Στην έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης συζητήθηκε το μεγάλο θέμα του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Η πρωτοβουλία έρχεται από το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη εν όψει της συνάντησής του με τον αρμόδιο Υπουγό Γ. Σταθάκη και ενώ μόλις πριν λίγες μέρες απολύθηκαν 70 εργαζόμενοι στο κατασκευαστικό τομέα του έργου. Στη συνεδρίαση είχαν προσκληθεί και παρευρέθηκαν οι βουλευτές Γ. Αμανατίδης, Σ. Φάμελλος, Δ. Χαραλαμπίδου, Τρ. Μηταφίδης, Β. Τεκτονίδου από τον ΣΥΡΙΖΑ , Στ. Καλαφάτης από την Νέα Δημοκρατία, Χρ. Ταχιάου από το Ποτάμι και ο Σ. Βαρδαλής από το ΚΚΕ. Από τη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονάις παρευρίσκεται ο Αντιπεριφερειάρχης Στ. Αβραμίδης, από την ΠΕΔΚΜ ο Λ. Κυρίζογλου ενώ έχουν κληθεί και παρευρίσκονται εκπρόσωποι του ΑΠΘ, του ΠΑΜΑΚ, των Επιμελητηρίων, του ΤΕΕ, του ΔΣΘ, της ΔΕΘ. Ταυτόχρονα παρευρίσκονται και ο Πρόεδρος του ΕΚΘ Π. Τσαραμπουλίδης καθώς και οι κ.κ. Στέτσικας και Κυπριανίδης από τα σωματεία εργαζομένων.
Στην εισήγησή του ο Γιάννης Μπουτάρης επέμεινε στην άποψη που έχει εκφράσει και τις προηγούμενες ημέρες και ξεκαθάρισε πως το θέμα είναι καθαρά «κυβερνητικό» και σκοπός της συζήτησης είναι η πρόταση με την οποία οι φορείς της πόλης θα κατέβουν στη συνάντηση με τον αρμόδιο υπούργο Γ. Σταθάκη το απόγευμα της Δευτέρας. Συγκεκριμένα ο κ. Μπουτάρης επέμεινε στην άποψη να δοθεί “πολιτική” λυση προωθώντας μια λύση στη κατεύθυνση να ικανοποιηθούν οικονομικές απαιτήσεις του εργολάβου ώστε να επιτευχθεί συμβιβασμός και να συνεχίσει το έργο. Οικονομικές απαιτήσεις που υπενθυμιζεται ότι αγγίζουν 60% επιπλέον από την αρχική χρηματοδότηση.
Συγκεκριμένα ο Δήμαρχος πρότεινε “να παρέμβει η κυβέρνηση ώστε να αποφευχθεί η επαναδημοπράτηση του έργου, που θα σημάνει την περαιτέρω καθυστέρηση του τουλάχιστον κατά δύο χρόνια, κατά του οποία το μετρό Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται σε πλήρη στασιμότητα και η πόλη θα υφίσταται τις επιπτώσεις αυτής της ακινησίας”. Μάλιστα ο κ. Μπουτάρης ξεκαθάρισε πως κατά την άποψη του “πρέπει να βρεθεί λύση στο πλαίσιο της παρούσας εργολαβίας μέσα από τον απαραίτητο συμβιβασμό των δύο πλευρών, ενώ θα πρέπει να τεθεί νέο χρονοδιάγραμμα περάτωσης των εργασιών, διότι η περαιτέρω καθυστέρηση και η επαναδημοπράτηση θα σημάνουν τον “θάνατο” του Μετρό Θεσσαλονίκης”.
Επιπλέον ζήτησε “να διασφαλιστεί από την κυβέρνηση η χρηματοδότηση του έργου, λαμβανομένων υπόψη και των αποφάσεων της Διαιτησίας, ώστε να καταστεί εφικτή η απρόσκοπτη συνέχιση και ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης” και “να μην διευθύνεται εξ αποστάσεως (από την Αθήνα) το έργο, προκειμένου οι κρίσιμες αποφάσεις να λαμβάνονται επί τόπου και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση, αλλά και να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ταχεία πορεία των εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης”.
Ταυτόχρονα η Διοίκηση του Δήμου προτείνει να εφαρμοστούν μέτρα ανακούφισης για τους “Μετρόπληκτους” επιχειρηματίες, που είδαν τις επιχειρήσεις τους να καταρρέουν και τελικά να κλείνουν, και με την παροχή της δυνατότητας μετεγκατάστασης μέσα από την κάλυψη των σχετικών δαπανών από τον προϋπολογισμό του έργου αλλά και να εξωραιστούν τα εργοτάξια προκειμένου να βελτιωθούν οι αστικές και περιβαλλοντικές συνθήκες πέριξ αυτών μέχρι την περάτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και να απομακρυνθούν ή έστω να περιοριστούν όσα εργοτάξια δεν έχουν λόγο ύπαρξης στην παρούσα φάση του έργου, προκειμένου να απελευθερωθεί δημόσιος χώρος προς όφελος των πολιτών και να αμβλυνθούν οι αρνητικές επιπτώσεις των εργοταξίων στην καθημερινότητα της πόλης.
Από τη πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Στ. Καλαφάτης έκανε λόγο για «βεβιασμένη» συζήτηση στην οποία δεν προσκλήθηκε εκπρόσωπος της Αττικό Μετρό. «Το θέμα είναι πολιτικό», είπε ο κ. Καλαφάτης και έκανε σειρά προτάσεων όπως είπε «για να αποφύγουμε να κατηγορηθούμε για όψιμο ενδιαφέρον με επικοινωνιακή στόχευση».
«Το ζήτημα πρέπει να λυθεί στη Βουλή» τόνισε και κάλεσε σε συμφωνία από πλευράς του Δήμου για συμμετοχή σε ειδική συνεδρίαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής με τη συμμετοχή όλων των παραγόντων. Επιπλέον ζήτησε και εκείνος από τη κυβέρνηση να διασφαλίσει τη χρηματοδότηση και προανήγγειλε την κατάθεση επίκαιρης ερώτησης για να διερευνηθεί αν έχουν αφαιρεθεί ποσά από τα αποθεματικά της εταιρείας.
Την ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων και τη πορεία των προβλημάτων του έργου υπενθύμισε από τη πλευρά της η γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου και μέλος της Ανοιχτής Πόλης Ρία Καλφακάκου και επανέλαβε τη δέσμευση της κυβέρνησης να δοθεί λύση. Από τη Λαϊκή Συσπείρωση ο Γ. Δελλής έκανε λόγο για «εκβιασμούς της κοινοπραξίας για επιπρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις» με σκοπό το κέρδος. Επιπλέον επανέφερε τη πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαιο Δημόσιο Φορέα Κατασκευών.
Να δοθεί λύση με πρόβλεψη για το περιβάλλον αλλά και τους εργαζόμενους ζήτησε και η επικεφαλής της κίνησης «Γειτονιές σε δράση» Ε. Ιωαννίδου η οποία αναφέρθηκε στο ξεκίνημα του έργου και το παρομοίασε με την υποθαλάσσια, την οποία τα κινήματα της πόλης όπως είπε πέτυχαν να “μπλοκάρουν” μέσω του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Από τη πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη» Γ. Ρακκάς αναφερόμενος στην εισήγηση του Γ. Μπουτάρη επεσήμανε πως δεν έχει «αιχμές» και αποτυγχάνει να εκφράσει την οργή της πόλης. Επιπλέον πρότεινε να καλέσιε ο Δήμος από κοινού με τους φορείς σε συλλαλητήριο για να δοθεί λύση.
Στο πλευρό του Γιάννη Μπουτάρη τάχθηκε ο Πρόεδρος του ΕΚΘ, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης αναφερόμενος σε μια σημαντική πρωτοβουλία που θα μπορεί να μετατραπεί στην απαρχή για τη λύση. «Πολιτικό», χαρακτηρισε και εκείνος το πρόβλημα και επιτεθηκε στο ΚΚΕ υπογραμμίζοντας πως «δεν είναι σοβαρά πράγματα» τα περί ανάληψης του έργου από το Δημόσιο. «Δεν μπορεί η κάθε εταιρεία που μπορεί να έχιε τα δίκια της να απαιτεί λεφτά του ελληνικού λαού, περισσότερα από τις εργασίες που έχει κάνει», προσέθεσε σχετικά με τις οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας.
Τις θέσεις και τις προτάσεις του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Α. Τζιτζικώστα ο οποίος δεν μπόρεσε να παρευρεθεί μετέφερε ο Αντιπεριφερειάρχης Στ. Αβραμίδης. (Δείτε πειρσσότερα: Τζιτζικώστας για το Μετρό: Δημιουργία κοινής επιτροπής Περιφέρειας, Δήμου και ΤΕΕ). Με τη πρόταση του Γ. Μπουτάρη συντάχθηκε ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λ. Κυρίζογλου ενώ τάχθηκε υπέρ και της πρότασης του Στ. Καλαφάτη για συζήτηση στη Βουλή.
“Εμάς δεν μας αφορούν οι τεχνικές λύσεις”, ανέφερε η Βουλευτής του Ποταμιού Χρ. Ταχιάου και προσέθεσε πως “υπάρχουν αρμοδιότεροι υμών”. “Εμείς ζητάμε πολιτική λύση για να προχωρήσει το έργο”, τόνισε.
Από τη πλευρά του ο Βουλευτής του ΚΚΕ Σ. Βαρδαλής επανέφερε την πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαίο Δημόσιο Φορέα Κατασκευών ενώ επιτέθηκε στον Γ. Μπουτάρη υπογραμμίζοντας: “Να δώσουμε πανοπροίκια για τη διασφάλιση της κερδοφορίας και των επιχειρηματικών συμφερόντων;”
Λύση για τα προβλήματα των εργαζομένων ζήτησαν οι Πρόεδροι των Σωματείων Εργαζομένων στο Μετρό και υπογράμμισαν πως η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο.
Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ: Συνέχιση του έργου στη βάση του δημόσιου συμφέροντος
“Η κρισιμότητα του έργου είναι τέτοια που δεν προσφέρεται για επικοινωνιακά παιχνίδια” επεσήμανε ο Βουλευτής της συμπολίτευσης Σ. Φάμελλος αφήνοντας αιχμές για τον τρόπο που έγινε η διαχείριση της σημερινής συνεδρίασης. Από τη πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ξεκαθάρισε πως “οφείλουμε να υπερασπιστούμε την ολοκλήρωση του έργου αλλά και το δημόσιο συμφέρον”. “Γιατί πολλές τοποθετήσεις σήμερα περιέχουν αμφισβήτηση του δημόσιο συμφέροντος. Εύκολα κάποιοι λένε να τα βρούμε με τον ανάδοχο, να κάνουμε εξωδικαστικό συμβιβασμό. Ξεχνάμε ότι διαχειριζόμαστε τα λεφτά των Ελλήνων πολιτών;” τόνισε και προσέθεσε: “Πας σε μια μάχη έτοιμος να χάσεις;” ζητώντας να μην υπάρχει στην απόφαση μονοσήμαντη μία επιλογή ενώ καταφέρθηκε ενάντια και στις φωνές που μιλούν κατά της τήρησης της διαιτησίας. “¨Όχι σε συμφωνίες πίσω από το παραβάν και κάτω από το τραπέζι”, τόνισε. Όσον αφορά τα αποθεματικά της Αττικό Μετρό ο κ. Φάμελλος διευκρίνισε πως το έργο δεν κινδυνεύει από ελλειπή χρηματοδότηση ενώ έκανε λόγο για “παραφιλολογία” και ξεκαθάρισε πως σήμερα το έργο δεν έχει καθυστερημένες πληρωμές.
Νομοθετικές πρωτοβουλίες προανήγγειλε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Αμανατίδης για την αλλαγή του καθεστώτος των διαδικασιών δημοπράτησης και των όρων των συμβάσεων των δημοσίων έργων με στόχο την εξασφάλιση των συμφερόντων του λαού και των εργαζομένων. Ο Γ. Αμανατίδης τόνισε πως τα προβλήματα στο Μετρό είναι «κομμάτι των παθογενειών αυτού του συστήματος». «Κανείς από τους φορείς δεν θέλει την επαναδημοπράτηση», τόνισε και προσέθεσε πως «ωστόσο η επαναδιαπραγμάτευση είναι ευθύνη της κυβέρνησης για να εξασφαλίσει τα χρήματα των φορολογουμένων». «Δεν είναι μόνο ευθύνη του δημοσίου για το πως φτάσαμε εδώ αλλά και των αναδόχων», επεσήμανε και προσέθεσε πως «παίζονται συμφέροντα».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αντιπρόεδρος της Βουλής Δέσποινα Χαραλαμπίδου η οποία επανέλαβε την ανάγκη να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των εργαζομένων ενώ προσέθεσε: “Δεν κατανοώ την ευκολία που κάποιοι φορείς λένε να πάμε σε έντιμο συμβιβασμό. Δεν είναι δικά μας τα χρήματα. Πρέπει η κυβέρνηση να διαχειριστεί με σεβασμό τα λεφτά των φορολογουμένων”. Επιπλέον ζήτησε να υπάρχει πρόνοια και λυση στα προβλήματα των καταστηματαρχών.
Υπαναχώρηση μέσω Αβραμόπουλου
Τελικά η παρέμβαση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ καθως και των εκπροσώπων του ΚΚΕ, των επικεφαλής και δημοτικών συμβούλων Ρ. Καλφακάκου, Γ. Ρακκά και Ε. Ιωαννίδου οδήγησε τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Παναγιώτη Αβραμόπουλο να “μαζέψει” την απροκάλυπτη στήριξη των εργολαβικών συμφερόντων από την εισήγηση του Γ. Μπουτάρη απαλείφοντας τις σχετικές αναφορές και το κείμενο που υπερψηφίστηκε να κάνει λόγο για “να παρέμβει η κυβέρνηση να συνεχιστεί το έργο με τον προσφερότερο και συμφέροντα τρόπο”. ΄Έτσι τη Δευτέρα ο Γιάννης Μπουτάρης θα κατέβει στην Αθήνα με μια κοινή απόφαση των φορέων της πόλης για τη συνέχιση του έργου.
Διαβάστε επίσης:
Συζήτηση παρωδία για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Μετρό Θεσσαλονίκης: Η διαιτησία αδειάζει τη πρωτοβουλία Μπουτάρη