in ,

57ο ΦΚΘ- «Ανοιχτό σε ερωτήματα, κλειστό σε ταμπέλες»

57ο ΦΚΘ- «Ανοιχτό σε ερωτήματα, κλειστό σε ταμπέλες»

Ο νέος αέρας που πνέει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φάνηκε και στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, μια συνέντευξη διαφορετική εκτός από το “είναι” και στο “φαίνεσθαι”. 

Του Στράτου Κερσανίδη για το stokokkino.gr

Δηλαδή από τον τρόπο που οι τέσσερις παρουσιαστές  καθισμένοι σε ισάριθμα ψηλά σκαμπό, ενημέρωσαν τους εκπροσώπους του Τύπου για το φετινό πρόγραμμα και τις πρώτες πινελιές αλλαγών που δίνει στη διοργάνωση η νέα διεύθυνση.

Βέβαια η ουσία του θεσμού και ο χαρακτήρας του δεν αλλάζει και, όπως είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ακολουθείται ο δρόμος που χάραξαν οι προηγούμενοι διευθυντές, δηλάδή ο κ Μισέλ Δημόπουλος, η κα Δέσποινα Μουζάκη και ο κ. Δημήτρης Εϊπίδης,  τους οποίους -προς τιμήν του- ανέφερε ονομαστικά.

Μετά από το σύντομο χαιρετισμό της γενικής διευθύντριας κας Ελίζ Ζαλαντό, η οποία έδωσε το γενικό περίγραμμα, πήρε το λόγο ο κ. Ανδρεαδάκης, ο οποίος ξεκίνησε τονίζοντας πως από φέτος θεσμοθετείται το ελληνικό τμήμα, σύμφωνα με το νόμο 3909. Στο τμήμα αυτό θα προβληθούν 27 ταινίες, οι 16 σε πρώτη προβολή καθώς και 3 ταινίες από έλληνες σκηνοθέτες της διασποράς. Βέβαια, σύμφωνα με τον ισχύοντα κανονισμό φεστιβάλ, για το εν λόγω τμήμα δεν προβλέπεται η θεσμοθέτηση επίσημων βραβείων αλλά υπάρχουν τα βραβεία κοινού, της επιτροπής νέων από τα πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογραφικού Τύπου (FIPRESCI) και της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ).

Αναφερόμενος στον κεντρικό πυρήνα του φεστιβάλ, γύρω από τον οποίο απλώνονται όλα τα υπόλοιπα τμήματα, δηλαδή στο Διεθνές Διαγωνιστικό, είπε πως δεν υπάρχει καμία θεματική ταμπέλα η οποία να χαρακτηρίζει τις ταινίες οι οποίες διαγωνίζονται, αφού επιθυμούν το διεθνές τμήμα να είναι ανοιχτό σε ερωτήματα και κλειστό σε ταμπέλες.

Συνολικά 17 ταινίες θα διεκδικήσουν τα φετινά βραβεία, ανάμεσα στις οποίος και τρεις ελληνικές αντί των δύο που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Πρόκειται για τις “Άφτερλωβ”, του Στέργιου Πάσχου, “Πλατεία Αμερικής” του Γιάννη Σακαρίδη και “Παρκ“ της Σοφίας Εξάρχου.

Ως ταινία έναρξης επελέγη η νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους, “Πάτερσον” (φωτό), η οποία θα προβληθεί την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, αμέσως μετά την τελετή έναρξης. Όσον αφορά στη λήξη, η ταινία με την οποία το φεστιβάλ θα αποχαιρετίσει τους φίλους του θα είναι η “Χορεύτρια” , ένα δράμα εποχής της Στεφανί ντι Τζιούστο, την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016.

Ένας από τους πυλώνες του τουρκικού ανεξάρτητου σινεμά, ο Ζεκί Ντεμικουμπούζ, θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια, με την προβολή του συνόλου των ταινιών του. Ο Ντεμιρκουμπούζ θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη μαζί με το συμπατριώτη του Ρεχά Ερντέμ, η ταινία του οποίου “Μ΄γας ο Κόσμος”, βραβεύτηκε στη Βενετία και το ρουμάνο σκηνοθέτη Κρίστι Πούιου, η ταινία του οποίου “Sieranevada” είναι η υποψηφιότητα της Ρουμανίας στα ξενόγλωσσα Όσκαρ.

Θα προβληθούν συνολικά 12 βαλκανικές ταινίες μεγάλου μήκους (εκτός από τις 11 του Ντεμικουμπούζ) και 5 μικρού μήκους.

Ο υπεύθυνος προγράμματος κ. Γιώργος Κρασσακόπουκος από την πλευρά του, αναφέρθηκε στους Ανοιχτούς Ορίζοντες, που δίνουν, όπως τόνισε, ανανεωμένο παρών στη φετινή διοργάνωση. Έτσι εγκανιάζεται η ενότητα “Αντικατοπτρισμοί”, με 12 ταινίες χωρισμένες σε ζευγάρια οι οποίες ‘καθρεφτίζουν’ η μία την άλλη σαν είδωλα ως προς τη φόρμα, την αισθητική, την θεματική, καθώς και τον τρόπο που βλέπουν το σινεμά ή τον κόσμο. Επίσης από φέτος θα έχουμε και την ενότητα “Κοντά στα μεσάνυχτα” με κλασικές καλτ /και αντεργκράουντ ταινίες απ’ όλο τον κόσμο. Τέλος, στην ενότητα “Film forward”, οι θετές μπορούν να απολαύσουν ριζοσπαστικές ταινίες οι οποίες ανατρέχουν στις ρίζες τοοι οποίοι αναζητούν.

Ακόμη ο κ. Κρασσακόπουλος αναφέρθηκε στην ενότητα “Δυο ή τρία πράγματα που γνωρίζω γι’ αυτήν”, στην οποία επιχειρείται η προσέγγιση του πολλαπλού ρόλου των γυναικών μέσα από 5 ταινίες γυναικών σκηνοθετριών.

Θα υπάρχουν επίσης αφιερώματα στο γάλλο ανατρεπτικό σκηνοθέτη Φιλίπ Γκραντριέ, ο οποίος θα είναι παρών και θα συνομιλήσει με το κοινό και στον αργεντίνο, Λεονάρντο Φάβιο (1938-2012), έναν μεγάλο άγνωστο για μας αλλά όχι και για τη Λατινική Αμερική, ο οποίος εκτός από σκηνοθέτης ήταν επίσης τραγουδιστής και συνθέτης.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ “ΠΑΟΚ – Νοσταλγόντας το μέλλον”, μια ταινία που αναμένει η Θεσσαλονίκη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και με την οποία θα τιμηθεί  η μνήμη του Νίκου Τρισνταφυλλίδη.

Τέλος, η κα Γιάννα Σαρρή, υπεύθυνη της Αγοράς και σύμβουλος καινοτόμων προγραμμάτων και νέας τεχνολογίας, αναφέρθηκε στις νέες δράσεις, τα βραβεία και τις συνεργασίες που ανανεώνουν την Αγορά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Αξίζει να αναφερθεί πως από φέτος και σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, βελτιώνεται η προσβασιμότητα στους χώρους του φεστιβάλ για τα Άτομα με Αναπηρία. Εκτός από τις ειδικές ράμπες και τις τουαλέτες κάποιες ελληνικές ταινίες θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους για τα άτομα με προβλήματα ακοής. το πρόγραμμα θα κυκλοφορήσει και σε γραφή Μπράιγ για τα άτομα με προβλήματα όρασης κλπ.

Ο κ. Ανδρεαδάκης, λίγο πριν από το τέλος ντης συνέντευξης Τύπου ανακοίνωσε πως θα πραγματοποιηθεί και μια αντισυμβατική εκδήλωση προς τιμή του πρόσφατα χαμένου σκηνοθέτη Νίκου Παναγιωτόπουλου, σε συνεργασία με τo Parthenon Film Festival και την Παράλλαξη. Δεν έδωσε όμως περισσότερες λεπτομέρειες, κρατώντας μας σε αγωνία μέχρι ότου ενημερωθούμε με νεώτερα δελτία Τύπου, όπως μας είπε.

Στην αρχή της συνέντευξης Τύπου προβλήθηκαν τα τρία τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που σκηνοθέτησε ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, ενώ αναφέρθηκε πως ο σχεδιασμός της αφίσας, του καταλόγου και του Πρώτου Πλάνου, έγιναν από το Δημήτρη Παπάζογλου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τα χρέη και τα αίσχη. Του Χρήστου Λάσκου

Εκδήλωση τιμής: 55 χρόνια από την δολοφονία του Στ. Βελδεμίρη