in ,

Έγκλημα στον σταθμό Βενιζέλου

Γράφει ο Μίλτος Τόσκας

Είναι ένα μείζον θέμα που δυστυχώς δεν πήρε την έκταση που έπρεπε στο σωστό χρόνο. Μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την απόσπαση των αρχαιοτήτων που ανασκάφηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, έχει δημιουργηθεί ένα ρεύμα αντίδρασης. Εμείς στο ντοκιμαντέρ της Χριστίνας Σιγανίδου παρακολουθούμε το έργο της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης και τον αγώνα τους να αποτρέψουν την απόσπαση την πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Η πόλη μας ήδη έχει θυσιάσει μεγάλο μέρος της ομορφιάς της. Δεν έχουμε το δικαίωμα να διαπράξουμε μία ακόμα ύβρη.

Οι άνθρωποι που από την πρώτη ημέρα βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή δεν είναι δυνατόν να “καπελωθούν” κομματικά. Το τελευταίο διάστημα μαίνεται μία πολιτική σύγκρουση με φόντο το ζήτημα. Η κυβέρνηση έχει ταχθεί υπέρ της αφαίρεσης και της επανατοποθέτησης, όπως κι ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, ενώ η αντιπολίτευση μάχεται ετεροχρονισμένα για την αποφυγή του “εγκλήματος”. Εμείς όμως βλέπουμε κάτι πολύ μακρινό από αυτό. Έναν ειλικρινή ακτιβισμό με αίσθηση ευθύνης και συλλογικότητας. Η πόλη διχάζεται για μία ακόμα φορά, ωστόσο σε ένα τόσο σημαντικό ραντεβού με την ιστορία δε δίνεται η επιλογή να κάνεις πίσω.

Για τους πρωταγωνιστές η διατήρηση έχει γίνει στόχος ζωής, αυτοσκοπός. Προσπαθούν να επικοινωνήσουν σε ολόκληρη την πόλη την αξία του εγχειρήματος. Η περιπέτεια της πανδημίας δε στάθηκε αρωγός στην προσπάθεια. Η διεθνής κοινότητα ευαισθητοποιήθηκε. Το ψήφισμα του ICOMOS αποτελεί οδηγό. Σπουδαίες προσωπικότητες τοποθετήθηκαν υπέρ της λύσης in situ (παράδειγμα το Μοναστηράκι στην Αθήνα). Σημασία έχει όμως ποια Θεσσαλονίκη θέλουμε εμείς. Θα μπορούσε να είναι μία μικρή Ρώμη και το ιστορικό της κέντρο να αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες τουρίστες. Η Βυζαντινή κληρονομιά είναι ένα δώρο, το οποίο μένει ανεκμετάλλευτο εδώ και δεκαετίες.

Χρειάζεται όμως ο σταθμός Βενιζέλου; Ας μιλήσουμε για την ουσία. Το μετρό έχει καταντήσει ανέκδοτο. Το έργο πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή και τουλάχιστον το πρώτο κομμάτι του ελάχιστους θα εξυπηρετεί πραγματικά. Δεν μπορεί να υποστηριχθεί θεωρείτε χωρίς τον συγκεκριμένο σταθμό; Ακόμα και το οικονομικό σκέλος αν εξετάσουμε ενδελεχώς η παραμονή είναι η καλύτερη λύση. H Aττικό Μετρό κι ο Άκτωρ δε θέλησαν να πάρουν θέση. Βλέποντας τη σύγχρονη Πομπηία να χάνεται, οι ενεργοί πολίτες συνεχίζουν κι ελπίζουν. Το θέμα έχει φτάσει στον πρωθυπουργό, Κυριακό Μητσοτάκη ο οποίος καλείται να πάρει μία σπουδαία απόφαση.

Παράλληλα οι δράσεις συνεχίζονται. Οι υπέρμαχοι της “κατά χώραν”λύσης, υπέρ της αυθεντικότητας είναι αποφασισμένοι να φτάσουν μέχρι το τέλος. Στο μυαλό όλων έχει μείνει χαραγμένη η νύχτα που στη συμβολή Βενιζέλου με Εγνατία μαζεύτηκαν αυθόρμητα πάνω από 3000 ψυχές. Οι υπόλοιποι πού ήταν όμως; Διαδικτυακά τρέχει ένα ψήφισμα στην πλατφόρμα Avaaz. Μετράει πάνω από 60.000 ταυτοποιημένες υπογραφές. Πρωτεργάτες οι Φωκίων Δεληγιάννης, η Δέσποινα Κουτσούμπα, ο Γιάννης Μπουτάρης, ο Βασίλης Κονιόρδος, ο Γιάννης Μυλόπουλος κι άλλοι που πιθανώς αδικώ που δεν τους αναφέρω ονοματικά.

Το ντοκιμαντέρ έκανε πρεμιέρα στο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κι αύριο το βράδυ Τρίτη 6 Ιουλίου στις 21:00 θα προβληθεί στο Ελληνίς και θα ακολουθήσει συζήτηση. Κόντρα στο ρεύμα των συστημικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που λειτουργούν βάση άνωθεν εντολών. Αξίζει να βρεθούμε εκεί. Να ακούσουμε, να πληροφορηθούμε, να μάθουμε. Είναι μία δική μας υπόθεση που έχουμε αμελήσει. Τα βυζαντινά χρόνια δεν πρέπει απλά να μείνουν στα βιβλία της ιστορίας. Δίνεται μία πρώτης τάξης ευκαιρία να αντιληφθούμε το μεγαλείο που κρύβεται κάτω από τα πόδια μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πρωτοβουλία του ΜέΡΑ25: «Να παύσει η δίωξη του Τζούλιαν Ασάνζ»

Παρουσίαση του βιβλίου του Σπύρου Αλεξίου «21 ρωγμές στην επίσημη ιστορία για το 1821»