Προίκα στους επενδυτές θα δοθεί το αεροδρόμιο Μακεδονία μαζί με ακόμη 13 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας (η παραχώρηση θα είναι για 40 χρόνια) ενώ μεγάλος είναι ο κίνδυνος τα υπόλοιπα (συνολικά τα αεροδρόμια είναι 39) να κλείσουν. Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους που αντιδρούν στην πώληση των αεροδρομίων ετοιμάζουν κινητοποιήσεις ενώ παράλληλα θα κινηθούν και δικαστικά μόλις ανοίξουν οι προτάσεις που κατέθεσαν οι “επενδυτές”. Σύμφωνα με τον κ. Νανούρη, εκπρόσωπο του Συλλόγου εργαζομένων στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα προσφύγουν στην ελληνική και ευρωπαϊκή δικαιοσύνη για να προσβάλλουν τις προτάσεις των επενδυτών προς πώληση ενώ ήδη έχουν ενημερωθεί όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (Περιφέρειες, δήμοι) για την δημιουργία ενός μετώπου κατά του ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου.
Όπως ανέφερε ακόμη ο κ. Νανούρης, το κόστος από τις αυξήσεις στο τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων το οποίο θα διαμορφωθεί στα 14,5 ευρώ στην πρώτη περιόδο παραχώρησης, 20 ευρώ, στην δεύτερη θα μετακυλιθεί στους πολίτες με αποτέλεσμα την αποχώρηση των περισσότερων εταιρειών από το αεροδρόμιο Μακεδονία. Δεδομένου μάλιστα ότι στο αεροδρόμιο Μακεδονία οι περισσότερες πτήσεις είναι χαμηλού κόστους, η εξέλιξη αυτή θα λειτουργήσει αποθαρρυντικά τόσο προς τις αεροπορικές εταιρείες όσο και προς τους καταναλωτές αν επιπρόσθετα κανείς λάβει υπόψη ότι σε τέσσερα χρόνια αναμένεται νέα αύξηση (διπλασιασμός) του τέλους.
Το αεροδρόμιο Μακεδονία βρίσκεται στην πρώτη ομάδα των προς πώληση αεροδρομίων μαζί με αυτά της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας με δυνατότητα πρόσθεσης των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας και Άραξου.
Να σημειωθεί ότι σήμερα σε διαμαρτυρία έξω από το ΤΑΙΠΕΔ και συν/ξη Τύπου στη 1.30 μ.μ. στην αίθουσα της Ε.Σ.Η.Ε.Α., διοργανώνει η "Κοινή Πρωτοβουλία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων”
Σε ανακοίνωση της η Κοινή Πρωτοβουλία σημειώνει πως «όλοι μαζί ενώνουμε τη φωνή μας απέναντι σε ό,τι προσβάλει την αξιοπρέπεια του ελληνικού λαού, απέναντι σε ό,τι υποθηκεύει το μέλλον των επόμενων γενεών.
Θεωρούμε θεσμική και ηθική υποχρέωσή μας, να υπερασπιστούμε τη δημόσια περιουσία του ελληνικού κράτους, να υπερασπιστούμε συνολικά την ακεραιότητα των κοινόχρηστων, αναπαλλοτρίωτων πραγμάτων αυτής της πολιτείας. Ζητούμε να ακυρωθούν άμεσα οι δρομολογούμενες αποκρατικοποιήσεις των Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων και επιφυλασσόμαστε να ασκήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμα ως Έλληνες πολίτες για το σκοπό αυτό».
Την Πρωτοβουλία στηρίζουν ήδη πολλοί εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και βουλευτές, καθώς και τεχνικά επιμελητήρια, εργατικά συνδικάτα και ομοσπονδίες.
Χάρισμα στους επενδυτές και ο νέος αερολιμένας
Παράλληλα δώρο στους επενδυτές αναμένεται να δοθούν τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου Μακεδονία τα οποία χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια με την σύμπραξη του Δημοσίου.
Το Υπουργείο πιέζει για την επιτάχυνση των εργασιών οι οποίες σύμφωνα με τους υπολογισμούς θα ολοκληρωθούν το 2016 καθώς το ΕΣΠΑ, εκπνέει στο τέλος του 2015.
Ειδικότερα, το εν εξελίξει έργο «Επέκταση διαδρόμου 10/28 και παράλληλου τροχοδρόμου», προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων.
Σε εξέλιξη είναι η αναβάθμιση του υπάρχοντος χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, προϋπολογισμού 38,7 εκατ. Ευρώ για την ενίσχυση της αντοχής του οδοστρώματος και την εξυπηρέτηση υπερατλαντικών πτήσεων. Όπως καταγγέλλει ο κ. Νανούρης η παραχώρηση ενός τέτοιου έργου σε ιδιώτες αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είναι δηλαδή δυνατόν ένα έργο που χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά κονδύλια να παραχωρηθεί σε ιδιώτες.
Κλείσιμο αεροδρομίων και χρέη προς το Δημόσιο.
Τα αεροδρόμια και οι αερομεταφορές αποτελούν δημόσιο αγαθό . Στην χώρα μας υπάρχου μικρότερα αεροδρόμια σε ένα πλήθος νησιωτικών και ακριτικών περιοχών για τον σκοπό την ικανοποίησης βασικών αναγκών των κατοίκων τους.. Τα αεροδρόμια αυτά θα κριθούν κατά πάσα πιθανότητα μη κερδοφόρα και θα κλείσουν με αποτέλεσμα ο τουρισμός της χώρας να δεχτεί τεράστιο πλήγμα και κυρίως οι καθημερινές ανάγκες των κατοίκων να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν.
Τα αποτελέσμα της μερικής η συνολικής ιδιωτικοποίησης των αερολιμένων είναι πλέον φανερά από το παράδειγμα του Ελευθέριος Βενιζέλος όπου βασικός μέτοχος του αερολιμένα είναι η εταιρεία Hochtief η οποία έχει προσφύγει στα δικαστήρια προκειμένου να αποφύγει τις συμβατικές της υποχρεώσεις προς το Δημόσιο, ειδικότερα την καταβολή του ΦΠΑ. Η εταιρεία συμψήφισε κατά την κατασκευή του αεροδρομίου τον ΦΠΑ με άλλες εργασίες μη αναγνωρίζοντας το χρέος της προς το ελληνικό δημόσιο το οποίο υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 1,5 δισ.
ΣΥΡΙΖΑ: Τεράστιο πλήγμα στην οικονομία, το τουρισμό και το περιβάλλον η παραχώρηση των αεροδρομίων σε ιδιώτες
"Για παραχώρηση σε ιδιώτες της περιουσίας που έχει δημιουργηθεί με τα χρήματα του λαού χωρίς κανένα όφελος για το ελληνικό δημόσιο" κάνουν λόγο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σε σχετική ερώτηση για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (Γιάννης Ζερδελής, Δημήτρης Γάκης, Νίκος Συρμαλένιος, Γιάννης Αμανατίδης, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, Τάσος Κουράκης, Σταύρος Κοντονής, Στέφανος Σαμοΐλης, Μαρία Τριανταφύλλου, Γιώργος Βαρεμένος, Δέσποινα Χαραλαμπίδου, Αγνή Καλογερή, Ιωάννα Γαϊτάνη, Μαρία Κανελλοπούλου, Λίτσα Αμμανατίδου) στην ερώτησή τους προς του υπουργούς Υποδομών, Οικονομικών και Τουρισμού καταγγέλλουν ότι "Τα έσοδα που εξαγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ από την ιδιωτικοποίηση είναι κατά πολύ λιγότερα από τα καθαρά έσοδα των κρατικών αεροδρομίων, ενώ από την εκμετάλλευση των αεροδρομίων από τα ιδιωτικά μονοπώλια θα προκύψει απώλεια των εσόδων που συνεισέφεραν στον κρατικό προϋπολογισμό (π.χ. υπερπτήσεις) και θα αυξηθούν τα τέλη και τα ναύλα, όπως έχει αποδείξει η διεθνής εμπειρία."
Όπως ακόμη επισημαίνουν σύμφωνα με δημοσιεύματα στους όρους της παραχώρησης περιλαμβάνεται και ένα περιφερειακό "σπατόσημο", το οποίο στην ουσία θα χρηματοδοτεί τη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των αεροδρομίων χωρίς καμία επιβάρυνση του ιδιώτη "επενδυτή", ο οποίος τελικά θα εισπράττει ενοίκιο για μια υποδομή που έχτισε ο λαός!
"Μάλιστα, εξαιτίας του γεγονότος ότι γειτονικά αεροδρόμια παραχωρούνται εν είδει πακέτου, είναι ορατός ο κίνδυνος ανάπτυξης ορισμένων μόνο από αυτά και της αποκλειστικά εποχιακής χρήσης, της υποβάθμισης ή του κλεισίματος των υπολοίπων. Από τη στιγμή που δεν δίνονται εγγυήσεις, οι τοπικές οικονομίες αφήνονται έρμαιο στις κερδοσκοπικές διαθέσεις του ιδιώτη, ενώ στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές θα ενταθεί το καθεστώς αποκλεισμού, στο οποίο έχουν καταδικαστεί τα τελευταία χρόνια".
"Η δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου στον τομέα των αερομεταφορών αποτελεί επιζήμια εξέλιξη, καθώς θα έχει επιπτώσεις στον τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ-ΣΤΑΤ, ποσοστό 68,65% των τουριστών έφθασαν φέτος σε ελληνικούς προορισμούς αεροπορικώς. Το ποσοστό αυτό είναι ενδεικτικό για το τι θα συμβεί όταν μια χώρα όπως η Ελλάδα, που εξαρτάται άμεσα από τις αεροπορικές αφίξεις στον τουρισμό της, εκποιήσει τα αεροδρόμιά της" δηλώνουν οι βουλευτές καταλήγοντας ότι ο έλεγχος των αεροδρομίων από ιδιώτες ενέχει σοβαρούς κινδύνους και για την εθνική άμυνα δεδομένου ότι τα περισσότερα νησιωτικά αεροδρόμια έχουν και στρατιωτική χρήση ενώ παράλληλα η αποκρατικοποίηση θα έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην ασφάλεια, στις τοπικές και τις περιφερειακές οικονομίες, θα ελαστικοποιήσει ακόμα περισσότερο τις εργασιακές σχέσεις (αφού ο επενδυτής καλείται να καταβάλει «κάθε δυνατή προσπάθεια»!! ώστε να διατηρήσει το υφιστάμενο προσωπικό)" δηλώνουν ακόμη καταλήγοντας ότι ."Δεν υπάρχει δηλαδή ρητή δέσμευση υποχρέωσης για διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας, θα επιφέρει πρόσθετες επιβαρύνσεις στους ταξιδιώτες και πρόσθετα τέλη. Όλα αυτά δεν αποτελούν αποκυήματα της φαντασίας μας αλλά υπαρκτά προβλήματα που έχουν προκύψει από την ιδιωτικοποίηση αερολιμένων σε διεθνές επίπεδο"
