Ένας ακόμη οδικός άξονας γεωπολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής σημασίας παραδίδεται στα ιδιωτικά συμφέροντα αναφέρει η Λαϊκή Ενότητα σε ανακοίνωσή της, την ίδια ώρα που ο σύλλογος εργαζομένων της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΣ Α.Ε. μας έχει ήδη ενημερώσει για τις επικείμενες αυξήσεις στα διόδια.
Ολόκληρη η ανακοίνωση της Λαϊκής Ενότητας:
«Σπουδαίο νέο για την ελληνική οικονομία» χαρακτήρισε ο Κ. Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, το τίμημα με το οποίο έληξε ο «διαγωνισμός» και παραχωρήθηκε η Εγνατία Οδός για 35 χρόνια σε ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Αυτοί που αποκαλούν τη Θεσσαλονίκη «πρωτεύουσα των Βαλκανίων», με περισσή ευκολία και κομπασμό ξεπουλούν τα «χρυσαφικά» της, παραδίδοντας στους ιδιώτες τους πυλώνες της οικονομίας και το δημόσιο πλούτο, όπως το λιμάνι της, το αεροδρόμιό της, την ΕΛΒΟ, τις πρώην δημόσιες επιχ/σεις Κοινής Ωφέλειας, την Εγνατία Οδό, τη Μαρίνα της Αρετσούς, τη στοά Μοδιάνο, το Παλατάκι, το παραλιακό μέτωπο…
Το Λευκό Πύργο τον γλυτώσαμε στο παρά πέντε από την υποθήκευσή του επί ΣΥΡΙΖΑ. Τη δε ΕΥΑΘ, χάρη στις δυναμικές κινητοποιήσεις των κατοίκων της πόλης, και στο μεγαλειώδες δημοψήφισμα.
Σε ότι αφορά την Εγνατία οδό, μετά από ένα δεκαετή «διαγωνισμό», τον οποίο υπηρέτησαν διαχρονικά ΟΛΕΣ οι μνημονιακές κυβερνήσεις κι αφού επένδυσε το δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος λαός, 7 δις για την κατασκευή της οδού, αφού την «προίκισαν» με δεκατρείς μετωπικούς και άλλους δεκατρείς πλευρικούς σταθμούς διοδίων, που θα χαρατσώνουν εσαεί τους μετακινούμενους, και επιπλέον αύξησαν και τα διόδια για να διασφαλίσουν μεγαλύτερα έσοδα στους νέους «ιδιοκτήτες», αφού ξεπλήρωσαν από τις εισπράξεις των διοδίων τρία χρόνια πριν τη λήξη τους όλα τα δάνεια στην Τρ. Πειραιώς και έδωσαν και επιπλέον 40 εκατ. ευρώ, ώστε οι αγοραστές να την πάρουν χωρίς καθόλου υποχρεώσεις, αφού μείωσαν το προσωπικό της για να μειώσουν και το λειτουργικό κόστος, «κατάφεραν» επιτέλους να την κάνουν ελκυστική για τα ιδιωτικά συμφέροντα, και, μετά από αλλεπάλληλους άκαρπους διαγωνισμούς, την παραχώρησαν, για 35 χρόνια, σε μια εξαιρετική κατά τη γνώμη τους τιμή, γεγονός για το οποίο κομπάζουν κιόλας, αντί να ντρέπονται.
Αξίζει να αναφέρουμε συνοπτικά, ότι η Εγνατία Οδός συνιστά ένα μεγάλης γεωπολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής σημασίας οδικό άξονα, αφού μέσω αυτής γίνονται όλες οι υπεραστικές μεταφορές της Βόρειας Ελλάδας και οι συνοριακές συνδέσεις της χώρας με τα γειτονικά Βαλκανικά κράτη. Πρόκειται για 900 χιλιόμετρα κατασκευασμένων αυτοκινητοδρόμων (40% της Ελλάδας), 110 χιλ/τρα σηράγγων, 50 χιλ. γεφυρών.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε επίσης, ότι οι παραχωρησιούχοι του λοιπού εθνικού δικτύου, το 2020, εν μέσω μιας νέας οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας, είχαν ζητήσει 83 εκατ. ευρώ και η κυβέρνηση της Ν.Δ. τους κατέβαλε από το δημόσιο κορβανά 40,2 εκατ. ευρώ, ως αποζημίωση για τους πέντε από τους επτά αυτοκινητόδρομους της χώρας επειδή, λόγω της καραντίνας, είχαν μειωμένη κίνηση και άρα μειωμένα έσοδα!
Σ΄ αυτόν τον παραλογισμό και την άγρια εκμετάλλευση των λαϊκών στρωμάτων οδηγεί η λογική των παραχωρήσεων, των ιδιωτικοποιήσεων, των «επενδύσεων» των ιδιωτικών συμφερόντων.
Δυστυχώς, παρά τους μακροχρόνιους αγώνες του Συλλόγου Εργαζομένων στην «Εγνατία Οδός ΑΕ», και παρά τις συνεχείς προσπάθειές τους όλα αυτά τα χρόνια, δε συγκροτήθηκε ένα μεγάλο μέτωπο, πρωτίστως των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που διαχρονικά ιδιωτικοποιούνται, με τη συμμετοχή παράλληλα ενός μεγάλου κοινωνικού ρεύματος, ικανού να προστατεύσει τα κοινωνικά αγαθά και το δημόσιο πλούτο. Ώστε αυτά να αξιοποιούνται για την εφαρμογή μιας άλλης, εναλλακτικής πολιτικής με επίκεντρο τις κοινωνικές ανάγκες και όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ποτέ όμως δεν είναι αργά, επειδή, αν αυτός ο κόσμος όπως τον διαμορφώνουν οι πολιτικές τους είναι βάρβαρος, εκμεταλλευτικός και αδιέξοδος για τα πλατιά λαϊκά στρώματα, παράλληλα ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ, για τον οποίο αξίζει να αγωνιστούμε!
Παλίοτερο βίντεο από τον ΣΕΤΕΟ:
Ο «Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατία Οδός Α.Ε.» (ΣΕΤΕΟ) δημιούργησε ένα ντοκιμαντέρ ενάντια στη σχεδιαζόμενη από το ΤΑΙΠΕΔ παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων, δηλ. του συνόλου των αυτοκινητοδρόμων της Βόρειας Ελλάδας μήκους σχεδόν χιλίων χιλιομέτρων.
Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στο ιστορικό της κατασκευής της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων με δημόσιους, εθνικούς και ευρωπαϊκούς, πόρους καθώς και στην μετέπειτα εκτέλεση των εργασιών συντήρησης και λειτουργίας του εκτεταμένου δικτύου αυτοκινητοδρόμων μέσω δημόσιων συμβάσεων χρηματοδοτούμενων πλέον αποκλειστικά από τα έσοδα διοδίων, χωρίς επιβάρυνση του δημόσιου προϋπολογισμού.
Εξηγείται ο παντελώς λανθασμένος σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων του, για μακροχρόνια παραχώρηση μιας ήδη κατασκευασμένης υποδομής που δεν απαιτεί οποιαδήποτε ιδιωτική επένδυση, τη στιγμή μάλιστα που, βάσει οικονομικών μελετών και δημοσιοποιημένων στοιχείων, με την παρούσα διαχείριση η εκμετάλλευση της υποδομής μπορεί να αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο κέρδη της τάξης των 5 Δισεκατομμυρίων Ευρώ στα επόμενα 35 χρόνια. Επιπλέον, τονίζεται ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι ο μοναδικός φορέας στην Ελλάδα που συμβάλλει άμεσα στη μείωση του Εθνικού χρέους με κατάθεση ποσού 10 Εκατομμυρίων Ευρώ ετησίως απευθείας στον σχετικό Λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδας, από τα έσοδα μόνο δύο εκ των σταθμών διοδίων. Όλα τα παραπάνω θα απολεσθούν σε περίπτωση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, τη στιγμή μάλιστα που δεν έχει οριστεί καν κάποιο ελάχιστο αποδεκτό τίμημα ως αντάλλαγμα.
Τονίζεται ότι, ενώ με την παρούσα διαχείριση διατηρείται το ύψος των διοδίων της Εγνατίας Οδού σε προσιτό και κοινωνικά αποδεκτό επίπεδο της τάξης των 3 λεπτών ανά χιλιόμετρο, με τη σχεδιαζόμενη παραχώρηση θα υπερδιπλασιαστεί στα 6,5-7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, όπως είναι στις λοιπές παραχωρήσεις.
Επισημαίνεται ότι ο συνολικά λανθασμένος σχεδιασμός προκύπτει και από το γεγονός ότι μετά από 7 χρόνια προσπαθειών από το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει καταστεί δυνατό να καθοριστούν ούτε τα βασικά στοιχεία της σχεδιαζόμενης παραχώρησης, δεν έχει οριστεί κάποιο ελάχιστο αποδεκτό τίμημα, απουσιάζει πλήρως η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της παραχώρησης ενώ, ειδικά για την περίπτωση της Εγνατίας Οδού, το ΤΑΙΠΕΔ εξαιρείται από ουσιώδεις διατάξεις της Εθνικής Νομοθεσίας για τις συμβάσεις παραχώρησης.