που συμμετέχει στο ΔΣ του ΟΑΣΘ και του ΣΑΣΘ να πάρει θέση για το θέμα καθώς έχει ευθύνη τόσο για την ποιοτική αναβάθμιση των συγκοινωνιών αλλά και την δωρεάν μετακίνηση μαθητών και ανέργων και την νέα κυβέρνηση να ανοίξει τον φάκελο του ΟΑΣΘ τονίζοντας ότι η πόλη έχει ανάγκη από έναν δημόσιο φορέα συγκοινωνιών που θα διασφαλίζει ποιοτικές, ασφαλείς και φτηνές μεταφορές ως δικαίωμα όλων.
Στο ίδιο μήκος κύματος κίνηθηκαν και οι τοποθετήσεις περιφερειακών συμβούλων, τόσο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ , του ΚΚΕ αλλά και των Οικολόγων όσον αφορά την κακή ποιότητα μεταφορών που προσφέρει ο ΟΑΣΘ και την επιβάρυνση των οικονομικά αδύναμων πολιτών λόγω των αυξήσεων. Από την άλλη οι περιφερειακοί σύμβουλοι της διοίκησης της ΠΚΜ παρά το γεγονός ότι δήλωναν έτοιμοι από καιρό για το θέμα αυτό δεν είχαν τελικά καταλήξει αν τελικά ο ΟΑΣΘ λειτουργεί σωστά ικανοποιώντας τις ανάγκες των πολιτών, αν επιδιώκουν έναν δημόσιο φορέα μετακίνησης ή αν συμφωνούν με το καθεστώς ιδιωτικού μονοπωλίου του ΟΑΣΘ.
ΚΕΠΚΑ: Eννιά στους δέκα πολίτες θεωρούν τις μετακινήσεις από κακής μέχρι πολύ κακής ποιότητας
Αποστομωτική σε όσους αμφέβαλλαν για τα όσα λέγονται για τον ΟΑΣΘ, ήταν η τοποθέτηση του προέδρου του ΚΕΠΚΑ Ν. Τσεμπερλίδη ο οποίος ανέφερε δύο βασικά συμπεράσματα της διαδικτυακής έρευνας που έγινε σχετικά με τις υπηρεσίες του Οργανισμού.
Από την ανάλυση αποτελεσμάτων 8.500 εγγραφών το 82% θεωρεί την πληρότητα στα λεωφορεία μεγάλο πρόβλημα ενώ το 85% εκτιμά ότι οι μετακινήση μέσω του ΟΑΣΘ είναι από κακή έως πολύ κακή. Επίσης πολλά είναι τα παράπονα για για την γραμμή 52 που καταλήγει στα ΤΕΙ της Σίνδου μέσω της οποία μετακινούνται χιλιάδες φοιτητές.
Σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου δεν μπορεί να συγκριθεί με τις τιμές των εισιτηρίων της Αθήνα καθώς οι αποστάσεις που διανύονται εκεί είναι πολύ μεγαλύτερες.
Χαραλαμπίδου: Θα ζητηθούν όλα τα στοιχεία για τον ΟΑΣΘ
Το παρών στη συνεδρίαση έδωσε η Δέσποινα Χαραλαμπίδου, τρίτη αντιπρόεδρος της Βουλής και επικεφαλής της παράταξης Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα.
“Οι αστικές συγκοινωνίες είναι δημόσιο αγαθό και για τον λόγο αυτό η ανάληψη τους πρέπει να ανταποκρίνεται στην ποιοτική και ασφαλή μετακίνηση και όχι στην αποκομιδή κέρδους” τόνισε και πρόσθεσε πως παρά τις επισημάνσεις στον ΟΑΣΘ τα κρούσματα ανεπίπτρεπτων συμπεριφορών από ελεγκτές συνεχίζονται μάλιστα φτάσαμε και σε περίπτωση ξυλοδαρμού.
Σύμφωνα με την ίδια γύρω από τον ΟΑΣΘ υπάρχει ένα πέπλο μυστηρίου καθώς σημαντικά στοιχεία δεν έχουν δοθεί στην δημοσιότητα ούτε καν στην Βουλή. Συγκεκριμένα παρά το αίτημα που έγινε εκ μέρους βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στις 6 /4 /2011 να δοθεί το πόρισμα των ορκωτών λογιστών για τις χρήσεις 2004-2006 αυτό δεν έγινε ποτέ. Δεν μπορεί τον 21ο αιώνα όταν μια επιχείρηση επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό να αρνείτα να δώσει στοιχεία στην Βουλή, δήλωσε η Δ. Χαραλαμπίδου ενώ αναφορικά με το μετοχολόγιο του ΟΑΣΘ πρόσθεσε πως επί χρόνια αποτελούσε ένα κρατικό μυστικό. “Η κυβέρνηση θα επανέλθει ζητώντας όλα τα στιχεία” συμπλήρωσε
Όσον αφορά το καθεστώς του ΟΑΣΘ η Δ. Χαραλαμπίδου επεσήμανε πως μέχρι η κυβέρνηση να είναι σε θέση να υλοποιήσει τον στόχο για δημόσιο φορέα συγκοινωνιών θα δεικδικεί την παροχή ποιοτικών και ασφαλών μεταφορών ( φτηνό εισιτήριο, μηχανήματα που να δίνουν ρέστα κτλ)
Να αποκτήσει ο ΣΑΣΘ ουσιαστικό ρόλο
Την ανάγκη να μετατραπεί ο ΣΑΣΘ σε Ενίαια Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων που να έχει ουσιαστικό ρόλο, ελεγκτικό και όχι μόνο γνωμοδοτικό, εξέφρασε ο Ι. Παλαιστής, πρόεδρος του ΣΑΣΘ ενώ παράλληλα πρόσθεσε πως η έκδοση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τον ΣΑΣΘ και όχι από τον ΟΑΣΘ.
Σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος 1370/2004 ο οποίος θα δωσει μια καθαρή λύση απελευθερώνοντας τις αστικές συγκοινωνίες μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Ουσιαστικά πρόκειται για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που δίνει προθεσμία μέχρι το 2019 να απελευθερωθούν οι συγκοινωνίες όταν αυτές έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. “Ο ΟΑΣΘ έχει ημερομηνία λήξης” δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Παλαιστής.
Χρ. Στεφανίδης: Ενιαίο εισιτήριο για όλους τους πολίτες
Απαντώντας στις κατηγορίες των περιφερειακών συμβούλων, της γ` αντιπροέδρου της Βουλής ο Χρ. Στεφανίδης παραδέχτηκε ότι μέχρι πριν ένα μήνα το μετοχόλογιο του ΟΑΣΘ αποτελούσε μυστικό. Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ δήλωσε ότι τα χρέη του Οργανισμού προς το ΙΚΑ δεν μπορούν να καταβληθούν καθώς ακόμη δεν έχουν αποπληρωθεί οι οφειλές του Δημοσίου που ανέρχονται στα 130 εκατ. Ευρώ.
Ο κ. Στεφανίδης διαβεβαίωσε πως τα λεωφορεία θα αντικατασταθούν στην ώρα τους σύμφωνα με το νόμο ο οποίος, όπως γνωρίζουμε έχει δώσει παράταση της ζωής τους από τα 15 στα είκοσι χρόνια!
Το εισιτήριο του ΟΑΣΘ είναι το φθηνότερο σε όλη την Ευρώπη τόνισε και παράλληλα προανήγγειλε την δημιουργία ενός ενιαίου εισιτηρίου για όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως κατηγορίας που θα αφορά όλες τις διαδρομές.
Όσον αφορά την διαγραφή προστίμων παραδέχτηκε ότι η απερχόμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί για την καταβολή κονδυλίου του ΕΣΠΑ 5 εκατ. ευρώ τα οποία αναμένεται να εκταμιευτούν και τέλος δεσμεύτηκε ότι θα προτείνει στο Δ.Σ. του Οργανισμού να παρασχεθεί η δυνατότητα στους πολίτες όταν τους κόβεται πρόστιμο να μπορούν εντός δύο μηνών να πληρώσουν μόνο την τιμή του εισιτηρίου και με τον τρόπο αυτό να διαγράφεται το πρόστιμο.
Η διοίκηση της Περιφέρειας αναμένεται να πάρει θέση σε επόμενη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής.
Παρέμβαση στη συνεδρίαση πραγματοποίησε και το “Δίκτυο Επισφαλώς Εργαζομένων και Ανέργων” ζητώντας δωρεάν μετακινήσεις για τους ανέργους και τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Photo Credit: Konstantinos Tsakalidis / SOOC