Τα παιδιά έχουν όνειρα, ας μην τους τα κάνουμε εφιάλτες

Οι ΛΟΑΤΚΙ και ιδιαίτερα οι τρανς μαθήτριες και μαθητές, έχουν βιώσει και εξακολουθούν να βιώνουν αποκλεισμούς στον χώρο της εκπαίδευσης, εκφοβισμούς -bullying- και βία.

Γράφει η Άννα Απέργη στο t-zine.gr

Το μπούλινγκ, τα οδηγεί κατά πάσα πιθανότητα στην κατάθλιψη, τη θυματοποίηση, την αποφυγή ή την εγκατάλειψη του σχολείου, ακόμα και σε μία αυτοκτονική συμπεριφορά.

Όπως καταγράφεται σε ευρωπαϊκή μελέτη του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRA), ιδιαίτερα στο σχολικό περιβάλλον τα τρανς ανήλικα πρόσωπα αντιμετωπίζουν στον μέγιστο βαθμό παρενοχλήσεις, ακραίες διακρίσεις και βία. Σε έρευνα μάλιστα που πραγματοποίησε ο FRA, αναδεικνύεται ότι στην χώρα μας μόνο το 9% των τρανς ατόμων νιώθει ότι το σχολείο είναι ένα ασφαλές περιβάλλον τη βάση της ταυτότητας φύλου, ενώ το 51% απαντά ότι δεν νιώθει καθόλου ασφάλεια στον σχολικό χώρο.

Σύμφωνα με μία άλλη έρευνα έχει αποδειχτεί επίσης ότι το 1/4 των τρανς ανήλικων παιδιών έχει αποπειραθεί να αυτοκτονήσει λόγω των ακραίων συνθηκών που αντιμετωπίζουν λόγω της ταυτότητας φύλου τους.

Το ερώτημα «Κατά πόσο τα ελληνικά σχολεία είναι ασφαλής χώροι για ένα ΛΟΑΤΚΙ παιδί», έρχονται να μας το απαντήσουν ρατσιστικά περιστατικά που συνέβησαν πρόσφατα μέσα σε σχολεία. Μόλις τον προηγούμενο μήνα είδαμε να μοιράζεται φυλλάδιο με ομοφοβικό – ρατσιστικό περιεχόμενο σε γυμνάσιο του Χολαργού την ημέρα των Τριών Ιεραρχών. Στο φυλλάδιο αναγράφονταν αφορισμοί του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: «Η ομοφυλοφιλία είναι το αποκορύφωμα των αμαρτημάτων, πολύ πιο πάνω από ειδεχθείς πράξεις όπως ο φόνος». Ο ομοερωτικός σεξουαλικός προσανατολισμός χαρακτηριζόταν ως «ειδεχθής πράξη» και μάλιστα ως «ειδεχθεστέρα του φόνου», ενώ παράλληλα παρομοίαζε τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα με «προδότες» και «δολοφόνους». Το φυλλάδιο, είχε μοιραστεί σε μαθήτριες και μαθητές του γυμνασίου κατά την ώρα υποχρεωτικού εκκλησιασμού μαζί με το αντίδωρο.

Σύμφωνα με τις Οδηγίες του πρώην Επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Thomas Hammarberg, για τις διακρίσεις, τον σχολικό εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις, αναφέρεται στα άρθρα 5 και 6:

Άρθρο 5. Προάγετε τον σεβασμό και την συμπερίληψη των ομοφυλόφιλων, λεσβιών και τρανς ατόμων στην εκπαίδευση και καλλιεργείστε αντικειμενικές γνώσεις σε θέματα που σχετίζονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου στα σχολεία και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Άρθρο 6. Καταπολεμήστε τον εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις κατά ομοφυλόφιλων, λεσβιών, αμφί και τρανς (λοατ) μαθητών και προσωπικού. Τα σχολεία πρέπει να είναι ασφαλές περιβάλλον για τους λοατ μαθητές, προσωπικό και μαθητές και θα πρέπει να τους παρέχετε υλικό για την αποτελεσματική καταπολέμηση του εκφοβισμού / bullying και των παρενοχλήσεων κατά λοατ μαθητών.

Ενώ παράλληλα, στο βιβλίο του «Ανθρώπινα δικαιώματα και ταυτότητα φύλου» αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σύμφωνα με την Διεθνή Νομοθεσία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα διεμφυλικά παιδιά πρέπει να έχουν το δικαίωμα στην απαραίτητη πληροφόρηση, υποστήριξη και προστασία. Τούτο επιβεβαιώθηκε από την Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που συνιστά στα κράτη να παρέχουν επαρκή πληροφόρηση και υποστήριξη στα νεαρά διεμφυλικά άτομα».

Η Πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει για το θέμα των τρανς αλλά και γενικότερα των ΛΟΑΤΚΙ μαθητριών και μαθητών και να λάβει σοβαρές αποφάσεις για τoν σχολικό εκφοβισμό, την παρενόχληση και την βία αλλά και για τις διακρίσεις αυτών των παιδιών στους χώρους της εκπαίδευσης, δημιουργώντας έτσι ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον για όλα τα παιδιά.

Χρειάζεται άμεση τροποποίηση του ν.4491/2017 για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου ώστε να αρθεί ο περιορισμός ως προς την ηλικία και δίχως παθολογικοποίηση – ιατρικοποίηση των τρανς ταυτοτήτων.

Τροποποίηση της νομοθεσίας της ίσης μεταχείρισης ν. 4443/2016, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνονται ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου στο πεδίο της παιδείας.

Επέκταση του νόμου κατά των διακρίσεων 3304/2005, ώστε να καλύπτει τις διακρίσεις για λόγους έκφρασης, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου και στον χώρο της εκπαίδευσης.

Θέσπιση ειδικών διατάξεων σε σχέση με τον ενδοσχολικό εκφοβισμό με σαφή αναφορά στον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου.

Δημιουργία προγράμματος και κατάθεση σχετικών εγκυκλίων του Υπουργείου Παιδείας κατά των διακρίσεων, στην κατεύθυνση της εμπέδωσης ενός τοίχους κατά των διακρίσεων για τους εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές και την καλλιέργεια ενός κλίματος κατά της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας στα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων.

Ας βάλουμε επιτέλους ένα ΣΤΟΠ στην ηθικολογία, στα στερεότυπα και στις προκαταλήψεις, που θέλουν τα παιδιά έρμαια στα νύχια του κάθε ρατσιστή και ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι μιλάμε για παιδιά. Για παιδιά που έχουν όνειρα…. Γιατί λοιπόν να συνεχίζουμε να κάνουμε τα όνειρά τους εφιάλτες;

Πηγή: t-zine.gr