Η Πόλη Ανάποδα για τους νέους ποδηλατοδρόμους: Να μείνουν και να βελτιωθούν!

"Η πρόσφατη κατασκευή -προσωρινών- ποδηλατοδρόμων στις λεωφόρους Νίκης και Κ. Καραμανλή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Το να κατέβει ο ποδηλατόδρομος από το στενό πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας ήταν εξάλλου πάγιο αίτημα πεζών και ποδηλατών/ισσών, ενώ το ίδιο ισχύει και για τη δημιουργία μιας ποδηλατικής αρτηρίας που θα συνέδεε επιτέλους την ανατολική Θεσσαλονίκη με το κέντρο, πέρα από τον ποδηλατόδρομο της Νέας Παραλίας" ανασφέρει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση της η δημοτική κίνηση "Η Πόλη Ανάποδα".

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Το ποδήλατο αποτελεί το βασικό μέσο μετακίνησης που καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο και δεν επιβαρύνει σε τίποτα το αστικό περιβάλλον. Είναι ένα μέσο κοινωνικά εξισωτικό, αφού είναι φτηνό και προσιτό σε όλους, πλούσιους και φτωχούς. Είναι όμως ανταγωνιστικό του ΙΧ, το οποίο καταλαμβάνει σήμερα μονοπωλιακά όλους τους δρόμους, χωρίς να αφήνει χώρο για το ποδήλατο ή άλλες εναλλακτικές μετακινήσεις.»

Αυτή είναι η ξεκάθαρη στάση της Πόλης Ανάποδα απέναντι στο ποδήλατο, όπως σημειώνουμε στο σχετικό προγραμματικό μας κείμενο. Ως εκ τούτου, υποστηρίζουμε πλήρως τις διεκδικήσεις των ποδηλατών/ισσών της πόλης για άμεση κατασκευή ασφαλούς προστατευμένου πλήρους δικτύου ποδηλατοδρόμων. Είναι κοινός τόπος ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σύντομα σε σημαντική αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου με όλα τα οφέλη που έχει αυτή -και θα πάψει οριστικά και όλη αυτή η αποπροσανατολιστική συζήτηση περί μέτρων που τάχα αφορούν εκατό ανθρώπους.

Έτσι, θεωρούμε ότι η πρόσφατη κατασκευή -προσωρινών- ποδηλατοδρόμων στις λεωφόρους Νίκης και Κ. Καραμανλή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως είχαμε ήδη δηλώσει, δια της εκπροσώπου μας, για την πρώτη από τις δύο και στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας, Δημόσιου Χώρου και Αστικού Σχεδιασμού της Α΄ Κοινότητας. 

Το να κατέβει ο ποδηλατόδρομος από το στενό πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας ήταν εξάλλου πάγιο αίτημα πεζών και ποδηλατών/ισσών, ενώ το ίδιο ισχύει και για τη δημιουργία μιας ποδηλατικής αρτηρίας που θα συνέδεε επιτέλους την ανατολική Θεσσαλονίκη με το κέντρο, πέρα από τον ποδηλατόδρομο της Νέας Παραλίας.

Για να είναι όμως πραγματικά αποτελεσματικές -και ασφαλείς- αυτές οι παρεμβάσεις θα πρέπει να διασφαλιστούν ορισμένες ουσιαστικές προϋποθέσεις:

-Να ληφθεί μέριμνα ώστε να προστατεύονται επαρκώς από τα παραπλεύρως κινούμενα μηχανοκίνητα οχήματα και φυσικά από οποιαδήποτε στάση/ στάθμευση επ’ αυτών, που δεν είναι μόνο παράνομη, αλλά και πολύ επικίνδυνη· τα πασαλάκια που έχουν τοποθετηθεί μπορεί να είναι μια καλή προσωρινή λύση, αλλά δεν αρκούν εφόσον ο ποδηλατόδρομος, όπως επιθυμούμε, μονιμοποιηθεί, καθώς για ουσιαστική ασφάλεια απαιτείται φυσικός μόνιμος στερεός διαχωρισμός, νησίδα ή κράσπεδο μεγάλου ύψους. Για την προστασία των ποδηλατών/ισσών θα μπορούσε να βοηθήσει και η μείωση του ορίου ταχύτητας στους δρόμους αυτούς.

-Να διαφυλαχθεί η απαγόρευση της στάσης/στάθμευσης στην αριστερή πλευρά της Λεωφόρου Νίκης (όπου ούτως ή άλλως δεν επιτρέπεται), προκειμένου να υπάρχουν διαρκώς διαθέσιμες δύο λωρίδες κυκλοφορίας για χρήση των ΙΧ (όπως συνέβαινε δηλαδή εκ των πραγμάτων μέχρι σήμερα) και να μη δημιουργούνται μποτιλιαρίσματα τις ώρες αιχμής.

-Για τον ίδιο λόγο, οι φορτοεκφορτώσεις και ο εφοδιασμός των παρακείμενων καταστημάτων να γίνονται, όπως εξάλλου προβλέπεται, σε ώρες χαμηλού κυκλοφοριακού φορτίου, ενώ θα πρέπει να βρεθεί η βέλτιστη λύση για ανάλογες ανάγκες των καταστημάτων επί της λεωφόρου Κ. Καραμανλή, χωρίς να τεθεί σε καμία περίπτωση ο ποδηλατόδρομος σε κίνδυνο.

-Να συνδεθούν οι νέοι ποδηλατόδρομοι με το υπάρχον δίκτυο, το οποίο θα πρέπει επίσης να προστατευτεί και να συντηρηθεί άμεσα, καθώς έχει γίνει εδώ και καιρό πολύ επικίνδυνο για όσους/ες επιχειρούν να το χρησιμοποιήσουν σε πολλά σημεία του (Δωδεκανήσου, Αναγεννήσεως, Σαλαμίνος, Κουντουριώτου κα.).

-Να προστεθούν στο δίκτυο αυτό και νέες οδοί, κυρίως κάθετες -πάντα με τις παραπάνω προδιαγραφές- για να συνδεθούν με αυτό όσο το δυνατόν περισσότερες γειτονιές.

-Να αποκτήσουν αυτές οι παρεμβάσεις μόνιμο χαρακτήρα, πέρα από το χρονικό όριο του Νοεμβρίου, όπως έχει προβλεφθεί αρχικά, αφού ληφθεί υπόψη η ως τότε εμπειρία για βελτιωτικές τροποποιήσεις.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να αποδεχθούμε ότι οι ποδηλατόδρομοι αφαιρούν χώρο από το ΙΧ για κίνηση, και κυρίως για πάρκινγκ. Ο μόνος τρόπος λοιπόν για να αποφευχθεί τυχόν παραπάνω ταλαιπωρία των οδηγών, είναι να χρειάζονται όλο και περισσότεροι από αυτούς όλο και λιγότερο το ΙΧ τους και -αντί να τα βάζουν με το ποδήλατο- να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης απαιτώντας μαζί με όλους τους υπόλοιπους που μετακινούνται στην πόλη τις αναγκαίες αλλαγές που θα το επιτρέψουν αυτό.

Αλλαγές που βέβαια αφορούν πρώτιστα την άμεση και ριζική ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μετακίνησης (περισσότερα, καινούρια, αξιόπιστα, λιγότερο ρυπογόνα λεωφορεία, συχνότερα και φθηνότερα δρομολόγια, αποκλειστικές λεωφορειολωρίδες, παράδοση του μετρό σε χρήση -πράγμα που θα συνέβαινε πολύ νωρίτερα αν διατηρηθεί in situ το μνημειακό σύνολο στον σταθμό Βενιζέλου- εναλλακτικά ΜΜΜ), τα οποία θα πρέπει να είναι επίσης φιλικά προς το ποδήλατο.

Έπειτα, τη δημιουργία δωρεάν θέσεων στάθμευσης για ΙΧ, περιφερειακά του κέντρου φυσικά. Προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, ενδεικτικά, το υπόγειο πάρκινγκ του δημαρχιακού μεγάρου, το πολυώροφο πάρκινγκ στην οδό Πολυτεχνείου ή χώροι στο λιμάνι -ελάχιστη προσφορά στην πόλη από έναν οργανισμό που θα έπρεπε να είναι δημόσιος και δεν ξεχνάμε ότι τον ιδιωτικοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Απαιτούμε λοιπόν η διοίκηση του δήμου να προχωρήσει άμεσα σε όλα τα παραπάνω προκειμένου να μη μείνει η συγκεκριμένη κίνηση στο επίπεδο του επικοινωνιακού πυροτεχνήματος και να γίνει πραγματικά λίγο πιο βιώσιμη αυτή η πόλη για όλες και όλους. Παράλληλα, προτρέπουμε όσες και όσους έχουν ποδήλατο να το χρησιμοποιούν τώρα ακόμη πιο πολύ για τις μετακινήσεις τους, ώστε να γίνει ξεκάθαρο ότι η ποδηλατοκίνηση δεν είναι ένα χόμπι πολυτελείας, αλλά άμεση λαϊκή και περιβαλλοντική ανάγκη.