Τσαγκάρηδες, ράφτες, πωλητές-επισκευαστές ποδηλάτων. Πρόκειται για τα επαγγέλματα της κρίσης, αυτά που καταγράφουν σταθερό ή ακόμη και αυξημένο τζίρο. Ο λόγος; Προ κρίσης, όταν χαλούσαν τα παπούτσια ή τα ρούχα, απλώς τα… πετούσαμε και αγοράζαμε καινούργια. Τώρα, ολοένα και περισσότεροι πηγαίνουν τα παπούτσια στον τσαγκάρη για επισκευή, ενώ συχνές είναι οι επισκέψεις στις μοδίστρες για μεταποίηση των παλιών ρούχων. Επιπλέον, το υψηλό κόστος αγοράς και χρήσης του αυτοκινήτου έχει στρέψει πολλούς στο να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Βεβαίως, η αύξηση του τζίρου στις επιχειρηματικές αυτές δραστηριότητες δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες που καταγράφονται στην υπόλοιπη αγορά και είχαν ως συνέπεια να χαθούν μέσα στο 2011 περί τις 27.500 θέσεις εργασίας, μόνο στις βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης. Στα συμπεράσματα αυτά κατέληξε έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Interview για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ).
Ειδικότερα, το 2011 ο μέσος όρος μείωσης του τζίρου ήταν 40% στις βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης, με τη μεγαλύτερη μείωση (42,5%) να καταγράφεται στον τομέα της μεταποίησης, ενώ στις υπηρεσίες η μείωση ήταν 39%. Η ύφεση έχει ως συνέπεια τον πολλαπλασιασμό των οφειλών προς Δημόσιο και προμηθευτές, με το 70% να δηλώνει ότι αναγκάζεται να καθυστερεί τις πληρωμές.
Αρνητικές είναι οι προοπτικές για τον βιοτεχνικό κλάδο και για το 2012. Επτά στους δέκα επιχειρηματίες αναμένουν περαιτέρω μείωση του τζίρου το τρέχον έτος και ήδη προγραμματίζουν μεθόδους περιορισμού του κόστους λειτουργίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν ένας στους πέντε (19%) βιοτέχνες φαίνεται να προκρίνει για το επόμενο διάστημα την τακτική των απολύσεων. Το 8,3% των συμμετεχόντων στην έρευνα σκέφτεται να μειώσει τις ώρες ή τις ημέρες εργασίας (κάτι που μεταφράζεται σε μείωση αποδοχών), το 3,3% προτίθεται να μειώσει τις αποδοχές, ενώ μόλις το 2,5% σκέφτεται να προσλάβει προσωπικό. Σημαντικό είναι το ποσοστό (66,9%) όσων δηλώνουν ότι επιθυμούν να διατηρήσουν τους εργαζομένους τους.