Με το τέλος των επτά μηνών προβολών, με την 32η ταινία της η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 περνάει σε πιο εξειδικευμένα αφιερώματα ως προσφορά στους πολυπληθείς θεατές που ενδιαφέρονται και για τις συζητήσεις.
Συνεχίζοντας το μεγάλο αφιέρωμά της Μαύρα μαργαριτάρια, θα περάσει σε μια υποενότητα των ταινιών, τιμώντας το μεγάλο Έλληνα σεναριογράφο του Χόλιγουντ Άλμπερτ Ισαάκ Μπεζερίδη.
Έτσι, την Τετάρτη 26 Μαρτίου στις 21:00 παρουσιάζει το πολύκροτο φιλμ- νουάρ του Ρόμπερτ Όλντριτς Φίλησέ με μέχρι θανάτου (Kiss me deadly, 1955, ασπρόμαυρο ΗΠΑ) στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1), με δωρεάν πάντα είσοδο, καλλιτεχνική επιμέλεια και επίβλεψη του ΚΕΜΕΣ και ευγενική προσφορά της αίθουσας από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού.
Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη κριτική παρουσίαση της ταινίας αλλά και βιογραφικό του Μπεζερίδη. Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό ως ένα είδος λαϊκού πανεπιστημίου.
Από ένα μυθιστόρημα του Μίκι Σπιλέιν σε σενάριο Μπεζερίδη είναι το πρώτο εγχείρημα του Όλντριτς στα φιλμ- νουάρ με πολλές κοινωνικές και πολιτικές σημασίες αλλά και αγωνία για την πιθανότητα αντιπαραθέσεων των υπερδυνάμεων με ατομικά όπλα. Με βασικό ήρωα το γνωστό ντετέκτιβ του Μίκι Σπιλέιν Ρόμπερτ Χάμερ, έχουμε μια εφιαλτική ιστορία, όπου κάποιοι κυνηγούν ένα κουτί με κρυμμένο πολύτιμο υλικό. Οι εξελίξεις θα είναι συγκλονιστικές.
Ο Όλντριτς με εντυπωσιακά γυρίσματα, εκμεταλλευόμενος και τις αναφορές στην ελληνική μυθολογία του Μπεζερίδη, χτίζει ένα εφιαλτικό, συμβολικό έργο γεμάτο από πρόγνωση ολέθρου και ειλικρίνεια.
Η κριτική παρουσίαση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
«Ο ντετέκτιβ Μάικ Χάμερ βοηθάει ένα κορίτσι να ξεφύγει από κακοποιούς. Αργότερα αποτρέπει του κακούς να πάρουν στα χέρια τους ένα κουτί με πυρηνικό υλικό.
Συγκλονιστικό φιλμ- νουάρ, που γίνεται ακόμα καλύτερο χάρις στο σενάριο του Αλ. Μπεζερίδη, που ενσωματώνει πολλές, ελληνικές μυθολογικές αναφορές, πχ. το κουτί της Πανδώρας. Η μεγάλη επίδοση είναι το πώς ο μέγιστος Όλντριτς με την επικουρία του Μπεζερίδη ανατρέπουν τον χυδαία ψυχροπολεμικό Σπιλέιν και μετατρέπουν την ταινία σε ένα συγκλονιστικό σχόλιο για την παράνοια των ατομικών εξοπλισμών και ανταγωνισμών. Ακόμα, επικρατεί το διφορούμενο και φθάνει μέχρι τη θεολογική εσχατολογία.
Εντύπωση δημιουργούν οι λήψεις με σκληρά, κοντινά close up και ασυνήθιστες γωνίες λήψης. Τεφρόχρωμη φωτογραφία ως κρεπ σκοτάδια, που υπαινίσσονται την απειλητική εξουσία. Ο πεσιμισμός είναι φανερός, οι ρυθμοί αργοί, τα πλάνα σεκάνς απλώνονται ως πλερέζες θανάτου σε μια μέγιστη ταινία, που ο τίτλος της έμεινε παροιμιώδης, και το τέλος συγκλονιστικό!»
Όσο για τον Μπεζερίδη, μας τίμησε και χαρακτηρίσθηκε ως ο ποιητής του προλεταριάτου.
Το βιογραφικό που θα διανεμηθεί στους θεατές είναι το ακόλουθο:
«O Άλμπερτ Ισαάκ Μπεζερίδης (γνωστός ως «Buzz», 1908-2007), γεννήθηκε στη Σαμψούντα του Πόντου από Έλληνα πατέρα και Αρμένια μητέρα, και μεγάλωσε στο Φρέσνο της Καλιφόρνια. Αφού πέρασε δύσκολα νεανικά χρόνια ως βιοπαλαιστής, οδηγός φορτηγών κ.τ.λ., κατάφερε να κάνει καριέρα στο Χόλιγουντ -ο Φρανσουά Τριφό τον χαρακτήρισε ως τον πρώτο σεναριογράφο ταινιών νουάρ- γράφοντας τα σενάρια αρκετών κλασικών ταινιών – «Sirocco» του Κέρτις Μπέρνχαρντ (με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, 1951), «On Dangerous Ground» του Νίκολας Ρέι (ελλ. τίτλος: «Επικίνδυνο μονοπάτι», 1952), «Kiss me deadly» του Ρόμπερτ Όλντριτς (ελλ. τίτλος: «Φίλησέ με μέχρι θανάτου», 1955) κ.ά., και αργότερα, επεισοδίων τηλεοπτικών σειρών όπως οι «The Bog Valley» και «Bonanza».
Το 1939 η Warner Brothers αγόρασε τα δικαιώματα για το πρώτο του μυθιστόρημα, «Long Haul» (1938), που έγινε ταινία με τίτλο "They Drive by Night " (ελλ. τίτλος «Η φόνισσα») από τον Ραούλ Γουόλς το 1940. Ακολούθησε η «Αγορά των κλεφτών», με σκηνοθέτη τον Ζιλ Ντασέν και τίτλο «Thieves’ Highway» το 1949 (από την 20th Century Fox, η τελευταία ταινία του Ζιλ Ντασέν πριν αναγκαστεί να εγκαταλείψει την Αμερική, λόγω των διώξεων της εποχής του μακαρθισμού). Εξέδωσε ακόμη το μυθιστόρημα «There is a happy land» (1942).
Οι φιλελεύθερες απόψεις του και η φιλία του Μπεζερίδη με σεναριογράφους του Χόλιγουντ που περιλαμβάνονταν στη διαβόητη "μαύρη λίστα" της Επιτροπής Μακάρθι και φυλακίστηκαν, δημιούργησαν και στον ίδιο προβλήματα, οδηγώντας τον σε δυσμένεια στο Χόλιγουντ, την εποχή εκείνη. Συγγραφέας σύγχρονος του Ουίλιαμ Φόκνερ και του Τζον Φάντε, ο Μπεζερίδης, ο τελευταίος από τους «ποιητές του προλεταριάτου», με το σύνολο του έργου του δημιουργεί μια συγκλονιστική και μερικές φορές βάναυσα ζοφερή εικόνα της Καλιφόρνια. Ζωντανεύει την κουλτούρα της, μα πάνω απ’ όλα σκιαγραφεί με ζωντάνια τους αγώνες των μεταναστών, που προσπαθούν να ξεφύγουν από το μεροκάματο και να αγγίξουν το «αμερικάνικο όνειρο».
Ο Μπεζερίδης πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην κοιλάδα Σαν Φερνάντο, στη Νότια Καλιφόρνια. Το 2005 η Φέι Ευφροσύνη Λέλιου παρουσίασε το ντοκιμαντέρ διάρκειας 61’ με τίτλο «The Long Haul of A.I. Bezzerides», στο οποίο εμφανίζεται ο ίδιος μαζί με τους Ζιλ Ντασέν, Τζορτζ Π. Πελεκάνος, Τζέισον Μπόλντουιν, Μπάρι Γκίφορντ, κ.ά., που μιλούν για το έργο του. Τον Αύγουστο του 2006, η American Writers Guild τον τίμησε με μια τιμητική προβολή στο Μπέβερλι Χιλς του ντοκιμαντέρ «Buzz» του Σπύρου Ν. Ταραβήρα, διάρκειας 120’ (όπου εμφανίζεται ο ίδιος και οι Ζιλ Ντασέν, Γκλόρια Στούαρτ, Κλόρις Λίχμαν κ.ά.), το οποίο κατάφερε να στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας σ` έναν αφανή ήρωα της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Πέθανε στην Καλιφόρνια την 1η Ιανουαρίου 2007, σε ηλικία 98 ετών.»