Υπέρ της μελέτης ανάδειξης αρχαιοτήτων εντός του ανασχεδιασμένου σταθμού «Βενιζέλου», στο πλαίσιο των εργασιών για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, γνωμοδότησαν ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Μετά από τόσο καιρό και την απαράδεκτη στάση του μέχρι χθες γενικού γραμματέα Σ. Σιμόπουλου, ο οποίος παραιτήθηκε, φτάνουμε σε μια λύση για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Υπάρχει όμως σε τεχνικό επίπεδο πολύς δρόμος.
Πρόσφατες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών πάντως έκαναν λόγο πως το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πιθανό να εγκαινιαστεί και λειτουργήσει το 2018, χωρίς όμως να τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός Βενιζέλου.
Το Φεβρουάριο του 2013 το ΚΑΣ αποφασίζει τη μεταφορά των αρχαιοτήτων στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά με βάση την πρόταση του τότε Υπουργού Πολιτισμού, κ. Τζαβάρα, χωρίς να έχει γίνει αυτοψία.
Από εκείνη την απόφαση η πόλη και οι αρμόδιοι μπήκαν στον νομικό «χορό» με την προσφυγή στο ΣτΕ. Δύο ολόκληρα χρόνια η πόλη κοιτάει με απορία τους αρμόδιους να διαχειρίζονται λάθος το ζήτημα των αρχαιοτήτων με τους κκ. Τζαβάρα και Σιμόπουλο να σέρνουν τον χορό της καθυστέρησης και της κόντρας, δημιουργώντας μέχρι και πρόσφατα την αφήγηση «για την καθυστέρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης φταίνε τα αρχαία στη Βενιζέλου».
Η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Από την πρώτη στιγμή υπήρχε λύση, την πρότειναν με έμφαση αρχιτέκτονες, ιστορικοί, φορείς και πολιτικά κόμματα της πόλης. Η προφανής λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων όμως δεν επιλέχθηκε από την πρώτη στιγμή. Δύο χρόνια μετά όμως φαίνεται πως προκύπτει η λύση της λογικής, παρά τις δυσκολίες που ούτως η άλλως υπάρχουν.
Η μελέτη, που για να υλοποιηθεί προϋποθέτει την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στην ίδια θέση, σε ποσοστό που διατηρεί την ενότητα και σε πολύ μεγάλο βαθμό (85%) το σύνολο των ευρημάτων, ήρθε στο ΚΑΣ μετά από διαβούλευση και συνεννόηση της Αττικό Μετρό και του δημάρχου της Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη.
Πρόκειται για την επικαιροποιημένη προμελέτη που είχε εγκριθεί τον περασμένο Ιανουάριο και αφορούσε τον συγκερασμό δύο εκ των έξι λύσεων που είχαν παρουσιαστεί τότε και οι οποίες είχαν εκπονηθεί από το ΑΠΘ (καθηγητές Α. Αλεξοπούλου και Γ. Παπακώστα) και την Αρχαιολογική Υπηρεσία (σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό).
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης τόνισε ότι για την καθυστέρηση στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν ευθύνονται ούτε τα αρχαία ούτε το ΥΠΠΟ, δήλωσε, δε, ότι η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική «προμελέτη» είναι μια πολύ καλή λύση κοινής αποδοχής, αλλά ως προς την απόσπαση ή μη των αρχαιοτήτων θα κληθεί Βρετανός εμπειρογνώμονας για να δώσει τη γνώμη του χωρίς χρήματα.
Για την εφαρμογή της συγκεκριμένης μελέτης, με την οποία συμφώνησε η Εφορεία Αρχαιοτήτων, ετέθησαν οι εξής όροι: Να προηγηθεί τρισδιάστατη σάρωση που θα αποτελέσει τη βάση για την εκπόνηση μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, η μελέτη αυτή να κατατεθεί στο ΚΑΣ και να υπάρξει μέριμνα από πλευράς Αττικό Μετρό για την ανάδειξη στους υπόλοιπους ελεύθερους χώρους του Μετρό παλαιότερων αρχαιοτήτων που πιθανόν εντοπιστούν.