Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

Ο ΜΥΛΟΣ ΚΙ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ
THE MILL AND THE CROSS
Σκηνοθεσία:
Λεχ Μαγιέφσκι
Πρωταγωνιστούν: Ρούντγκερ Χάουερ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Μάικλ Γιορκ

Ο 16ος αιώνας είναι μια πολύ ταραγμένη εποχή. Η Ευρώπη σπαράσσεται από το θρησκευτικό μίσος. Ο βασιλιάς της Ισπανίας Φίλιππος ο Β΄ , φανατικός Καθολικός, θέλει να επιβάλει το καθολικισμό στις προτεσταντικές χώρες που έχει καταλάβει. Ανάμεσά τους είναι και η Φλάνδρα και εκεί ζει ο διάσημος ζωγράφος Πίτερ Μπρίγκελ ο πρεσβύτερος (1526 ή 1531-1569). Ο Μπρίγκελ στους πίνακές του απεικονίζει την εποχή του, αναπαράγοντας την καθημερινότητα χρησιμοποιώντας την αλληγορία και την ποιητική προσέγγιση.

Το 1564 ζωγράφισε τον πίνακα «Ο Χριστός φέρων το σταυρό». Αυτό που θέλησε να κάνει ο ζωγράφος ήταν να τοποθετήσει το μαρτύριο της Σταύρωσης, κάπου μέσα στον πίνακα, χαμένο μέσα σε ένα πλήθος ανθρώπων και καταστάσεων που να απεικονίζουν την ταραγμένη εποχή του. Κάπως έτσι τα πάθη του Χριστού  εντάσσονται μέσα στα πάθη των καθημερινών ανθρώπων, αφού ο πίνακας περιλαμβάνει 500 ανθρώπινες φιγούρες ενταγμένες μέσα σε γεγονότα, το κάθε ένα από τα οποία αποτελεί ένα ξεχωριστό θέμα. Και αντί του θεού ο οποίος κοιτάζει από ψηλά, ο Μπρίγκελ το τοποθετεί έναν μυλωνά, που βλέπει, τα όσα φρικτά συμβαίνουν, από το μύλο του που βρίσκεται σε ένα ψηλό βράχο.

Ο Λεχ Μαζέφσκι, γεννήθηκε το 1953 στην Πολωνία, έμαθε σινεμά στην περίφημη σχολή του Λοτζ και από το 1981 ζει στις ΗΠΑ. Εκτός από σκηνοθέτης του κινηματογράφου είναι σκηνοθέτης θεάτρου, ποιητής αλλά και ζωγράφος. Και τι έκανε; Μετέφερε στο κινηματογράφο τον πίνακα του Μπρίγκελ! Στην ταινία του όλες του οι ιδιότητες –του Μαζέφσκι,  συμπυκνώνονται, αλληλοσυμπληρώνονται και καταλήγουν σε ένα τεραστίων διαστάσεων καλλιτεχνικό έργο. Ο Μαζέφσκι δεν κάνει μια ταινία, Δημιουργεί ένα εικαστικό ποίημα, έναν κινούμενο ζωγραφικό πίνακα, μια ιστορία που έχει παρελθόν εμπνευσμένος από μία απεικόνιση της στιγμής. Αναρωτιέμαι, μπορεί η στασιμότητα του χρόνου, όπως αυτός φυλακίζεται μέσα σε ένα πίνακα –ή μία φωτογραφία- να επεκταθεί στο χρόνο; Ο σκηνοθέτης λειτουργεί όπως ακριβώς ο ζωγράφος. Υφαίνει σαν την αράχνη το λεπτό της ιστό, ξεκινώντας από ένα σημείο. Αυτά τα λόγια λέει ο Μπρίγκελ στην ταινία,  οποίος στέκεται σε μία άκρη και ζωγραφίζει τα όσα βλέπει. Και ο ευφυής Μαζέφσκι, μετατρέπει σε κινούμενο ζωγραφικό πίνακα τα όσα δεν βλέπει ο ζωγράφος. Παίρνει τις φιγούρες του πίνακα, τις πηγαίνει λίγο πίσω στο χρόνο και μας αφηγείται ιστορίες που έχουν συμβεί οι οποίες καταλήγουν στον πίνακα. Κι αυτός είναι ο τρόπος που ο μεγάλος Φλαμανδός βρίσκει για να σχολιάσει την ταραγμένη του εποχή και την πολιτική κατάσταση. Την καθημερινή βία της εξουσίας αλλά και τη ζωή, η οποία συνεχίζεται αν και περισσεύουν ο πόνος και τα βάσανα.

Ο σκηνοθέτης επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τα κρυμμένα μηνύματα του ζωγράφου. Επί της ουσίας αναλύει τον πίνακα σε βάθος χρησιμοποιώντας την τέχνη του κινηματογράφου. Και η ταινία του γίνεται πίνακας της φλαμανδικής σχολής, χρησιμοποιεί τα ίδια χρώματα, τις ίδιες αποχρώσεις, τις ίδιες φωτοσκιάσεις.

Δεν υπάρχει τρόπος να περιγράψω περισσότερο την ταινία. Χωρίς αμφιβολία, θα τη χαρακτηρίσω Αριστούργημα της Τέχνης, ένα μοναδικό κινηματογραφικό κομψοτέχνημα, ένα λεπτό κέντημα στον καμβά της ποίησης καi των χρωμάτων, ένα εμπνευσμένο και βαθειά στοχαστικό δημιούργημα ενός ευφυούς καλλιτέχνη.

Τι άλλο να προσθέσω;. Προσπάθησα αλλά η πενία των λέξεων μου φαίνεται ανυπέρβλητη.

Ο πίνακας βρίσκεται στο Μουσείο ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη.

Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ
LA ÚLTIMA CENA
Σκηνοθεσία
: Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα
Πρωταγωνιστούν: Νέλσον Βιλλάγκρα, Συλβάνο Ρέυ, Λούις Αλμπέρτο Γκαρσία

Ένα σπάνιο αριστούργημα που γυρίστηκε το 1976 και μέσα από το οποίο ο κουβανός σκηνοθέτης επιχειρεί μια αλληγορία για τη δουλεία.

Το 18ο αιώνα ένας κουβανός γαιοκτήμονας, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, επιλέγει 12 σκλάβους για να δειπνήσει μαζί τους, ενώ ένας σκλάβος έχει δραπετεύσει. Στο τραπέζι ο γαιοκτήμονας προσπαθεί χρησιμοποιώντας διάφορα χριστιανικά «διδάγματα» να πείσει τους δούλους πως μπορούν να είναι ευτυχισμένοι στις συνθήκες που ζουν. Τους υπόσχεται να μην εργαστούν τη Μεγάλη Παρασκευή αλλά όταν εκείνος φεύγει, ο επιστάτης του ξυπνά και τους υποχρεώνει να δουλέψουν. Οι δούλοι εξεγείρονται.

Ο Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα χρησιμοποιεί την Αγία Γραφή και συγκεκριμένα το επεισόδιο του Μυστικού Δείπνου για να δημιουργήσει μια ταινία-παραβολή. Μέσα από αυτό «κοιτάζει» την ιστορία της πατρίδας του αλλά και την ιστορία του κόσμου. Μπορεί η προσέγγισή του να φαίνεται σε κάποιους «βλάσφημη», αλλά ο σκηνοθέτης δεν κάνει τίποτε περισσότερο από τα μιλήσει για την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την ισότητα και το δικαίωμα του ανθρώπου στην εξέγερση όταν καταπατώνται τα δικαιώματά του.
 
ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
VIVA LA LIBERTA
Σκηνοθεσία
: Ρομπέρτο Άντο
Πρωταγωνιστούν: Τόνι Σερβίλο, Βαλέριο Μαστραντρέα, Βαλέρια Μπρούνι Ταντέσκι, Μικέλα Σεσόν

Ο αρχηγός του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Ενρίκο Ολιβέρι,  εξαφανίζεται. Πηγαίνει στο παρίσι και κρύβεται στο σπίτι μιας παλιάς του αγαπημένης. Για να καλυφθεί η απουσία του τον αντικαθιστούν με τον μανιοκαταθλιπτικό δίδυμο αδελφό του. Κι αυτός, που μόλις έχει βγει από το ψυχιατρείο αναλαμβάνει καθήκοντα και υποδεικνύει στους «γνωστικούς» πως πρέπει να διοικούν μια χώρα.
Ένα σενάριο που φαντάζει σουρεαλιστικό, γίνεται μια δυνατή σατιρική πολιτική ταινία που στοχεύει στην παρακμή του πολιτικού συστήματος. Μια θαυμάσια ταινία που ενώ διαθέτει μια σύγχρονη και σπιρτόζικη ματιά, πίσω της μπορεί να διακρίνει κάποιος τις βάσεις επάνω στις οποίες πατά ο σκηνοθέτης και που είναι το παρελθόν του ιταλικού κινηματογράφου. ενός κινηματογράφου που άνοιξε δρόμους και που ο Ρομπέρτο Άντο φαίνεται να γνωρίζει καλά. Επί πλέον η ταινία διαθέτει στον πρωταγωνιστικό ρόλο το μεγάλο Τόνι Σερβίλο σε μια ακόμη εξαιρετική ερμηνεία.

ΤΟ ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
ZULU
Σκηνοθεσία:
Ζερόμ Σαλ
Πρωταγωνιστούν: Ορλάντο Μπλουμ, Φόρεστ Γουίτακερ, Τάνια Βαν Γκράαν, Νατάσα Λόρινγκ, Πάτρικ Λάιστερ, Κόνραντ Κεμπ
 
Την περίοδο του απαρτχάιντ στη Νότιο Αφρική, ένας αστυνομικός ερευνά το θάνατο δύο γυναικών – μεταξύ των οποίων και της κόρης ενός από τους παίκτες της πρωταθλήτριας ομάδας ράγκμπι – στο Κέιπ Τάουν.
Ο Αλί Νόιμαν, ως παιδί, είχε γλυτώσει παρά τρίχα το θάνατο. Μόνον αυτός και η μητέρα του επέζησαν από τη δολοφονική επίθεση που έγινε από το αντίπαλο στο Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο του Μαντέλα, κόμμα Ινκάτα. Τώρα ως επικεφαλής του τμήματος ανθρωποκτονιών, και κουβαλώντας τα τραύματα του παρελθόντος αναλαμβάνει την υπόθεση. Συνεργάτης του είναι ο Μπράιαν Έπκιν, λευκός αξιωματικός που η οικογένειά του ανήκε στους υποστηρικτές του απαρτχάιντ. Όμως έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν με επιτυχία. Η δουλειά τους γίνεται ακόμα πιο δύσκολη όταν βρίσκουν τα πτώματα δύο νεαρών γυναικών. Το κακό ήδη έχει κάνει αισθητή την παρουσία του.

Ένα πολιτικό θρίλερ, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Καρίλ Φερέι, με φόντο μια  κοινωνία που αγωνίζεται ακόμη για να κατακτήσει τη συμφιλίωση.

ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΗΡΩΑ
EPIZODA U ZIVOTU BERACA ZELJEZA
Σκηνοθεσία
: Ντάνις Τάνοβιτς
Πρωταγωνιστούν: Ναζίφ Μούτζικ, Σενάντα Αλιμάνοβιτς, Σέμσα Μούτζικ
Δραματική ταινία από τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη. Ο Νασίφ πουλά μεταχειρισμένα μέταλλα από αυτοκίνητα. Η γυναίκα του Σενάντα, φροντίζει το σπίτι και τις δύο μικρές τους κόρες. Μια μέρα η Σενάντα, η οποία είναι έγκυος,  μεταφέρεται στο νοσοκομείο με έντονους πόνους στην κοιλιά. Το παιδί που κυοφορούσε είναι νεκρό και η γυναίκα πρέπει να χειρουργηθεί για να μην πεθάνει από σηψαιμία. Όμως η γυναίκα είναι ανασφάλιστη. Και τότε αρχίζει ένας αγώνας για να το Νασίφ προκειμένου να καταφέρει να σώσει τη γυναίκα του.

CAPTAIN AMERICA 2: Ο ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ
CAPTAIN AMERICA 2:THE WINTER SOLDIER
Σκηνοθεσία:
Άντονι και Τζο Ρούσο
Πρωταγωνιστούν: Σκάρλετ Τζόχανσον, Κόμπι Σμόλντερς, Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Κρις Έβανς, Έμιλι Βανκάμπ, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Χέιλει Άτγουελ, Άντονι Μακί, Σεμπάστιαν Σταν, Ντομινίκ Κούπερ, Φρανκ Γκρίλο , Τόμπι Τζόουνς, Άλαν Ντέιλ, Τζένι Αγκουτέρ

Ο σούπερ ήρωας σε νέες περιπέτειες, αυτή τη φορά εναντίον ενός ψυχρού δολοφόνου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το ΜΕΓΚΑ μετακομίζει στο Ευρωκοινοβούλιο. Του Γιώργου Αναναδρανιστάκη

Παράσταση: Η οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά