Μία ιστορία για τα σκουπίδια*

Του Θεόφιλου Σιχλετίδη

Από το καλοκαίρι του 2010 σε όλα τα διαμερίσματα του δήμου Θεσσαλονίκης υπάρχουν σοβαρότατα προβλήματα με την αποκομιδή των απορριμμάτων. Η αιτία βρίσκεται την παλαιότητα του στόλου των απορριμματοφόρων του κεντρικού δήμου της πόλης, που παρουσιάζουν πολύ μεγάλα τεχνικά προβλήματα με αποτέλεσμα στην πλειοψηφία τους να έχουν ακινητοποιηθεί. Στο δήμο Θεσσαλονίκης παράγονται καθημερινά περίπου 630 τόνοι σκουπίδια. Για να μαζευτούν από τους δρόμους χρειάζονται περίπου 40 απορριμματοφόρα σε καλή κατάσταση και 5- 6 ακόμα για καβάντζα στην περίπτωση όπου οχήματα του βασικού στόλου παρουσιάσουν βλάβες. Οι βλάβες στα απορριμματοφόρα είναι πολύ συχνές, καθώς τα οχήματα καταπονούνται σε συνεχή βάση σε όλα τα μηχανικά τους μέρη. Η τελευταία παραγγελία απορριμματοφόρου από το δήμο Θεσσαλονίκης έγινε το 2006 και η τελευταία παραλαβή το 2007. Από τότε ο στόλος των απορριμματοφόρων ρημάζει και ο δήμος αντιμετώπιζε την κατάσταση με πολύ μεγάλη στωικότητα. Το καλοκαίρι υπήρξε μία εμπλοκή σε μία παραγγελία ανταλλακτικών και το πράγμα άρχισε να παίρνει την κάτω βόλτα. Ουσιαστικά από τον Αύγουστο τα αξιόμαχα απορριμματοφόρα είναι μόνο δέκα και άλλα πέντε με επτά  – εντελώς σαράβαλα – κυκλοφορούν στους δρόμους δύο με τρεις μέρες την εβδομάδα και τις υπόλοιπες είναι στο μηχανουργείο για επισκευές. Αρχές Οκτωβρίου, παραμονές των δημοτικών εκλογών, η πόλη πνίγηκε από τα σκουπίδια και η δημοτική αρχή – προ Μπουτάρη – αναγκάστηκε να βγάλει στους δρόμους ιδιωτικά απορριμματοφόρα, γνωστής εταιρίας που συνεργάζεται με το δήμο, τα οποία παραχώρησε ντεμέκ δωρεάν ο “εθελοντής” επιχειρηματίας. Δόξα το λαό και το σοσιαλισμό η δεξιά ηττήθηκε στις δημοτικές εκλογές και ο συνασπισμός ΠΑΣΟΚ, Δημοκρατικής Αριστεράς, Δράσης, Δημοκρατικής Συμμαχίας και μίας τράπεζας πήρε το δήμο με τον Γιάννη τον Μπουτάρη. Ως εδώ όλα καλά…  
Ο Γιάννης ο Μπουτάρης και οι συνεργάτες του, αν και στο δημοτικό συμβούλιο εκλεγμένοι για πολλά χρόνια, πίστευαν ότι το πρόβλημα με τα σκουπίδια οφείλεται στη μη σωστή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της υπηρεσίας καθαριότητας του δήμου. Πίστευαν ότι οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα είτε κάθονται, είτε ασχολούνται με άλλα πράγματα σε άλλες υπηρεσίες του δήμου. Όταν ο Μπουτάρης, μεταξύ πρώτου και δεύτερου γύρου των δημοτικών εκλογών επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Πυλαία, που έχει μετατραπεί σε νεκροταφείο απορριμματοφόρων, κατάλαβε ότι τα πράγματα είχαν αλλιώς. Αμέσως μετά την εκλογή του δεσμεύτηκε πως θα λύσει το πρόβλημα όσο πιο άμεσα γίνεται. Και εδώ άρχισαν τα παράλογα: Αρχικά ο νέος δήμαρχος είπε ότι θα νοίκιαζε ιδιωτικά οχήματα. Μετά είπε ότι θα αγόραζε καινούργια. Μετά βρήκε απορριμματοφόρα από γειτονικούς δήμους. Μετά πείσθηκε ότι το πρόβλημα θα λυθεί μέσα από την αλλαγή του συστήματος ανακύκλωσης. Μετά τα παράτησε και ασχολήθηκε με τη μέγα πληγή του παραεμπορίου που έχει βυθίσει την πόλη μας σε πλήθος προβλημάτων όπως οι υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων, η έλλειψη χώρων πρασίνου, η ανεργία που φτάνει το 25% και η κατάθλιψη που έχει φτάσει στα ύψη.
Με τα σκουπίδια όμως τι γίνεται; Από τους 630 τόνους που βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους είναι ζήτημα εάν μαζεύονται οι 260. Που πάει να πει δύο πράγματα. Είτε η νέα δημοτική αρχή δεν μπορεί να μαζέψει τα σκουπίδια, είτε δεν θέλει να τα μαζέψει, προσδοκώντας στην αγανάκτηση των πολιτών και στην “απαίτηση” να δοθεί η δουλειά σε ιδιώτες. Αν ήθελε η δημοτική αρχή να μαζέψει τα σκουπίδια θα είχε ήδη δρομολογήσει – είναι δύσκολο αλλά θα μπορούσε να το κάνει καθώς έχει και τη συμπαράσταση της σοσιαλιστικής κυβέρνησης του τόπου – την παραγγελία τουλάχιστον δέκα νέων απορριμματοφόρων. Με αυτά, συν τα δέκα που περπατάνε, συν δέκα σαράβαλα που μπορούν να επιδιορθωθούν, συν τα οχήματα που θα πάρει “δωρεάν” για την ανακύκλωση (αυτό το θέμα σηκώνει πολύ συζήτηση, αλλά άλλη φορά), το πρόβλήμα θα αντιμετωπίζονταν. Αυτοί που υποστήριξαν την εκλογή Μπουτάρη οφείλουν να απαντήσουν στο τι θέλει η νέα διοίκηση του δήμου. Νομίζω πρώτα απ’ όλα στους εαυτούς τους.  

* Η φωτογραφία είναι από την Ολύμπου, το μεσημέρι της Τρίτης, 11 Γενάρη  

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εγκατέλειψε τη χώρα ο πρόεδρος της Τυνησίας Ζιν αλ Αμπιντίν Μπεν Αλί

Σε απεργία πείνας 300 μετανάστες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη