Σε 150 ανέρχονται οι ταινίες οι οποίες θα προβληθούν στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου το οποίο αρχίζει την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει ως την ερχόμενη Κυριακή 10 του μηνός.
Το πρόγραμμα της φετινής εκδήλωσης παρουσιάστηκε από τον διευθυντή του Φεστιβάλ, κ. Δημήτρη Εϊπίδη, χθες Τρίτη, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου η οποία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Παύλος Ζάννας.
Σύμφωνα με τον κ. Εϊπίδη, φέτος είναι μία από τις καλύτερες χρονιές για το φεστιβάλ, το οποίο συνεχίζει μία παράδοση ανάδειξης του εκτός Χόλιγουντ ποιοτικού κινηματογράφου. Ανέφερε ακόμη πως ο άξονας ο οποίος συνδέει τις ταινίες οι οποίες προβάλλονται στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, είναι η Ανατροπή!
Η έναρξη θα γίνει με την ταινία του Τζίμ Τζάρμους “Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί” (only lovers left alive), παρουσία του σκηνοθέτη.
Για την τελετή λήξης έχει επιλεγεί τελευταία ταινία του Αλεξάντερ Πέιν, ¨Νεμπράσκα” (Nebraska), ο οποίος είναι και ο πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής.
Το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα απαρτίζουν 14 ταινίες. Ανάμεσα΄τους, για τη διεκδίκηση του Χρυσού Αλέξανδου είναι και οι ελληνικές “Wild duck” του Γιάννη Σακαρίδη και “Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά” της Ελίνας Ψύκου, μια συμπαραγωγή με την Τσεχία.
Στο πρόγραμμα των ελληνικών ταινιών θα προβληθούν 8 ταινίες:
“Η τελευταία φάρσα”, του Βασίλη Ραϊση
“Ο χειμώνας”, του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα
“Ο προφήτης”, του Δημήτρη Πούλου
“Goldfish”, του Θάνου Τσαβλή
“Miss Violence”, του Αλέξανδρου Αβρανά
“Να κάθεσαι και να κοιτάς”, του Γιώργου Σερβετά, καθώς και οι δύο που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό.
Ο Αλέν Γκοντρί και η Κλερ Σιμόν είναι οι δύο σκηνοθέτες που τιμώνται φέτος με αντίστοιχα αφιερώματα.
Το αφιέρωμα στον Αλέν Γκοντρί περιλαμβάνει 6 ταινίες, ανάμεσα στις οποίες και την τελευταία του “Ο άγνωστος της λίμνης”, η οποία κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσία στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάνες.
Το αφιέρωμα στην Κλερ Σιμόν, περιλαμβάνει 4 ταινίες, ανάμεσα στις οποίες και η πρόσφατη “Σταθμός του Βορά” που θα κάνει πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται το αφιέρωμα στο σύγχρονο Αργεντίνικο Κινηματογράφο, με 7 ταινίες, οι οποίες αποκαλύπτουν την πολύμορφη εικονογραφία μιας χώρας μέσα από τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις.
Ένα από τα πλέον δημοφιλή τμήματα του φεστιβάλ είναι οι Ανοιχτοί Ορίζοντες που και φέτος είναι προσανατολισμένοι στην παγκόσμια ανεξάρτητη κινηματογραφική σκηνή, με 41 ταινίες στον κύριο κορμό του προγράμματος. Από φέτος οι Νέοι Ορίζοντες εγκαινιάζουν την ενότητα Ρεύματα, στην οποία προβάλλονται 7 ταινίες πειραματικού ύφους και ριζοσπαστική αφήγηση.
Στο πλάισιο των Ανοιχτών Οριζόντων περιλαμβάνονται και οι Ειδικές Προβολές, με 14 ταινίες καταξιωμένων σκηνοθετών, κάποιες από τις οποίες κάνουν πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη. Ανάμεσα σε αυτές είναι “Η Αφροδίτη με τη γούνα” του Ρομάν Πολάνσκι, “Ο Παράδεισος της ελπίδας” του Ούρλιχ Ζάιντλ΄, “Ένας πύργος στην Ιταλία”, της Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, “Ιστορία ενός θανάτου” του Πάβελ Παβλικόφσκι.
Το δικό του φανατικό κοινό έχουν οι Ματιθές στα Βαλκάνια, που φέτος γιορτάζουν τα 20χρονά τους, με ένα επετειακό αφιέρωμα στο οποίο θα προβληθούν ταινίες σκηνοθετών όπως οι Ρουμάνοι Νάε Καρανφίλ και Κρίστι Πούγιου, οι Τούρκοι, Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλαν, Ζεκί Ντεμικουμπούζ και Σεμίχ Καπλάνογλου, ο Σέρβος Γκόραν Πασκάλιεβιτς κ.α.
Στο κύριο μέρος του τμήματος θα προβληθούν 8 ταινίες, μέσα από τις οποίες αναδεικνύεται η ιδιαίτερη ματιά των κινηματογραφιστών της βαλκανικής. Στο ίδιο πρόγραμμα προβάλλονται και 7 ταινίες μικρού μήκους.
Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Νεανική Οθόνη, παρουσιάζονται ταινίες μυθοπλασίας και κινουμένων σχεδίων από όλον τον κόσμο, για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα του φεστιβάλ πλαισιώνεται ανοιχτές συζητήσεις και συναυλίες.
Ο κ. Εϊπίδης αναφέρθηκε και στον προϋπολογισμό του 54ουθ Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανέρχεται σε 1,8 εκατομμύρια ευρώ.
Non grata η ΠΕΚΚ για το Φεστιβάλ
Στη μη παρουσία μέλους της ΠΕΚΚ (Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου), στη φετινή κριτική επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου), αναφέρθηκε ο διευθυντής του φεστιβάλ, μετά από σχετική ερώτηση δημοσιογράφου.
Σύμφωνα με τον κ. Εϊπίδη ο αποκλεισμός οφείλεται στο γεγονός η ΠΕΚΚ φέρθηκε απρεπώς και καταφέρθηκε εναντίον του Φεστιβάλ, αναφερόμενος στην απονομή του βραβείου FIPRESCI στο τελευταίο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης όταν ο έλληνας εκπρόσωπός, κ. Νίκος Τσαγκαράκης δίνοντας το βραβείο, αναφέρθηκε στον αποκλεισμό του συναδέλφου κ. Νίκου Αλέτρα από το φεστιβάλ. Ένας αποκλεισμός ο οποίος έγινε επειδή στην απονομή των βραβείων της ΠΕΚΚ του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ο τελευταίος αναφέρθηκε στην εξορία των βραβείων της ΠΕΚΚ από την επίσημη τελετή λήξης. Επιπλέον ο κ. Εϊππιδης χαρακτήρισε τη στάση της ΠΕΚΚ ανατρεπτική (!) και ανθελληνική (!!!), η οποία παραβαίνει τους κανονισμούς της FIPRESCI. Στο σημείο εκείνο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Φεστιβάλ, κ. Γιάννη Μπουτάρης, ο οποίος καθόταν στην πρώτη σειρά, υπερθεμάτισε λέγοντας πως η στάση της ΠΕΚΚ αποτελεί σαφέστατη παραβίαση του κανονισμού.
Κατά την άποψη, λοιπόν, της διοίκησης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο μοναδικός ρόλος που έχει η ΠΕΚΚ, είναι να απονέμει το βραβείο και όχι να κάνει πολιτική. Γι΄ αυτό το λόγο η FIPRESCI ζήτησε από την ΠΕΚΚ να ζητήσει συγνώμη και να απολογηθεί, πράγμα που δεν έπραξε και ως εκ τούτου, δεν είναι απαραίτητη η πρόσκλησή της.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας όμως, η FIPRESCI όχι μόνο δε ζήτησε από την ΠΕΚΚ να απολογηθεί, αλλά αντιθέτως παρακάλεσε με επιστολή της τόσο τη διοίκηση του φεστιβάλ όσο και την ΠΕΚΚ να τα βρουν και να οριστεί το συντομότερο δυνατό έλληνας εκπρόσωπος για την κριτική επιτροπή, μέλος της ΠΕΚΚ, περίπου 20 μέρες πριν την έναρξη της 54ης διοργάνωσης. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε γιατί δεν “θέλησε” το ίδιο το φεστιβάλ. Εντέλει, η ΠΕΚΚ πήρε την πρωτοβουλία για τη συνάντηση την οποία αρνήθηκε με απαράδεκτο τρόπο η διοίκηση του φεστιβάλ, ώστε ακριβώς να αποφύγει τον ορισμό μέλους τη ΠΕΚΚ, κάτι που γίνεται παραδοσιακά 20 χρόνια τώρα.
Πως όμως φτάσαμε ως εδώ; Καταφανέστατα ενοχλημένη από το λόγο του προέδρου της ΠΕΚΚ, κ. Ανδρέα Τύρου, στη διάρκεια της απονομής του βραβείου των ελλήνων κριτικών (κι όχι της FIPRESCI) στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 2011, η διεύθυνση του Φεστιβάλ εντελώς απροειδοποίητα ανακοίνωσε στην ΠΕΚΚ, την τελευταία στιγμή και ενώ εξελισσόταν η διοργάνωση του 2012, πως στο εξής δε θα απονέμει το -καθιερωμένο από το 1977- βραβείο της στην τελετή λήξης. Η ένωση θεώρησε πως αυτό αποτελεί προσπάθεια φίμωσης και έμμεσης λογοκρισίας, πράγμα που διατύπωσε με δημόσια ανακοίνωσή της.
Αυτή η εξέλιξη ώθησε, σημειώστε με δική τους πρωτοβουλία, τους έλληνες εκπροσώπους στις επιτροπές FIPRESCI του 53ου ΦΚΘ και 15oυ ΦΝΘ να το καταγγέλλουν επί σκηνής (αρχικά ο Νίκος Αλέτρας και μετά ο Νίκος Τσαγκαράκης). Η αντίδραση του φεστιβάλ ήταν άμεση και εκδηλώθηκε αρχικά με τον αποκλεισμό του προέδρου της ΠΕΚΚ, Ανδρέα Τύρου, του γ.γ. του ΔΣ, Νέστορα Πουλάκου και εν συνεχεία των κριτικών – “κακών παιδιών”, μελών της ΠΕΚΚ, Νίκου Αλέτρα και Νίκου Τσαγκαράκη. Τιμωρήθηκαν δηλαδή για την αντίθετη άποψη τους (!!!).
Για την ιστορία να θυμίσουμε πως η ΠΕΚΚ, πάντοτε όταν ανέπτυσσε το σκεπτικό της για την απονομή των βραβείων, συνήθισε να διατυπώνει και θέσεις για τη διοργάνωση και το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, πάντοτε μέσα σε ένα πνεύμα καλοπροαίρετης και εποικοδομητικής κριτικής. Καθότι πρόκειται για πνευματικό σωματείο κριτικών κινηματογράφου κι όχι ταινιών.
Εν κατακλείδι, θεωρώ πως η αντίθεση ανάμεσα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και την ΠΕΚΚ, πρέπει να τελειώσει για το καλό του φεστιβάλ αλλά και του ελληνικού κινηματογράφου.
Στράτος Κερσανίδης