Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3, συνεχίζοντας το αφιέρωμά της Όταν ο Ρομπέρτο συνάντησε την Ίνγκριντ, παρουσιάζει τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 2 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το αριστουργηματικό νεορεαλιστικό δράμα του Ρομπέρτο Ροσελίνι Ευρώπη 51: Η μεγαλύτερη αγάπη (Ιταλία, 1952, ασπρόμαυρη, 113′). Παίζουν: Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Αλεξάντερ Νοξ, Ετόρε Τζιανίνι, Τζουλιέτα Μασίνα.
Η ταινία είναι μια ευγενική προσφορά της New Star και του κ. Bελισάριου Κοσυβάκη, ενώ η συνδιοργάνωση και καλλιτεχνική επιμέλεια γίνονται από το ΚΕΜΕΣ. Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του κ. Χρήστου Μήτση από το “Αθηνόραμα”. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.
Το προς συζήτηση θέμα στο λαϊκό πανεπιστήμιο για τον κινηματογράφο θα είναι: Από την αδιαφορία στην αλληλεγγύη: οι μηχανισμοί των αλλαγών των ανθρώπινων συστημάτων.
Η σύζυγος ενός Αμερικανού επιχειρηματία στη Ρώμη κυριεύεται από τύψεις μετά το θάνατο του μικρού γιου της και αφιερώνεται στον αγώνα ανακούφισης των φτωχών .
Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
«Μετά το «Στρόμπολι», τη δυναμική αρχή της πενταετούς συνεργασίας τους, οι Ροσελίνι και Μπέργκμαν συνεχίζουν να δουλεύουν πάνω στην ίδια θεματική, καθώς, όπως και στο κατοπινό «Ταξίδι στην Ιταλία», ηρωίδα της ταινίας είναι μια γυναίκα εγκλωβισμένη σε μια ξένη για εκείνη, αλλοτριωμένη πραγματικότητα. Εδώ πρόκειται για την Ιρένε Τζέραρντ, σύζυγο ενός Αμερικανού επιχειρηματία στη Ρώμη, η οποία μετά το θάνατο του μικρού γιου της κυριεύεται από τύψεις. Ανακαλύπτει μια αόρατη καθημερινότητα που υπήρχε διαρκώς δίπλα της, αυτή της μεταπολεμικής Ιταλίας της βιοπάλης, και αφιερώνεται στον αγώνα ανακούφισης των φτωχών. Αυτό όμως την αποξενώνει από τους δικούς της, οι οποίοι έχουν να σκεφτούν το κοινωνικό κόστος.
Ο Ροσελίνι κάνει ένα βήμα μακρύτερα από το νεορεαλισμό και εγγύτερα στο ψυχολογικό δράμα, με έντονα κοινωνικά στοιχεία, με μια καλοσκηνοθετημένη, μα ξεπερασμένη πλέον, ουμανιστική (και χριστιανική) κινηματογραφική κραυγή αγωνίας. Η βραβευμένη στη Βενετία Ίνγκριντ Μπέργκμαν τον βοηθά να μη βουλιάξει μελοδραματικά, μιας και ο ίδιος κρατά σεναριακά ψηλά τους συναισθηματικούς τόνους, αν και οι εικόνες του συνεχίζουν να είναι καίριες, συχνά απρόσμενες και πάντα εκφραστικά ακριβείς. »
Εξάλλου, 10 λόγοι για να μην χάσετε το Ευρώπη 51: Η μεγαλύτερη αγάπη είναι:
1. Για την εκπληκτική ερμηνεία της Ίνγκριντ Μπέργκμαν, που αλλάζει συνεχώς στιλ.
2. Για την εξαιρετική ντοκιμαντερίστικη φωτογραφία του.
3. Για τα κοινωνικά του μηνύματα.
4. Επειδή οι κοινωνικές αναφορές για την αλληλεγγύη είναι διαχρονικές όσο ποτέ.
5. Γιατί ένα «μικρό» θέμα αναδεικνύεται σε μείζονος σημασίας.
6. Για τη μαεστρία του Ροσελίνι να κατευθύνει σταρ και μυθοπλαστικά γεγονότα προς συγκεκριμένη κατεύθυνση.
7. Γιατί κι εδώ ο δημιουργός διερευνά με ένα διακριτικό τρόπο τη σχέση του με τη σύζυγό του σ’ ένα προσωπικό χάπενινγκ.
8. Διότι ένα απλό θέμα αποκτά μείζονες διαστάσεις.
9. Γιατί η ταινία αποτέλεσε αρχέτυπο για ανάλογα φιλμ που ακολούθησαν.
10. Για το μεγαλείο που ακτινοβολεί η διαδικασία της μεταστροφής.
Υ.Γ. Την επόμενη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 προβάλλει στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το αριστουργηματικό δράμα Στρόμπολι, η γη του Θεού (1950).