Του Γιάννη Παπαγρηγορίου*
Όσες είναι οι περιβαλλοντικές πληγές της δυτικής Θεσσαλονίκης, άλλες τόσες ήταν και οι υποσχέσεις που είχαν δοθεί περί του αντιθέτου κατά το παρελθόν. Είτε αφορούσαν το σύστημα ελέγχου των ρύπων του ΤΙΤΑΝ, είτε τα περιβόητα φίλτρα, για να αναφερθούμε σε δύο μόνο παραδείγματα.
Όταν έρχεται λοιπόν ένας Σύνδεσμος των ΟΤΑ Θεσσαλονίκης, στην κυριολεξία για τα σκουπίδια, με βεβαρημένο παρελθόν, που κατήργησε και αυτήν ακόμη την υποτυπώδη ανακύκλωση, επιβάλλοντας μία τριτοκοσμική διαχείριση των απορριμμάτων, με μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την περιβαλλοντική υποβάθμιση της δυτικής Θεσσαλονίκης και με ακόμη μεγαλύτερο έλλειμμα αξιοπιστίας, γιατί να απαιτείται από τους πολίτες να τον πάρουν στα σοβαρά. Επειδή άλλαξε το όνομα;
Η αξιοπιστία του Συνδέσμου βρίσκεται θαμμένη στον ΧΥΤΑ της Μαυροράχης, στην αποκατάσταση της παλιάς χωματερής στο Δερβένι και όση απόμεινε ετοιμάζεται να καεί στον κλίβανο καύσης των απορριμμάτων. Το θάψιμο και το κάψιμο των σκουπιδιών αποτελεί το σήμα κατατεθέν του Συνδέσμου και των αντιλήψεων που κυριαρχούν σε αυτόν για τη διαχείριση των απορριμμάτων και μετά Ζουρνά εποχή. Άλλωστε ο συσχετισμός παραμένει ίδιος, ζουρνατζίδικος. Η αλλαγή στη σύνθεση της μειοψηφίας, εάν μπορεί να χαρακτηρισθεί έτσι, δεν σημαίνει τίποτα. Απολύτως τίποτα. Ο Σύνδεσμος, παραμένει δέσμιος των δαπανηρών και αντιπεριβαλλοντικών επιλογών του.
Το δίλημμα λοιπόν δεν είναι υπέρ ή κατά του ΣΜΑ Ευκαρπίας. Το δίλημμα που τίθεται εκ των πραγμάτων είναι, υπέρ της μείωσης και της ανακύκλωσης των απορριμμάτων και ενός άλλου μοντέλου κοινωνικής διαχείρισης ή υπέρ της συνέχισης του παρωχημένου μοντέλου που επιδιώκει την αύξηση των σκουπιδιών και των κερδών των ιδιωτικών συμφερόντων;
Ο γιγάντιος ΣΜΑ Ευκαρπίας, σε συνδυασμό με τη χωροθέτησή του, είναι καρπός τερατογέννησης της δεύτερης επιλογής και αποβλέπει στη διαιώνιση και αναπαραγωγή της αντιπεριβαλλοντικής διαχείρισης απορριμμάτων.
Εάν επί παραδείγματι οι προδιαγραφές του ΣΜΑ Ευκαρπίας ήταν για να καλύψει τις ανάγκες δύο –τριών δήμων, όπως του δήμου Παύλου Μελά, Ωραιοκάστρου και άντε των Αμπελοκήπων – Μενεμένης και φτιάχνονταν άλλος ένας ΣΜΑ στο στρατόπεδο Στρεμπενιώτη, ας πούμε, στα πρότυπα του ΣΜΑ Καλαμαριάς που είναι παραδίπλα από το νοσοκομείο Αγ. Παύλος , για τις ανάγκες Νεάπολης-Συκεών και Θεσσαλονίκης, θα λύνονταν αμέσως το πρόβλημα. Έτσι θα αποδείχνονταν συγκεκριμένα και στην πράξη πόσο ακίνδυνος είναι ένας ΣΜΑ και οι καλές προθέσεις των δημάρχων και προφανώς δεν θα βρίσκονταν ούτε ένας πολίτης για να διαμαρτυρηθεί για το έργο.
Πίσω στο «Τσοβόλα δώστα όλα» για να ξεπεραστούν οι αντιδράσεις για το ΣΜΑ
Αυτό που κάνει όμως ακόμη πιο ανησυχητική την κατάσταση είναι η μεθοδολογία και η επιχειρηματολογία του Συνδέσμου.
Πρώτα- πρώτα δεν δίστασε να φέρει τους μισθωτούς του, τους εργαζόμενους του Συνδέσμου δηλαδή σε αντιπαράθεση με τους πολίτες σε ρόλο των ΜΑΤ. Έκανε μεθοδικά και αδίστακτα με τη μία, αυτό που κάνουν και οι χρυσοθήρες στη Χαλκιδική. Και μόνο αυτή η επιλογή του Συνδέσμου θα ήταν αρκετή για να κάνει και τον πλέον καλοπροαίρετο να αναρωτηθεί για τις πραγματικές προθέσεις του. Μετά από το μαστίγιο, ακολούθησε το καρότο. Ο σύνδεσμος δίνει τα πάντα για την Ευκαρπία. Ότι θέλουν τα παιδιά. Τη μάνα και τον πατέρα τους. Σταθμό μέτρησης της ρύπανσης, πάρκο γύρω από το ΣΜΑ, αποκατάσταση των λατομείων, ακόμη και κοινωνικό έλεγχο του ΣΜΑ προσφέρει. Στο άψε σβήσε μείωσε επίσης στο ένα ή δύο τρίτα την αρχική ποσότητα απορριμμάτων που θα δέχονταν ο ΣΜΑ. Ακόμη και απόφαση- υπόσχεση δίνουν του Συνδέσμου ότι δεν πρόκειται να δώσουν σκουπίδια για καύση στο ΤΙΤΑΝ. Η συμπόνια δε του Συνδέσμου έφθασε και στους ξεχασμένους κατοίκους της Λητής, οι οποίοι θυμήθηκε ότι ενοχλούνται από τη διέλευση των απορριμματοφόρων από έναν δρόμο στα όρια του οικισμού επειδή δεν γίνεται ο ΣΜΑ Ευκαρπίας. Επίσης στη μη λειτουργία του ΣΜΑ Ευκαρπίας αποδίδονται και πέντε – έξι αυτοκινητιστικά ατυχήματα προς την Άσσηρο λόγω των υγρών διαρροών από τις σκουπιδιάρες στο δρόμο … Όταν όμως γίνει ο ΣΜΑ Ευκαρπίας δεσμεύεται ο Σύνδεσμος ότι όποιο απορριμματοφόρο θα έχει διαρροές δεν θα του επιτρέπεται η είσοδος στον ΣΜΑ, αναγκάζοντας έτσι τους δήμους να αλλάξουν και τα απορριμματοφόρα!!! Και ότι ο δρόμος προς τον ΣΜΑ Ευκαρπίας θα πλένεται τρεις φορές την ημέρα, με αρωματικό απορρυπαντικό επιλογής των κατοίκων!!!!
Και για να τελειώνουμε με όλα αυτά τα ευτράπελα. Δεν ξέρουμε εάν θα συνδεθεί ο ΣΜΑ Ευκαρπίας με το ΤΙΤΑΝ για την καύση, ξέρουμε όμως ότι συνδέεται με την επανεκλογή πολλών δημάρχων. Οι οποίοι, εάν δεν γίνει ο ΣΜΑ, θα αναγκασθούν ή να αυξήσουν υπέρογκα τα δημοτικά τέλη ή να κάνουν προβληματική την αποκομιδή των απορριμμάτων ή ακόμη και να τη διακόψουν. Ότι και να επιλέξουν είναι καταδικασμένοι. Για τους πολίτες όμως της Ευκαρπίας που στην πλάτη τους παίχτηκαν πολλά παιχνίδια, ουδεμία σημασία έχει εάν θα ξαναβγεί δήμαρχος ο Σίμος, ο Θόδωρος και τα άλλα παιδιά. Όπως έστρωσαν ας κοιμηθούν. Εξάλλου πολλοί από αυτούς ευθύνονται για την οπισθοδρομική κατάσταση που επικρατεί στη διαχείριση των απορριμμάτων. Για αυτό και οι διαπρύσιοι κήρυκες υπέρ του ΣΜΑ, τα δίνουν όλα και τα παίζουν κορώνα γράμματα. Μόνο που έτσι που έγινε το παιχνίδι, κορώνα χάνει ο Σύνδεσμος και γράμματα κερδίζουν οι πολίτες της δυτικής Θεσσαλονίκης.
*Ο Γιάννης Παπαγρηγορίου είναι μέλος του Ν.Σ Β΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ.