Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες πέρασαν σήμερα, για πρώτη φορά φέτος, τις πόρτες των σχολικών κτιρίων. Τα προβλήματα στην εκπαίδευση παραμένουν πολλά, τα σχολεία συνεχίζουν να έχουν υπερπληθή τμήματα και να παραμένουν αθωράκιστα απέναντι στην πανδημία, οι ελλείψεις είναι μεγάλες σε προσωπικό και υποδομές, δεκάδες προκάτ αίθουσες χτίζονται πρόχειρα σε αυλές, ενώ μεγάλος θα είναι ο αριθμός των μαθητών οι οποίοι δε θα καταφέρουν, βάσει των πρόσφατων νομοσχεδίων, να συνεχίσουν σε κάποια δημόσια σχολή. Με άγχος αλλά και ελπίδα, με προβλήματα αλλά και με χαμόγελο η νέα σχολική χρονιά ξεκινά και μαζί της ξεκινούν οι μαζικές κινητοποιήσεις ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η Ομοσπονδία ενώσεων γονέων και κηδεμόνων κεντρικής Μακεδονίας καλεί σε διαδήλωση την ερχόμενη Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου στις 18.30 στο Άγαλμα του Βενιζέλου, ενώ σε σχετική ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Αγαπητοί γονείς,
Καλωσορίζουμε τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς με μεγάλη χαρά στην νέα σχολική χρονιά, στον φυσικό τους χώρο. Σε μια νέα σχολική χρονιά που πολύ φοβόμαστε ότι θα είναι το ίδιο κακοπαιγμένο έργο με την προηγούμενη!
Παρά την προσπάθεια καθησυχασμού, οι γονείς εύλογα ανησυχούμε για τους όρους με τους οποίους θα ανοίξουν τα σχολειά. Οι συνθήκες και οι όροι σύμφωνα με τους οποίους σχεδιάζεται το άνοιγμά τους είναι σαφώς χειρότεροι σε σχέση με τους περσινούς. Κι αυτό γιατί, παρόλο που στη χώρα μας «καλπάζει» η μετάλλαξη Δ του κορονοϊού, που φαίνεται να είναι πιο μεταδοτική και να πλήττει ιδιαίτερα και τα παιδιά, τα σχολεία είναι εντελώς απροετοίμαστα.
• Για άλλη μια φορά βλέπουμε να μη λαμβάνεται κανένα προληπτικό μέτρο, αφού δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό καθαριότητας, δε δημιουργούνται τμήματα με μικρότερο αριθμό μαθητών, δεν έχουν βρεθεί χώροι ώστε να αραιώσουν τα τμήματα, δεν υπάρχει σκέψη για διενέργεια δωρεάν επαναλαμβανόμενων μαζικών test υπό την ευθύνη του ΕΟΔΥ, δεν υπάρχει σκέψη για περισσότερα μαθητικά δρομολόγια ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός. Αντιθέτως, έχουμε αύξηση του αριθμού των παιδιών ανά τμήμα και σε πολλές περιοχές σκέψεις για κατάργηση ολιγομελών τμημάτων, για συγχωνεύσεις σχολείων, αλλά και πολλά κενά εκπαιδευτικών. Πάλι, λοιπόν, τα πάντα επαφίενται στην ατομική ευθύνη, δηλαδή στα self tests και στον εμβολιασμό, που η ευθύνη τους αποδίδεται αποκλειστικά σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, με την Πολιτεία «να νίπτει τας χείρας της», αφού η ίδια δεν έχει πάρει ούτε μισό μέτρο προστασίας από πέρσι, αν και σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα τα ζητούσε.
• Το νέο υγειονομικό πρωτόκολλο που αφορά τα σχολεία αναφέρει ότι ένα τμήμα θα κλείνει αν νοσήσει το 50%+1 μαθητής, από μόνο του αυτό είναι μέτρο που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην ταχύτατη εξάπλωση της πανδημίας και στο κλείσιμο των σχολείων, γεγονός που θα πολλαπλασιάσει και πάλι στους μαθητές σε τεράστια μαθησιακά και γνωστικά κενά που έχουν συσσωρευτεί αφού οι εκπαιδευτικοί θα καλούνται να προχωρούν την ύλη σε τάξεις που θα απουσιάζουν πολλοί μαθητές. Άρα, οδηγούμαστε σε τρίτη χρονιά συσσωρευμένων γνωστικών κενών.
Επιπλέον, στην περιοχή μας συνεχίζεται το τεράστιο πρόβλημα με την σχολική στέγη σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης
• Δεκάδες προκατ αίθουσες σε αυλές σχολείων για προσχολική αγωγή και όχι μόνο (Δήμος Θεσσαλονίκης-Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου- Παύλου Μελά κ.α )
• Υπάρχουν μαθητές που δεν ξέρουν σε ποιο σχολείο θα πάνε!!! (3ο ΔΣ Ευκαρπίας)
• Μαθητές που κρίθηκε ακατάλληλο το σχολείο τους και μεταφέρονται σε σχολεία γειτονικών χωριών κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή (1ο και 2ο γυμνάσιο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης)
• Μαθητές Λυκείου που δεν εγκρίνονται τα ολιγομελή τους τμήματα στις κατευθύνσεις και αναγκάζονται να πηγαίνουν χιλιόμετρα μακριά (Λύκειο Καλοχωρίου- Άδενδρο)
Επίσης ξεκινάει από την φετινή σχολική χρονιά η εφαρμογή των νομοσχεδίων που έφερε η κυβέρνηση και από τα οποία έχουμε πάρει μια γεύση από τι συμβαίνει ΕΒΕ, Τράπεζα θεμάτων.
Όλοι εμείς οι γονείς που βλέπουμε όλο να μεγαλώνει η υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου όπως αποδεικνύεται και μέσα από το Νομοσχέδιο που πέρασε μέσα στον Ιούλιο που εντείνει τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, είμαστε αυτοί που θα αντιδράσουμε. Ύστερα από το «πετσόκομμα» χιλιάδων παιδιών από τα Πανεπιστήμια εξαιτίας της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, τώρα θα δούμε και την κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά και κακά» με ανάλογη βέβαια χρηματοδότηση! Τα «κακά» σχολεία θα πρέπει να ψάχνουν χορηγούς, ενώ η διαφοροποίηση των μαθητών θα υφίσταται και μέσα στο ίδιο σχολείο με τη χρήση του «πολλαπλού συγγράμματος»!
Όλα αυτά, βέβαια, κατά τη γνώμη μας δε γίνονται τυχαία, είναι πολιτική επιλογή που στόχο έχει ένα σχολείο μόνο για «έχοντες», ενώ για τους υπόλοιπους θα είναι αρκετή η απλή κατάρτιση. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο φροντίζει να στέλνει πελατεία στα Κολλέγια, για τα οποία εξασφάλισε ισότιμα εργασιακά δικαιώματα!
Απαιτούμε, εδώ και τώρα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας:
• Μέτρα στήριξης και επιτάχυνσης του εμβολιαστικού προγράµµατος. Κέντρα ενηµέρωσης, εµβολιασµού, διεξαγωγής τεστ και εξατοµικευµένης παρακολούθησης συνδεδεµένα µε τα σχολεία.
• Μαζικά, δωρεάν και επαναλαμβανόμενα τεστ στα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ για όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
• Να γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών με βάση τα πραγματικά κενά και τις ανάγκες των σχολείων. Καμία κενή θέση με το άνοιγμα των σχολείων.
• Αραίωση των τμημάτων με 15 μαθητές ανά τάξη.
• Άμεση πρόσληψη του απαιτούμενου προσωπικού καθαριότητας.
• Αυξημένη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών με σκοπό την εξασφάλιση όλων απαραίτητων υλικών καθαρισμού, ατομικής υγιεινής και υποδομών στα σχολεία.
Για τη στήριξη των μαθητών, την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας και την ίδια την μορφωτική και εκπαιδευτική διαδικασία απαιτούμε:
• Αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολικής ύλης έτσι ώστε να καλυφθούν τα μαθησιακά κενά που έχουν προκύψει.
• Προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας με την έναρξη της χρονιάς.
• Ουσιαστική στήριξη της λειτουργίας του Ολοήμερου Δημοτικού και Νηπιαγωγείου. Επαναφορά του υπεύθυνου δασκάλου στο Ολοήμερο.
• Κατάργηση της Β’ και Γ΄ανάθεσης
• Προσλήψεις Ψυχολόγων και Κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία από την αρχή της χρονιάς.
Απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές –νομοθετικές διατάξεις που ψηφίστηκαν το τελευταίο διάστημα απαιτούμε:
• Να καταργηθεί – να μην εφαρμοστεί συνολικά ο ν.4823/21
• Αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση για όλες τις ανάγκες των σχολείων. Καμία εμπλοκή ιδιωτικών φορέων, επιχειρήσεων και ΜΚΟ στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη λειτουργία των σχολείων.
• Να καταργηθεί εδώ και τώρα η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και η Τράπεζα θεμάτων.
• Κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου για τη λεγόμενη αξιολόγηση που στην ουσία πρόκειται για ασφυκτικό κρατικό έλεγχο στην σχολική κοινότητα.
Σ΄ αυτές τις συνθήκες η δική μας ευθύνη ως γονείς είναι να μην επιτρέψουμε να αντιμετωπίζεται η Παιδεία του λαού ως εμπόρευμα».
Στην κινητοποίηση, εκτός από γονείς και μαθητές, καλούν ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ της πόλης. Σε ανακοίνωση της η Ε’ ΕΛΜΕ αναφέρει:
«Η σχολική χρονιά ξεκινά με τους κυβερνητικούς παράγοντες να διακηρύσσουν ότι τα σχολεία δεν πρόκειται να κλείσουν, αλλά και με ένα υγειονομικό πρωτόκολλο το οποίο εγγυάται ότι όπου εμφανιστεί κρούσμα θα κολλήσουν πάνω από τους μισούς μαθητές και εκπαιδευτικούς, αφού κατά το Υπουργείο και τους ‘ειδικούς’ το τμήμα θα κλείνει αφού προσβληθεί το 50% +1 των μαθητών. Σε περίπτωση κρούσματος ,ράπιντ τεστ προβλέπονται μόνο για τους ανεμβολίαστους, ενώ δεν προβλέπεται ούτε καραντίνα των στενών επαφών ,ούτε καν απολύμανση.
Τα σχολεία ανοίγουν με την Κυβέρνηση και την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να μην παίρνουν, για μια ακόμα φορά, κανένα μέτρο για την προφύλαξη της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών. Δεν μειώνουν στους 15 τους μαθητές στις αίθουσες, δεν προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς ώστε να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες που θα δημιουργηθούν. Ανακοινώνουν δραματικές μειώσεις καθαριστριών στα σχολεία. Αρνούνται τη διενέργεια δωρεάν μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ στην εκπαιδευτική κοινότητα με την αποκλειστική ευθύνη του ΕΟΔΥ. Δεν συζητούν καν την τοποθέτηση μηχανημάτων εξαερισμού ,όπως συστήνουν πολλοί επιστήμονες.
Διακηρύσσουν ότι το μάθημα πρέπει να γίνεται δια ζώσης και ξορκίζουν την τηλεκπαίδευση, αυτήν που με τόσο πάθος υπερασπίστηκε η υπουργός παιδείας τους ατελειωτους μήνες της περσινής σχολικής χρονιάς. Μετά την αποκάλυψη του φιάσκου της τηλεκπαίδευσης σε μαθητές ,γονείς , εκπαιδευτικούς και σε όλη την κοινωνία, το υπουργείο ομνύει στα ανοιχτά σχολεία, ενώ δεν κάνει απολύτως τίποτε για να μπορέσουν να παραμείνουν ανοιχτά. Αναφέρουν υψηλή μεταδοτικότητα στα παιδιά και τους έφηβους και γνωρίζουν ότι τα σχολεία θα αρχίσουν να κλείνουν , όπως ανέφερε η νέα υφυπουργός υγείας για να την διαψεύσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος βάζοντας την επίσημη κυβερνητική γραμμή. Τότε η τηλεκπαίδευση θα είναι και πάλι η λύση! Η κυβέρνηση την απεύχονταν ,αλλά τι να γίνει… Εμπαιγμός!
Την ίδια στιγμή δεν παίρνουν κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των μορφωτικών, κοινωνικών αναγκών και προβλημάτων που υπάρχουν στα παιδιά ως αποτέλεσμα της παρατεταμένης τηλεκπαίδευσης και του μακροχρόνιου κλεισίματος των σχολείων (επανακαθορισμό – μείωση της ύλης, στήριξη των μαθητών με ενισχυμένα μέτρα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης).
Αντί να πάρουν μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων ,βάζουν μπρος την αξιολόγηση με απειλές και «αποφασίζομεν και διατάσσομεν». Πριν καν εκδώσουν υπουργικές αποφάσεις , βάζουν τους διευθυντές να εφαρμόσουν το νόμο που ψήφισαν το καλοκαίρι και να ορίσουν συντονιστές τάξης και ειδικότητας, μέντορες, αξιολογητές των συναδέλφων παρά τω διευθυντή. Με τον ίδιο αυταρχισμό και μέσα στο σκοτάδι προχωρούν στις υπηρεσιακές μεταβολές χτυπώντας τα εργασιακά δικαιώματα μονίμων και αναπληρωτών , ενώ προετοιμάζουν την εφαρμογή όλου του αντιδραστικού οπλοστασίου που ψήφισαν εν μέσω πανδημίας (αξιολόγηση κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης με την αυτονομία της σχολικής μονάδας, λαιμητόμοι εξετάσεων με την τράπεζα θεμάτων σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα ΑΕΙ, τις εξετάσεις ΠΙΖΑ στα δημοτικά, γυμνάσια για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος σε εθνικό, περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο σχολικής μονάδας, τα σχολεία των «αρίστων» σε πειραματικά και πρότυπα, την υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις δίχρονές σχολές, κ.ά.).
Η κυβέρνηση, αντί λήψης μέτρων ενίσχυσης του δημόσιου συστήματος υγείας (προσλήψεις, ΜΕΘ, επίταξη ιδιωτικού τομέα), μέτρα προστασίας στους χώρους εργασίας και μαζική αύξηση των δρομολογίων των μέσων μαζικής μεταφοράς, κλιμακώνει την επίθεσή της απέναντι στους εργαζόμενους και το λαό ανοίγοντας άλλον έναν ακόμα δρόμο για την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων με απειλές, υποχρεωτικότητες, αναστολές, στέρηση μισθού. Χρησιμοποιεί τον εμβολιασμό ως άλλοθι για να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης της Ν.Δ. στη διαχείριση της πανδημίας, ενώ επιχειρεί να ρίξει τα βάρη της πανδημίας στους πολίτες, να ενισχύσει τον ιδιωτικό τομέα υγείας, να προωθήσει κοινωνικό αυτοματισμό και τον κρατικό κι εργοδοτικό αυταρχισμό. Αποδυναμώνουν το δημόσιο σύστημα υγείας και πρόληψης σε μία φάση κατακόρυφης αύξησης των κρουσμάτων για να το παραδώσoυν στους ιδιώτες, ενώ για άλλη μία φορά δεν λένε κουβέντα για επίταξη του ιδιωτικού τομέα υγείας.
Η κυβέρνηση για να συγκαλύψει την αποτυχία στη διαχείριση της πανδημίας και τη δική της εγκληματική πολιτική που οδήγησε τη χώρα σε εκατόμβες νεκρών από την πανδημία, τοποθετώντας τη σε μια από τις χειρότερες θέσεις παγκοσμίως, ασκεί μια διχαστική και αυταρχική πολιτική με όχημα τον υποχρεωτικό εμβολιασμό ενοχοποιώντας τους εργαζόμενους (όπως έκανε παλιότερα στοχοποιώντας τους νέους, τους διαδηλωτές, όσους έκαναν βόλτα στο πάρκο, όλη την κοινωνία) ανοίγοντας το δρόμο για απολύσεις. Στην εκπαίδευση απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς είτε να είναι εμβολιασμένοι ή να διενεργούν με δικά τους έξοδα δύο τεστ την εβδομάδα, αλλιώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με την αναστολή εργασίας, την περικοπή του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών τους, ενώ στο τραπέζι είναι και η υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών. Αντί να αυξήσουν τα rapid και τα μοριακά τεστ που πρέπει να γίνονται δωρεάν για όλους στις δημόσιες δομές ή με συνταγή, και στα σχολεία, καταργούν την υποχρέωση για τεστ από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς που αποτελεί και μέσο αποτελεσματικού επιδημιολογικού ελέγχου. Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ επιδιώκουν να διαμορφώσουν ένα νέο αντιδραστικό τοπίο που κάθε «έκτακτη» συνθήκη θα αξιοποιείται ως εργαλείο για απολύσεις. Το εκπαιδευτικό κίνημα δεν πρέπει να αποδεχθεί μια τέτοια πολιτική που φορτώνει στις πλάτες των εκπαιδευτικών τις ευθύνες της κυβέρνησης».