Εκστρατεία ενάντια στο σχέδιο της Tesla να κατασκευάσει ένα τεράστιο εργοστάσιο που θα ειδικεύεται στην ακριβή και πολύπλοκη διαδικασία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στo Μοντερέι, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Μεξικού, ξεκίνησαν διάφορες οργανώσεις, καταγγέλλοντας το ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποικιακού εξορυκτισμού. Και προσθέτουν ότι ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζει η Tesla προορίζονται για να μειώσουν τη ρύπανση των αυτοκινήτων, η εταιρεία προσπαθεί να μεταφέρει την κατανάλωση νερού και την υψηλή ρύπανση που προκύπτει από τη διαδικασία κατασκευής τους στο Μεξικό. Το Tesla Gigafactory ανακοινώθηκε τον Μάρτιο, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Έλον Μασκ να λέει ότι είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο (σημ: θα κατασκευαστεί σε μια έκταση 4.200 στρεμμάτων). Στόχος είναι η κατασκευή του να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, και η λειτουργία του να ξεκινήσει στις αρχές του 2024. Η Tesla επέλεξε το Μοντερέι λόγω του χαμηλά αμειβόμενου εργατικού δυναμικού, της γειτνίασής του με τα κεντρικά γραφεία της στο Όστιν του Τέξας, και της παρουσίας βασικών προμηθευτών κοντά, ενώ θετικά αξιολογήθηκε από πλευράς εταιρείας και το γεγονός ότι το Μεξικό έχει συνάψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με 50 χώρες.
Ακτιβιστές ενάντια στην κατασκευή του εργοστασίου λένε ότι το σχέδιο της εταιρείας αποτελεί πρόκληση απέναντι στους κατοίκους, και κυρίως τους φτωχούς, σε μια πόλη που παλεύει με την λειψυδρία και που πέρυσι οι άνθρωποι στεκόντουσαν επί ώρες στην σειρά με κουβάδες για να πάρουν μια μικρή ποσότητα νερού από υδροφόρες προκειμένου να ικανοποιήσουν τις βασικές τους ανάγκες, καθώς τα δύο από τα τρία φράγματα του Μοντερέι είχαν στεγνώσει εντελώς. Αναφέρονται επίσης στο χρονικό διάστημα των 5 μηνών μέσα στο 2022 που το νερό ήταν διαθέσιμο στους κατοίκους μόνο για 6 ώρες, και συγκεκριμένα από τις 4 το πρωί μέχρι τις 10. Σύμφωνα με ειδικούς το έλλειμμα σε νερό που είχε η πόλη σε αυτό το διάστημα ξεπερνούσε το 60%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο κόσμος να αγοράζει μαζικά εμφιαλωμένα νερά, με την τιμή τους να αυξάνεται μέσα σε λίγες εβδομάδες μέχρι και 400% από τα διάφορα κυκλώματα που βρήκαν ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν, ελέγχοντας τα αποθέματα των σούπερ μάρκετ που τελείωναν γρήγορα ώστε να δημιουργηθεί τεχνητή έλλειψη και να δικαιολογηθεί η αύξηση των τιμών. Ο νόμος της ελεύθερης αγοράς είχε για άλλη μία φορά θριαμβεύσει, προς όφελος των λίγων και σε βάρος των πολλών. Παράλληλα, οι κοινοτικοί ιδιοκτήτες των ejidos (σημ: γη που ανήκει σε κοινότητες και όχι σε ιδιώτες ή σε ιδιωτικές εταιρείες) διαμαρτύρονταν έντονα σε καθημερινή βάση για την έλλειψη νερού για τους μικρούς αγρότες και ζητούσαν οικονομική υποστήριξη, επειδή δεν μπορούσαν να ποτίσουν τις καλλιέργειές τους και να ταΐσουν τα ζώα τους, με αποτέλεσμα να έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές.
Η Tesla στοχεύει να κατασκευάσει περίπου ένα εκατομμύριο οχήματα, και σε μία από τις εκθέσεις της λέει ότι χρησιμοποιεί 3 κυβικά μέτρα νερού ανά όχημα. Αλλά αν και η εταιρεία έχει πει ότι θα χρησιμοποιήσει επεξεργασμένο ή ανακυκλωμένο νερό, πολλοί ανησυχούν ότι η εκτίμησή της είναι εσφαλμένη. Και προσθέτουν ότι η χρήση του νερού θα φτάσει σε τεράστια επίπεδα, αφού η Tesla θα προσελκύσει και χιλιάδες προμηθευτές και αντιπροσώπους που θα χρησιμοποιούν επίσης νερό, ενώ οι εργαζόμενοι που θα μετακινηθούν στην περιοχή θα χρειαστούν περισσότερα από 30.000 σπίτια γύρω από το νέο εργοστάσιο. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη η περιοχή αντιμετωπίζει έντονη ξηρασία, και φέτος θα μπορέσει να ανταπεξέλθει, και αυτό μερικώς, μόνο εάν υπάρχει βροχή πάνω του μέσου όρου. Αυτός είναι και ο λόγος που προσπαθώντας να καθησυχάσει τους επενδυτές, στην τελετή που έγινε για να ανακοινωθεί η κατασκευή του Tesla Gigafactory, ο δήμαρχος του Μοντερέι είπε κυνικά ότι η περιοχή έχει αρκετό νερό για εταιρείες αλλά όχι για την ανθρώπινη κατανάλωση. Την ίδια ώρα, στους δρόμους χιλιάδες άνθρωποι φώναζαν ότι αυτό το εργοστάσιο δεν πρέπει να γίνει στο Μοντερέι. Και ότι ο αγώνας τους είναι ένας αγώνας για την ζωή και την αξιοπρέπεια.