Την κάλυψη όλων των λειτουργικών αναγκών των δημόσιων σχολείων με πόρους του κράτους και όχι από χορηγούς ζητά με ανακοίνωση της η Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, η οποία ζητά την έκτακτη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών και της παιδείας, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι οι δαπάνες στις σχολικές επιτροπές από όλες τις κυβερνήσεις από το 2011 μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί περίπου στο 40%.
Αφορμή για την ανακοίνωση της ΕΛΜΕ στάθηκε έγγραφο του υπουργείου Παιδείας το οποίο προτρέπει τους εκπαιδευτικούς να παραχωρούν σε ιδιώτες επί πληρωμή τα σχολεία για να καλύψουν οι σχολικές μονάδες τα λειτουργικά τους έξοδα. Δημιουργεί δηλαδή τις συνθήκες ώστε τα σχολεία από χώρος μάθησης να γίνουν χώρος εκδηλώσεων ιδιωτικών εταιρειών και οργανισμών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για το θέμα:
«Το ΥΠΑΙΘ με έγγραφο (11/3/2022) που υπογράφει ο Γ. Γραμματέας Αλ. Κόπτσης διευκρινίζει ότι με τον νόμο 4823/2021 «είναι δυνατόν με απόφαση του Σχολικού Συμβουλίου να διοργανώνονται και να υλοποιούνται από τη σχολική μονάδα, μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος και τη λήξη του ολοημέρου σχολείου, με ή χωρίς συνεργασία με τρίτους φορείς, εκδηλώσεις, προγράμματα και συνέδρια που απευθύνονται στην εκπαιδευτική κοινότητα. Τυχόν έσοδα από τις εκδηλώσεις αυτές εισπράττονται από την αρμόδια σχολική επιτροπή και αποδίδονται στη σχολική μονάδα μέσω αυτής». Το ΥΠΑΙΘ προτρέπει τους εκπαιδευτικούς να παραχωρούν τα σχολεία σε ιδιώτες επί πληρωμή για να καλύψουν τα έξοδά τους.
Το συγκεκριμένο έγγραφο του ΥΠΑΙΘ έρχεται σε μια περίοδο μόνιμης υποχρηματοδότησης της παιδείας που τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει μια δραματική κατάσταση στα σχολεία σε ό,τι αφορά την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους, την ανανέωση του εξοπλισμού τους και τα έξοδα συντήρησης των σχολικών κτιρίων.
Οι δαπάνες στις σχολικές επιτροπές από όλες τις κυβερνήσεις από το 2011 μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί περίπου στο 40%. Οι προϋπολογισμοί των δήμων – αποκλειστικά αρμοδίων για τα σχολικά κτήρια – δεν έχουν γλιτώσει από τη υποχρηματοδότηση με αποτέλεσμα να μην λύνονται χρόνια προβλήματα στα σχολικά κτήρια (υπόγειες αίθουσες, kibo, έλλειψη γυμναστηρίων και εργαστηρίων, λειψή συντήρηση, προβλήματα στον αύλειο χώρο, κ.ά.). Σήμερα η έκρηξη του κόστους της ενέργειας, ως συνέπεια πολιτικών επιλογών της κυβέρνησης, αλλά και παγκόσμιων ανταγωνισμών και των συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία, κάνει την κατάσταση ακόμα πιο εκρηκτική.
Είναι ακόμα μια προσπάθεια που εντάσσεται στην προώθηση αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της κυβέρνηση για μείωση ή και απαλλαγής του κράτους από τη δημόσια χρηματοδότηση των σχολείων, καθήλωση των κρατικών δαπανών, παραπέρα πρόσδεση της εκπαίδευσης στους Δήμους και εισβολή των επιχειρήσεων και χορηγών. Προωθούνται στα πλαίσια της «αυτονομίας» και «αποκέντρωσης» της παιδείας με στόχο τη μετάθεση του κόστους λειτουργίας των σχολικών μονάδων από την κυβέρνηση στους δήμους και τη λειτουργία του σχολείου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Με σαφήνεια οι επιδιώξεις αυτές περιγράφονται στο νόμο 4823/2021 που ψήφισε η κυβέρνηση. Για όσα σχολεία δεν τα καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στη νέα κατάσταση που θα διαμορφώνεται, τα αποτελέσματα θα είναι ο μαρασμός και το κλείσιμό τους, κυρίως σχολείων στις αγροτικές και οικονομικά υποβαθμισμένες περιοχές, αφού δε θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στα έξοδα λειτουργίας τους. Ανάλογα προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και πολλά σχολεία των αστικών κέντρων.
Μπροστά στο φάσμα της ακραίας λιτότητας και περικοπών των δαπανών επιδιώκουν να διαμορφώσουν λογική τετελεσμένων για τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με το άλλοθι των οικονομικών αναγκών, τα σχολεία να μπουν σε καθεστώς ομηρίας από χορηγούς και εταιρίες.
Η εγκατάλειψη των σχολικών κτιρίων δεν αντιμετωπίζεται με την «εμπορική αξιοποίηση» των σχολικών μονάδων! Η ΕΛΜΕ και ο κλάδος έχουμε ήδη εκφράσει την αντίθεσή μας στην παράδοση των σχολείων στις δυνάμεις της αγοράς και του κέρδους. Αρνούμαστε κατηγορηματικά να μετατραπούν τα σχολεία μας σε παραρτήματα εταιρειών που σε λίγο θα καθορίζουν και το τι θα διδάσκεται μέσα στα σχολεία και από ποιους.
Απαιτούμε και διεκδικούμε
-Να καλυφθούν όλες οι λειτουργικές ανάγκες των σχολείων με ευθύνη του κράτους.
-Να χρηματοδοτηθούν οι σχολικές επιτροπές στο ύψος των πραγματικών αναγκών.
-Να σταματήσει το ΥΠΑΙΘ να προωθεί σχέδια εμπορευματοποίησης της παιδείας και λειτουργίας των σχολείων με βάση τους νόμους της αγοράς και του κέρδους».