in

Προβολή της περιπέτειας της Μάικλ Τσίμινο, «Η μεγάλη ληστεία της Μοντάνα»

Προβολή της περιπέτειας της Μάικλ Τσίμινο, «Η μεγάλη ληστεία της Μοντάνα»

Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ γιορτάζουν την επετειακή 200η προβολή τους ξεκινώντας το νέο τους αφιέρωμα με τίτλο Μας κοιτούν από ψηλά, προς τιμήν των μεγάλων συντελεστών του σινεμά που “εφυγαν” την προηγούμενη χρονιά. Πρώτη προβολή του αφιερώματος την Τρίτη 2 Μαϊου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) η δυναμική περιπέτεια Η μεγάλη ληστεία της Μοντάνα (ΗΠΑ, 1974, έγχρωμη, 120′) προς τιμήν του σκηνοθέτη της Μάικλ Τσίμινο. Παίζουν: Κλιντ Ίστγουντ, Τζεφ Μπρίτζες, Τζορτζ Κένεντι, Τζέφρι Λιούις.

Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, του οποίου έντυπη ανάλυση θα διανεμηθεί στους θεατές, ενώ στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Οι χημείες των αντιθέτων στο αμερικανικό σινεμά.

Ένας έμπειρος ληστής τραπεζών μαζεύει την παλιά του συμμορία με τη βοήθεια ενός φιλόδοξου νεαρού συνεργάτη με σκοπό την πραγματοποίηση μιας δύσκολης ληστείας.

Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Ο Thunderbolt, ένας πρώην απατεώνας, κρύβεται σε μια επαρχιακή πόλη από τους παλιούς συνεργάτες του, οι οποίοι πιστεύουν ότι εκείνος βούτηξε τα κρυμμένα λάφυρα από τη ληστεία που είχαν διαπράξει πριν επτά χρόνια. Όταν τον βρίσκουν, ένας νεαρός με το όνομα Lightfoot τον βοηθά να τους ξεφύγει. Όταν η προσπάθεια διαφυγής αποτυγχάνει, ο Thunderbolt τους πείθει για την αθωότητά του και ο Lightfoot πετάει τη μεγάλη ιδέα: να οργανώσουν μια νέα ληστεία.

Ο Κεραυνός και ο Ελαφροπόδης. Η επιπολαιότητα της νιότης και η σταθερή δυναμική της μακράς εμπειρίας. Ο σχεδόν έφηβος και ο σκληρός άντρας στη μεγάλη περιπλάνηση μέσα στην αχανή κρυμμένη και λερωμένη αμερικανική ιστορία. Το road movie δύο αντιθέτων, σε ένα σκληρό σύγχρονο γουέστερν, όπου τα άλογα είναι τα γρήγορα αυτοκίνητα και τα πιστόλια η ταχύτητα των ελιγμών. Ο Τσιμίνο διατρέχει δρόμους επαρχιακούς και λεωφόρους για να ανακαλύψει έναν θησαυρό που είναι το χαμένο σημαίνον της αμερικανικής ιστορίας. Μετακινούνται οι ήρωες, μετακινείται και το αντικείμενο του πόθου μέσα από ένα σύμβολο θρησκείας που συνεχώς αλλάζει θέση. Και εκεί, μέσα στο σύμπαν των σημείων, γραφικές, εκτοπισμένες και ορφανές φιγούρες. Άνθρωποι εφοδιασμένοι με εμμονές και κυνισμό, με πρωτοφανή σκληρότητα στα όρια του σαδισμού, όπως ο τύπος που υποδύεται ο Τζορτζ Κένεντι. Οριακός κόμβος η αμίμητη φράση του τελευταίου: “Hey kid, go fuck a duck!”, σημαινόμενο μιας εμμονοληψίας πάνω στο κυνήγι της ουτοπίας ενός άλλου Γερακιού της Μάλτας. Τα παιδιά αγαπούν τα παγωτά, οι μεγάλοι τα δολάρια και οι Κοέν αποτίουν αργότερα το δικό τους φόρο τιμής στην ταινία του Τσιμίνο στο δικό τους φιλμ Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους (2008). Και κοντά σε αυτά η μεταμφίεση, η υπόδηση: ο Ελαφροπόδης (Τζεφ Μπρίτζες) φοράει γυναικεία περούκα, βάφει κόκκινα τα χείλη του και κάθεται στο διπλανό κάθισμα του αυτοκινήτου με τον Ίστγουντ, τον Κεραυνό. Ο Τσιμίνο τολμηρότατα δημιουργεί τους δύο πόλους του ζεύγους: η Αμερική μετά το Βιετνάμ έχει τον θηλυκό και τον αρσενικό της πόλο. Οι δυο μαζί ως καβαλάρηδες των ουρανών κυνηγούν τη μεγάλη χίμαιρα. Και όταν τη συναντούν και την κατακτούν, τότε το τραύμα αναδύεται. Δεν υπάρχει πλέον δρόμος πάρα μόνο για τον έναν, ο θάνατος θα αρπάξει στα φτερά του τον Ελαφροπόδη. Είναι φανερό πως ο Τσιμίνο υπαινίσσεται πως η επιστροφή στο εθνικό εδώ και στο New Deal της αμερικανικής ιστορίας έχει πολύ ακριβό αντίτιμο. Ένας στους δύο περνά τις πύλες του παραδείσου (Heavens Gate), ένας στους δύο κατέρχεται στον Άδη. Καμιά ελπίδα για τους άπειρους (τους Ελαφροπόδηδες) αλλά και καμιά πατρίδα για τους Κεραυνούς. Το παιχνίδι έχει τελειώσει οριστικά, τα παιδιά ψωνίζουν παγωτά και οι μεγάλοι υγραίνονται από τη θλίψη μιας ακόμα σύζευξης που δεν πέτυχε.»

ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗ «ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΤΑΝΑ»

Εξάλλου, 10 λόγοι για να μη χάσετε τη Μεγάλη ληστεία της Μοντάνα είναι:

  1. Για τους εξαιρετικούς ρόλους, όπου ο Τζεφ Μπρίτζες κερδίζει έστω και στα σημεία τον Κλιντ Ίστγουντ.
  2. Για την εξαιρετική σκιαγράφηση του κακού της ιστορίας (Τζορτζ Κένεντι) που καταγράφεται ως ψυχοπαθολογική και υστερική φιγούρα.
  3. Για τις εξαιρετικές επαρχιακές τοποθεσίες που επιλέγει ο Τσίμινο, σχολιάζοντας έτσι και την ψυχολογική κατάσταση των ηρώων.
  4. Γιατί ο Τσίμινο δένει με επιδεξιότητα διαφορετικά κινηματογραφικά είδη όπως αστυνομικό φιλμ, ταινία δρόμου, φιλμ νουάρ, πολιτικό σχόλιο και κοινωνική τοιχογραφία.
  5. Για την εξαιρετική διασταύρωση δύο τραυματικών πολέμων που έκαναν οι ΗΠΑ: της Κορέας και του Βιετνάμ.
  6. Για το διακριτικό και υποβόσκον χιούμορ της ταινίας
  7. Για το πολιτικό σχόλιο για την μετακινούμενη και μεταλλασσόμενη ιστορία των ΗΠΑ.
  8. Γιατί στην κλασική μυθολογία του αμερικανικού σινεμά προστίθεται ένα ακόμα εξαιρετικό δίπολο: τα οδοιπορικά και οι συμπορεύσεις των αντιθέτων.
  9. Για την εξαιρετική νύξη πως το τέλος της ιλαρότητας αποκαλύπτει το πρόσωπο του θανάτου.
  10. Γιατί ακόμα μια φορά καταγράφεται η μοίρα των Αμερικανών ηρώων να είναι είτε στη φυλακή, με όλες τις σημασίες του όρου, είτε στη μοναξιά.

Υ.Γ. Την Δευτέρα 8 Μαϊου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος την ξεκαρδιστική καμωδία Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό (1979) του Άρθουρ Χίλερ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παρουσίαση του βιβλίου ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ. Η ιστορία της ζωής του, στη Θεσσαλονίκη

Ο Γιάννης Παπαγεωργίου γράφει τα τραγούδια που θα λέμε