Η κόντρα με την Διαμαντοπούλου συνεχίστηκε χθες και στην Βουλή με επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τάσου Κουράκη. Στην ερώτηση ο Τ. Κουράκης ανέφερε πέντε τομείς στους οποίους διαφαίνεται ο μαρασμός στον οποίο έχει οδηγήσει η πολιτική της κυβέρνησηςτην παιδεία “καθώς υποβαθμίζει την ποιότητα της εκπαίδευσης, επιδεινώνει τις εργασιακές συνθήκες των εργαζόμενων σε αυτήν, αυξάνει τη γραφειοκρατία και εκχωρεί κρίσιμες λειτουργίες στον ιδιωτικό τομέα”.
Όσον αφορά στις υποδομές στην ερώτηση αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής στοιχεία …”Παρά τις ανεπάρκειες σε κτίρια, ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) δεν πληρώνει τους εργολάβους στους οποίους έχει αναθέσει την κατασκευή τους· οι γονείς καλούνται να πληρώσουν ακόμα και τη θέρμανση, επειδή οι σχολικές επιτροπές έχουν πάρει μόνο το 1/3 της χρηματοδότησης που τους αναλογεί· τα 800 πιλοτικά ολοήμερα υπολειτουργούν με συμβασιούχους που αμείβονται με πόρους, για όσο ακόμα υπάρχουν, του ΕΣΠΑ, ενώ έχει ήδη εξαγγελθεί η κατάργηση των αθλητικών σχολείων. Την ίδια στιγμή το Υπουργείο προχωρεί στην ολοκληρωτική ακύρωση ή εκχώρηση στον ιδιωτικό τομέα θεμελιωδών λειτουργιών υποδομής και στήριξης της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως η εκπαιδευτική έρευνα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κ.ά. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η εξαίρεση από τον κρατικό προϋπολογισμό και η ανάθεση σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου της διαδικασίας εκτύπωσης και διανομής των σχολικών εγχειριδίων.”
Οι συγχωνεύσεις των σχολείων από την άλλη “υπηρετούν αποκλειστικά την λογιστική της «εξοικονόμησης πόρων», μέσα από την περικοπή οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών.” Ο Τ. Κουράκης δήλωσε σχετικά ότι ” Η συνεπαγόμενη αύξηση των μαθητών ανά τμήμα θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα: μείωση των ευκαιριών μόρφωσης για τα παιδιά των μικρών κοινοτήτων με επιπτώσεις στην ίδια την ύπαρξη αυτών των κοινοτήτων και στην εσωτερική μετανάστευση, αύξηση του κόστους σπουδών λόγω μετακινήσεων, αύξηση της σχολικής διαρροής, υποβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας, πιθανή επιδείνωση των φαινομένων βίας στις μεγάλες απρόσωπες σχολικές μονάδες, δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων, αύξηση της ανεργίας των εκπαιδευτικών και στροφή, όσων μπορούν, στην ιδιωτική κερδοσκοπική εκπαίδευση.”
Επιπλέον το Υπουργείο Παιδείας καταργεί τα μοναδικά αντισταθμιστικά μέτρα για τα παιδιά των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και την Ενισχυτική Διδασκαλία. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μαζί με τη μείωση των μισθών, την ανεργία και την αύξηση του κόστους ζωής, οι γονείς θα επωμισθούν πρόσθετα βάρη για ιδιωτικά φροντιστήρια.
Σε ολοσχερή διάλυση οδηγούνται τα Πανεπιστήμια σύμφωνα με την ίδια επίκαιρη ερώτηση καθώς:
1) Το Υπουργείο Παιδείας περικόπτει κατά το 1/3 τους προϋπολογισμούς των ιδρυμάτων. Οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις παραγωγής αξιοπρεπούς επιστημονικού έργου (εκπαιδευτική διαδικασία, γνωστικά αντικείμενα, επιστημονικές περιοχές, διδάσκοντες και ερευνητές, υλικοτεχνική υποδομή, ακόμη και φοιτητική μέριμνα) συρρικνώνονται στα μέτρα των λογιστικών φύλλων του Μνημονίου ή και ακυρώνονται παντελώς. Ενδεικτικά:
2) Με πρόσφατη εγκύκλιο (28-1-2011) περιορίζεται σημαντικά η δωρεάν διάθεση συγγραμμάτων στους φοιτητές/τριες σε ένα βιβλίο ανά μάθημα και μόνο για τα μαθήματα που θεωρούνται απαραίτητα για το πτυχίο. Μάλιστα, οι φοιτητές/τριες καλούνται να επιστρέψουν τυχόν επιπλέον συγγράμματα που έχουν ήδη παραλάβει.
3) Στη λογική του «5 προς 1» αναφορικά με τις προσλήψεις, σύμφωνα με τη λογική του Μνημονίου, το Υπουργείο δεν επιτρέπει στα πανεπιστήμια να καλύψουν τα κενά τους σε ΔΕΠ, ούτε λόγω συνταξιοδότησης των παλαιοτέρων, και έχει παγώσει όλες τις διαδικασίες εξέλιξης του προσωπικού. Το μέτρο αυτό πλήττει ευθέως την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων, θεμελιώδες υπόβαθρο της δημοκρατικής λειτουργίας αλλά και της επιστημονικής αξιοπιστίας του πανεπιστημίου ως θεσμού, σε όλες της τις διαστάσεις: από το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων, μέχρι την ουσιαστική και αυτονόητη αυτονομία της πανεπιστημιακής κοινότητας στη διαμόρφωση των επιστημονικών προγραμμάτων και την επιλογή του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού.
4) Αφήνει απλήρωτο πλήθος εκπαιδευτικών που ανέλαβαν μέγιστο μέρος του εκπαιδευτικού έργου, ενώ παράλληλα γενικεύει αυθαίρετα τις ελαστικές σχέσεις εργασίας. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει μια απροκάλυπτα παράνομη στάση πληρωμών έναντι συμβασιούχων διδασκόντων ΠΔ 407/80 και Έκτακτων Εκπαιδευτικών των ΤΕΙ και παραλλήλως παρανομεί συνάπτοντας αυθαίρετες συμβάσεις εργασίας που περικόπτουν διδακτικό έργο. Ολόκληρα εκπαιδευτικά ιδρύματα αδυνατούν πλέον να λειτουργήσουν (π.χ. ΤΕΙ Πειραιά , ΤΕΙ Σίνδου).
5) Με δηλώσεις του πρωθυπουργού, της υπουργού και των υφυπουργών παιδείας, η κυβέρνηση απαξιώνει συστηματικά το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, το έργο και τους λειτουργούς του και μεθοδεύει την χειραγώγηση της κοινής γνώμης προκειμένου να γίνουν αποδεκτά τα σχέδιά της για την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης παιδείας και έρευνας.