in ,

Αδελφικοί Εχθροί

Αδελφικοί Εχθροί

Μία ταινία που διαγωνίστηκε στο 75o Φεστιβάλ της Βενετίας για τον Χρυσό Λέοντα το 2018 αποτελεί τη σημερινή μας επιλογή. O Nταβίντ Ελχόφεν επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη μετά το εξαιρετικό “Μακριά από τους ανθρώπους” (2014) με το “Freres Ennemis”. Μια αστυνομική περιπέτεια που αγγίζει τα όρια του θρίλερ καταδίωξης και παράλληλα φέρνει τον παράγοντα άνθρωπο σε πρώτο πλάνο σε μία κούρσα επιβίωσης μόνο για δυνατούς με προδιαγεγραμμένο τέλος.

Γράφει ο Μίλτος Τόσκας

Παρίσι, η μαγευτική πρωτεύουσα της Γαλλίας. Τόσο λαμπερό και συγχρόνως τόσο σκοτεινό. Μεγάλες αντιθέσεις και διογκούμενες κοινωνικές ανισότητες. Η αστυνομία εισβάλλει σε ένα διαμέρισμα. Τι έχει συμβεί; Τι θα ακολουθήσει; Παιχνίδια ισορροπιών κι εξουσίας που ρυθμίζονται από συμφωνίες και πακέτα εκατομμυρίων. Η διαφθορά κυριαρχεί, οι εξυπηρετήσεις αποτελούν μέσο επιβίωσης για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Μέσα σε έναν κυκεώνα εξελίξεων αναπόφευκτα τέμνονται βίαια οι ζωές δύο αδελφικών φίλων που η μοίρα τους έφερε σε “αντίπαλα” στρατόπεδα.

Από τη μία ο Μάνουελ βουτηγμένος στα δεινά του υποκόσμου αναζητώντας εκδίκηση και διαφυγή κι από την άλλη ο Nτρις, ένας αστυνόμος της δίωξης ναρκωτικών που εξελίσσεται σε πρόσωπο κλειδί. Ενώνει τα κομμάτια της ιστορίας. Οι εσωτερικές διενέξεις συνεχείς. Λίγα λόγια, θολές εικόνες.  Συγκυριακές συμμαχίες, λεπτές ισορροπίες. Ο θεατής μπερδεύεται. Η ψυχολογία του ανατρέπεται διαδοχικά. Ποιος είναι τελικά ο καλός; Ο καθένας προσπαθεί να καθαρίσει το όνομά του, “- Τι θα κάνεις; … -Ό,τι όλος ο κόσμος, θα σώσω το τομάρι μου”.

Υπάρχει μία διάθεση νοσταλγίας-επιστροφής στη παιδική ηλικία, ο χρόνος όμως είναι αμείλικτος και δεν αφήνει περιθώρια για τέτοιες πολυτέλειες. Ο καθένας πληρώνει καθημερινά τις συνέπειες των επιλογών του. Η κάμερα κεντράρει στα πρόσωπα και απεικονίζει με έμφαση στη λεπτομέρεια τη σύγχυση των δύο αδελφών που η ζωή τους έκανε εχθρούς. Οι διακυμάνσεις στη σχέση τους ανάλογες των εφήμερων εξελίξεων. Στο τέλος κανείς δε γλιτώνει. Μοναδική διέξοδος η διαφυγή, ποιος έχει όμως πραγματικά τη δύναμη να αποδράσει αφήνοντας εκτεθειμένους όσους πραγματικά αγαπά να πληρώσουν;

Διαμορφώνεται ένα σκηνικό πλήρους αδιεξόδου. Τα περιθώρια στενεύουν, η κλεψύδρα αδειάζει. Η αγωνία επιτείνεται. “Ο Μάνουελ σ’ αγαπάει σαν αδελφό του”. Ένα τείχος προστασίας υψώνεται. Ένας απροσδόκητος σύμμαχος, ένας φύλακας άγγελος, που πιθανώς κι ο ίδιος βασανίζεται από τύψεις για τις επιλογές που καθόρισαν τη ζωή του. Η ψευδαίσθηση του ξετυλίγματος του μίτου οδηγεί αυτόν που παρακολουθεί το έργο σε διαδοχικές ματαιώσεις. Φυσικά επιτυχία του μαέστρου σκηνοθέτη και των δύο καθηλωτικών πρωταγωνιστών, Ματίας Σενάρτζ και Ρεντά Κατέμπ.

Αυτή είναι μία αληθινή ιστορία στην πόλη του Φωτός, των Άθλιων που φυτοζωούν μέχρι να πάρουν την μεγάλη απόφαση να διεκδικήσουν ουσιαστικά μία καλύτερη ζωή. Εν αναμονή μίας “γαλλικής επανάστασης” οι παρίες του συστήματος καταδικάζουν εν αγνοία τους τον εαυτό τους κι όσους λατρεύουν σε έναν αργό βασανιστικό θάνατο. Δε το γνωρίζουν στην αφετηρία της διαδρομής, όταν όμως το συνειδητοποιούν είναι ήδη αργά για να αποφύγουν το μοιραίο. Μάθημα ζωής με οικουμενικό χαρακτήρα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Συνοπτικά για τα προτεινόμενα ελαφρυντικά. Του Κώστα Παπαδάκη

Κενά και στους σχολικούς νοσηλευτές: Να μπει σε προτεραιότητα η υγεία των παιδιών!