Σε θρίλερ για γέλια και για κλάματα εξελίσσεται η υπόθεση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το νησί της Λήμνου μετά τη κήρυξη της εταιρείας ΝΕΛ ως έκπτωτη από το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Από Θεσσαλονίκη για Λήμνο μέσω Λαυρίου
Προσπαθώντας μάλιστα, για τις ανάγκες του ρεπορτάζ, να μάθουμε πως θα πάμε στη Λήμνο καλώντας στα ειδικά νούμερα που έχει δώσει στη δημοσιότητα το Υπουργείο καταφέραμε να βρούμε δρομολόγιο για το νησί της Λήμνου μόνο από το Λαύριο στις 10 Σεπτεμβρίου. Όπως μας είπαν οι εργαζόμενοι της υπηρεσίας πληροφοριών «δεν έχουν κάποια ενημέρωση» για δρομολόγια από το λιμάνι του Πειραιά ή της Ραφήνας.
Το πρόβλημα βέβαια το οποίο παρουσιάζεται με το πέρας της θερινής και τουριστικής περιόδου αφορά κυρίως τους μόνιμους κατοίκους του νησιού οι οποίοι για άλλη μια χρονιά το χειμώνα βιώνουν την απαξίωση και την εγκατάλειψη. Την ίδια στιγμή αυτή η εξέλιξη δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στους φοιτητές του πανεπιστημίου Βορείου Αιγαίου, και ήδη είναι θέμα συζήτησης μεταξύ αυτών και των οικογενειών τους.
Επιπλέον η κατάσταση γίνεται χειρότερη αν προσθέσει κανείς το γεγονός ότι έχει αποκλειστεί και η σύνδεση της Βορείου Ελλάδας με τα νησιά της Λήμνου, της Μυτιλήνης και γενικότερα του Βορείου Αιγαίου. Τα δρομολόγια από Καβάλα και Θεσσαλονίκη προς Λήμνο- Μυτιλήνη διάκοπηκαν και αυτά με αποτέλεσμα η πρόσβαση να γίνεται είτε μέσω Λαυρίου είτε για τους έχοντες με αεροπλάνο καθώς τα εισιτήρια είναι από τις πιο ακριβές πτήσεις εσωτερικού.
Έκπτωτη η εταιρεία από το Υπουργείο Ναυτιλίας
Το Σάββατο η εταιρεία ΝΕΛ προχώρησε σε καταγγελία της σύμβασης , εξώδικο προς τον υπουργό Ναυτιλίας και δήλωση επίσχεσης υπηρεσιών με αίτημα την καταβολή των μισθωμάτων και άλλων υποχρεώσεων του δημοσίου.
Από τη πλευρά του άμεση ήταν η απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ο οποίος υπέγραψε σήμερα την έκπτωση των εταιρειών «Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ Α.Ε)» και της θυγατρικής της «ΣΙ ΛΙΝΚ ΦΕΡΡΙΣ N.E» από συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο κ. Βαρβιτσιώτης κηρύσσει έκπτωτη την εταιρεία ΝΕΛ A.E από τη δρομολογιακή γραμμή Θεσσαλονίκη/Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ικαρία, καθώς και την εταιρεία ΣΙ ΛΙΝΚ ΦΕΡΡΙΣ Ν.Ε. από τη γραμμή Λαύριο – Ψαρά – Μεστά Χίου. Παράλληλα, στην απόφαση προβλέπεται η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών υπέρ του Δημοσίου, ύψους 1.500.000 ευρώ για κάθε μία από τις ανωτέρω συμβάσεις, ενώ οι δύο εταιρείες αποκλείονται από τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς για ένα έτος.
Υπενθυμίζεται από το Υπουργείο ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες είχαν κληθεί σε απολογία το προηγούμενο χρονικό διάστημα με το αιτιολογικό της πλημμελούς εκτέλεσης των δρομολογίων για τη γραμμή Θεσσαλονίκη/Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ικαρία και την αδικαιολόγητη μη εκτέλεση των δρομολογίων για τη γραμμή Λαύριο – Ψαρά – Μεστά Χίου επί τρεις (3) σχεδόν μήνες.
Επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση ότι καμία οφειλή του Δημοσίου δε βρίσκεται σε εκκρεμότητα προς τις δύο εταιρείες, πλην των μισθωμάτων του μήνα Αυγούστου που βρίσκονται σε διαδικασία εκταμίευσης. Παράλληλα, ο κ. Βαρβιτσιώτης, προχώρησε σε υπογραφή πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την κάλυψη των εν λόγω γραμμών, δρομολογώντας έτσι την άμεση εξυπηρέτησή τους από άλλα πλοία.
«Φαινόμενα ασυνέπειας σε εκτέλεση δρομολογίων που τα θέτουν σε απομόνωση δε γίνονται ανεκτά. Σήμερα βάζουμε τέλος σε μια κατάσταση που ταλαιπωρούσε χρόνια τους νησιώτες του Βορείου Αιγαίου και ειδικά τους κατοίκους της Λήμνου. Για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου η ενίσχυση του αναπτυξιακών δυνατοτήτων των νησιών μας και του εθνικού ρόλου που επιτελούν αποτελεί κυρίαρχο μέλημα» δήλωσε αναφορικά με την απόφασή του ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
ΣΥΡΙΖΑ: Αδιέξοδο από τις κυβερνητικές επιλογές
«Όπως είχαμε εδώ και μήνες επισημάνει, οι κυβερνητικές επιλογές στον τομέα της ακτοπλοΐας θα οδηγούσαν με μαθηματική ακρίβεια σε αδιέξοδο. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου αμήχανο παρακολουθεί τις παραπαίουσες οικονομικά ακτοπλοϊκές εταιρείες με έναν στόλο που έχει σημαντικά μειωθεί και δεν έχει ανανεωθεί τα τελευταία χρόνια, να σύρονται από τον έναν στον άλλο τραπεζικό όμιλο, ζητώντας διαρκώς «ενέσεις» ρευστότητας» τόνισε σε δήλωσή του για το θέμα ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος.
«Η απόφαση της ΝΕΛ να καταγγείλει μονομερώς τη σύμβαση με το δημόσιο και να προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας, χωρίς να είναι γνωστό τι θα γίνει με τα οφειλόμενα δεδουλευμένα των εργαζομένων στην εταιρεία, ήταν αναμενόμενη και αποτελεί την επιβεβαίωση της αποτυχίας του ολιγοπωλιακού καθεστώτος που έχει επιβληθεί στον τομέα της ακτοπλοΐας, καθώς η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που η ακτοπλοϊκή αγορά ανήκει αποκλειστικά στις ιδιωτικές εταιρείες» υπογραμμίζει.
«Αφού λοιπόν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εισέπραξαν τα οφέλη της θερινής περιόδου, με τα πανάκριβα εισιτήρια, τώρα αποφασίζουν να καταγγείλουν τις συμβάσεις τους, αφήνοντας στη μοίρα τους χιλιάδες κατοίκους. Επαναλαμβάνουμε αυτό που είχαμε πρόσφατα δημόσια καταγγείλει: Ο υπουργός Ναυτιλίας, αν είχε πολιτική βούληση, θα μπορούσε να δώσει λύσεις, ακόμα και στο πλαίσιο του ούτως ή άλλως προβληματικού θεσμικού πλαισίου που ισχύει σήμερα. Εμείς θεωρούμε την ακτοπλοΐα αδιαπραγμάτευτο κοινωνικό αγαθό και γι” αυτό προτείνουμε τη σύσταση του δημόσιου – κοινωνικού φορέα, που με συνεργασία του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης θα αναλάβει κατά κύριο λόγο τις λεγόμενες άγονες γραμμές» προσθέτει.
K.M
