in

Στα σκουπίδια υπάρχουν πολλά λεφτά

Στα σκουπίδια υπάρχουν πολλά λεφτά

Πίσω στο μακρινό, και προεκλογικό για την αυτοδιοίκηση, 1998 οι δρόμοι του δήμου Θεσσαλονίκης ήταν πλημμυρισμένοι με σκουπίδια που σχημάτιζαν λόφους τόσο περιφερειακά, στη Μοναστηρίου, στην Τούμπα και την Κηφισιά, όσο όμως και στο κέντρο της πόλης, μπροστά ακόμα και στο Λευκό Πύργο. Η κατάσταση δεν είχε να κάνει ούτε με κάποια απεργία διαρκείας των εργαζομένων στην καθαριότητα, ούτε όμως και με κάποιο πρόβλημα στο ΧΥΤΑ των Ταγαράδων. Αυτό που είχε συμβεί ήταν πως μαζί με το δήμαρχο Κοσμόπουλο κατέρρευσε και ο μηχανισμός της καθαριότητας και βγήκε εκτός κυκλοφορίας το μεγαλύτερο μέρος του… αξιόπιστου στόλου των απορριμματοφόρων του δήμου Θεσσαλονίκης. 

Δώδεκα χρόνια μετά, στο επίσης μακρινό και προεκλογικό για την αυτοδιοίκηση, 2010 το σκηνικό του 1998 επαναλήφθηκε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: Μαζί με την κατάρρευση του δημάρχου Παπαγεωργόπουλου κατέρρευσε, πάλι, και ο μηχανισμός της καθαριότητας και βγήκε εκτός κυκλοφορίας το μεγαλύτερο μέρος του… αξιόπιστου στόλου των απορριμματοφόρων του δήμου Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα τα σκουπίδια, και πάλι, να σχηματίσουν λόφους στο κέντρο και τις γειτονιές. Η, σε απόδραση, διοίκηση Παπαγεωργόπουλου απέδωσε το πρόβλημα στην καθυστέρηση, εξαιτίας κάποιας απεργίας των φορτηγών δημόσιας χρήσης, της παραλαβής «κάποιων» ανταλλακτικών, όμως η αλήθεια ήταν πολύ διαφορετική: Ο… αξιόπιστος στόλος ήταν μερικές δεκάδες σαράβαλα ακινητοποιημένα στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Πυλαίας, που είχε μετατραπεί σε νεκροταφείο οχημάτων, με τους εργαζόμενους του μηχανουργείου να δίνουν καθημερινές μάχες για να συντηρούν τη λειτουργία εννιά μεγάλων και τριών μικρών απορριμματοφόρων που, προφανώς, έχαναν κάθε μέρα τον… πόλεμο με τα σκουπίδια. 

Στις εκλογές του Νοέμβρη του 2010 το… καθεστώς, με υποψήφιο δήμαρχο τον Γκιουλέκα, έχασε και η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης πέρασε στην «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» του Γιάννη Μπουτάρη. Η «Πρωτοβουλία», προεκλογικά, είχε αμφισβητήσει – το έκανε και από μόνη της η πραγματικότητα – το… αξιόπιστο του στόλου των οχημάτων του δήμου Θεσσαλονίκης και είχε δεσμευτεί για την, σταδιακή, αντικατάσταση του, καθώς άλλωστε μέρος των ανταποδοτικών δημοτικών τελών καθαριότητας δίνεται ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως η τελευταία παραγγελία απορριμματοφόρων από το δήμο Θεσσαλονίκης έγινε το 2005 και η τελευταία παραλαβή το 2007. Μετεκλογικά τα πράγματα άλλαξαν…

Από τη νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης τη θέση του αντιδημάρχου καθαριότητας ανέλαβε ο Στάθης Αβραμίδης, προερχόμενος από τη «Δημοκρατική Συμμαχία» της Ντόρας Μπακογιάννη, και το Μάρτιο του 2011 παρουσίασε τον προγραμματισμό για την ανανέωση του στόλου με κόστος περίπου 4 εκατομμύρια ευρώ. Ο προγραμματισμός του απορρίφθηκε από τον Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος στη συνέχεια αντικατέστησε στην αντιδημαρχία καθαριότητας τον Αβραμίδη με τον Θανάση Παππά. Ο Μπουτάρης υποστήριξε, τότε, πως δεν ήταν αναγκαία η αγορά νέων οχημάτων, καθώς η σύμβαση με την Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης θα έλυνε όλα τα προβλήματα… καθώς θα μειωνόταν οι ανάγκες σε οχήματα για τη συμβατική αποκομιδή των απορριμμάτων και οι νέες ανάγκες, για την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων, θα καλυπτόταν με τη «δωρεά» νέου τύπου απορριμματοφόρων από την Ε.Ε.Α.Α. Η πραγματικότητα, όπως και στην περίπτωση του Παπαγεωργόπουλου, διέψευσε τον Μπουτάρη, καθώς σήμερα μόλις το 14% του συνολικού όγκου των αστικών απορριμμάτων κατευθύνεται στην ανακύκλωση και αυτό σημαίνει πως ο δήμος Θεσσαλονίκης χρειάζεται τουλάχιστον 60 αξιόπιστα και νέου τύπου απορριμματοφόρα για τη συμβατική αποκομιδή. 

Η διοίκηση Μπουτάρη για να αντιμετωπίσει το, υπαρκτό, πρόβλημα επέλεξε τη λύση της επιδιόρθωσης, ουσιαστικά της ανακατασκευής, του… αξιόπιστου στόλου του Παπαγεωργόπουλου, προσφεύγοντας στη… βοήθεια του ιδιωτικού τομέα και συγκεκριμένα εταιρίας που έχει τη δυνατότητα, με πολύ μεγάλο κόστος, να ανακατασκευάσει οχήματα που είναι για τα παλιοσίδερα. Αυτή η επιλογή, σύμφωνα με τη διοίκηση Μπουτάρη, ήταν μία προσωρινή λύση, καθώς θα προχωρούσε ο προγραμματισμός για την, πραγματική, ανανέωση του στόλου. Συγκεκριμένα το 2012 ανακοινώθηκε ο προγραμματισμός για την προμήθεια 54 νέων απορριμματοφόρων νέου τύπου και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και η αξιοποίηση για το σκοπό αυτό κονδυλίων από το ΕΣΠΑ. Αυτός ο προγραμματισμός, αν και έρχεται σε ευθεία αντίφαση με τα επάλληλα προγράμματα ανακατασκευής του… αξιόπιστου στόλου του Παπαγεωργόπουλου, αποτέλεσε ένα «επιχείρημα» της διοίκησης Μπουτάρη ώστε να συνεχίζονται αυτά τα επάλληλα προγράμματα ανακατασκευής του… αξιόπιστου στόλου του Παπαγεωργόπουλου! 

Το περασμένο Σάββατο, 11 Οκτωβρίου, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη και συναντήθηκε με τον Γιάννη Μπουτάρη και σύμφωνα με δελτίο Τύπου του δήμου Θεσσαλονίκης συζήτησαν τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ η αγορά νέων απορριμματοφόρων… Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μυστήριο για το τι πραγματικά συμβαίνει, καθώς φαίνεται πως αυτός ο προγραμματισμός είναι πολύ πιθανό να βρίσκεται μόνο στο επίπεδο των ανακοινώσεων με τις οποίες η διοίκηση του δήμου τροφοδοτεί, τακτικότητα, το ρεπορτάζ των τοπικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Σε αυτό συνηγορεί και το νέο πρόγραμμα, ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ (όσο είχε κοστολογήσει ο Αβραμίδης το 2011 την ανανέωση του στόλου), για την, νέα, ανακατασκευή του… αξιόπιστου στόλου του Παπαγεωργόπουλου.

Η… εναλλακτική διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης οφείλει κάποιες απαντήσεις: Γιατί επιλέγει την ανακατασκευή ενός απορριμματοφόρου παλιού τύπου (περιστρεφόμενη βαρέλα) με κόστος που προσεγγίζει τα 20.000 ευρώ ενώ το ίδιο όχημα, μετά την ανακατασκευή του, στην αγορά των μεταχειρισμένων κοστολογείται, μάξιμουμ, στα 14.000 ευρώ; Γιατί δεν προχώρησε το 2012 στην παραγγελία, έστω, 20 απορριμματοφόρων νέου τύπου (πρέσες, με μάξιμουμ κόστος 2 εκατομμύρια ευρώ) που θα μπορούσαν να καλύψουν σήμερα τουλάχιστον το 70% της αποκομιδής της πρωινής και της βραδινής βάρδιας, καθιστώντας έτσι απόλυτα μη αναγκαίο το νέο πρόγραμμα ανακατασκευής (ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ) του… αξιόπιστου στόλου του Παπαγεωργόπουλου; Τα 350.000 ευρώ που, σύμφωνα με δήλωση του αντιδημάρχου Παππά, «απέφερε» το 2013 στο δήμο Θεσσαλονίκης η ανακύκλωση είναι… πραγματικά λεφτά ή εξοικονομήσεις από τα τέλη ταφής και αν είναι… πραγματικά λεφτά γιατί δεν αξιοποιούνται για την άμεση παραγγελία 8 νέων μικρών απορριμματοφόρων πλάγιας φόρτωσης; 

Θεόφιλος Σιχλετίδης, δημοσιογράφος στο «Κόκκινο 93,4»

Photo Credit: SOOC

Διαβάστε Επίσης: Με βολές κατά Μπουτάρη η συγκέντρωση στο Δ. Θεσσαλονίκης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Εκδήλωση την Κυριακή στην Ιερισσό για τα φράγματα μεταλλευτικών αποβλήτων