Η Ταινιοθήκη των τριών ραδιοφώνων της ΕΡΤ-3, καταξιωμένος πλέον θεσμός για τη Θεσσαλονίκη, πέραν των κανονικών αφιερωμάτων, επιχειρεί και άλλες έκτακτες παρεμβάσεις με ταινίες υψηλής ποιότητας (όπως οι Μοντέρνοι καιροί ή Ήταν κάποτε η επανάσταση- προβολή 28 Απριλίου στις 20:00)
Για την ώρα συνεχίζεται στην υποενότητα Το θραυσματικό, κατοπτρικό σύμπαν του Ότο Πρέμινγκερ, το αφιέρωμα στο μεγάλο δημιουργό.
Την Τρίτη, λοιπόν, 22 Απριλίου στις 21:00 στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) με ελεύθερη πάντα είσοδο θα παρουσιασθεί, ενταγμένο στο μεγάλο αφιέρωμα Μαύρα μαργαριτάρια, Ο Γκρεμός (Whirlpool, 1949) με τους Τζιν Τίρνεϊ, Χοσέ Φερέρ, Ρίτσαρντ Κοντέ.
Η εκδήλωση οργανώνεται με την καλλιτεχνική επιμέλεια και συνεργασία του ΚΕΜΕΣ , ενώ η αίθουσα είναι ευγενική χορηγία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού.
Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ με το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό ως είδος ελεύθερου, λαϊκού πανεπιστημίου.
Στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη κριτική ανάλυση της ταινίας αλλά και θεωρητικό κείμενο για τον Πρέμινγκερ από το σκηνοθέτη και κριτικό κινηματογράφου Θόδωρο Σούμα.
Ο Γκρεμός είναι ένα ψυχαναλυτικό θρίλερ. Μια ωραία γυναίκα, σύζυγος ενός ψυχιάτρου αλλά και κλεπτομανής, κατηγορείται άδικα για φόνο που δεν διέπραξε από ένα σατανικό υπνωτιστή αστρολόγο.
Από μια νουβέλα του Γκάι Εντόρ έχουμε μια ακόμη άκρως γοητευτική, παραισθητική δημιουργία, που ισορροπεί πάνω σ’ όλα τα μοτίβα του Πρέμινγκερ.
Η κριτική του Θόδωρου Σούμα που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
« Στον Γκρεμό, «ψυχαναλυτικό» θρίλερ λεπτών ψυχολογικών αποχρώσεων και συγκρούσεων (το ίδιο μπορούμε να πούμε, σε χοντρές γραμμές, για τη Λάουρα, ακόμη και για το 4 πτώματα χωρίς ένοχο / Angel face), μια όμορφη, παντρεμένη με ψυχίατρο, κλεπτομανής (Τζιν Τίρνεϊ), μπλέκεται στα δίχτυα ενός σατανικού υπνωτιστή και αστρολόγου (Χοσέ Φερέρ) και κατηγορείται άδικα για το φόνο που διέπραξε αυτός ενοχοποιώντας την.
Το φιλμ επικεντρώνεται στις ψυχολογικές και ηθικές συγκρούσεις των προσώπων, στο αίνιγμα και το σασπένς, στην πάλη του σκοταδιού με το φως μέσα στις κινηματογραφικές εικόνες και μορφές, μα και στις ψυχές των ηρώων. Από τη μια, η πάλη του καλού με το κακό ενσαρκώνεται στη σύγκρουση των τριών βασικών προσώπων (το κακό ταυτίζεται με τον υπνωτιστή). Στην αναμέτρηση μεταξύ του ψυχιάτρου επιστήμονα και του τσαρλατάνου υπνωτιστή, η επιστήμη και το καλό θα θριαμβεύσουν. Από την άλλη, η πάλη του ηθικού και του κακού συντελείται μέσα στην ψυχή της κλεπτομανούς ηρωίδας, η οποία είναι ένας συνδυασμός ενοχής και αθωότητας, σε παράξενη συνύπαρξη. Θα παρασυρθεί σε ένα παιχνίδι σύγκρουσης (παρόν στο συνολικό έργο του Πρέμινγκερ) μεταξύ του σκοτεινού, βρώμικου κι αγωνιώδους από τη μια, και του φωτεινού και καθαρού από την άλλη, ως την κάθαρση και την κατάκτηση της ευτυχίας της. Η αποκάλυψη της αλήθειας, σχετικά με το ποιος και κυρίως πώς διέπραξε το έγκλημα δίνεται μετά τη μέση του φιλμ (η εκτέλεση του φόνου εξηγείται με τον αυτοϋπνωτισμό του εγκληματία αστρολόγου). Έκτοτε, τη θέση της λειτουργίας του μυστηρίου παίρνει η διαδικασία του σασπένς (βλέπε τις ομοιότητες και τις μικρές διαφορές με τα ψυχαναλυτικά αστυνομικά του Χίτσκοκ). Όλη αυτή η πορεία σκηνοθετείται ελκυστικά, με επιβλητικά στιλιστικά σχήματα και λεπτολογημένη φροντίδα των κινηματογραφικών μορφών».
Ανακοινώνεται πως μεγάλο γεγονός αποτελεί η προβολή της επόμενης ταινίας της Ταινιοθήκης τη Δευτέρα 28 Απριλίου στις 8μμ. για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε αναπαλαιωμένη κόπια, όπως προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Κανών το 2009, του πολύκροτου γουέστερν- σπαγγέτι Ήταν κάποτε η επανάσταση του Σέρτζιο Λεόνε. Η ταινία αφιερώνεται στο γαλλικό Μάη του `68.