59ο ΦΚΘ: Rust (Σκουριά)

Ένα άκρως επίκαιρο θέμα θίγει ο Άλι Μουριτίμπα από τη Βραζιλία. Οι Έλληνες κι οι Λατίνοι έχουν πολλές ομοιότητες. Έτσι βρήκα σε αυτό το φιλμ πολλά κοινά στοιχεία με τη δική μας καθημερινότητα και θεώρησα σκόπιμο να αφιερώσω μερικές σειρές σε αυτό το μείζον θέμα, που πρέπει να απασχολεί γονείς, διδάσκοντες και την κοινωνία μας γενικότερα. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τα chats, φέρνουν άραγε πιο κοντά τους ανθρώπους ή οι σχέσεις που χτίζονται είναι εικονικές, δίχως βάθος;

Γράφει ο Μίλτος Τόσκας

Η ταινία ξεκινάει με την Τάτι, μαθήτρια Λυκείου, να σελφάρει και να ποστάρει ανελέητα στο Ιnstagram και στο Facebook. Έχει αποθηκεύσει προσωπικές της στιγμές μέσα στο κινητό της τηλέφωνο, που ανά πάσα στιγμή, μπορεί να πέσει στα χέρια κάποιου αγνώστου και να εκτεθεί. Προφανώς, αγνοεί τον κίνδυνο και συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο. Νιώθει ικανοποίηση από την επιβεβαίωση των likes. Ξαφνικά τα πράγματα παίρνουν απροσδόκητη τροπή και κάπου εκεί καλείται να ισορροπήσει και να κερδίζει την μάχη.

Χωρισμένο σε δύο μέρη, πριν και μετά το σπουδαίο γεγονός, το σημείο μηδέν της ταινίας, ο σκηνοθέτης μας παραθέτει την οδύσσεια δύο ανθρώπων, που ακροβατούν μέσα τους σε ένα τεντωμένο σχοινί. Κάθε λάθος πληρώνεται, φθηνότερα, ή πιο ακριβά, σύντομα ή πιο αργά. Πρέπει να έχει το σθένος να αναλάβεις το βάρος της ευθύνης, να πεις την αλήθεια, να σηκώσεις το κεφάλι και να προχωρήσεις μπροστά. Αν δεν είσαι καλά με τον εαυτό σου, αργά ή γρήγορα θα λυγίσεις ...

Δεν μιλάμε για μία προσωπική ιστορία. Θα μπορούσε να γίνει σε σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, στη επαρχία παντού, καθώς τα παιδιά κι ιδιαίτερα η πλειοψηφία των αγοριών σε αυτήν την ηλικία, είναι επηρεασμένα από την εφηβεία κι αργούν να ωριμάσουν. Ένα λάθος όμως, που για κάποιον μπορεί απλά να φαντάζει ως αστείο, μπορεί να μετατραπεί σε εφιάλτη, για μία μικρή ή μεγαλύτερη κοινότητα ανθρώπων και μόνο τότε αντιλαμβάνεται, πως αυτός είναι ο ηθικός αυτουργός της καταστροφής μίας ζωής.

Θεωρώ σημαντικό το γεγονός ακόμη, ότι ο Μουριτίμπα ήταν ο ίδιος καθηγητής. Το έχει ζήσει. Δε το φαντάζεται, δεν το έχει απλά ακούσει ή σκεφτεί, γι’ αυτό το αποδίδει με ανάλογο τρόπο. Η δύναμη ενός video, που σύντομα θα γίνει viral, είναι ικανή να διαλύσει τη συνοχή μίας μικρής κοινωνίας και να φέρει αλυσιδωτές εξελίξεις, μέχρι το φινάλε, που ο θεατής καλείται να αποφασίσει, αν λυτρώθηκε η όχι η ψυχή του Ρένε κι αν το μεγαλείο της συγχώρεσης μπορεί να του δώσει άφεση αμαρτιών.

Σπουδαία ταινία, που εντάχθηκε στην ενότητα, " Μαθήματα Ζωής " και θεωρώ αναγκαίο να γίνει η απαιτούμενη μέριμνα, ώστε να προβληθεί σε όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Κάτι που φαντάζει απλό, μπορεί να γίνει τρομερό κι εμείς σε εκείνη την ηλικία, δεν το είχαμε καν σκεφτεί. Πρέπει να ξεδιαλύνουμε το τοπίο και να θέσουμε με ακρίβεια τα λεπτά όρια ανάμεσα στο προσωπικό-το ιδιωτικό και το δημόσιο.