«Ο νόμος Κεραμέως αποθρασύνει τους σχολάρχες, εμπορευματοποεί την εκπαίδευση»

Τεράστιο πλήγμα συνολικά στην εκπαίδευση επιφέρει ο νόμος Κεραμέως για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια που πέρασε στις 28 Ιουλίου .

Αυτό επεσήμαναν σε κοινή συνέντευξή τύπου που έδωσαν χθες Τρίτη το ΕΚΘ, ο ΣΙΕΛΒΕ και η ΟΙΕΛΕ αναδεικνύοντας ότι ο νόμος αυτός δεν εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα μιας μικρής επιχειρηματικής ομάδας αλλά αποτελεί τμήμα της στρατηγικής κατάργησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Μετατρέπει ουσιαστικά τα ιδιωτικά σχολεία σε all inclusive super markets και ταυτόχρονα, όπως αποδεικνέται και από τις προτάσεις της έκθεσης Πισσαρίδη, αποδυναμώνει το δημόσιο σχολείο.

Αυτό γίνεται μέσω της κατάργησης κάθε έννοιας εποπτείας της πολιτείας στα ιδιωτικά σχολεία, κάτι που θέτει σε κίνδυνο συνολικά τις διαδικασίες που οδηγούν στην έκδοση τίτλων σπουδών υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα τους μαθητές των δημόσιων σχολείων και ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από αδύναμα κοινωνικά στρώματα.

«Ο νόμος Κεραμέως επιχειρηματοποιεί την εκπαίδευση, στοχεύει να μιλήσει το χρήμα και όσον αφορά στους τίτλους σπουδών στηρίζεται αποκλειστικά στο μοίρασμα καλής βαθμολογίας» σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΚΘ, Χάρης Κυπριανίδης τονίζοντας ότι με την πρακτική αυτή υποβαθμίζονται οι φτωχότεροι μαθητές καθώς δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν τους πλουσιότερους, οι οποίοι έχουν και τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ιδιωτικά σχολέια. Ταυτόχρονα,όμως, δημιουργείται μια μεγάλη δυσκολία όσον αφορά στο λειτουργικό έργο των εκπαιδευτικών. «Με την κατάργηση της εποπτείας του Υπουργείου στα ιδιωτικά εκπαιδευτηρία οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών γίνονται ακόμη πιο επισφαλείς, με τους εκπαιδευτικούς να καταλήγουν όμηροι των εντολών των σχολαρχών» σημείωσε.

Νόμος - παραχώρηση σε σχολάρχες

Ο Αρις Καζάκος, καθηγητής Εργατικού Δικαίου στο ΑΠΘ εξήγησε ότι αυτός ο νόμος δείχνει «το πόσο ιδιωτική μπορεί να γίνει η ιδιωτική εκπαίδευση». Έκανε λόγο, επιπλέον, για «κυβέρνηση βαριάς καθ' υποτροπή ανομίας», όχι μόνο γιατί υποβιβάζει το στάτους των εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία αλλά συνολικά για το πλαίσιο που έχει δημιουργήσει στα εργασιακά.

«Στην έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη διατυπώνονται προτάσεις για διαχείριση της εκπαίδευσης που συνδέονται με αυτό που θα λέγαμε μεταπολιτική. Η πολιτική εξουσία αποποείται την ευθύνη της επικαλούμενη επιτροπές με ειδικούς του ΔΝΤ, του Μνημονίου και άλλων οργανισμών».

Η εκπαίδευση είναι, όπως επεσήμανε, δημόσια υπόθεση όχι μόνο για το λέει το αρθρο 16 του Συντάγματος αλλά γιατί σε όλο τον κόσμο τα ιδιωτικά σχολεία βρίσκονται υπό τον αυστηρό έλεγχο του κράτους. «Είτε πρόκειται για την οργάνωση και τα προγράμματα των σπουδών είτε άλλα για άλλα μέτρα η εποπτεία του κράτους στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση είναι εκτεταμένη» συμπλήρωσε.

Ο νόμος αποτελεί μια καθαρή, για τον ίδιο, παραχώρηση στους σχολάρχες, χωρίς να ισχύει ο λόγος που επικαλούνται σχετικά με την ανταγωνιστικότητα στην αγορά. Όπως εξήγησε ο καθηγητής, στο προηγούμενο νομικό πλαίσιο αποτυπωνόταν άριστα η βασική πρόνοια του κράτους για την ασφάλεια των θέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών. Αυτή τώρα καταλύεται και το ρυθμιστικό πλαίσιο μετατοπίζεται από την ειδική νομοθεσία στην κοινή εργατική νομοθεσία. Για το θέμα αυτό, συνέχισε, έχει αποφανθεί και το ΣτΕ θεωρώντας πως οι εργασιακές θέσεις αποτελούν κρίσιμο ζήτημα για την λειτουργία συνολικά της εκπαίδευσης.

Το νομοθέτημα της Κεραμέως έρχεται, επιπλέον, να διευρύνει το διευθυντικό δικαίωμα μεταφέροντας το εργατικό πλαίσιο σε μια προηγούμενη περίοδο όταν δεν υπήρχε το προστατευτικό πλαίσιο των συλλογικών συμβάσεων, το δικαίωμα στην απεργία κ.ά

Η κυβερνητική αυτή επίθεση στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών εντάσσεται, σύμφωνα με τον κ. Καζάκο, σε μια συνολική στρατηγική για τα εργασιακά με νόμους και διατάξεις που πέρασαν τον περασμένο χρόνο, όπως η κατάργηση του βάσιμου λόγου απόλυσης, της συνευθύνης των επιχειρηματιών σε εργαζόμενους που διοχετεύονται σε εργολαβίες αλλά και το καθεστώς εξαιρέσης που επικυρώθηκε στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Το σχολείο περνάει στη σφαίρα της αγοράς

Τις επιπτώσεις που έχει ο νόμος συνολικά στην εκπαίδευση και στο δημόσιο σχολείο περιέγραψε ο Γ. Χριστοπουλος, γενικος γραματεας ΟΙΕΛΕ αναφέροντας ότι τα ιδιωτικά σχολεία εκδίδουν ισότιμους τίτλους σπουδών με τα δημόσια. «Τα παιδιά των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων θα πρέπει να ανταγωνιστούν σχολεία- μηχανές παραγωγής του 20. Ένας απόφοιτος με 20 παντού παίρνει 1000 μόρια ΑΣΕΠ. Ο εκπαιδευτικός υπό την απειλή της απόλυσης, έστω και μία μέρα πριν τις εξετάσεις, θα υποχρεωθεί να βάλει τον βαθμό στον μαθητή ανεξάρτητα από την κρίση του γιατί πλέον ο μαθητής αντιμετωπίζεται στα σχολεία ως πελάτης»

Στόχος της κυβέρνησης είναι το σχολείο να περάσει απόλυτα στη σφάιρα της αγοράς και να εμπορευματοποιηθεί. Ενδεικτικό είναι, όπως είπε, ότι η έκθεση Πισσαρίδη αναφέρει στις προτάσεις ότι τα σχολεία πρέπει να περάσουν στην τοπική αυτοδιοίκηση με ό,τι σημαίνει αυτό για την μετέπειτα επιβίωσή τους.

Ο κ. Χριστόπουλος εξήγησε ακόμη πως υποβιβάζεται το εργασιακό στάτους του ιδιωτικού εκπαιδευτικού. Η καταγγελία της οποιασδήποτε σύμβασης, ελέγχονταν μέχρι πρότινος για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος από ανεξάρτητη επιτροπή πρωτοδικών σχετικά με το αν ήταν εκδικητική ή όχι. Η επιτροπή είχε στη διάθεσή της, σύμφωνα με το μέχρι τώρα νομικό πλαίσιο, 90 μέρες να αποφασίσει, διάστημα κατά το οποίο ο εκπαιδευτικός εξακολουθούσε να εργάζεται. Ο νόμος προέβλεπε την προστασία του εκπαιδευτικού από μια άδικη απόλυση και ταυτόχρονα δημιουργούσε ένα πλαίσιο διασφάλισης της εκπαιδευτικής συνέχειας. Με την κατάργηση της επιτροπής ο εκπαιδευτικός μένει μόνος του σε μια νομική μάχη για χρόνια. Ακόμη και στην περίπτωση που δικαιωθεί είναι πολύ αμφίβολο ότι ο ιδιοκτήτης του σχολείου θα τον επαναπροσλάβει. «Η κα Κεραμέως γνωρίζει ότι όποιος απολύεται απολύεται δια παντός. Οι ρυθμίσεις αυτές βιάζουν την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών» σχολίασε ο κ. Χριστόπουλος.

Καταιγίδα απολύσεων, ξεκαθάρισμα λογαριασμών

Να σημειωθεί ότι η ΟΙΕΛΕ από τις αρχές του Σεπτέμβρη έχει γίνει αποδέκτης ενημερώσεων για δεκάδες καταγγελίες συμβάσεων που λαμβάνουν χώρα σε επώνυμα σχολεία. Οι ιδιοκτήτες, καταγγέλλει η Ομοσπονδία, αποθρασυμένοι από το νόμο Κεραμέως έχουν ξεκινήσει ένα άγριο ξεκαθάρισμα λογαριασμών ενάντια σε εκπαιδευτικούς που είτε έχουν συνδικαλιστική δράση είτε έχουν κάνει σοβαρές καταγγελίες για βαριές παρανομίες των σχολείων τους (πλαστογράφηση τίτλων σπουδών, αλλοίωση βαθμολογιών, μη καταβολή νόμιμου μισθού και υπερωριών, παράνομη εργασία σε αεργίες, διακοπές κ.ά).

Με τον νόμο αυτό οι σχολάρχες μπορούν επιπλέον να απαλάσσονται σταδιακά μέσω των απολύσεων από εργαζόμενους με πολλά χρόνια υπηρεσίας που κοστίζουν «ακριβά» και είναι οι πρώτοι που βλέπουν την πόρτα της εξόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η ΟΙΕΛΕ, μέχρι στιγμής πάνω από 50 ιδιωτικές σχολικές μονάδες έχουν προβεί σε καταγγελίες σύμβασης ιδιωτικών εκπαιδευτικών που ξεπερνούν τις 150, αν προστεθούν οι καταγγελίες της διετίας και αυτές σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία.

Πέρα, όμως από τον κίνδυνο της απόλυση, οι ρυθμίσεις του νόμου αναγκάζουν τον εκπαιδευτικό να παραιτείται από μέρος του ωραρίου του πράγμα που αν δε δεχτεί κινδυνεύει και πάλι να απολυθεί. Οι ιδιοκτήτες μπορούν επίσης να προβαίνουν σε προειδοποιημένες απολύσεις προκειμένου να λάβουν οι εργαζόμενοι μικρότερη αποζημίωση. Ο εκπαιδευτικός έτσι αναγκάζεται να εργάζεται ενώ γνωρίζει ότι σε λίγους μήνες θα απολυθεί.

Στόχος η δημόσια εκπαίδευση

Τέλος, ο Ν. Κορδής, αιρετός εκπρόσωπος στην ΟΛΜΕ εξέφρασε τη στήριξή του στους αγώνες των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, αναφέροντας ότι «η διάλυση των εργασιακών σχέσεων που επιχειρείται στα ιδιωτικά σχολεία στοχεύει και στη δημόσια εκπαίδευση η οποία κινδυνεύει να μεταλλαχθεί σε αγοραίο είδος που θα εξαρτάται απόλυτα από συμφέροντα».

Στον σκοπό αυτό εργαλειοποιήθηκε και η πανδημία. Η κυβέρνηση βρήκε την ευκαιρία να προχωρήσει αντί στη θωράκιση των δημόσιων σχολεία μια σειρά αντιεκαπιδευτικών ρυθμίσεων που μετατρέπουν το δημόσιο σχολείο σε εξεταστικό κέντρο.

Τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών (OΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ) πρόκειται να προσφύγουν στο ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα του νόμου αποβλέποντας και στα ευρωπαϊκά όργανα στα οποία θα σταλεί σχετική επιστολή προκειμένου να αναδειχθεί το ζήτημα της νομιμότητα των τίτλων αλλά και της έλλειψης διασφάλισης ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Γενικές συνελεύσεις πραγματοποιούνται σε όλα τα σωματία για την άμεση πραγματοποίηση 24ωρης απεργία ενώ εντός του Οκτωβρίου σχεδιάζεται μια μεγάλη μέρα κινητοποιήσεων για την παιδεία.

Σταυρούλα Πουλημένη