Ο αλγόριθμος που ταράζει το Facebook

Σάλο έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις για παράνομη συγκέντρωση (2014) προσωπικών δεδομένων 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook από την Cambridge Analytica. Η υπόθεση λαμβάνει και πολιτικές διαστάσεις αφού η εταιρεία φέρεται να έστησε μηχανισμό αξιοποίησης των συλλεχθέντων στοιχείων για να επηρεάσει Αμερικανούς ψηφοφόρους υπέρ του Τραμπ στις προεδρικές εκλογές του 2016. Πως ο αλγόριθμος συγκέντρωνε παραβίαζε προσωπικά δεδομένα των χρηστών του FB.

Το Facebook εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο ενός σκανδάλου μετά τις κατηγορίες ότι πληροφορίες για τα προσωπικά δεδομένα 50 εκατομμυρίων χρηστών του κατέληξαν παράνομα στα χέρια της εταιρείας Cambridge Analytica.

Ο αμερικανικός κολοσσός του Μαρκ Ζάκερμπεργκ εμφανίσθηκε «σοκαρισμένος που εξαπατήθηκε» γα τη χρήση προσωπικών δεδομένων των χρηστών της από την Cambridge Analytica αναγνωρίζοντας «τη σοβαρότητα του προβλήματος».

Εξαιτίας του εύρους του σκανδάλου μια βρετανική κοινοβουλευτική επιτροπή ζήτησε την Τρίτη από τον Ζάκερμπεργκ να παρουσιαστεί ενώπιών της για να της δώσει εξηγήσεις, ενώ του έχει δώσει διορία ως τη Δευτέρα για να απαντήσει στο αίτημά της.

Ο νεαρός δισεκατομμυριούχος έχει επίσης κληθεί ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο «θα εξετάσει ενδελεχώς» αυτή «την απαράδεκτη παραβίαση του δικαιώματος στον εμπιστευτικό χαρακτήρα των δεδομένων».

Στις ΗΠΑ οι εισαγγελείς της Νέας Υόρκης και της Μασαχουσέτης έχουν ξεκινήσει έρευνα για το σκάνδαλο.

Σύμφωνα με τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), ο κρατικός οργανισμός που είναι αρμόδιος για την προστασία των καταναλωτών και του ανταγωνισμού, επίσης ερευνά την υπόθεση.

Οι διαστάσεις που έχει πάρει η υπόθεση της χειραγώγηση της κοινής γνώμης μέσω των social media οδήγησε στην έξοδο τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Αλεξάντερ Νιξ. Το διοικητικό συμβούλιό της απέπεμψε χθες τον Νιξ, ισχυριζόμενο πως όσα αποκάλυψε «δεν αντιπροσωπεύουν τις αξίες ή τις δραστηριότητες της εταιρείας».

Σύμφωνα με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, σε μια σειρά από κρυφές ηχογραφήσεις που μεταδόθηκαν στο Channel 4 News, ο Νιξ εκφράζει την πίστη του για την εκλογή του Τραμπ.

Συνομιλώντας με δημοσιογράφο του Channel 4 που προσποιήθηκε τον εκπρόσωπο πλούσιας οικογένειας από τη Σρι Λάνκα, ο Νίξ φέρεται να είπε: «Κάναμε όλη την έρευνα, όλα τα δεδομένα, όλα τα αναλυτικά στοιχεία, όλη τη στόχευση. Έτρεξε όλη η ψηφιακή καμπάνια, η τηλεοπτική καμπάνια και τα δεδομένα μας χάραξαν όλη τη στρατηγική».

Σε αυτό το βίντεο ο Νιξ επαίρεται για τον ρόλο που διαδραμάτισε η εταιρεία του στην προεκλογική εκστρατεία των ΗΠΑ υπέρ του Ντόναλντ Τραμπ. «Διευθύναμε την ψηφιακή του εκστρατεία», τονίζει.

Μάλιστα εξηγεί και το σύστημα ηλεκτρονικής επικοινωνίας που χρησιμοποιεί η εταιρεία, το οποίο φροντίζει να καταστρέφονται τα mails. «Δεν υπάρχει καμία απόδειξη, κανένα γραπτό ίχνος, τίποτα».

Στην καρδιά του σκανδάλου

Ο αλγόριθμος που χρησιμοποιήθηκε για την παραβίαση των δεδομένων τουλάχιστον 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook κατάφερνε να «ψαρεύει» ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες που στη συνέχεια γινόντουσαν «εργαλείο» στα χέρια της Cambridge Analytica.

Όπως γράφει και ο Guardian σε εκτενές άρθρο του, μερικές ντουζίνες likes μπορούν να δώσουν στοιχεία για μια καλή πρόβλεψη σχετικά με το πολιτικό κόμμα που θα ψηφίσει ο χρήστης χωρίς να χρειαστεί να ψάξει κανείς για προσωπικά μηνύματα, αναρτήσεις, ενημερώσεις της κατάστασης, φωτογραφίες ή άλλες πληροφορίες που έχει το Facebook.

Η Cambridge Analytica δημιούργησε ένα κουίζ που διαφήμιζε σε μεγάλες πλατφόρμες όπως η Amazon και πλήρωνε (2 έως 5 δολάρια) τους χρήστες του διαδικτύου για να το συμπληρώσουν. 

Για να κάνει το κουίζ ο χρήστης έπρεπε να συνδεθεί στην εφαρμογή με τα στοιχεία του Facebook. Αυτό σήμαινε ότι το app είχε τη δυνατότητα να συλλέξει δεδομένα από τον λογαριασμό του χρήστη αλλά και των φίλων του στο Facebook.

Τα αποτελέσματα του τεστ συνδυάστηκαν με τα δεδομένα του Facebook κάθε χρήστη ώστε να αναζητηθούν πρότυπα και να δημιουργηθεί ένας αλγόριθμος που θα κάνει προβλέψεις αποτελεσμάτων και για άλλους χρήστες του Facebook.

Εκτός από το να έχει λογαριασμό στο FΒ ένας χρήστης θα έπρεπε επίσης να είναι ψηφοφόρος στις ΗΠΑ προκειμένου να μπορεί να κάνει το κουίζ.

Έτσι, μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αμειβόμενοι χρήστες έγιναν το «εργαλείο» για την απόκτηση των δεδομένων μεγάλου πλήθους Αμερικανών ψηφοφόρων.

Συναγερμός και στη Βρετανία
Οι αποκαλύψεις έθεσαν προ των ευθυνών της και τη βρετανική αρχή για την προστασία των προσωπικών δεδομένων που εξέδωσε ένταλμα έρευνας των κεντρικών γραφείων της Cambridge Analytica στο Λονδίνο.

Να σημειώσουμε πως η εταιρεία είχε συνεργαστεί και με την εκστρατεία «Leave.EU», της οποίας ηγείτο ο Βρετανός ακροδεξιός αντιευρωπαϊστής Νάιτζελ Φάρατζ.

Πηγή: efsyn.gr