Για το ιστορικό μυθιστόρημα “Σελανίκ”
– Σελανίκ ήταν η επίσημη ονομασία της πόλης κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας. Η πόλη τότε είχε ακόμα άλλες δυο ονομασίες, Σαλονίκ για τους φραγκολεβαντίνους και Σολούν για τους βουλγαρόφωνους.
– Η πόλη τότε δεν είχε καμιά σχέση με τη σημερινή, που ανοικοδομήθηκε σχεδόν εξ’ αρχής μετά την πυρκαγιά του 1917. Είναι χαρακτηριστικό πως σ’ όλη την πόλη υπήρχε τότε μόνο μια πλατεία!
– Όταν έγινε η επίθεση στους δίδυμους πύργους έτυχε να διαβάζω το βιβλίο του Γιάννη Μέγα «Οι βαρκάρηδες της Θεσσαλονίκης». Βρήκα τότε – τηρουμένων των αναλογιών – πολλά κοινά στοιχεία με τη βύθιση του γαλλικού υπερωκεάνιου Γουαλντακιβίρ μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από τους «βαρκάρηδες», μια ομάδα απαρτιζόμενη κυρίως από νεολαίους που είχαν αποσχιστεί από την ΕΜΕΟ.
– Και βέβαια αυτό που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στο να ξεκινήσω την έρευνα και αργότερα την συγγραφή είναι το γεγονός πως σήμερα στην πόλη έχουν σβηστεί όλα τα αποτυπώματα της πολυεθνικής Θεσσαλονίκης, όχι μόνο στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας, αλλά και αργότερα.
– Οι βύθιση του Γουαλντακιβίρ και οι βομβιστικές επιθέσεις των βαρκάρηδων το 1903 είναι μόνο η απαρχή του μυθιστορήματος, η άκρη του νήματος. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα από τη ζωή τριών οικογενειών που συναντώνται τυχαία σε ένα ξενοδοχείο της πόλης τη παραμονή πρωτοχρονιάς του 1900 και φτάνει ως το Φθινόπωρο του 1916.
– Τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τη Θεσσαλονίκη εκείνη την περίοδο δεν είναι απλά το φόντο, ο καμβάς του μυθιστορήματος. Παίζουν ενεργό ρόλο στην διαμόρφωση των χαρακτήρων, στην πορεία και εξέλιξη των ίδιων των ηρώων.
– Οι βομβιστικές επιθέσεις των βαρκάρηδων, ο μακεδονικός αγώνας, η επανάσταση των νεότουρκων, η ίδρυση της Φεντερασιόν, οι πρώτες εργατικές απεργίες, η φυλάκιση ενός Σουλτάνου και η επίσκεψη του διαδόχου του, δύο θανατηφόρες επιδημίες και μια χρεοκοπία, δυο συνεχόμενοι τοπικοί πόλεμοι, η αλλαγή της κρατικής της υπόστασης, η δολοφονία ενός βασιλιά, η απόβαση 150.000 στρατιωτών της πολυεθνικής στρατιάς της Αντάντ, ο διχασμός και η εθνική Άμυνα, διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό σκηνικό που σημαδεύει βαθιά την πόλη και τους ανθρώπους της. Και δίπλα σ’ όλα αυτά οι φιγούρες του νεαρού Κεμάλ Ατατούρκ, του Αβραάμ Μπεναρόγια, του στρατηγού Σαράιγ, αλλά και του Πικάσο και του Λένιν.
– Οι δύο τελευταίοι έχουν κάνουν με δύο μικρές εκτροπές του μυθιστορήματος από την Θεσσαλονίκη. Η μία γίνεται στο Παρίσι και η άλλη στη Ζυρίχη.
– … και όπως λέει ένας από τους ήρωες του μυθιστορήματος: «…κι όλα αυτά μέσα σε δεκατρία μόλις χρόνια, η ιστορία προχωρά με τα κέφια της, άλλοτε σέρνεται βαριεστημένα κι άλλοτε τρέχει πίσω από το χρόνο».
Βιογραφικό
Ο Βασίλης Τσιράκης γεννήθηκε στην Καρδίτσα το 1961. Τα εφηβικά του χρόνια τα πέρασε στο Βόλο, ενώ από το 1980 ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη, όπου και σπούδασε στο φυσικό τμήμα του ΑΠΘ.
Αρθογραφεί για θέματα τέχνης και πολιτισμού στον περιοδικό τύπο και στο διαδίκτυο.
Εργογραφία:
«Θεσσαλονίκη 2003», ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, 2003.
«Οι ποδηλάτες του χρόνου», μυθιστόρημα, εκδόσεις Κοχλίας 2004.
«Ακορντεόν, βιολί και φυσαρμόνικα», μυθιστόρημα, εκδόσεις ΚΨΜ 2007.
«Μετεωρολογικό δελτίο», θεατρικό, 2009.
«Ένα συν ένα», ταινία μικρού μήκους μυθοπλασίας, 2010.