in

Nocturnal Animals

Nocturnal Animals

Στη δεύτερη κατά σειρά ταινία του, εφτά ολόκληρα χρόνια αφότου μας μάγεψε με το “A Single Man” (που αποτελεί ξεκάθαρο λόγο για να παρακολουθήσεις τη νέα του δημιουργία), διασκευάζει ελεύθερα το μυθιστόρημα “Tony and Susan” που γράφτηκε από τον Όστιν Ράιτ το 1993.

Γράφει η Παρασκευή Γιουβανάκη

Στην αρχή της καριέρας της η ταινία κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο τελευταίο φεστιβάλ της Βενετίας. Τώρα έχει στις τσέπες της

τρεις υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες (Σκηνοθεσία, Σεναρίο, Β’ Ανδρικός,-αξιοπερίεργο και άδικο που δεν δόθηκε και στην Adams υποψηφιότητα για την σπουδαία της ερμηνεία).

Σε πολύ λίγα λόγια, τα “Πλάσματα”, είναι ένα φιλμ για την εκδίκηση, τον έρωτα, τη βία, την απάτη. O κινηματογραφιστής αφηγείται την ιστορία της Susan, μιας γοητευτικής επιμελήτριας εκθέσεων ζωγραφικής, που βιώνει ένα δυστυχισμένο γάμο.

Ένα βράδυ που είναι, για άλλη μια φορά, μόνη στο σπίτι, αποφασίζει να διαβάσει το πρώτο βιβλίο του πρώην άντρα της, Έντουαρντ , τον οποίο δεν έχει δει 19 ολόκληρα χρόνια, με τίτλο “Νυκτόβια Πλάσματα” το οποίο και της έχει αφιερώσει. Ένα το λιγότερο, βίαιο βιβλίο που θα τη βυθίσει σε σκέψεις και αναμνήσεις…

Σε περισσότερα λόγια, τα “Πλάσματα” είναι ένα φιλμ που παλεύει με τον ίδιο του τον εαυτό. Που ο σκηνοθέτης του παλεύει με τον ίδιο του τον εαυτό (ο Tom Ford έχει δηλώσει σε συνέντευξη του “Η Σούζαν είμαι εγώ”).

Απόμακρος, απόλυτα μελαγχολικά στολισμένος ο κόσμος του Ford, ανοίγει την εξώπορτά του με μια εναρκτήρια σεκάνς, γεμάτη ειλικρίνεια και θράσος. Το γυμνό ενός σώματος που αντικειμενικά θεωρείται μη καλαίσθητο. Κι όμως, ετούτη η σεκάνς έχει μία ιδιαίτερη ομορφιά που εν μέρει οφείλεται στην κάμερα του σκηνοθέτη και στη Διεύθυνση φωτογραφίας.

Πριν προλάβεις να αναρωτηθείς το λόγο ύπαρξης αυτής της περίεργης σεκάνς, έρχεται η απάντηση ως κομμάτι της υπόθεσης.

Η σεκάνς αυτή αλλά και ολόκληρο το φιλμ συνοδεύονται από τη θεσπέσια μουσική του Abel Korzenioski: ένα ποίημα γραμμένο όχι από λέξεις αλλά από νότες και μελωδίες.

Mε το mindfuck τέχνασμα “ιστορία μέσα στην ιστορία” ξεδιπλώνεται η ιστορία των τραγικών χαρακτήρων. Στην ουσία είναι τρεις που συνδέονται τρομακτικά μεταξύ τους μέσα από ένα τρομακτικά καθηλωτικό μοντάζ (Joan Sobel το όνομα της μοντέρ που αξίζει να αναφερθεί).

Ιστορίες που θέλεις απλά να παραμένεις θεατής και εύχεσαι να μην είσαι ποτέ κομμάτι αυτών. Αιματοβαμμένα γεγονότα με επίκεντρο τρεις (τέσσερις για την ακρίβεια με αυτόν που υποδύεται διπλά ο Gyllenhaal) αδύναμους χαρακτήρες που μπορείς να ταυτιστείς μαζί τους επειδή πολύ απλά κανείς δεν είναι απόλυτα και πάντα δυνατός.

 Τους Susan Morrow, Tony Hastings / Edward Sheffield και τον αστυνόμο Bobby Andes ερμηνεύουν οι Amy Adams, Jake Gyllenhaal και Michael Shannon, αντίστοιχα. Τρεις ηθοποιοί που πλέον δεν περιμένεις τίποτα λιγότερο από αυτούς. Γνωρίζεις πολύ καλά πως ότι και να κάνουν, όποιον ρόλο και να ερμηνεύσουν, θα δώσουν όλο το είναι τους. Ειδική μνεία στον Michael Shannon με την αινιγματική και στιβαρή φιγούρα του να κυριεύει το κάθε πλάνο εμφάνισης του.

Όλη η θλίψη, η μελαγχολία, η σιωπή, η απομόνωση, συγκεντρώνονται στο αποστομωτικό τέλος. Εδώ ο Ford μας υπενθυμίζει πόσο εξαιρετικός κινηματογραφιστής είναι. Ένα τέλος που το είχες ψιλιαστεί, η ίδια η σκηνοθεσία το προκάλεσε αυτό, μα ακόμη και στο τελευταίο πλάνο εσύ στέκεις με μια ελπίδα…

Μια ταινία-εμπειρία.

Σκηνοθεσία: Tom Ford

Hθοποιοί: Amy Adams, Isla Fisher, Jake Gyllenhaal, Armie Hammer, Aaron Taylor-Johnson, Michael Shannon, Laura Linney, Kristin Bauer van Straten, Karl Glusman

Βαθμολογία 4/5

Παρασκευή Γιουβανάκη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιφάνια

Έληξε η κατάληψη στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης