in ,

Φιάσκο η διανομή φαρμάκων κατ’ οίκον από τον ΕΟΠΥΥ – Εμπαιγμός χιλιάδων ασθενών που περιμένουν μάταια

Ρεπορτάζ: Ιάσων Μπάντιος

Ακόμη ένα «success story» του επιτελικού κράτους Μητσοτάκη αποδεικνύεται η εξαγγελία για την υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ για αποστολή φαρμάκων υψηλού κόστους κατ’ οίκον. Η υπηρεσία αφορά φάρμακα που λαμβάνουν σοβαρά ασθενείς πολίτες, που μέχρι πρότινος καλούνταν οι ίδιοι ή οι συγγενείς τους να προσέλθουν σε κάποιο από τα λιγοστά φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και να περιμένουν για ώρα στις μεγάλες ουρές, ώστε να παραλάβουν τα φάρμακα της θεραπείας τους.

Στις 6 Ιουνίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια ακόμη μιας καλοκουρδισμένης επικοινωνιακά εκδήλωσης, παρουσίασε αυτή την νέα υπηρεσία αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους κατ’ οίκον, τονίζοντας πως είναι κάτι που «παρέχεται δωρεάν για πρώτη φορά από ασφαλιστικό οργανισμό στην Ευρώπη» και αφορά 120.000 ασθενείς.

Μόνο που η πραγματικότητα στο «επιτελικό κράτος Μητσοτάκη» είναι για ακόμη μια φορά τελείως διαφορετική. Από τις 16 Ιουνίου, όταν και ξεκίνησε την λειτουργία του το νέο αυτό πρόγραμμα, χιλιάδες ασθενείς προχώρησαν στην διαδικασία παραγγελίας των φαρμάκων τους για κατ’ οίκον διανομή, ωστόσο δεν έχουν μέχρι και σήμερα λάβει τα φάρμακα τους. Όπως προαναφέραμε, δεν πρόκειται για απλά φάρμακα, αλλά για αγωγές σοβαρά ασθενών, οι οποίοι δεν μπορούν να καθυστερήσουν την λήψη τους, καθώς κάτι τέτοιο θα έθετε σε κίνδυνο την πορεία της υγείας τους.

Όπως ήταν αναμενόμενο, πίσω από κάθε μεγάλη επιτυχία βρίσκεται κάποια ιδιωτική εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει την διανομή των φαρμάκων για λογαριασμό του ΕΟΠΥΥ. Η διανομή στην πραγματικότητα δεν λειτουργεί, καθώς χιλιάδες ραντεβού παράδοσης δεν έχουν πραγματοποιηθεί. Δεν πρόκειται απλά για καθυστέρηση παράδοσης, καθώς ασθενείς που έχουν εκτελέσει μέσω του συστήματος της συνταγή των φαρμάκων τους δεν έχουν λάβει καμία ενημέρωση για το πότε και αν θα τα παραλάβουν.

Η κυβέρνηση κατά την επικοινωνιακή φιέστα της 6ης Ιούνη ανακοίνωσε πως για την υποστήριξη των πολιτών ο ΕΟΠΥΥ έχει προβλέψει γραφείο υποστήριξης (helpdesk) στα φαρμακεία του και στα σημεία διανομής, καθώς και τηλεφωνικό κέντρο. Απεναντίας, οι λιγοστοί υπάλληλοι των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ δεν έχουν καμία πρόσβαση στο σύστημα αυτό, παρά μόνο ένα email στο οποίο προωθούν ερωτήματα, όπως κάθε πολίτης, στην ιδιωτική εταιρεία. Όσο για το τηλεφωνικό κέντρο, ο αριθμός για τον προγραμματισμό ραντεβού παράδοσης απαντάται από υπάλληλο του ΕΟΠΥΥ, ωστόσο οι δύο τηλεφωνικοί αριθμοί μέσω των οποίων οι ασφαλισμένοι θα ενημερώνονταν, υποτίθεται, για την πορεία της διανομής τους, δεν απαντώνται ποτέ.

Τα σημαντικά αυτά προβλήματα ακούν καθημερινά, ως μη όφειλαν, οι εργαζόμενοι και οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ. Όπως ανέφερε στο alterthess.gr γιατρός του ΕΟΠΥΥ, «το σύστημα στην ουσία δεν λειτουργεί, υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των φαρμάκων, δεν λειτουργούν οι τηλεφωνικές γραμμές. Το σύστημα δεν έχει δουλέψει, με αποτέλεσμα οι ουρές έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, αντί να μειώνονται, να παραμένουν, εντείνοντας την ταλαιπωρία των πολιτών».

Τον εμπαιγμό των ασφαλισμένων ασθενών επιβεβαιώνει στο alterthess.gr και ο πρόεδρος των Καρκινοπαθών Μακεδονίας-Θράκης Γιάννης Σαριδάκης, δηλώνοντας πως «γινόμαστε και εμείς από την πρώτη στιγμή αποδέκτες των διαμαρτυριών και των παραπόνων των ασφαλισμένων μελών μας».

«Να δοθεί άμεσα λύση»

Έκκληση στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας να δώσει άμεσα λύση στο σοβαρό πρόβλημα κάνει ο γενικός γραμματέας Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος (ΟΕΝΓΕ) Πάνος Παπανικολάου, ώστε «έστω και προσωρινά, να πάνε τα φάρμακα αυτά στα φαρμακεία της γειτονιάς για να ισορροπήσει η κατάσταση για να τα πάρουν από εκεί οι ασθενείς».

Όπως δηλώνει στο alterthess.gr ο κ. Παπανικολάου, «πρόκειται για ακόμη ένα επικοινωνιακό φιάσκο της κυβέρνησης, όπως και με την αξιολόγηση των Μονάδων Υγείας που επίσης πρόσφατα εξαγγέλθηκε». «Από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του συστήματος για την διανομή φαρμάκων κατ’ οίκον είναι εκατοντάδες οι καταγγελίες των εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ και των ασφαλισμένων πως το πρόγραμμα δεν λειτουργεί», σημειώνει ο κ. Παπανικολάου, τονίζοντας πως παρά την συγγνώμη του υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργάδη για τις καθυστερήσεις στη διανομή, «το πρόβλημα δεν έχει διορθωθεί, και είναι πολύ σοβαρό».

«Οι ασφαλισμένοι που έχουν εκτελέσει τις συνταγές τους μέσω της ιδιωτικής εταιρείας και περιμένουν τα φάρμακα τους στο σπίτι είναι εγκλωβισμένοι, καθώς δεν μπορούν να εκτελέσουν την ίδια συνταγή στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ, έχουν καταργηθεί τα παραπεμπτικά», δηλώνει καταληκτικά ο γ.γ. της ΟΕΝΓΕ.

Επιστολή στο υπουργείο Υγείας για τα πολύ σοβαρά ζητήματα που έχουν προκύψει σχετικά με τη λειτουργία της κατ’ οίκον διανομής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (Φ.Υ.Κ.), τα οποία ταλαιπωρούν τους πολίτες με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους απέστειλε η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), ζητώντας την επίλυση τους.

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. εκφράζει έντονη ανησυχία για τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν από την εμπλοκή των ιδιωτικών φαρμακείων στη διανομή των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (Φ.Υ.Κ.) και την έλλειψη αποτελεσματικής οργάνωσης του νέου συστήματος κατ’ οίκον διανομής. Τονίζει ακόμη την ανάγκη για τυποποίηση διαδικασιών (SOPs), την υποχρεωτική πιστοποίηση και τον αυστηρό έλεγχο, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα και η ασφάλεια των ασθενών.

Αξιοσημείωτο, συμπληρώνει, είναι το γεγονός ότι σε κάποιες κατηγορίες χρονίων παθήσεων που λάμβαναν το σύνολο των φαρμάκων τους από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. μέχρι πρότινος, τώρα με το πρόγραμμα «κατ’ οίκον διανομή» λαμβάνουν τα μισά κατ’ οίκον, ενώ τα υπόλοιπα πρέπει να τα λάβουν από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διότι η αξία τους είναι χαμηλή και δεν εμπίπτει στη νομοθεσία περί φαρμάκων υψηλού κόστους.

Δείτε τι δήλωσε στο Kontra news η Μαρίνα Τζανάκη, φαρμακοποιός του ΕΟΠΥΥ και μέλος του ΔΣ του Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ήταν στραβό το κλίμα…

«Ούτε στη Σύρο, ούτε πουθενά, με την Παλαιστίνη ως τη λευτεριά»