in

Υπ. Πολιτισμών της Βολιβίας στο alterthess: “Εύχομαι ο Α. Τσίπρας να είναι ο επόμενος Πρωθυπουργός”- Τα κλειδιά για μια κυβέρνηση της Αριστεράς

Υπ. Πολιτισμών της Βολιβίας στο alterthess: “Εύχομαι ο Α. Τσίπρας να είναι ο επόμενος Πρωθυπουργός”- Τα κλειδιά για μια κυβέρνηση της Αριστεράς

Συνάντησα τον Υπουργό των Πολιτισμών –όπως ονομάζεται το Υπουργείο στην Βολιβία- Pablo Cesar Groux Canedo, στο καφέ που βρίσκεται στο παλιό χαμάμ πάνω στην πολύβουη Εγνατία. Εντύπωση μου έκανε από την πρώτη στιγμή τόσο η αμεσότητά του όσο και η απουσία όποιου πρωτοκόλλου και συνοδείας ασφαλείας.

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μπακιρτζή

Ο κ. Canedo ήρθε στην Θεσσαλονίκη προσκεκλημένος του Συντονιστικού Πολιτών και φορέων SOSτε το νερό και άρα η κουβέντα μας δεν θα μπορούσε παρά να ξεκινήσει από το κίνημα του νερού στην χώρα του. Έτσι τον ρώτησα αν θεωρεί αλλά και με ποιο τρόπο ο νικηφόρος αλλά και αιματηρός αγώνας του λαού της Βολιβίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού επηρέασε την πολιτική αλλαγή στην Βολιβία.

«Πιστεύω ότι μια σημαντική αρχή όταν μιλάμε για το νερό είναι ότι αναφερόμαστε απόλυτα σε όλους τους πολίτες, μιλάς  τόσο στα παιδιά όσο και στους ηλικιωμένους, τόσο στους φτωχούς όσο και στους πλούσιους. Είναι  στοιχείο που μας ενδιαφέρει όλους μας. Η υπόθεσή του δεν αφορά κάποιο κόμμα ή κάποια ιδεολογία παρά κάποιους  οι οποίοι σκάφτονται ότι αυτό το αγαθό είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνία» μου είπε.

 «Αυτή την κουβέντα μπορούμε να την χωρίσουμε σε δύο κατευθύνσεις: Είναι αυτοι  που πιστεύουν ότι το νερό είναι ένα αγαθό που μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί και να εμπορευματοποιηθεί. Και οι υπόλοιποι που πιστεύουν ότι το νερό είναι βασικό στοιχείο της ζωής για την ανθρωπότητα. Αυτή η δεύτερη αντίληψη λοιπόν, μας επέτρεψε στην περίπτωση της Βολιβίας, να ενώσουμε και να ενσωματώσουμε όλες τις κοινωνικές οργανώσεις  και ιδιαίτερα αυτές  οι οποίες  πλήττονταν πιο πολύ αν κέρδιζε η άποψη η οποία λέει ότι το νερό είναι ένα εμπόρευμα  που μπορεί να έχει τιμή» τόνισε.

«Πιστεύατε ότι το κίνημα του νερού θα άλλαζε την ιστορία της Βολιβίας; Θα έφερνε στην εξουσία μια κυβέρνηση της Αριστεράς;», τον ρώτησα.

«Μπορεί κάποιοι ανθρωποι, οι πολιτικοί αρχηγοί  σε αυτές τις κινητοποιήσεις για την επιβίωση να αναγνώρισαν ότι υπάρχει μια πολιτική ευκαιρία να παλέψουν για την εξουσία. Γιατί αυτό που χρειάζεται από εκεί και πέρα να βρεις είναι και τη μέθοδο. Να δώσεις δηλαδή την ευκαιρία να τους εκφράσεις όλους με μια και μοναδική σκέψη. Να είναι οργανωμένοι» μου απάντησε.

«Το κόμμα γεννήθηκε παράλληλα με το κίνημα», είπε.

«Μην ξεχνάς ότι ο Έβο Μοράλες είναι πάνω από όλα ένας ηγέτης από το συνδικάτο των καλλιεργητών φύλλων κόκας. Το συνδικάτο στην αρχή αποφάσισε να συμμετέχει στην πολιτική έτσι και ο Έβο πήρε την απόφαση για πρώτη φορά να γίνει Βουλευτής. Αλλά η επιρροή του τότε στο κοινοβούλιο ήταν η ελάχιστη ήταν μία μικρή φωνή σε ένα διαφορετικό πολιτικό σενάριο. Σκέψου ότι εκείνη την εποχή ο Έβο δεν είχε καμία διαθεση  να προχωρήσει προς την εξουσία» διευκρίνισε.

«Μέχρι που νίκησε  το κίνημα του νερού που ενσωμάτωνε πάρα πολλούς ανθρώπους, τότε λοιπόν σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και στην Προεδρία» προσέθεσε.

«Και τι έδειξε η εμπειρία της Βολιβίας; Ποιά τα βήματα μιας κυβέρνησης της Αριστεράς μετά από δεκαετίες νεοφιλελεύθερων πολιτικών; Τι είναι σημαντικό για μια τέτοια κυβέρνηση;» τον ρώτησα.

«Το πρώτο κλειδί είναι ότι πρέπει να είσαι πάρα πολύ ειλικρινής με τον λαό» μου απάντησε.

«Ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι μια κλασσική συνέχεια του καπιταλισμού. Δεν είναι το κλασσικό μοντέλο αυτού που επενδύει για να έχει πολιτικά οφέλη. Δεν επενδύει. Είναι ένα μοντέλο που πατάει πιο κάτω. Δανείζει χρήματα,  δεν κάνει επενδύσεις, και μετά σε καλεί να τα επιστρέψεις . Είναι λοιπόν μία απάτη, μία κομπίνα. Είναι όπως οι πιστωτικές κάρτες. Σου λένε ότι μπορείς να καταναλώσεις ο,τι θες ανά πάσα στιγμή αλλά δεν μπορείς να επενδύσεις για να δημιουργήσεις  παραγωγή, κάτι από τα κάτω. Αλλά μόνο για να πληρώνεις άχρηστες αγορές και έξοδα» υποστήριξε.

«Σύμφωνα με την άποψη μου το δεύτερο κλειδί  για την μέθοδο είναι να είσαι ειλικρινής με τον κόσμο έτσι ώστε και αυτός να νιώσει ότι δεν θα τον κοροϊδέψεις. Ο νεοφιλελευθερισμός επιβεβαιώνει στον κόσμο ότι το κράτος σήμερα είναι ένας κακός διαχειριστής, δεν μπορεί λοιπόν να αναπτύξει την οικονομία, γιατί είναι διεφθαρμένο. Εσύ πρέπει να εγγυηθείς στο λαό ότι δεν είσαι και εσύ ίδιος, ότι έχεις ηθικές αρχές πάνω από όλα. Ότι θα ελέγξεις οπωσδηποτε  την διαφθορά, αν μη τι άλλο ότι θα την καταπολεμήσεις. Ότι οι εργαζόμενοι, τα μέλη των οργανώσεών σου θα υποσχεθούν, θα δεσμευθούν ότι έχεις αυτή την διαδικασία και μέσα στο κόμμα και πρέπει να την δείχνεις» προσέθεσε.

«Το τρίτο κλειδί είναι να πεις στο λαό ότι απλά και μόνο μια εκλογή σου δεν πρόκειται να αλλάξει την οικονομική του κατάσταση. Πρέπει να τους περάσεις το μήνυμα ότι θα είναι στην αρχή μια διαδικασία σκληρή αλλά το αποτέλεσμα μεσοπρόθεσμα θα είναι καλό. Γιατί η παραγωγή δεν θα ανήκει πια σε έναν τραπεζίτη αλλά σε όλη την κοινωνία. Και ότι καλείται η κοινωνία να αποφασίσει ποιος θα την διαχειρίζεται. Με αυτή την μέθοδο δημιουργείς άλλη εναλλακτική, για να δυναμώσεις σαν κόμμα και να σε εμπιστευτεί ο κόσμος».

«Υπάρχει μια κριτική που αφορά και τα κόμματα της Αριστεράς στην Ελλάδα και περιγράφεται με την φράση «όλα τα κόμματα είναι ίδια». Πως ένα κόμμα της Αριστεράς θα μπορέσει να ξεπεράσει τέτοιου είδους φαινόμενα όταν μάλιστα τα παραδοσιακά αστικά κόμματα αποτέλεσαν και αποτελούν προπύργια διαφθοράς και πελατειακών σχέσεων;», τον ρώτησα.

«Υπάρχει μια κρίση στην κατανόηση της έννοιας της εξουσίας.  Έχουμε εγκαταλείψει τον τρόπο με τον οποίο, οι αγωνιστές μας να είναι μέρος αυτού που γίνεται, με τον οποίο τα μέλη μας να είναι ζωτικό μέρος της οργάνωσης. Τους τρόπους της εξουσίας. Τις μορφές εξουσίας» απάντησε.

« Όταν ο λαός είναι μακριά από τους πολιτικούς του δεν τους αισθάνεται, δεν τους γνωρίζει, δεν μιλάει μαζί τους, δεν μπορεί να τους ακουμπήσει, δεν μπορεί να τους δώσει το χέρι. Αυτή η αντίληψη λοιπόν της εξουσίας ωθεί τους πολιτικούς να χρησιμοποιούν λάθος τις μορφές εξουσίας. Αυτές οι μορφές εξουσίας είναι τα πρωτόκολλα, η ασφάλεια, τα φιμέ τζάμια στα αυτοκίνητα για να αποφεύγουν να τους βλέπουν στο δρόμο οι πολίτες. Έτσι λοιπόν μερικοί με αυτά, κάνουν ένα πολιτικό να νιώθει κυρίαρχος του λαού- όχι εκφραστής του λαού,  αλλά κυρίαρχος επί του λαού.  Αυτό είναι που κατέστρεψε την έννοια της πολιτικής» προσέθεσε.

«Αν συναντήσεις κάποιον Αϊμάρα πολιτικό, της φυλής των Αϊμάρα, ιθαγενή πολιτικό, να περιμένει και αυτός στην ουρά για να πετάξει στο αεροδρόμιο και δεν φεύγει από μπροστά γιατί είναι επίσημος, που περπατάει στο δρόμο όπως όλοι, βλέπει τον κόσμο απευθείας, αυτό αλλάζει τελείως την εικόνα που έχει ο λαός για αυτόν και την λογική για την εξουσία. Η εξουσία για να υπηρετείς, όχι για να εξυπηρετείστε εσύ και ο μισός οικογενειακός και πελατειακός σου κύκλος . Η διαφανής εξουσία όχι η εξουσία που κρύβεται πίσω από φιμέ τζάμια. Να ελέγχει άμεσα ο λαός τι συμβαίνει» είπε.

«Την πολιτική την καθορίζει η συμπεριφορά του πολιτικού» είπε καταλήγοντας.

«Πόσο εύκολη είναι όμως η σχέση μιας Κυβέρνησης της Αριστεράς με τον λαό, με το κίνημα. Έχω ακούσει για μια σχετική περίπτωση στην Βολιβία. Όπου πραγματοποιήθηκαν κινητοποιήσεις ενάντια στην κατασκευή μιας εθνικής οδού», είπα.

«Πρώτον οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να παίρνονται και από τους πρωταγωνιστές, ακόμα και αν δεν είναι θετικές για αυτούς.  Όταν προσπαθήσαμε να ανοίξουμε αυτό τον μεγάλο δρόμο κάναμε αυτό το λάθος. Αποφασίσαμε εμείς, πολύ μακριά από το πρόβλημα. Αποφασίσαμε εμείς ότι αυτοί θέλανε μια εθνική οδό. Και ήταν πολύ σκληρό .  ήταν πολύ κακό για όλους. Και κάποια στιγμή ένας πρώην υπουργός  αποφάσισε να στείλει την αστυνομία. Ήταν πάρα πολύ άσχημο αυτό που συνέβη. Αλλά μάθαμε από το μάθημα. Ήταν το κόστος πολύ μεγάλο για εμάς. Ο λαός αμφέβαλλε για εμάς. Πράξαμε σαν παραδοσιακοί πολιτικοί. Μετά αποφασίσαμε ότι δεν θα υπάρξει ποτέ εθνική οδός σε εκείνο το σημείο. Αλλά ακυρώσαμε το έργο και αποφασίσαμε τα χρήματα να παν σε σχολεία , σε μικρά νοσοκομεία, να ανοίξουμε πηγές νερού, να βελτιώσουμε το επίπεδο της ζωής τους.  Χωρίς εθνική οδό» είπε.

«Ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός, λέει το σύνθημα και η Βολιβία έχει ήδη ξεκινήσει την πορεία της προς έναν άλλο κόσμο. Είθισται να μιλάμε για την οικονομία όταν συζητάμε για αυτόν και όχι αναίτια. Τι γίνεται όμως με την παιδεία και τον πολιτισμό; Δεν έχουν έναν εξίσου σημαντικό ρόλο διαπαιδαγώγησης των ανθρώπων;», τον ρώτησα.

«Ο Μαρξ λοιπόν έλεγε ότι η οικονομία είναι η απόληξη, το τέλος. Είναι αυτό που λες και εσύ» απάντησε.

«Ο κόσμος δεν περιμένει ένα πολιτικό θαύμα. Περιμένει ο πολιτικός να μην κλέβει. Να μην ασχολείται με το να είναι ιδιοτελής.  Και να μπορέσει αυτά όλα να τα διανέμει. Δεν σημαίνει ότι θα έρθει μια κυβέρνηση της Αριστεράς και θα μπορέσει να τυπώσει πάρα πολλά νομίσματα. Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι λίγα.  Θα διεκδικήσουμε αυτά τα χρήματα να φτάνουν σε όλους, ακόμη και αν είναι λίγα.  Υπάρχει μια αντίληψη ότι η ταπεινότητα και η ευγένεια πρέπει να είναι το θέμα μας» προσέθεσε.

Λίγο πριν συναντηθούμε με τον κ Canedo, είχε πραγματοποιήσει συνάντηση με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Α. Τσίπρα, ο οποίος- όπως του επισήμανα- μπορεί να είναι και ο επόμενος πρωθυπουργός της χώρας σε μια Αριστερή κυβέρνηση. «Πως σας φάνηκε;», τον ρώτησα.

«Με ξάφνιασε η νεανικότητά του. Με γέμισε με ελπίδα. Πιστεύω ότι προέρχεται από μία νέα σκέψη και από τους νέους πρωταγωνιστές. Δεύτερον με συγκίνησε η ανησυχία του για την πιθανότητα να ιδιωτικοποιηθεί το νερό. Με εντυπωσίασε πολύ ότι γνωρίζει πολύ καλά τους προοδευτικούς Προέδρους των δημοκρατιών της Λατινικής Αμερικής. Με συγκίνησε επίσης ότι παρευρεθηκε στην κηδεία του Ούγκο Τσάβες.  Αισθάνθηκα ότι περπατάει και αυτός σε αυτή τη νέα αντίληψη για την ζωή που υπάρχει και  που έχει γεννηθεί στη Λατινική Αμερική» είπε. 

«Ανησυχεί πολύ για τους συντρόφους του. Μεγάλη η ανεργία, αλλά και μεγάλη η ελπίδα ως προς το πρόσωπό του. Αυτό μου δίνει πολύ δύναμη και εγώ ελπίζω και εύχομαι να είναι ο επόμενος πρωθυπουργός. Είναι ένας διαφανής άνθρωπος. Πιστεύω ότι μπόρεσα να το αισθανθώ» τόνισε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Η ανάγνωση των δημοσκοπήσεων. Του Τάσου Παππά

Σήμερα δικάζονται οι συλληφθέντες διαδηλωτές από τον Δεκέμβρη του 2012