Η ΕΝΙΘ, με ανακοίνωση που εξέδωσε, εκφράζει την αντίθεσή της στην εισήγηση της Eκτελεστικής Επιτροπής του Κεντρικού Επιστημονικού Συμβουλίου στην Ολομέλεια του, που θεσμοθετεί προγράμμα μεταπτυχιακής βασικής κλινικής εκπαίδευσης, το λεγόμενο «foundation year», ενός έτους μετα την αποφοίτηση από την Ιατρική Σχολή.
Η Ένωση σημειώνει πως «πρόκειται για τον γνωστό σχεδιασμό της πρώην Προέδρου του ΚΕΣΥ και νυν αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, κ. Μ. Γκάγκα, που ήταν ήδη γνωστός και γνώρισε την άμεση καταδίκη από την ΟΕΝΓΕ και τις Ενώσεις Νοσοκομειακών γιατρών, καθώς αποτελούσε και αποτελεί σχεδιασμό για την προώθηση περαιτέρω αντιδραστικών αλλαγών στην εκπαίδευση και την προοπτική των νέων γιατρών και την αποσύνδεση του πτυχίου από την άδεια άσκησης επαγγέλματος».
Η ανακοίνωση συνεχίζει:
«Σύμφωνα με την εισήγηση της ΕΕ του ΚΕΣΥ το πρόγραμμα της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης θα περιλαμβάνει δύο φάσεις η πρώτη σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ (6 μήνες) και η δεύτερη σε Αγροτικά Ιατρεία/ Κέντρα Υγείας (6 μήνες). Θα αποτελεί προαπαιτούμενο για την υπηρεσία υπαίθρου (αγροτικό) και την ειδικότητα και η πρόσληψη θα γίνεται μέσω λίστας. Την ώρα που για πολλές ειδικότητες οι λίστες για ειδικότητα είναι κενές προστίθεται άλλη μια λίστα αναμονής. Την ώρα που οι κλινικές και τα τμήματα των νοσοκομείων στενάζουν από την έλλειψη ειδικευόμενων αντί να δημιουργηθούν όροι αναστροφής του μεταναστευτικού κύματος των νέων γιατρών, προστίθενται επιπλέον κίνητρα για παραπέρα αύξηση των μεταναστευτικών ροών και μάλιστα πριν καν την έναρξη ειδικότητας.
Το πρόσχημα είναι οι υποβαθμισμένες, δήθεν, προπτυχιακές σπουδές. Αλήθεια ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για την ουσιαστική και πλήρη προπτυχιακή εκπαίδευση αν όχι η εκάστοτε κυβέρνηση και το καθηγητικό κατεστημένο; Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι που στη διάρκεια της πανδημίας καταργούνται οι εκπαιδευτικές διαδικασίες, κυρίως όσον αφορά την κλινική άσκηση των φοιτητών ιατρικής; Οι ίδιοι δηλαδή που εισηγούνται τη θεσμοθέτηση του προγράμματος αυτοκαταγγέλλονται για την αποτυχία τους στην εκπαίδευση των μελλοντικών γιατρών.
Επικαλούνται την αναγκαιότητα «εδραίωσης των προπτυχιακών σπουδών μέσω της πρακτικής εφαρμογής τους σε πραγματικές συνθήκες αλλά υπό επίβλεψη». Τι εμποδίζει άραγε το να αναβαθμιστούν οι προπτυχιακές σπουδές ώστε οι φοιτητές της ιατρικής να εμβαθύνουν στα γνωστικά αντικείμενα μέσω της κλινικής άσκησης; Πως μπορούν να ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες συνολικής διάρκειας μόλις 12 (!!!) «ολόκληρων» διδακτικών ωρών στο διάστημα του έτους της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης, μπορούν να αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά της προπτυχιακής εκπαίδευσης που έμμεσα αλλά σαφώς επικαλούνται; Και βέβαια δεν είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των νέων γιατρών που τους ενδιαφέρει. Όσα περιλαμβάνονται στην εισήγηση είναι αποκαλυπτικά:
• Κλινικός εκπαιδευτής των αποφοίτων της ιατρικής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε επαγγελματίας υγείας( φαρμακοποιός ,νοσηλευτής κλπ) ανεξαρτήτως ειδικότητας και όχι μόνο γιατροί. Μοναδική προϋπόθεση να έχει παρακολουθήσει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για να πάρει την πιστοποίηση του εκπαιδευτή
• Δίνεται η δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση του «foundation course» ο εκπαιδευόμενος να αναγνωρίσει 6 μήνες άσκησης σε όποια ειδικότητα ακολουθήσει. Δηλαδή θυσιάζουν 6 μήνες εκπαίδευσης στο κυρίως γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν το πολύ μέσα σε 2-3 μέρες.
Ουσιαστικά αποτελεί το προκάλυμμα για την δημιουργία μιας νέας “κατηγορίας” ανειδίκευτων γιατρών-αποφοίτων, που θα καλύπτουν τα κενά στο ΕΣΥ σε ειδικευμένους ιατρούς όπως έχει η ίδια η κ. Γκάγκα ομολογήσει, και μάλιστα σε επίπεδο «λάτζας». Πρόκειται για αντιδραστικές αλλαγές που συνδέονται άρρηκτα και με την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος των Ιατρικών Σχολών και των ειδικευόμενων αλλά και με την παραπέρα υποβάθμιση του δημόσιου συστήματος υγείας σε βάρος των ασθενών. Το νήμα που τα συνδέει όλα αυτά είναι ο σχεδιασμός, που υπηρετούν όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις, αφενός να θέσουν νέους φραγμούς στην εκπαίδευση των νέων γιατρών, να διαμορφώσουν επιστημονικό δυναμικό πολλών ταχυτήτων και αφετέρου στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών και εμπορευματοποίησης της υγείας. Πρέπει να σημάνει συναγερμός.
Η ΕΝΙΘ καλεί όλους τους συναδέλφους να πρωτοστατήσουν μαζί με τους φοιτητές στον αγώνα για:
• Καμία σκέψη για δημιουργία foundation year.
• Σύγχρονα προγράμματα σπουδών και εκπαίδευσης των νέων γιατρών προσαρμοσμένα στις λαϊκές ανάγκες.
• Όχι στις εξετάσεις και σε κάθε είδος φραγμών για την έναρξη, τη συνέχεια της ειδικότητας ή τη χορήγηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Μοναδικό προαπαιτούμενο για την άσκηση ιατρικής να αποτελεί το πτυχίο.
• Ενιαία, ουσιαστική, συστηματική εκπαίδευση κατά την ειδικότητα με αποκλειστικά κρατική ευθύνη.
• Αποκλειστική κρατική ευθύνη και χρηματοδότηση για δωρεάν συνεχιζόμενη εκπαίδευση, επιμόρφωση όλων των γιατρών, για παροχή συγγραμμάτων και συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια. Αποσύνδεση της εκπαίδευσης των ιατρών από τις επιχορηγήσεις των φαρμακευτικών και εταιρειών ιατρικού εξοπλισμού.
Να δοθεί στους νέους γιατρούς η κατάλληλη εκπαίδευση και τα εχέγγυα για την προσφορά τους σε ένα αποκλειστικά δημόσιο – κρατικό ενιαίο σύστημα υγείας, σύγχρονο και αποτελεσματικό, για όλους».