Πολυδαίδαλο. Υδροκέφαλο. Πελατειακό. Οι επιθετικοί προσδιορισμοί χαρακτηρίζουν το σύστημα αξιολόγησης που θα περιέχεται στο επικείμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο από τη μία παραχωρεί υπεραρμοδιότητες στους διευθυντές των σχολικών μονάδων και στα στελέχη εκπαίδευσης και από την άλλη αποδυναμώνει τον ρόλο συλλογικών οργάνων όπως οι σύλλογοι διδασκόντων. Προσιδιάζει δε στο μοντέλο λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων, όπως σημειώνουν οι καλά γνωρίζοντες.
της Διαλεκτής Αγγελή για την Εφημερίδα των Συντακτών
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσίασε τους βασικούς άξονες του σχεδίου νόμου στις δύο μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ), σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες στο κτίριο του υπουργείου. Οι τέσσερις, λοιπόν, άξονες του νομοσχεδίου, που παρουσιάζεται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο με σκοπό να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί εντός Ιουλίου, είναι οι εξής:
-Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
-Αυτονομία σχολικών μονάδων
-Δομές εκπαίδευσης και επιλογή στελεχών εκπαίδευσης
-Εκκλησιαστική εκπαίδευση
Η υπουργός, αφού επανέλαβε ότι η αξιολόγηση θα είναι «βελτιωτική και όχι τιμωρητική», ξεδίπλωσε τον κυβερνητικό σχεδιασμό για το ζήτημα το οποίο βρίσκει σταθερά απέναντι τους εκπαιδευτικούς. Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, λοιπόν, θα κινείται σε τρία επίπεδα: α) της γενικής και ειδικής διδακτικής (παιδαγωγικές μέθοδοι κ.λπ.), η οποία θα αξιολογείται ανά τέσσερα χρόνια από τον σύμβουλο Ειδικότητας, β) του παιδαγωγικού κλίματος στην τάξη, αρμόδιος για την αξιολόγηση του οποίου θα είναι ο εκάστοτε διευθυντής της σχολικής μονάδας και θα γίνεται επίσης ανά τέσσερα χρόνια, και γ) της υπηρεσιακής συνέπειας και επάρκειας του εκπαιδευτικού, τις οποίες θα κρίνουν από κοινού ο διευθυντής του σχολείου και ο σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου ανά δύο χρόνια.
Η κλίμακα της αξιολόγησης θα είναι ποιοτική και τετράβαθμη (μη ικανοποιητική, ικανοποιητική, πολύ καλή, εξαιρετική), με τους εκπαιδευτικούς που θα αξιολογούνται στις δύο χαμηλότερες βαθμίδες να οδηγούνται σε επιμόρφωση. Φυσικά, η υπουργός, στην προσπάθειά της να κατευνάσει τις αντιδράσεις, επανέλαβε το μπόνους της μοριοδότησης των δύο υψηλών βαθμίδων αξιολόγησης για όσους επιθυμούν να διεκδικήσουν θέση στελέχους εκπαίδευσης.
Μπορεί η Νίκη Κεραμέως να επέμεινε στον μη τιμωρητικό χαρακτήρα της αξιολόγησης, ωστόσο είναι σαφές ότι από τη στιγμή που τίθεται το γενικό θεσμικό πλαίσιο αυτής, τότε ανά πάσα στιγμή μπορούν να εισαχθούν αντιδραστικές ρυθμίσεις.
Αναφορικά, τώρα, με την κακόφημη αυτονομία των σχολικών μονάδων, αναφέρθηκαν η οργάνωση του τρόπου αξιολόγησης των τετραμήνων στα σχολεία της δευτεροβάθμιας από τις ίδιες τις μονάδες, η έγκριση συνεργασιών με εταιρείες (!) και η έγκριση δράσεων, όπως οι σχολικές εκδρομές, χωρίς να χρειάζεται η πρότερη έγκριση από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Η εισαγωγή της πολλαπλής επιλογής βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς θεωρείται προάγγελος για κατάργηση της δωρεάν διανομής
Στο ίδιο πλαίσιο εισάγεται και το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία -τουλάχιστον στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια για αρχή-, κάτι το οποίο θα βασιστεί στα αναμορφωμένα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς την εφαρμογή του μέτρου και κατά πόσον θα είναι αποδοτικό και δίκαιο για τους μαθητές από τη στιγμή που αφήνεται στην κρίση του εκάστοτε εκπαιδευτικού η επιλογή του βιβλίου που θα διδάσκονται αλλά και κατά πόσο τα βιβλία αυτά καθεαυτά θα προσεγγίζουν με τον ίδιο τρόπο και το ίδιο βάθος ανάλυσης την ορισμένη ύλη. Το πολλαπλό βιβλίο, πέραν των ζητημάτων ισότιμης αντιμετώπισης των μαθητών που εγείρει, θεωρείται από πολλούς και προάγγελος κατάργησης της δωρεάν διανομής βιβλίων στο σχολείο.
Ισόβιοι διευθυντές
Το νομοσχέδιο αυξάνει τη διάρκεια της θητείας των διευθυντών των σχολικών μονάδων από τρία χρόνια σε τέσσερα, καταργώντας μάλιστα τον περιορισμό των δύο συνεχόμενων θητειών στο ίδιο σχολείο. Την ίδια στιγμή αλλάζουν τα απαιτούμενα χρόνια προϋπηρεσίας προκειμένου κάποιος να διεκδικήσει διευθυντική θέση, ενώ οι κρίσεις των στελεχών εκπαίδευσης θα είναι αρμοδιότητα των νέων συμβουλίων κρίσεων και όχι των υπηρεσιακών συμβουλίων στα οποία μέχρι πρότινος εκπροσωπούνταν οι εκπαιδευτικοί μέσω αιρετών.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται αύξηση του αριθμού των συμβούλων εκπαίδευσης, που αντικαθιστούν τους συντονιστές, με τον αριθμό τους να φτάνει τους 800 από 540 που ήταν, δημιουργούνται 116 περιφερειακοί επόπτες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εισάγεται ο θεσμός του μέντορα για νεότερους εκπαιδευτικούς αλλά και ο ρόλος των ενδοσχολικών συντονιστών μεταξύ των τάξεων.
Η μόνη, ίσως, θετική ρύθμιση του νομοσχεδίου είναι η σύσταση 1.100 οργανικών θέσεων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης).
Αντιδράσεις από ΔΟΕ και ΟΛΜΕ
«Εν μέσω καλοκαιριού και με κλειστά τα σχολεία επιχειρείται να περάσει ένα νομοθέτημα το οποίο αλλάζει τη δομή της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής διαδικασίας των σχολικών μονάδων. Ανοίγουν ζητήματα που αφορούν το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την εισαγωγή αυστηρών ελέγχων από μονοπρόσωπα όργανα και αποδυνάμωση των συλλογικών οργάνων των σχολείων. Είμαστε σε εγρήγορση να απαντήσουμε στις προθέσεις και τις επιδιώξεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης με νέες δράσεις και κινηματικές διαδικασίες» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο αντιπρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Γιώργος Τρούλης.
Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, η οποία μέχρι την ώρα που γραφόταν το κείμενο δεν είχε συνεδριάσει, έχει ζητήσει συνάντηση για το ζήτημα του εξοστρακισμού των Κοινωνικών Επιστημών και των Τεχνών από το Λύκειο, στην οποία το υπουργείο αρνείται να προσέλθει, εξ ου και καλεί σήμερα σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας, στις 14.00. Να σημειωθεί ότι η υπουργός Παιδείας δεν μπήκε σε διάλογο ούτε για το θέμα των επικείμενων μόνιμων διορισμών, παρόλο που οι εκπρόσωποι και των δύο Ομοσπονδιών το ζητούσαν επιτακτικά, λέγοντας ότι θα υπάρξει ενημέρωση σε νέα συνάντηση.