Σάλος έχει προκληθεί στους διαδρόμους των πανεπιστημίων της χώρας μετά την απόφαση πως οι νυν πρυτάνεις δεν μπορούν να θέσουν εκ νέου υποψηφιότητα.
Πρόκειται για εγκύκλιο του νομικού συμβουλίου του κράτους που ερμηνεύει τον νόμο για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο οποίος περιέχει πολλές ασάφειες και αντιφατικές διατάξεις γ΄αυτό το λόγο από το 2011 όπου και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πλήθος διευκρινιστικών εγκυκλίων και τροποποιήσεων.
Μάλιστα όπως αναφέρουν κύκλοι της Συνόδου των Πρυτάνεων ήδη οι νομικές υπηρεσίες πολλών Ιδρυμάτων έχουν γνωμοδοτήσει διαφορετικά ως προς το “τι θέλει να πει ο νομοθέτης” και υποστηρίζουν πως οι νυν πρυτάνεις έχουν το δικαίωμα να καταθέσουν υποψηφιότητα και να επανεκλεγούν. Μάλιστα το επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται να κατατεθούν προσφυγές ως προς την εγκύκλιο και το θέμα να οδηγηθεί στη διακιοσύνη. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται η αντίδραση της Συνόδου των Πρυτάνεων καθώς συνεδριάζει τη Τρίτη το συντονιστικό της ενώ την ερχόμενη εβδομάδα θα συνεδριάσει και η νομική υπηρεσία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σχετικά με το ζήτημα.
Όπως εξηγούν νομικοί κύκλοι ένα εκ των σημείων του νόμου 4009/2011 που τίθεται σε αμφισβήτηση το νόημά του, είναι η φράση στο άρθρο 8 παράγραφος 16 όπως τροποποιήθηκε από το νόμο 4076 όπου και αναφέρει : “ο Πρύτανης δεν μπορεί να εκλεγεί για δεύτερη συνεχή θητεία στο ίδιο ίδρυμα” καθώς ταυτόχρονα σε άλλο σημείο του νόμου 4009 και συγκεκριμένα στις μεταβατικές διατάξεις και το άρθρο 76 αναφέρεται πως “Δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για τη θέση του πρύτανη ή προέδρου Τ.Ε.Ι. κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου έχουν και οι υπηρετούντες κατά τη δημοσίευσή του πρυτάνεις και αντι-πρυτάνεις ή πρόεδροι και αντιπρόεδροι Τ.Ε.Ι.”.
Υπενθυμίζεται πως με το νέο νόμο θα εφαρμοστεί κάτι πρωτοφανές για τα ελληνικά πανεπιστήμια όπου το Συμβούλιο Διοίκησης θα επιλέξει μετά από διαθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος τους δύο ή τρεις υποψηφίους, αποκλείοντας τους υπόλοιπους. Συγκεκριμένα το Συμβούλιο, με απόφασή του, επιλέγει, εφόσον είναι ενδεκαμελές, δύο και, εφόσον είναι δεκαπενταμελές, τρεις υποψηφίους μεταξύ αυτών που συγκεντρώνουν τα τυπικά προσόντα, προσκαλεί τους υποψηφίους σε ακρόαση ανοικτή στην κοινότητα του ιδρύματος και μέσα σε προθεσμία δύο ημερών από την ακρόαση, καλούνται όλοι οι καθηγητές του ιδρύματος να εκλέξουν, μεταξύ των δύο ή τριών, κατά περίπτωση, υποψηφίων που επιλέχθηκαν, τον Πρύτανη του ιδρύματος.
Στη Θεσσαλονίκη ήδη το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας είναι το δεύτερο Ιδρυμα που προκήρυξε διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάδειξη νέου πρύτανη τον ερχόμενο Μάιο από την έναρξη εφαρμογής του νέου νόμου-πλαισίου, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το περασμένο έτος στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Όσον αφορά το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μέσα στον μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη δημοσίευση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος.
Μυλόπουλος: Ανοιχτά τα ενδεχόμενα για διαφορετικές αναγνώσεις του νόμου
Άμεση ήταν η αντίδραση του πρύτανη του Ιδρύματος, Γιάννη Μυλόπουλου ο οποίος κάνει λόγο για “ασάφειες” και “προβληματικές ρυθμίσεις” στο υφιστάμενο νομικό καθεστώς που “έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στα πανεπιστήμια, σε μία εποχή ιδιαίτερα δύσκολη, στην οποία η ηρεμία και η ομαλή λειτουργία των ιδρυμάτων θα έπρεπε να είναι πρώτη προτεραιότητα”.
Επιπλέον λόγο των ασαφειών που παραδέχεται και το ίδιο το νομικό συμβούλιο του κράτους ο κ Μυλόπουλος υπογραμμίζει πως πρόκειται για “γεγονός που αφήνει ανοιχτά τα ενδεχόμενα να υπάρχουν και διαφορετικές αναγνώσεις για το συγκεκριμένο θέμα”.
“Απόδειξη του πόσο προβληματικό είναι το νομικό καθεστώς, είναι το γεγονός ότι ο ίδιος ο Υπουργός αναγκάστηκε να προσφύγει σε νομική γνωμοδότηση, προκειμένου να αντιληφθεί ποια είναι η βούληση του νομοθέτη, ποια είναι δηλαδή η δική του βούληση…” προσθέτει.
“Δυστυχώς, και στον τομέα της Παιδείας τα τέσσερα τελευταία χρόνια συνέβη ό,τι και παντού. Η εκπαιδευτική πολιτική δηλαδή που ακολουθήθηκε στο όνομα της αντιμετώπισης της κρίσης, από τις θεσμικές παρεμβάσεις και τη λιτότητα, έως τη διαθεσιμότητα του προσωπικού, ήταν περισσότερο επιβλαβής από την κρίση αυτή καθ΄ εαυτή. Δυστυχώς τις επιπτώσεις αυτής της πολιτικής που απαξίωσε τη δημόσια παιδεία θα την υφίσταται η χώρα μας για πολλά χρόνια, καθώς είναι γνωστό ότι χωρίς γενναία επένδυση στην Παιδεία δεν πρόκειται ποτέ να ξεπεραστεί η ύφεση και η κρίση” καταλήγει ο κ. Μυλόπουλος.
Κατερίνα Μπακιρτζή