Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 στα πλαίσια του αφιερώματος Ο Κίτρινος Τρόμος (Cinema Giallo) προβάλλει τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 2 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το θρίλερ του Ντάριο Αρτζέντο Ο γάτος με τις εννιά ουρές (Ιταλία, 1971, έγχρωμη, 115′). Παίζουν: Τζέιμς Φρανσίσκους, Καρλ Μάλντεν, Κατρίν Σπακ, Πιέρ Πάολο Καπόνι.
Η ταινία είναι μια ευγενική προσφορά του 20ού Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και του κ. Νίνου Φένεκ Μικελίδη, ενώ η συνδιοργάνωση και καλλιτεχνική επιμέλεια γίνονται από το ΚΕΜΕΣ. Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό. Στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπο συλλογικό κείμενο του ΚΕΜΕΣ.
Το προς συζήτηση θέμα στο λαϊκό πανεπιστήμιο για τον κινηματογράφο θα είναι: Στρεβλά γονίδια και βιοηθική.
Ένας δημοσιογράφος προσπαθεί να λύσει μια σειρά φόνων που σχετίζονται με ερευνητικά πειράματα μιας μεγάλης κλινικής, χρησιμοποιώντας τη βοήθεια ενός τυφλού πρώην δημοσιογράφου, που υπήρξε τυχαίος αυτήκοος μάρτυρας .
Το συλλογικό κείμενο του ΚΕΜΕΣ που θα διανεμηθεί είναι το ακόλουθο:
«Το δεύτερο θρίλερ του Αρτζέντο, ύστερα από το “Πουλί με τα κρυστάλλινα φτερά.” Ένας δημοσιογράφος προσπαθεί να λύσει μια σειρά φόνων που σχετίζονται με ερευνητικά πειράματα μιας μεγάλης κλινικής. Σύμμαχος του στέκεται ένας τυφλός πρώην δημοσιογράφος, που υπήρξε τυχαίος αυτήκοος μάρτυρας.
Τουλάχιστο τέσσερις δεκαετίες νωρίτερα ο Αρτζέντο ανιχνεύει το θέμα της μοριακής βιολογίας, σημειώνοντας όχι μόνον τις εκτροπές της αλλά και τον πλήρη έλεγχο και χειραγώγηση του ατόμου (φακέλωμα).
Για άλλη μια φορά ο ήρωας «πληρώνει» τη χρωματοσωμική ιδιαιτερότητά του (στρέβλωση), το κακό έρχεται δηλαδή από το .. μέσα μας, το γονίδιο.
Ωστόσο, σ’ αυτό το θαυμαστό φιλμ ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η ατμόσφαιρα και η καταγραφή μιας επικίνδυνης μοναχικότητας. Ο τίτλος παραπέμπει στις εννέα διαφοροποιήσεις του μυστηρίου της μυθοπλασίας, ενώ η κινηματογράφηση αναδεικνύει την αγωνία και τον πανικό του δράστη. Ελλείψεις, ημιτόνια, γεγονότα των «νεκρών» χρόνων, η απώλεια του βλέμματος (Καρλ Μάλντεν), το τέλος της αποστολής, το κενό, το ατελέσφορο.
Ταυτόχρονα, το παραπάνω εύρημα αμφισβητείται, μια και οι δολοφονίες τελικά προκαλούνται από τον κοινωνικό περίγυρο. Η καριέρα κινδυνεύει από τους εκβιασμούς των ανταγωνιστών, που καταφέρνουν να μη στιγματίζονται αλλά να χρησιμοποιούν τις επιστημονικές ανακαλύψεις εις βάρων των συνανθρώπων τους. Η επιστημονική γνώση δε συμβαδίζει με μια ανώτερη ηθική αλλά μόνο με την επίτευξη του κέρδους με κάθε μέσο.
Ο Αρτζέντο χρησιμοποιεί τα αντιθετικά ζεύγη ανάμεσα στους χαρακτήρες για να τονίσει τις διαφορές ανάμεσα στις συμπεριφορές του. Ο διευθυντής της κλινικής με την κόρη του, ο τυφλός με την θετή του κόρη, η έμφυτη βία με την επίκτητη κλπ., όλα τονίζουν τις αντιθέσεις που κάποτε φτάνουν στα όρια και εκρήγνυνται.
Οι αναφορές στο σινεμά του Μάριο Μπάβα είναι παρούσες για άλλη μια φορά, δείχνωντας την κρυμμένη ποιοτικότητα των φτηνών παραγωγών.
Βαθύτατα μελαγχολική ταινία, σε ποτίζει με ερωτήματα πέραν της πρόβλεψης και του τέλους. Καλό, πάντα μοντέρνο και ποτέ ξεπερασμένο, φιλμ για τον εσωτερικό φραγμό της μοίρας, τις προδιαγραφές της απώλειας (μας).»
Εξάλλου, 10 λόγοι για να μην χάσετε τον Γάτο με τις εννιά ουρές είναι:
1. Για τη δυναμική σκηνοθεσία του Ντάριο Αρτζέντο.
2. Για το ευρηματικό σενάριό του.
3. Για τον δυναμικό πρωταγωνιστή Τζέιμς Φραντσίσκους.
4. Για τον δεύτερο ρόλο του Καρλ Μάλντεν.
5. Για την μελαγχολική μουσική του Ένιο Μορικόνε.
6. Για την ατμοσφαιρική έγχρωμη φωτογραφία του.
7. Για την επιστημονοφάνεια του.
8. Για την κριτική του καριερισμού των επιστημόνων.
9. Για την αμφισβήτηση της κληρονομικού ντετερμινισμού.
10. Για την εισαγωγή της έννοιας της βιοηθικής.
Υ.Γ. Την επόμενη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 προβάλλει, στα πλαίσια της υποενότητας για τον Ντάριο Αρτζέντο, το αριστούργημά του Βαθύ Κόκκινο (1975).