in

Η 31η ταινία της ΕΡΤ3 το νουάρ σοκ του Φούλερ

Η 31η ταινία της ΕΡΤ3 το νουάρ σοκ του Φούλερ

Είναι τελικά το 31τυχερός αριθμός; Η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 επιχειρεί να το αποδείξει, μια και η 31η ταινία της είναι ένα κορυφαίο αριστούργημα που αναμένεται να ενθουσιάσει. Οι πολυπληθείς θεατές αναμένουν το φιλμ όπως και τη συζήτηση που ακολουθεί μετά την προβολή.

Η Ταινιοθήκη, λοιπόν,  της ΕΡΤ-3 στο μεγάλο αφιέρωμα Μαύρα μαργαριτάρια παρουσιάζει  την Πέμπτη 20 Μαρτίου στις 21:00 στον κεντρικό κινηματογράφο  Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) την καλύτερη ταινία του κορυφαίου Αμερικανού σκηνοθέτη Σάμιουελ Φούλερ Shock Corridor (1963, ασπρόμαυρο, ΗΠΑ, χωρίς ελληνικό τίτλο, σημαίνει Ο διάδρομος του σοκ). Το σενάριο είναι επίσης του Σάμιουελ Φούλερ και πρωταγωνιστούν οι Πέτερ Μπρεκ, Κονστάνς Τάουερς.

Η εκδήλωση διοργανώνεται  με τη συμπαράσταση και καλλιτεχνική επιμέλεια του Κέντρου Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά (ΚΕΜΕΣ) και την ευγενική παροχή της αίθουσας από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού.

Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, τους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη, σύντομη κριτική παρουσίαση, ενώ μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό ως ένα είδος λαϊκού πανεπιστημίου.

Ένας δημοσιογράφος, που επιθυμεί με κάθε τρόπο να κερδίσει το βραβείο Πούλιτζερ, εισδύει σ’ ένα ψυχιατρείο υποδυόμενος έναν ψυχοπαθή, προκειμένου να εξιχνιάσει ένα φόνο. Ακολουθούν συνταρακτικές εξελίξεις.

Ο Φούλερ στην πιο ολοκληρωμένη ταινία του σ’ ένα συνταρακτικό, πρωτότυπο νουάρ, που ενθουσίασε τους Γάλλους κριτικούς, κατάφερε να ενσωματώσει στοιχεία βίας, ψυχοπαθολογίας, ανόητων φιλοδοξιών αλλά και ελληνικής τραγωδίας. Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό φιλμ, που παρακολουθείται με αμείωτο ενδιαφέρον.

 

Η κριτική παρουσίαση είναι η ακόλουθη:

«Ένας δημοσιογράφος, έχοντας τη ματαιοδοξία να κερδίσει το βραβείο Πούλιτζερ, υποδύεται τον ψυχικά πάσχοντα και εισδύει σ’ ένα ψυχιατρικό ίδρυμα για να ανακαλύψει ένα δολοφόνο. Η μνηστή του δεν συμφωνεί. Στο ίδρυμα θα συμβούν πολλές εμπλοκές.

Η αρχή της ταινίας με τη ρήση του Ευριπίδη Όποιον θέλει να καταστρέψει ο Θεός, πρώτα τον τρελαίνει προσανατολίζει προς εξελίξεις εκρηκτικές.  Ο διακεκριμένος Βρετανός κριτικός Ντέρεκ Μάλκομ θα γράψει στον Guardian Ένα μικρό αριστούργημα. Είναι τελικά  μια εκπληκτική ταινία με άκρως πρωτότυπο, ανατρεπτικό σενάριο και με την αιώνια προβληματική του δημιουργού, που παραμένει πάντα κυνικός, είρωνας, σκληρός και στέκεται με έντονη οργή απέναντι στη μωροφιλοδοξία.

Οι οπτικές αρετές του φιλμ είναι συναρπαστικές, πρωτοποριακές. Χαρακτηριστική η ένθεση ελάχιστου έγχρωμου (για ξεκάθαρη σήμανση) στο τεφρό, πεσιμιστικό ασπρόμαυρο. Οι εξπρεσιονιστικές σκηνές με τα χέρια είναι συγκλονιστικές.

Το φιλμ ανακαλύφθηκε από τους Γάλλους κριτικούς και γνώρισε μεγάλη επιτυχία κατά την επαναπροβολή του τη δεκαετία του `80.

Είναι «σκοτεινό», πικρό, κλειστοφοβικό και φυσικά διαθέτει μια έντονη κριτική άποψη πάνω στις διαδικασίες του αμερικανικού «ονείρου». Τελικά μια ταινία σοκ, όπως κι αν τη δει κανείς.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Η διατροφή του Άδωνη δεν συμπεριλαμβάνει κομμουνιστές. Του Γιώργου Ανανδρανιστάκη

Η Ανοιχτή Πόλη στους δρόμους των Ποιητών της Θεσσαλονίκης