Αντιπρόταση για τα δημοτικά τέλη από την «Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής»

Ένα κοινωνικά πιο δίκαιο και αναλογικό σύστημα υπολογισμού των δημοτικών τελών προτείνει, όπως αναφέρει, το ενωτικό ψηφοδέλτιο «Η Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής», απορρίπτοντας την εισήγηση της Διοίκησης Ζέρβα για τα ανταποδοτικά τέλη, την οποία χαρακτηρίζει «κοινωνικά και περιβαλλοντικά άδικη, πρόχειρη κι ατεκμηρίωτη, ενάντια στο δημόσιο συμφέρον, που ακολουθεί την ίδια λογική με όλες τις προηγούμενες διοικήσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης».

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του το ενωτικό ψηφοδέλτιο, η πρόταση της διοίκησης Ζέρβα:

«Είναι κοινωνικά άδικη γιατί με τους συντελεστές που προτείνει, στην πραγματικά υποχρεώνει τους πολλούς, τους φτωχούς, τους κατοίκους, να πληρώνουν τα τέλη που κανονικά αντιστοιχούν στις επιχειρήσεις. Ο βασικός συντελεστής για τις κατοικίες είναι 1,5 ευρώ/τ.μ. και για τις επιχειρήσεις μόλις 3,76 ευρώ/τ.μ., ενώ για τις επιχειρήσεις που παράγουν περισσότερα απορρίμματα (εστίαση, σούπερ μάρκετ) αυξάνει ελάχιστα, στα μόλις 4,06 τ.μ. Η σχέση ανάμεσα στο συντελεστή για την κατοικία και στον υψηλότερο συντελεστή για τις επιχειρήσεις, είναι μόλις 1:2,7 - ενώ ακόμα και το νομικό πλαίσιο επιτρέπει αυτή η σχέση να φτάνει ως και το 1:10.

Γίνεται ακόμα πιο άδικη γιατί ο διαχωρισμός σε ζώνες που υιοθετεί (παρόμοιος με τις προηγούμενες αποφάσεις), δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη τα πραγματικά δεδομένα, ποιες γειτονιές είναι φτωχότερες και ποιες παράγουν λιγότερα απορρίμματα κατά κατοικία.

Είναι περιβαλλοντικά άδικη γιατί, τσουβαλιάζοντας όλες τις επιχειρήσεις σε ένα συντελεστή εξαιρετικά χαμηλό σε σχέση με των κατοικιών, δεν δίνει κανένα κίνητρο για μια πραγματική μείωση των απορριμμάτων, εκεί που αυτά παράγονται: στον κύκλο παραγωγής και εμπορίου. Αν ο Δήμος πιστοποιούσε ποιες επιχειρήσεις κάνουν μια πραγματική προσπάθεια στην κατεύθυνση της κυκλικής οικονομίας, καταργούν τις συσκευασίες μιας χρήσης και μειώνουν τα υπόλοιπα απορρίμματα, θα μπορούσε να τις εντάσσει σε έναν προνομιακά χαμηλότερο συντελεστή, σε σχέση με αυτές που συνεχίζουν να στηρίζουν την κερδοφορία τους στην εύκολη λύση των συσκευασιών μιας χρήσης.

Είναι πρόχειρη και ατεκμηρίωτη γιατί ουσιαστικά ορίζει όλους τους συντελεστές στην τύχη, χωρίς να δίνει κανένα πραγματικό στοιχείο για το πόσα απορρίμματα παράγει κάθε χρήση, παρότι σύμφωνα με το νόμο οι συντελεστές θα πρέπει να βασίζονται σε τέτοιες εκτιμήσεις».

Παράλληλα το ενωτικό ψηφοδέλτιο σημειώνει πως «η σημερινή διοίκηση διαφημίζει μάλιστα αυτή τη μείωση ως «φιλολαϊκή πολιτική». Για να ξεπληρώσει τα προεκλογικά της γραμμάτια, η -όχι και τόσο- νέα διοίκηση σκορπάει τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν μέσω της υπερχρέωσης όλων των κατοίκων των προηγούμενων ετών, διατηρώντας την παραπάνω άδικη αναλογία. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο διαιωνίζει την κλοπή των προηγούμενων ετών, αλλά μοιράζει και το πλεόνασμα με άδικο τρόπο, επιστρέφοντας δυσανάλογα μεγάλο μερίδιο στις επιχειρήσεις».

Αντίθετα, «το πλεόνασμα θα μπορούσε να επενδυθεί σε μια προσπάθεια απεξάρτησης από το αποτυχημένο μοντέλο της ιδιωτικής ανακύκλωσης και του μπλε κάδου, με τα μηδαμινά ποσοστά ανάκτησης, τα καμένα ΚΔΑΥ, τα εργατικά κάτεργα. Στη δημιουργία ενός νέου μοντέλου δημόσιας διαχείρισης των απορριμμάτων, με ενεργές πολιτικές μείωσης, με διαχωρισμό στην πηγή και πολλαπλά ρεύματα ανακύκλωσης, με ανανέωση και σωστή συντήρηση του στόλου, με τις αναγκαίες προσλήψεις τεχνικού και επιστημονικού προσωπικού (το οποίο επιτέλους θα μετρήσει ποιος παράγει πόσα απορρίμματα για να κατανείμει δίκαια τους συντελεστές)».

«Η κατασπατάληση του πλεονάσματος στην οριζόντια μείωση -ακόμα κι αν αυτή γίνει τελικά σε βάθος τετραετίας και όχι σε ένα χρόνο, όπως είχε αφήσει να εννοηθεί προεκλογικά ο κ. Ζέρβας- απογυμνώνει το Δήμο από τους πόρους και τα μέσα του, για να τον καταστήσει τελικά ευάλωτο στις πιέσεις για παραχώρηση των υπηρεσιών στους ιδιώτες. Γι’ αυτό τελικά, η φετινή εισήγηση είναι ακόμα πιο εχθρική ενάντια στο δημόσιο συμφέρον, ακόμα πιο υποταγμένη στα ιδιωτικά συμφέροντα» τονίζει η ανακοίνωση.

Η πρόταση της Πόλης Ανάποδα - Δύναμη Ανατροπής

Παρουσιάζοντας την εναλλακτική του πρόταση του το ενωτικό ψηφοδέλτιο σημειώνει πως θα διεκδικήσει «μια πιο δίκαιη κατανομή των τελών μεταξύ κατοικιών κι εμπορικών χρήσεων» και για τον σκοπό αυτό υποβάλλει στο Δημοτικό Συμβούλιο εναλλακτική πρόταση υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών, διατηρώντας το ίδιο τελικό οικονομικό αποτέλεσμα με την εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής.

Όπως αναφέρει η εναλλακτική πρόταση:

«Η εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής προτείνει μείωση των γενικών συντελεστών κατοικίας και επαγγελματικών χώρων περίπου κατά 12,5% από το προηγούμενο έτος (2018). Σύμφωνα με την εισήγηση, τα αναμενόμενα έσοδα (στο υποθετικό σενάριο συνολικής είσπραξης) από τα ανταποδοτικά τέλη θα διαμορφωθούν έτσι:

Κατοικίες: 17.682.858τμ x 1,50 €/τμ =26.524.287 €

Επαγγελματικοί χώροι: 7.646.246τμ x 3,76 €/τμ=28.749.884,96€

Σύνολο: 55.274.171,96 €

Στην εναλλακτική πρόταση της «Πόλης Ανάποδα - Δύναμης Ανατροπής», ο γενικός συντελεστής για την κατοικία διαμορφώνεται στο 1,50 €/τμ (μείωση κατά 42% σε σχέση με 2018) και ο γενικός συντελεστής για τους επαγγελματικούς χώρους αυξάνεται στα 5,50 €/τμ (αύξηση κατά 28% σε σχέση με 2018, που αντιστοιχεί περίπου στα επίπεδα του 2015). Σε αυτή την περίπτωση, τα αναμενόμενα έσοδα θα διαμορφωθούν αντίστοιχα:

Κατοικίες: 17.682.858τμ x 1 €/τμ = 17.682.858,00 €

Επαγγελματικοί χώροι: 7.646.246τμ x 5,5 €/τμ= 42.054.353,00 €

Σύνολο: 59.737.211,00 €

Το σύνολο είναι κατά 25% ή κατά 4,5 εκατομμύρια ευρώ πλεονασματικό σε σχέση με την εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής.

Με αυτό το πλεόνασμα, προτείνεται η ειδική μείωση για τα φτωχότερα στρώματα με τα μεγαλύτερα προβλήματα (πολύτεκνοι, μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με αναπηρία, άποροι, δικαιούχοι του ΚΕΑ) να αυξηθεί από το 50% στο 75% και -το σημαντικότερο- να προστεθούν σε αυτές τις κατηγορίες και οι άνεργοι/ες.

Μέχρι να γίνει δικαιότερος διαχωρισμός των ζωνών στην κατοικία, ο νέος χαμηλός συντελεστής θα ισχύει οριζόντια και για τις 2 ζώνες, γεγονός που θα αυξήσει το πλεόνασμα.

Με βάση τον νέο μειωμένο γενικό συντελεστή για την κατοικία, μειώνεται κατά αναλογία ο γενικός συντελεστής για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και για τα πανεπιστήμια, ανταποδίδοντας έτσι τα οφέλη που αποκομίζει η πόλη από αυτές τις σημαντικές χρήσεις. Τέλος, με βάση τους νέους γενικούς συντελεστές, διαμορφώνονται αντίστοιχα οι επιμέρους ειδικοί συντελεστές».